OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Toyota LC 80 by Rayo. Wyprawowa osiemdziesiątka.

Toyoty serii J80 cieszą się wielką popularnością i najczęściej wykorzystywane są jako sprzęt wyprawowy. Oparte o mocną ramę, wyposażone w stały napęd obu sztywnych osi, posiadające niewysilone, ale wystarczająco mocne silniki oraz komfortowe zawieszenie i nadwozie pojazdy zdają się mieć wszelkie cechy idealnego auta do dalekich podróży. Są więc świetną bazą do dalszych przeróbek, takich jak niżej opisana.

Prezentowana Toyota LC80 jest przykładem przeróbki, która maksymalnie wykorzystuje możliwości dodatkowego wyposażenia off-roadowego i kempingowego, bez ingerencji w strukturę pojazdu. Zmodyfikowana toyota zapewnia zwiększoną dzielność terenową, a przy tym umożliwia wygodne zakwaterowanie. Uzyskany kompromis wcale nie jest powodem do wyrzeczeń, ani w jednej, ani w drugiej sferze zastosowań. Trzeba też pochwalić bardzo staranne wykonanie i troskę o estetykę, co jest zasługą przemyślanego i kompleksowego planu wykonania przeróbek. Sporym problemem konstrukcyjnym było jednak zachowanie masy pojazdu na rozsądnym poziomie, co spowodowało konieczność rezygnacji ze zbyt ciężkich rozwiązań. Po ustaleniu niezbędnego wyposażenia można było zacząć tuning podwozia.

Na prawym boku wlew wody użytkowej

Zawieszenie

Przystosowanie do większych obciążeń wywołanych instalacją dodatkowego wyposażenia załatwiono wymianąsprężynna odpowiednio wzmocnione Old Man Emu, które przy okazji przydały pojazdowi niezbędnego liftu. Z mocniejszymi i dłuższymi sprężynami współpracują amortyzatory Koni Raid. Z OME pochodzi amortyzator skrętu, który na pewno przydaje się przy błotnych oponach Cooper Discoverer STT w rozmiarze 285/75R16. Większe koła wymusiły też użycie szerszych niż fabryczne, plastikowych poszerzeń nadkoli. W łącznikach zawieszenia elementy gumowe wymieniono na znacznie trwalsze, poliuretanowe. Jak widać na zdjęciach, tak skompletowane podzespoły zapewniają całkiem efektowne wykrzyże i spory skok kół. Można się więc spodziewać dużej dzielności terenowej, jak na wyprawowe przeznaczenie i sporą masę.

Fabryczny bak uzupełnia dodatkowy zbiornik paliwa

Off-road

Zwiększonemu, off-roadowemu potencjałowi podwozia dorównuje pozostałe wyposażenie. Aby zmniejszyć ryzyko podtopienia dolotu w trakcie brodzenia, jego wlot został wysoko umieszczony w snorkelu. Z przodu zamontowano mocną i szybką wyciągarkę elektryczną Superwinch Talon 12,5 wyposażoną w linę syntetyczną Marlow. Jest ona bezpiecznie zabudowana wewnątrz zderzaka – na zewnątrz widoczna jest tylko aluminiowa prowadnica i lina. Dodatkowy zbiornik paliwa pozwala na zwiększenie zasięgu jazdy, zwłaszcza że wraz z dodatkowym szpejem toyota stała się nie tylko cięższa, ale także bardziej oporna aerodynamicznie, co zwiększa zużycie paliwa.

Dach

Nieuniknionym źródłem oporów powietrza jest zabudowa dachu. Na solidnym bagażniku dachowym Front Runner Slimline II zameldowany jest rozkładany namiot Autohome Columbus Medium z laminatową pokrywą odchylaną do przodu i wejściem z tyłu. Można się do niego dostać stopniami Front Runner umieszczonymi na kole zapasowym. Przestrzeń pod bagażnikiem wykorzystano jeszcze na stolik ze stali nierdzewnej Front Runner. Z boku przymocowana jest rozwijana promieniowo w zakresie 270 stopni roleta Eezi-Awn.

Obóz rozbity na najwyższym poziomie

Środek

W środku długodystansowego Land Cruisera pojawiły się wygodne fotele Recaro, a oczy cieszy nowe obszycie tapicerki, nawiązujące do koloru karoserii. W kokpicie zainstalowano nawigację samochodową Garmin. Większe zmiany zaszły z tyłu: jedno z miejsc zajęła lodówka Engel 45 s z wyświetlaczem, a bagażnik zabudowano szufladami Front Runner. Wszystko jest wykonane bardzo starannie i nie straszy gołą blachą. Sprawdzonym patentem jest zastąpienie tylnych, bocznych, szklanych okien uchylnymi Gullwing RCX. Zapewniają one bezpośredni dostęp do częściej używanego wyposażenia kempingowego i off-roadowego. Dzięki odpowiednim uchwytom ekwipunek jest zawsze na swoim miejscu, co minimalizuje ryzyko zgubienia czy nieporządku. Boczny dostęp ma też sens ze względu na ciężkie koło zapasowe, które utrudnia dostęp do bagażnika.

Ochrona

Zapas z nietypowo, bo skośnie, umieszczonym podnośnikiem kolumnowym został ulokowany na uchylanym ramieniu zamocowanym do solidnego zderzaka tylnego. Zapewnia on ochronę tyłu i boków nadwozia oraz dodatkowego oświetlenia. Jest też miejscem dla punktów zaczepienia – pod zderzakiem znajduje się kwadratowe gniazdo dla haka holowniczego. Dzięki takiej konstrukcji tył jest w pełni zabezpieczony, a przy tym nie pogarsza kąta zejścia. Z przodu w uzyskaniu dobrego kąta natarcia i równie dobrej ochrony pomaga stalowy zderzak z rurami, współpracujący z osłonami podwozia. Ciągną się one na jego całej długości i zapewniają pełną osłonę. Po bokach ochronę progów gwarantują ściśle do nich przylegające konstrukcje rurowe. Dodatkową ochronę wrażliwych miejsc nadwozia daje pokrycie blach powłoką poliuretanową.

Zawias mocowania zapasu jest na skraju zderzaka

Kemping

Możliwości cywilizowanego kempingu podnosi system zapewniający wodę użytkową. Uzupełniony jest on o instalację podgrzewającą. Dopływ wody jest wygodnie doprowadzony do kranu znajdującego się na uchylnym ramieniu koła zapasowego, co ułatwia obsługę w warunkach kempingowych. Uzupełnianie zbiornika na wodę zapewnia efektowny, chromowany wlew, wygodnie umieszczony na zewnątrz nad prawym tylnym kołem. Na kulturalne spożywanie posiłków pozwala wspomniany już stolik w komplecie z rozkładanymi krzesełkami Front Runner.

Minimum wysiłku – maksimum efektu: rozbicie obozu zajmuje tylko kilka chwil

Migotki

Do wymaganego przepisami oświetlenia dołożono dodatkowe punkty świetlne. Są nimi reflektory i lampy przeciwmgielne umieszczone w zderzakach. Poza drogą przydają się umieszczone wysoko, bo na bagażniku, lampy LED-owe RCX. Z przodu mnóstwo lumenów zapewniają szerokie listwy świetlne, zaś boki i tył doświetlają lampy robocze, przydatne też w trakcie postoju. Do rozbudowanego elektrycznie wyposażenia niezbędne jest odpowiednie zasilanie. Na pokładzie toyoty zainstalowano więc zestaw dwuakumulatorowy National Luna uzupełniony o przetwornicę 230 V.

Toyota Land Cruiser J80 – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik
4,2 12V 1HD-T, układ i liczba cylindrów – R6, pojemność skokowa – 4 164 cm3, moc maksymalna – 200 KM
Skrzynia biegów
manualna, 5-biegowa
Skrzynia rozdzielcza
dwubiegowa, stały napęd obu osi
Zawieszenie przednie zależne:
sztywny most, sprężyny Peders, amortyzatory Koni Raid
Zawieszenie tylne zależne:
sztywny most, sprężyny Peders, amortyzatory Koni Raid
Koła
opony Cooper STT, rozmiar 285/75 R16
Wymiary i masy
długość x szerokość x wysokość – 4 820 x 1 930 x 1 870 mm, rozstaw osi: 2 850 mm masa własna – 2 159 kg, objętość zbiornika paliwa – 90 l + dodatkowy zbiornik 60 l
autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: Sebastian Chaszczewski

...a może to też Cię zainteresuje: