Mercedes G to już legenda od wielu lat i pomimo, że brak w tym logiki, to określenie chyba najtrafniej opisuje auto, które cieszy się ogromnym uznaniem i podziwem, a jednocześnie bez większych zmian konstrukcyjnych jest produkowane tak długo, że kilka pierwszych roczników kwalifikuje się, aby być zabytkami. Zwiedzając fabrykę w Austriackim Grazu, gdzie znajduje się linia produkcyjna oraz mogąc zasiąść za kierownicą, przyszedł czas na przemyślenia – skąd ciągłe zainteresowanie klientów klasą G?
Wstęp
Mercedes G 300 CDI Professional Station Wagen oferowany od 1979 roku to kolejna ewolucja pojazdu, który już od ponad trzydziestu lat doskonale radzi sobie we wszystkich profesjonalnych zastosowaniach, i nie tylko, bo przecież można go spotkać na rajdach, a także pod teatrem. Model W461 na potrzeby rynku określony jako Mercedes G 300 CDI Professional jest oferowany obecnie tylko w długiej wersji nadwoziowej. Takie rozwiązanie wydaje się najlepsze i najbardziej uniwersalne. Biorąc czynny udział w akcjach ratowniczych, czy działaniach wojskowych, pozbawiony luksusowego charakteru Mercedesa, cechuje się funkcjonalnością, dużą wytrzymałością, a przy tym i ogromną prostotą.
Konstrukcja
Konstrukcja Mercedesa G to stara, dobra szkoła oparta na sprawdzonej, solidnej ramie. Rama nośna pojazdu wykonywana jest ręcznie z blachy stalowej o grubości 4 mm i spawana, jak zapewnia producent, w ponad 6 400 punktach, co podkreśla jej solidność. Krótkie serie pojazdu oraz mnogość modeli, pozwalają na stworzenie rozwiązania konkretnie dopasowanego dla danego modelu.
[nice_info] Rama pojazdu składa się z dwóch bliźniaczych podłużnic, z których każda wykonana jest z dwóch kształtowników U, zespawanych i połączonych ze sobą poprzecznymi 4 rurami. Do niej przyspawane są mocowania elementów nadwozia, zawieszenia, układu kierowniczego itp. Otrzymany w ten sposób element konstrukcyjny jest wytrzymały na trwałe odkształcenia i może przenieść wysoką wagę obciążonego pojazdu.[/nice_info]
Na zewnątrz
Nadwozie pojazdu właściwie nie zmieniło się od początku produkcji. W kolejnych latach ewoluował pas przedni, zmieniały się kolory nadwozia, nieznacznie kształty lamp, ale to wszystko. W przypadku opisywanego G Professional, zastosowanie ma długa wersja podwoziowa z posadowionym na niej, zamkniętym nadwoziem pięciodrzwiowym typu kombi, z tradycyjnie usytuowanymi miejscami dla pasażerów. Nadwozie Professionala różni się od nadwozia wersji cywilnej przede wszystkim frontowym projektem. Nie znajdziemy tutaj LED-owych świateł do jazdy dziennej, co w oczy rzuca się od razu, ale nie tylko to. Inny jest kształt atrapy chłodnicy oraz kształt maski. W standardzie otrzymujemy stalowe zderzaki i felgi. W testowym modelu czarne felgi aluminiowe to już dodatkowy element. Pozostałe różnice to duże lusterka zewnętrzne oraz solidne, odporne na uszkodzenia elementy nadwozia, jak stalowe płyty i osłona chłodnicy. Bagażnik dachowy, wyciągarka oraz snorkel, to już pakiet. Do dobrych rozwiązań należy też zaliczyć przemyślane podwozie pojazdu – rama stanowi tutaj zawsze najniższy punkt pojazdu, tworząc płaską powierzchnię, dodatkowo osłoniętą płytami, a sam spód nadwozia zabezpieczony jest dodatkową warstwą tworzywa sztucznego.
Środek
Wnętrze Mercedesa G Professional zasadniczo również różni się od od cywilnej wersji – wszystko zostało podporządkowane funkcjonalności. Pierwsze różnice to użyte materiały tapicerskie. Nie znajdziemy tutaj drewna czy alkantary, jest za to ciemny szary plastik i metalowe poszycia, ale w przeciwieństwie do innych pojazdów, precyzyjnie poskładane i nie emitujące dziwnych odgłosów podczas jazdy. Uwagę zwracają proste zegary deski i mechaniczne sterowanie prostym radiem i nawiewami powietrza. Nie ma klawiszy sekwencyjnej skrzyni biegów i blokad dyferencjałów, czy sterowania napędami, są za to „wajchy” i cięgła – solidne i bezawaryjne. W podłokietniku nie znajdziemy kolejnego schowka, ale hermetycznie zamkniętą elektronikę. Jest też wiele innych rozwiązań dla profesjonalistów: korki spustowe wody z przedziału pasażerskiego, gumowe dywaniki, fotele obszyte sztuczną skórą, a wszystko po to, aby sprawnie i bezawaryjnie pokonać przeszkody, trudne wyboiste drogi i bezpiecznie wrócić do domu.
Silnik i skrzynie
Zaproponowany przez producenta silnik, to kompromis pomiędzy osiągami-mocą i momentem a ekonomiką jazdy. Jest to przy tym, obecnie jedyną możliwością wyboru. Silnik diesla o pojemności 3,0 l pracujący w układzieV6, konfigurowany z pięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów, to znana jednostka, występująca od kilku lat w modelach Mercedesa. W przypadku pojazdu cywilnego Mercedesa G 350, silnik ten jest odmiennie skonfigurowany i posiada wyższe parametry – dysponuje większą mocą i momentem. Z rozwiązań praktycznych, na pochwałę zasługuje fakt przeniesienia elektroniki do kabiny pasażerskiej oraz zastosowania filtra – separatora wodnego paliwa oraz wyprowadzenia poboru powietrza poza komorę silnika. Jednostka ta obecnie jest oferowana tylko ze skrzynią pięciobiegową automatyczną i dwustopniowym reduktorem. Takie rozwiązanie to wspomniany, optymalny kompromis.
Zawieszenie
Dobre zaprojektowanie zawieszenia to jeden z najistotniejszych elementów w przypadku samochodu, zwłaszcza terenowego. Obecnie powszechnie stosowane rozwiązanie niezależne jest bardziej komfortowe od sztywnych mostów, jednak pod względem solidności niestety z nimi przegrywa. Sztuką jest stworzenie takiego rozwiązania, które pozwoli podróżować komfortowo po utwardzonej nawierzchni, ale także dużych nierównościach. W przypadku G-klasy wydaje się, że sztuka ta się udała. Mercedes bazuje na wytrzymałych osiach sztywnych, prowadzonych przez: (dwa na każdą oś) solidne wahacze wzdłużne, drążek Panharda oraz stabilizator przechyłów. Całość posadowiona jest na sprężynach śrubowych o dużym ugięciu i wydajnych amortyzatorach gazowych. Takie rozwiązanie doskonale się sprawdza, zapewniając duży wykrzyż osi, nieosiągalny dla pojazdów z niezależnym zawieszeniem.
Życzenia
Na życzenie klienta producent może dostosować (już na etapie produkcji) pojazd do indywidualnych potrzeb. Dodatkowe wyposażenie jest oferowane w pakietach, a możliwości jest wiele: matowe lakiery, dodatkowy stalowy, solidny bagażnik, snorkel, wyciągarka, reflektory. Dla indywidualnych potrzeb, może być zrealizowanie wzmocnienie maski silnika i pokrycie jej antypoślizgowym lakierem ochronnym, umożliwiającym wchodzenie na maskę, czy dwuskrzydłowe drzwi tylne. Propozycji w katalogu jest sporo, bo przecież efekt końcowy ma zadowolić profesjonalistów.