Można by rzec, że Yamaha Kodiak to brat bliźniak innego czterokołowca, który znajduje się w ofercie producenta – modelu Grizzly. Ten sam silnik, niemal identyczne jednoosobowe nadwozie, podobna ładowność – cech wspólnych jest sporo. Są też i różnice, które sprawiają, że obecność obydwóch modeli w ofercie producenta jest jak najbardziej uzasadniona.
Mniej mocy
Zacznijmy od tego, co najważniejsze, czyli od jednostki napędowej. Zarówno w modelu Kodiak, jak i Grizzly źródłem napędu jest chłodzony cieczą, 4-zaworowy silnik DOHC o pojemności 708 cm3 i mocy 48 KM. Jednak jednostka, która wylądowała w Kodiaku, zostało nieco poskromiona, przez co jest troszkę mniej agresywna i dynamiczna. Jest to oczywiście przemyślany i zaplanowany zabieg. Jak już wspomniałam, przeznaczeniem tego czterokołowca jest praca… na budowie, w gospodarstwie, podczas polowań. Yamaha, mając na uwadze bezpieczeństwo niedoświadczonych kierowców, którzy mogą zasiąść za sterami Kodiaka, nieco zdławiła osiągi silnika. Takie posunięcie jest dosyć ryzykowne, ale jeżeli ktoś chce poszaleć w terenie z pewnością wybierze mocniejszy model – Grizzly. Poskromiona jednostka jest również odrobinę cichsza, co z pewnością docenią myśliwi. Z silnikiem współpracuje automatyczna skrzynia biegów.
Warto również wspomnieć o jeszcze jednej różnicy, a mianowicie o cenie – Kodiak jest nieco tańszy od swojego terenowego brata (o około 3 000 zł).
Utylitarny
Na użytkowy charakter Kodiaka wskazuje także design nadwozia – jest proste, pozbawione zbędnych ozdobników oraz funkcjonalne. Zarówno z przodu, jak i z tyłu umieszczono niewielkie bagażniki, które są w stanie przetransportować ładunek o łącznej masie równej 140 kg. W konsoli centralnej natomiast ulokowano skrytkę na drobiazgi. Z przodu wylądował hak holowniczy. Możliwości uciągu tego niewielkiego pojazdu sięgają 600 kg. Dodatkowym atutem jest zamontowana z przodu wyciągarka WARN ProVantage 2500.
Aby polepszyć zdolność manewrową quada, zastosowano kompaktowe błotniki. Dodatkowo środkowy fragment przedniego błotnika można łatwo i szybo zdemontować, dzięki czemu mamy dostęp do akumulatora i innych komponentów elektrycznych. Skomplikowane manewry ułatwi także niezależne zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach poprzecznych oraz amortyzatorach KYB, które zapewniają 180–milimetrowy skok z przodu oraz 230–milimetrowy z tyłu. Podwozie quada zyskało też wykonane w tworzywa sztucznego płyty osłonowe, które mają ochraniać newralgiczne miejsca podczas jazdy w trudniejszym terenie. Na kołach pojazdu wylądowały 25-calowe opony Maxxis.
Kierowca Kodiaka ma do wyboru jeden z trzech trybów jazdy – 2 WD/4WD/ 4WD z blokadą mechanizmu różnicowego. Ich przełączanie odbywa się za pomocą dźwigni umieszczonej na kierownicy.
Wygoda
Yamaha popracowała również nad komfortem pojazdu. Kanapa Kodiaka została zaprojektowana tak, aby zapewniać kierowcy wygodną pozycję, nawet podczas wielogodzinnego użytkowania. Odpowiednie ustawienie kierownicy względem siedziska zapobiega naprężaniu ramion, pleców i nóg, dzięki czemu kierowca tak szybko nie odczuwa zmęczenia. Dodatkowym atutem są nisko osadzone siedziska, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, a to z pewnością docenią, ci którzy podczas pracy zmuszeni są opuszczać pojazd kilkanaście razy dziennie.
Lista użytkowych zalet tego pojazdu jest naprawdę długa. Kodiak to niewielki, zwinny i całkiem mocny quad, który sprawdzi się jako pomocnik podczas pracy. Jego utylitarny rdzeń jest widoczny na każdym kroku.