OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Audi A4 allroad 2.0 TDI S-tronic. Szybkie kombi

Czasami zastanawiam się, do jakiej grupy odbiorców mają trafić tego typu pojazdy – osobowe kombi o sportowych osiągach i z napędem przekazywanym na wszystkie koła, a do tego lekko podniesione i – jak zaproponowało to Audi – w czerwonym kolorze.

Historia Audi allroad obejmuje prawie dwadzieścia lat. Pierwsze modele, bazujące na wariancie A6, pojawiły się już w 1999 roku i na stałe zadomowiły się w ofercie producenta. Wraz z premierami kolejnych generacji zadebiutowała też wersja allroad. Testowany przez nas model to bazująca na Audi A4 mniejsza odmiana tego pojazdu, która po raz pierwszy pojawiła się przy poprzedniej generacji. Pojazd został dobrze przyjęty przez klientów, dlatego też ponownie zawitał do oferty Audi.

Styl

Allroad to nic innego jak uterenowione kombi bazujące na wersji Avant. Inżynierowie Audi, wprowadzając modyfikacje, zachowali niezmieniony rozstaw osi. Na tym samym poziomie pozostała też długość pojazdu, jednak z uwagi na modyfikacje w obrębie zawieszenia oraz kół zmieniła się jego wysokość (o około 4 cm). Dlatego też model allroad najłatwiej rozpoznać po poszerzeniach nadkoli – zawsze są w czarnym kolorze – oraz atrapie chłodnicy, która otrzymała pionowe użebrowanie.

Poszerzone nadkola to jeden ze znaków charakterystycznych modelu allroad

Wnętrze

Zasiadając za kierownicą A4 allroad, z pewnością będziemy czuli się zadowoleni, że wybraliśmy właśnie ten model z oferty niemieckiego producenta. Wpływa na to niezwykła troska o szczegóły, jaką wykazało się Audi. W efekcie nie mamy wątpliwości, że allroad to reprezentant klasy premium. Wnętrze jest piękne, proste i ergonomiczne, a przy tym wszystkie elementy tapicerki są idealnie spasowane i wykonane z materiałów wysokiej jakości. Na szczególne wyróżnienie zasługuje bardzo przystępnie zaprojektowany mechanizm zmiany biegów oraz sterownia systemem audio-nawigacyjnym, który jest połączony z dwoma, czasami dublującymi się, monitorami. Pierwszy z nich to duży, centralnie umieszczony wyświetlacz, drugi natomiast ulokowano w miejscu tradycyjnych zegarów. A gdyby tego było mało, mamy jeszcze HUD wyświetlający informacje na szybie przed kierowcą. Uzupełnieniem tych elementów jest dostęp do internetu i ogromna moc zestawu audio. Rozbudowana elektronika przekazuje wiele informacji – nie tylko monitoruje naszą jazdę, ale również mocno w nią ingeruje, poprawiając bezpieczeństwo.

Nowoczesny projekt wnętrza w klasie premium

Silnik

Mocna i oszczędna konstrukcja napędzająca Audi jest bezsprzecznie udanym rozwiązaniem. Z dostępnością 190 KM przy około 4 000 obrotów pozwala osiągnąć 100 km/h w niecałe 8 sekund. Trzeba przyznać, że ten wynik plasuje Audi allroad w górnej stawce pojazdów typu kombi. Sama konstrukcja to sprawdzony diesel niemieckiego producenta stosowany w wielu modelach grupy VW-Audi i pracujący w układzie rzędowym. Podczas jazdy w trybie mieszanym na monitorze mieliśmy uwidocznione zużycie na poziomie 7-8 l, co zważywszy na powszechnie zaniżane deklaracje producentów jest

Wynosząca 190 KM moc w zupełności wystarcza

Napęd

Układ napędowy quattro jest stosowany w pojazdach marki Audi od początku lat osiemdziesiątych. Przez ten czas konstrukcja była niejednokrotnie udoskonalana i rozbudowywana. Obecnie pod tą nazwą kryją się zarówno mechanizmy różnicowe mechaniczne, jak i wiskotyczne – oba wspomagane elektroniką. W testowanym przez nas pojeździe wzdłużnie ustawiony układ napędowy pozwalał na zastosowanie quattro z mechanicznym, centralnym dyferencjałem – tak jak w modelach z silnikiem diesla. W konfiguracjach z jednostką benzynową oferowany jest rozbudowany układ przeniesienia napędu Ultra, pozwalający na automatyczne odłączenie przekazywanego momentu na tylną oś, co ma poprawić wyniki spalania paliwa.

Rozbudowane, ale łatwe w użyciu, sterowanie

 

Zawieszenie

Audi A4 bazuje na uniwersalnej platformie zaprojektowanej dla całej grupy koncernu – mowa tu o platformie MLBevo, stworzonej z myślą o pojazdach z wzdłużnym układem napędowym. Dodatkowo w wariancie allroad o 34 mm zwiększono prześwit. Odbyło to się to dzięki modyfikacji zawieszenia, przez co uzyskano 23 mm, kolejne 11 mm zdobyto poprzez zastosowanie kół o większej średnicy. Na przedniej i tylnej osi zainstalowano zaprojektowaną na nowo konstrukcję pięciowahaczową, a stosując nowe materiały, z których wykonano zawieszenie, uzyskano redukcję masy całego układu.

Cena

Zgodnie z informacjami zawartymi w cenniku za Audi A4 allroad z silnikiem diesla musimy zapłacić minimum 200 tys. zł. Oczywiście wraz z wyborem wyposażenia dodatkowego kwota gwałtownie wzrasta. Opcja Avant jest o około 50 tys. zł tańsza. W tym miejscu nasuwa się więc pytanie, czy za napęd i kilka dodatkowych elementów warto aż tyle dopłacać. Oczywiście z racji tematyki naszego miesięcznika powinniśmy zachęcać do zakupu wersji czteronapędowej, ale mamy wątpliwości, czy cena Audi allroad nie jest przeszacowana.

Nowej generacji deska z wielofunkcyjnym ekranem

Sumując

Oczywiście znajdzie się grupka osób, które dysponują odpowiednimi środkami, ale nie będą nawet rozważać zakupu tego modelu. Oprócz wysokiej ceny absolutnie wszystko w tym pojeździe zostało bardzo dobrze przemyślane, zaprojektowane i wykonane. Uniwersalny charakter samochodu, kompaktowe rozmiary, mocny i oszczędny silnik, doskonały napęd, niezłe zawieszenie – wszystkie te elementy sprawiają, że chcemy, by Audi allroad parkowało pod naszym domem. Na postawione na wstępnie pytanie, dla kogo jest ten samochód, możemy z czystym sumieniem odpowiedzieć, że… dla nas! Ξ

 

Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik
2.0 TDI : wysokoprężny, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 968 cm3, moc maksymalna – 140 kW (190 KM) przy 3 800-4200 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 400 Nm przy 1 750-3000 obr./min
Skrzynia biegów
automatyczna, S-tronic, 7-biegowa; I-3,188;II -2.190;III -1,517;IV- -1,057;V-0,735;VI-0,508; VII -0386, R-2,750
Skrzynia rozdzielcza
jednobiegowa, stały napęd na przednią oś, tylna oś dopędzana przez elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe
Zawieszenie przednie:
niezależne, układ pięciu wahaczy na stronę, amortyzatory kolumnowe, sprężyny śrubowe, stabilizator przechyłów tylne: niezależne, układ pięciu wahaczy, amortyzatory kolumnowe, sprężyny śrubowe, stabilizator przechyłów
Układ kierowniczy
przekładnia zębatkowa, wspomagany, elektromechaniczny Układ hamulcowy hydrauliczny, wspomagany, elektronicznie kontrolowany, ABS+ EBD, kontrola trakcji, elektroniczna kontrola stabilności pojazdu
Koła felgi aluminiowe
7,5 Jx 18″, opony 245/45 R18 Uniroyal
Wymiary, masy, objętości
długość x szerokość x wysokość – 4 750 x 1 842 x 1 493 mm, rozstawosi – 2 818 mm, rozstaw kół (przód/tył) – 1 578/1 566 mm, masa własna – od 1 715 kg, dopuszczalna masa całkowita – 2 245 kg, pojemność bagażnika – 505-1510 l, dopuszczalna masa przyczepy z/bez hamulca – 750/2 000 kg, średnica zawracania – 11,6 m
Osiągi
prędkość maksymalna – 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 7,8 s, średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim/pozamiejskim/mieszanym – 5,6/4,7/5,0 l/100 km

 

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: autor

...a może to też Cię zainteresuje:

Przełomowe auta

TOP 10 sprzed 20 lat Historia magazynu „OFF-ROAD PL” zaczęła się w 1997 roku od internetowej listy dyskusyjnej, która następnie

Czytaj dalej >>
Gadżety 230

1. Kamik Labrador testowane przez OFF-ROAD PL   Nowy model śniegowców firmy Kamik – 120-letniej ikony outdooru z Kanady –

Czytaj dalej >>