OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Zło konieczne? Orurowanie

Na ulicach spotykamy wiele rozwiązań osłon wykonanych z elementów rurowych. Przy nowych samochodach rekreacyjnych, crossoverach, występują najczęściej chromowane orurowania o dużych przekrojach, które zarówno na sposób montażu, a także na rodzaj zastosowanego materiału, pełnią funkcję ozdobną. Z drugiej strony spotykamy się z siermiężnymi wykonaniem, z kiepskiej jakości materiału i połączeń, ostro zakończonymi. Jak sprawić aby orurowanie miało większy sens niż tylko poprawa wyglądu samochodu, a jednocześnie jakoś jego wykonania była zadowalająca?

01

Cel montażu

Orurowanie stosuje się w różnych sytuacjach. Rury osłonowe mogą być wykorzystane jako wewnętrzna klatka bezpieczeństwa, montowana głównie w pojazdach sportowych. Dla pojazdów wyprawowych stosuje się najczęściej klatki zewnętrzne, mające na celu osłonę nadwozia, a także wzmocnienie bagażnika dachowego. Rury osłonowe mogą zastąpić nam też fabryczny zderzak, stanowić element osłaniający front pojazdu, tył bądź progi. Cel we wszystkich rozwiązaniach jest jasny – zapewnić bezpieczeństwo podróżnym i samochodowi.

02

Projekt orurowania

W przypadku zderzaka lub osłony frontu pojazdu należy pamiętać nie tylko o funkcji osłaniającej. Projekt zderzaka powinien być również przemyślany tak, aby znalazło się w nim miejsce na płytę montażową wraz z wyciągarką. Dodatkowo należy przemyśleć miejsca zaczepów holowniczych oraz miejsca posadowienia dodatkowych świateł, ewentualnie tablicy rejestracyjnej. Najważniejsze są jednak elementy montażowe orurowania do pojazdu, powinny one przenosić określone funkcje obciążenia. Projektując osłony należy pamiętać, aby nie zasłaniały i nie zaburzały przepływu powietrza do chłodnicy i komory silnika. Pozostawmy sobie też pole manewru na wymianę żarówek w lampie, czy kierunkowskazach.

04
Podobnie postępujmy z elementami osłaniającymi tył pojazdu. Tutaj zdecydowanie rzadziej decydujemy się na montaż dodatkowej wyciągarki czy reflektorów, ale zawsze warto to wziąć pod uwagę. Przemyśleniu należy też poddać montaż progów osłaniających, czy mają one wystawać poza obrys pojazdu (brudząc przy okazji spodnie podczas wsiadania) czy wybrać skromniejsze rozwiązanie, pamiętając o solidnym montażu. Dobrym rozwiązaniem jest też zaplanowanie miejsca przyłożenia hi-lifta, w terenie konieczne jest czasami niestandardowe jego użycie.

03

Dobór materiału i wykonanie

Przy doborze materiału mamy spore pole do popisu. Przy wykonaniu osłon nie powinniśmy stosować zbyt solidnych rozwiązań, ani zbyt słabych. Grubość ścianki rury wynosząca ok. 3 mm w zupełności wystarczy. Zbyt solidne rozwiązania zwiększają ciężar, a zbyt słabe narażone są na łatwe uszkodzenia. Nie zaleca się stosowania rur ze szwem oraz kolanek hamburskich – są uważane za mało solidne rozwiązanie. Reasumując, wybieramy rury ciągnione, wyginamy je na profesjonalnych giętarkach i profesjonalnie łączymy. I tutaj zwykle pojawia się problem – niestety tylko profesjonalny zakład ślusarski jest w stanie zapewnić nam prawidłowy [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”W procesie spawania orurowania używamy spoin pachwinowych (rzadziej czołowych), które zapewniają przenoszenie wszystkich rodzajów obciążeń. Ważne jest też, aby spoina była prowadzona w sposób równomierny, zapewniając nam odpowiednie połączenie.” class=”dymek”]spaw*[/su_tooltip].Na koniec pozostaje zabezpieczenie przeciwko korozji. Zaleca się malowanie proszkowe jako odporne na powierzchniowe zarysowania.

[dg attachment_pg=”false” paginate=”true” ids=”25146,25145,25144,25143″]

Rozwiązanie

Dobry projekt i poprawne wykonanie będzie cieszyło podczas użytkowania. Dlatego przed rozpoczęciem prac warto zastanowić się nad ich celowością, tzn. do czego wykorzystujemy pojazd i jakie osłony są z tego tytułu potrzebne. Warto przeglądnąć rynek gotowych produktów i rozważyć ich zakup, gotowy produkt nie jest jednoznaczny z wyższą ceną. Natomiast jeżeli nastawiamy się na prowizorkę, lepiej wstrzymać się z pracami.

Autor: Grzegorz Surowiec, Zdjęcia: producenci

...a może to też Cię zainteresuje:

Terenówki GMC

Długa historia Na początku ubiegłego wieku Max Grabowsky założył firmę Rapid Motor Vehicle Company. General Motors, nowy potentat w branży

Czytaj dalej >>