OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Doposażony. Jeep Wrangler

Pojazdy z kołami o średnicy 40 cali nie są często spotykane ani na ulicach miast, ani w terenie. Tak duże ogumienie wymaga bowiem przeprojektowania układu zawieszenia i wprowadzenia szeregu zmian w obrębie nadwozia. Powyższy projekt modyfikacji Jeepa Wranglera należy więc potraktować jako pewnego rodzaju ciekawostkę.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]

Bazą opisywanego projektu jest Jeep Wrangler Polar w wersji dwudrzwiowej. Pojazd poddano wielu modyfikacjom mającym na celu wzmocnienie jego dzielności terenowej. Prace rozpoczęto od wymiany zderzaków i nadkoli na produkty firmy Metalcloak, która oferuje części tuningowe do terenówek. Plastikowe nadkola i poszerzenia błotników zostały zastąpione przez większe, wzmocnione elementy zakończone stalową rurką. Do Wranglera dodano też odpowiednio stabilne i mocne progi. Tylne naroża i błotniki zostały wzmocnione dodatkowymi płaskimi blachami. Seryjne zderzaki zastąpiono stalowymi. Z przodu zamontowano produkt firmy VKS oraz wyciągarkę Warn Zeon 10c. W miejscu oryginalnych reflektorów pojawiły się ich LED-owe zamienniki, a nad przednią szybą znalazła się listwa świateł dalekosiężnych wykonana w technologii LED, podobnie jak małe lampy umiejscowione na słupkach. Z tyłu również zamontowano mniejsze, okrągłe zamienniki reflektorów.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]

Opis tego projektu muszę zacząć od… końca, czyli od opon! Rozmiar metryczny ogumienia, w które został obuty Wrangler, to 355/80-17 (40×13,5-17). Cyfry te określają wielkość opony o średnicy 40 cali, a dywiz zamiast litery R oznacza, że są to „gumy” diagonalne (nie radialne). Ich najważniejszą cechą jest krzyżowe opasanie, które wprawdzie usztywnia oponę, ale zapewnia dużo większą odporność na punktowe obciążenia spotykane w jeździe terenowej.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]

Instalacja ponadwymiarowych opon, zdecydowanie cięższych od oryginalnych, wymusiła konieczność wzmocnienia pochwy mostu, w szczególności elementów zwrotnicy. Zmiana dotyczyła również półosi i mechanizmów różnicowych. Na przedniej osi zastosowano most Dana 44 ze wzmocnionymi półosiami Teraflex. Na tyle również znalazł się Dana 44, ale z półosiami Yukon i blokadą mechanizmu różnicowego OX. Opony o większej średnicy wymusiły zastosowanie wolniejszych przełożeń przekładni głównej – zdecydowano się na rozwiązanie firmy Yukon o przełożeniu 5,38. Konieczne było też zmodyfikowanie i wzmocnienie wałów napędowych. Z uwagi na spodziewane, duże obciążenia oraz na zmianę kątów przegubów i samej ich długości wybór padł na produkty firmy Yukon.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]

Kluczowym elementem tej modyfikacji było zawieszenie, gdyż instalacja tak dużych opon wymusiła wygospodaro wanie dodatkowego prześwitu przy równoczesnym zachowaniu właściwej geometrii pojazdu, a w efekcie poprawności prowadzenia. Właściciel opisywanego Wranglera zdecydował się na rozwiązania firmy Evo Manufacturing, a jako elementów tłumiących użył amortyzatorów i sprężyn pochodzących z katalogu firmy KING. Ciężkie opony wymagały zastosowania podwójnego systemu tłumienia na każdym z czterech kół. Na przedniej osi zainstalowano dłuższe wahacze oraz sportowy zestaw sprężyn z amortyzatorem wewnątrz. Dodano również dodatkowy amortyzator – obydwa wyposażono w zasobniki oleju. Na osi tylnej konieczne było zastosowanie rurowej ramy pomocniczej, do której poziomo przytwierdzono kolumny, amortyzator i sprężynę. Dodatkowy amortyzator ustawiono w pozycji pionowej. Takie rozwiązanie zapewnia 14 różnych nastawów wysokości prześwitu i twardości tłumienia. Właściciel Wranglera zdecydował się też na hydrauliczne odbojniki firmy KING. Modyfikacje nie ominęły układu kierowniczego. Tam pojawiły się nowe drążki mogące przenieść większe siły generowane przez znacznie cięższe i masywniejsze opony. Konieczne było również zastosowanie wzmocnionego amortyzatora układu kierowniczego PSC z dodatkowym zbiornikiem.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]

Na koniec zadbano o tzw. efekt „wow”. Aby go osiągnąć, jasnoniebieskim lakierem pokryto nowe i zmodyfikowane elementy nadwozia oraz układu zawieszenia. Wrangler z dużymi, 40-calowymi, wystającymi poza nadwozie kołami ma cieszyć kierowcę i zwracać uwagę przechodniów. I tak bez wątpienia jest. Jak podkreśla właściciel: Do innych pojazdów już nie wsiadam – bez względu na to, czy jadę w teren, czy wybieram się na dalszą wyprawę. Wszelkie modyfikacje, jakim został poddany Wrangler, były przemyślane i racjonalnie umotywowane. Należy pamiętać, że z instalacją ponadwymiarowego ogumienia nierozerwalnie łączy się konieczność wzmocnienia zawieszenia i napędu, a także przeprowadzenia modyfikacji w obrębie nadwozia.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Headline_Widget”][/siteorigin_widget]

Baza
Jeep Wrangler Polar z silnikiem benzynowym o pojemności 3,6 l i mocy 284 KM współpracującym z automatyczną skrzynią biegów, rok produkcji – 2014, rok zakupu – 2017

Nadwozie
zderzak przedni VKS, zderzak tylny PS, nadkola, poszerzenia, progi Metalcloak, ramka szyby na reflektor listwowy Metalcloak, osłony tylnych narożników nadwozia Evo Manufacturing, światła główne LED

Zawieszenie
przód: długie wahacze Teraflex, elementy EVO Manufacturing, podwójny system Throwdown Evolever, amortyzatory z dodatkowym zbiorniczkiem, sprężyny KING, rozłączany stabilizator Teraflex, drążek Panharda Metalcloak
tył: przestrzenna rurowa rama pomocnicza EVO Manufactoring, podwójny Throwdown Evolever, amortyzatory z dodatkowym zbiorniczkiem, sprężyny firmy KING, odbojniki KING, drążek Panharda Metalcloak

Rozdział napędu
mosty napędowe: wzmocnione Dana 44, wały napędowe Yukon, blokada mechanizmu różnicowego Ox, wzmocnienia obudowy, wzmocnione półosie przednie RCV i tylne Yukon, przekładnie główne Yukon o przełożeniu 5,38

Układ kierowniczy
dłuższy drążek kierownicy, obniżony wąs zwrotnicy Teraflex, amortyzator układu kierowniczego PSC,

Koła
aluminiowe felgi Mickey Thompson, opony Max xis Trepador 355/80-17 (40×13,5-17)

Inne
kompresor ARB, wciągarka Warn Zeon 10c, listwa LED nad szybą czołową, reflektory LED

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]

autor: Dima Kowaliow, zdjęcia: Andriej Risowannyj (@risovannyy)

...a może to też Cię zainteresuje:

Superwinch X9 powraca

Na polski rynek wraca znana wielu osobom wyciągarka Superwinch X9. Model ten produkowany jest już dobre kilkanaście lat. Jego sprawdzona

Czytaj dalej >>
Reklama Mehari w klimacie epoki
Dzielne toczydełko

Citroën Mehari   Samochody Citroëna zawsze wyróżniały się niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. Oryginalność francuskiego auta dla ludu, czyli modelu 2CV, wynikała z

Czytaj dalej >>