Felgi Zmieniać czy nie? O felgach właściwie już wszystko napisano, teoretycznie nie powinno się nic zmieniać, felga jest okrągła, prosta w konstrukcji, posiada kilka otworów na śruby a jednak, wraz z unowocześnianiem i rozpowszechnieniem technologi odlewów materiałów, połączeń i spawów pojawiły się nowe możliwości, nowe wzory oraz przybyło wielu producentów. Jest w czym wybierać.
Felgi stalowe
Zasadniczo felgi ze względu na rodzaj materiału możemy podzielić na: stalowe i ze stopów lekkich (potocznie zwane aluminiowymi). Obecne tendencje rynkowe ukierunkowane są na felgi wykonane z lekkich stopów, decyduje o tym ich szeroka dostępność i relatywnie niskie ceny, choć trzeba podkreślić, że felga feldze nierówna. Zacznijmy od felg stalowych. Ich produkcja z założenia nie jest zbyt skomplikowana. Najpierw wykonywana jest tarcza felgi, wycinana z arkusza blachy i odpowiednio formowana a następnie obręcz. Kolejny etap to połączenie tych dwóch elementów spawem i lakierowanie. Choć to w teorii łatwe to pamiętać należy, że liczy się precyzja wykonania i odpowiedni materiał. Felgi stalowe mogą być lakierowane jak i chromowane.
Felgi aluminiowe
Felgi aluminiowe mogą być wykonywane jako odlew grawitacyjny, niskociśnieniowy, wysokociśnieniowy oraz kute. Najtańsze, obecnie często spotykane ale też najsłabsze są felgi wykonywane w procesie odlewu grawitacyjnego. Stop wlewany jest do formy i rozchodzi się pod wpływem siły ciężkości, powstają przy tym liczne drobne przestrzenie powietrzne, struktura jest niejednolita. Produkt nie jest zbyt trwały, a takie rozwiązanie może sprawdzić się przy małych samochodach. Najlepszym rozwiązaniem dla przeciętnego użytkownika, są odlewy niskociśnieniowe (15-100 kPa) uzyskany końcowy efekt to dobra jakość za rozsądną cenę. Zaletą tej metody jest dowolność wzoru felgi jaki możemy uzyskać. Felga posiada odpowiednią nośność, łatwo daje się wyrównoważyć. Kolejna metoda to odlewy wysokociśnieniowe. Zastosowanie tej metody powoduje turbulentny przepływ stopu, uzyskujemy wtedy mały przekrój ścianki o dużej wytrzymałości. Metoda ta jest droga w produkcji a ponadto pozwala na zastosowanie tylko prostych kształtów, nie jest ona zbyt często stosowana. Ostatni rodzaj felg aluminiowych to felgi kute, są one uważane za najsolidniejsze rozwiązanie i często stosowane do sportowych samochodów rajdowych. Są też najdroższe w produkcji a co za tym idzie w zakupie. Powstają w wyniku sprasowania stopu aluminium z dużą siłą aż do uzyskania odpowiedniego kształtu a następnie poddawane są końcowej obróbce mechanicznej. Obecnie felgi ze stopów lekkich też uległy modzie i lakierowane są na matowe czarne lub grafitowe kolory.
Parametry felgi
Zakup nowych felg zazwyczaj wymuszony jest zniszczeniem dotychczasowych lub zakupem dodatkowego kompletu kół. Na nowe felgi decydujemy się też zmieniając rozmiar koła na ponadwymiarowy. W każdym z przypadków musimy określić wymiary nowej felgi. Aby dobrać odpowiedni model potrzebne jest nam kilka informacji: rozmiar felgi, rozstaw, ilość i rozmiar śrub montażowych, odsadzenie. Rozmiar felgi to jej średnica i szerokość osadzenia, parametry te określane są w calach, obecnie oferowane w rozmiarach co 0,5 cala. Najczęściej spotykane felgi w pojazdach terenowych posiadają średnicę 15 i 16 cali, w nowszych pojazdach 17 i 18 cali a w ekstremalnych przypadkach nawet większe. Najmniejsza średnica jaką możemy zastosować w danym pojeździe jest zależna od wielkości felgi i zacisku hamulcowego, największa jest ograniczona tylko wielkością opony i nadkola pojazdu. Szerokość osadzenia jest również wyrażona w calach, najczęściej wynosi 7-8 cali przy szerokich oponach 9 – 10 cali. Zbyt wąska felga dla szerokiej opony spowoduje jej wypiętrzenie, zbyt szeroka sprawi rozszczelnienie się koła. Zasadniczo przyjmuje się że szerokość felgi powinna być 3-4 cale węższa od czoła opony. Kolejny ważny parametr to profil kołnierza felgi określany kolejnymi literami alfabetu, nie wdając się w szczegóły warto zapamiętać, że oznaczenie JJ to felga dla pojazdów terenowych a J to pojazdy osobowe. Kolejne parametry dotyczą montażu felgi, określają liczbę śrub i ich średnicę oraz co bardzo ważne średnicę otworu centrującego ponieważ to właśnie podczas montażu felga jest osadzana na kołnierz piasty i wraz z nim centruje koło. Kolejny ważny parametr to odsadzenie ( ET lub offset) przy zastosowaniu szerszych opon ważne jest odsunięcie całego koła od płaszczyzny mocowania, można stosować dystanse lub zakupić opony o przesuniętym ET.
Specjalne rozwiązania
Na rynku możemy spotkać szereg rozwiązań specjalnych, np. felgi skręcane (stosowane obecnie bardzo rzadko) oraz z zewnętrznym pierścieniem mocującym popularnie zwane beadlockami z angielskiego Bead Lock. W takim przypadku ułatwione jest nasadzenie opony na felgę jednak kłopot stanowi dokręcenie – w zależności od producenta – nawet kilkudziesięciu śrub łączących obręcz koła z pierścieniem. Zaletą takiego rozwiązania jest stabilne i trwałe zamocowanie opony do felgi.
Co wybrać
Rynek felg obecnie mocno się rozwinął, oferta jest ogromna. Przy zakupie – oprócz oczywiście rozmiaru i kształtu – należy zwrócić uwagę na producenta, stosowne homologacje i certyfikaty dopuszczenia do ruchu oraz dostępność. Felga to jeden z najważniejszych elementów naszego pojazdu. Zwykle tanie felgi sprawdzą się przy małych samochodach gdzie przenoszone są małe siły. W przypadku pojazdów terenowych rekomendowane jest wybranie solidnego i sprawdzonego producenta a co za tym idzie ciągłej dostępności. Wiele sklepów wirtualnych nie posiada felg na stanie w ciągłej sprzedaży w przypadku uszkodzenia jednej z nich będziemy mieli kłopot z reklamacją lub dokupieniem brakującej felgi. Ważne jest też świadectwo homologacji, każda felga dopuszczona do sprzedaży musi takie posiadać, warto zweryfikować towar przed zakupem. Na rynku możemy znaleźć też wiele podrabianych felg uznanych markowych producentów świadectwo homologacji może je zweryfikować.
AUTOR: Grzegorz Surowiec, ZDJĘCIA: autor, archiwum