OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Rezvani Tank

Taki widok na drodze może nasuwać skojarzenia z szybkobieżnym czołgiem

Czołg z Jeepa

Jeśli oferta terenówek wydaje Ci się zbyt nudna, możesz zamówić produkt mało znanej do tej pory w off-roadowym świecie firmy Rezvani. Proponowany przez nią pojazd ma mało subtelną nazwę Tank, jednak rzut oka na jego nadwozie nakazuje, by w pełni się z nią zgodzić.

Taki widok na drodze może nasuwać skojarzenia z szybkobieżnym czołgiem

Taki widok na drodze może nasuwać skojarzenia z szybkobieżnym czołgiem

Nadwozie

Stylistyka, nomen omen, Tanka jest zbliżona do designu futurystycznego czołgu – w tej dziedzinie nawet najbardziej muskularne terenówki nie będą w stanie zbliżyć się do produktu Rezvani. Firma ta dodała bowiem niedozwolonych dawek testosteronu do Wranglera, tworząc zupełnie nową jakość*.

Z szerokością 213 cm i wysokością 211 cm nie wszystkie garaże i parkingi będą zdolne obsłużyć Tanka.

Wprawdzie można gdzieniegdzie dostrzec, że bazą jest Jeep, jednak nie ma się wrażenia obcowania z produktem kategorii SAM. Ma to też odzwierciedlenie w cenniku, który zaczyna się od 155 000 dolarów!
Sama zewnętrzna stylistyka Tanka, mimo że atrakcyjna, raczej nie zachęci do wydania takiej sumy. Potencjalni klienci wabieni są więc bogatym wnętrzem. Dostęp do niego zapewniają drzwi w dość nietypowym – jak na terenówki – układzie: przednia para otwiera się do przodu, tylna zaś do tyłu, i na dodatek jest wspomagana elektrycznie, niczym w Rollsie. Mimo tej oryginalności łatwo dostrzec, że szkielet otworów drzwiowych oraz same drzwi pochodzą od długiego Wranglera. W ogóle cała struktura nadwozia zdaje się pochodzić z tego modelu – jest jedynie ukryta pod fantazyjnie ukształtowanymi, zewnętrznymi panelami. Nie wydaje się, by było to pójście na łatwiznę. Po co, dosłownie wręcz, wyważać otwarte drzwi, kiedy można skorzystać z gotowych rozwiązań*?

Zaletą Tanka jest możliwość korzystania z zaplecza serwisowego Jeepa i Dodge’a.

Oryginalny kształt reflektorów

Oryginalny kształt reflektorów

Napęd

Podstawową jednostką napędową jest benzynowe V6 o pojemności 3,6 l – znane ze zwykłych Wranglerów. Na liście opcji jest jednak coś znacznie bardziej przystającego do charakteru Tanka, czyli mocarne V8, które z pojemności 6,4 l wyciąga 500 KM. Jednak tabele danych dla Jeepa Grand Cherokee SRT8 oraz Dodge’a Challengera wyposażonych w silniki HEMI wskazują niższe wartości. Być może Rezvani nieco pomajstrowało przy sofcie, by osiągnąć miłą oku sumę koni mechanicznych. Ponarzekać nie będzie można również na liczbę niutonometrów – tych będzie co najmniej 600.
Nabywca może dokonać wyboru nie tylko wśród silników, ale i skrzyń biegów. Dostępne są: manualna, 6-biegowa oraz automatyczna, 6-stopniowa. Siłę napędową dalej odbiera dwubiegowa skrzynia rozdzielcza. Nie spotkamy w niej zaawansowanych systemów rozdziału napędu – stale napędzany jest tył, a przód może być dołączany na sztywno. Nie powinno to przeszkadzać nabywcom przyzwyczajonym do prostoty i oczekującym niezawodności, a możliwość efektownych burnoutów jest traktowany bardziej jako bonus niż wada. Klasyczna skrzynka ma jeszcze inną zaletę – może być konfigurowana wg życzeń klienta. Zmiana ustawień obejmuje oczywiście zestopniowanie przełożeń odpowiednio do użytych kół. W tym momencie dochodzimy do istotnego elementu cennika Tanka – pakietów podwoziowych.

Pod maską Tanka można mieć V6 lub - za dopłatą - mocarne V8

Pod maską Tanka można mieć V6 lub – za dopłatą – mocarne V8

Podwozie

Wydawać by się mogło, że technika podwoziowa Tanka nie odbiega wiele od techniki dawcy, czyli Wranglera. Bazą jest rama podłużnicowa, do której zamocowano sztywne mosty resorowane sprężynami i prowadzone wahaczami i drążkami. Niuanse zaczynają się podczas wyboru pakietów. Terenowe ambicje mogą być zaspokojone już z podstawowym wyposażeniem obejmującym 35-calowe koła na felgach GRID. Na wyższy poziom – dosłownie – wznoszą się dwa opcjonalne pakiety off-roadowe. Oba mają bowiem 6-calowy lift oraz 37-calowe koła. Pierwszy zestaw wymienia bebechy mostów na Dynatrac ProRock 44/60 z blokadami E-Lockers. Mocniejsze mosty z opcjonalnymi kutymi felgami z lotniczego stopu T6061 i oponami o szerokości 12,5 cali uzupełniają wzmocnione wały 1350. W zawieszeniu pojawiają się też 2,5-calowe amortyzatory Foxa z zewnętrznymi zasobnikami.
Drugi pakiet nazwano Extreme. Co upoważnia do takiej nomenklatury? Opony przy tej samej średnicy mają szerokość większą o jeden cal, jednak mosty zostały gruntownie wzmocnione. Zainstalowano w nich zestawy Dynatrac ProRock XD60/80 wraz z blokadami sterowanymi ciśnieniowo z kompresora. Przedni wał to 1350, zaś tylny wzmocniono do 1410. Amortyzatory Foxa wzbogacone są o system DSC, a układ hamulcowy ma mieć większą skuteczność dzięki zestawowi Dynatrac ProGrip. Zawiera on 16-calowe tarcze i 8-tłoczkowe zaciski.

Z tyłu doskonale widoczne proste zawieszenie na sztywnych mostach

Z tyłu doskonale widoczne proste zawieszenie na sztywnych mostach

Prozaiczną, ale przydatną opcją jest zestaw umożliwiający ciągnięcie przyczepy. Nie ogranicza się on jedynie do haka, lecz jest związany z przednią wyciągarką oraz wyświetlaczem head-up prezentującym całkiem pokaźny zestaw informacji o pojeździe, nawigacji czy komunikacji.

Projektanci zadbali nie tylko o niecodzienną formę, ale także praktyczne rozwiązania

Projektanci zadbali nie tylko o niecodzienną formę, ale także praktyczne rozwiązania

Bagażnik Tanka ma wystarczającą pojemność i regularny kształt

Bagażnik Tanka ma wystarczającą pojemność i regularny kształt

Inne opcje

Lista opcji obejmuje nie tylko tuning podwozia. Wśród licznych pozycji znajdują się dodatki w postaci luksusowego skórzanego i zamszowego wykończenia wnętrza, elektrycznie opuszczane stopnie (przydatne w podniesionych wersjach) i dodatkowe systemy zwiększające widoczność. Producent bardzo ładnie wkomponował w sylwetkę pojazdu dodatkowe oświetlenie w postaci listew LED, ale to nie koniec. Możliwe jest jeszcze poszerzenie widzenia o dodatkowe pasma dzięki wyświetlaczowi FLIR zapewniającemu obserwację w trybie nocnym i podczerwonym.

 

Wnętrze Tanka stanowi mieszankę elementów z Wranglera oraz autorskich dodatków Rezvani, które nadają mu wyjątkowy styl. W opcji jest nawet opancerzenie

Wnętrze Tanka stanowi mieszankę elementów z Wranglera oraz autorskich dodatków Rezvani, które nadają mu wyjątkowy styl. W opcji jest nawet opancerzenie

Opancerzenie

Jeśli to nie imponuje, można jeszcze zażyczyć sobie pakiet ochrony balistycznej. W zależności od kwoty (pomiędzy 40 000 a 95 000 dolarów) oferuje on standard ochrony poziomu B4, B6 lub B7. Mogą składać się na niego szyby pancerne, wzmocnienia nadwozia, w tym grodzi, ochrona przed bombami oraz zabezpieczenie zbiornika paliwa i chłodnicy. Aktywne bezpieczeństwo podnoszą także pancerne zderzaki, wyrzutnik kolczatek czy oślepiające oświetlenie wraz z lampami stroboskopowymi. Uzupełnia je mocne nagłośnienie syreną oraz zewnętrznym głośnikiem. W wewnętrznej komunikacji pomaga interkom.

Oryginalny kształt reflektorów

Oryginalny kształt reflektorów

Do zdobycia zaryglowanego masywnymi skoblami Tanka powinny zniechęcić także klamki pod napięciem. Gdyby jednak sytuacja miała być poważniejsza, na pokładzie znajdują się maski przeciwgazowe, rozbudowany zestawy pierwszej pomocy i przeciwko hipotermii.
Zwiększonym obciążeniom wywołanym instalacją dodatkowego wyposażenia podołać musi wzmocnione zawieszenie i wojskowe koła runflat*.

Podstawowa, najuboższa wersja ma ważyć 1 950 kg.

Rezvani Tank

Rezvani Tank

Wątpliwości?

Jeśli czujesz, że Tank to pojazd dla Ciebie, musisz uzbroić się w cierpliwość. Oprócz uzbierania odpowiedniej kwoty, która w zależności od wybranych opcji może przekroczyć dwukrotnie bazową cenę, po uiszczeniu 10 000 dolarów zaliczki trzeba czekać nawet 12 tygodni aż pojazd zostanie przygotowany.

autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje:

Niebawem MT Rally.

Już 11 kwietnia, czyli tuż po Wielkanocy startuje międzynarodowy wyścig off-roadowy – MT Rally. Jak co roku na terenie poligonu

Czytaj dalej >>
Toyota Tundra X

Przystanek Alaska Tundra X to idealny środek transportu dla bohaterów serialu Przystanek Alaska. Pickup wjedzie w niemal każdy śnieżny teren.

Czytaj dalej >>