OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Ciekawy okaz. Jeep Cherokee/Liberty KJ (2001-2008)

Premierze KJ towarzyszyło sporo kontrowersji. Jak na Jeepa, model prezentował się osobliwie. Czas pokazał, że dało się go polubić. Nieszablonowy wygląd w połączeniu z solidną konstrukcją, dobrze wpisał się w potrzeby klienteli. Produkcja „pokemona” zakończyła się stosunkowo niedawno, dlatego bez problemu można znaleźć niezajeżdżony, godny uwagi egzemplarz.

 

Geneza
Początek historii Jeepa Cherokee sięga wczesnych lat sześćdziesiątych, kiedy to pojawili się protoplaści przyszłych modeli Cherokee – [tooltip title=”Wagoneery” content=” Nazwa Cherokee po raz pierwszy pojawiła się w 1974 roku przy jednym z modeli J lub SJ Wagoneera.” type=”info” ]Wagoneery[/tooltip]. Popularny kompaktowy model Jeep Cherokee XJ o nowoczesnych (jak na swoje czasy) rozwiązaniach nośnych – samonośnej konstrukcji, pojawił się w roku 1984 i już od tego momentu zaczął się znakomicie sprzedawać. Zaraz później trafił do Europy. Jego seryjną produkcję rozpoczęto w Grazu w Austrii, gdzie był montowany do czasu zastąpienia go przez nowy projekt – Jeepa Cherokee/Liberty model KJ. Model ten miał swoją premierę podczas targów w Detroit na początku 2001 roku. „Kajotka” stylistycznie wyraźnie odcięła się od swojego poprzednika. Na rynek amerykański model ten został wprowadzony pod nazwą Liberty. Do konserwatywnej Europy trafił już pod nazwą Cherokee. W Polsce był oferowany od roku 2002. W USA Liberty montowany był w fabryce North Plant w Ohio. Jak łatwo się domyślić, na tamtejszym rynku był oferowany tylko z silnikami benzynowymi. W Europie musiał pojawić się diesel i tak też się stało. Pomogła w tym włoska firma VM. W 2004 roku do sprzedaży trafiła odmiana Renegade. Produkcję Cherokee zakończono w 2008 roku.

Nowe podejście
Model KJ od samego początku stanowił całkowicie nowy projekt. Auto co prawda, podobnie jak poprzednik, posiadało zwartą, kompaktową bryłę typu kombi oraz konstrukcję samonośną, ale na tym podobieństwa się kończą. Już kształtem znacząco wyróżniał się od swojego poprzednika. Patrząc na niego ma się wrażenie, że w stosunku do wcześniejszego modelu – jest weselszy i bardziej dziecinny. [nice_info]Prostopadłe linie nadwozia odeszły do lamusa. Nastąpiło całkowite oddalenie się od kwadratowej stylizacji, co dla jeepowych ortodoksów było prawdziwym szokiem. [/nice_info] Pojawiły się okrągłe kształty nadwozia, okrągłe pochylone reflektory przednie, masywne, można powiedzieć bojowe zderzaki, a z tyłu na drzwiach znalazło się koło zapasowe. Gabaryty także nie pozostały bez zmian. Model KJ zauważalnie urósł. Po raz pierwszy pojawiły się 16-calowe felgi. Patrząc z perspektywy czasu, cały zakres modyfikacji i prac wykonanych przy projektowaniu, był dużym krokiem naprzód. Od początku oferowano KJ-a w wersjach Sport i Limited, przy czym wersja Limited była „bogatsza” na zewnątrz, wyróżniała się lakierowanymi listwami bocznymi, zderzakami i nadkolami. W 2004 roku pojawił się wpadający w oko model Renegade. Auto otrzymało nową atrapę chłodnicy oraz charakterystyczne reflektory.

...a może to też Cię zainteresuje:

Land Rover dla 007

O ile James Bond pijący Heinekena (w najnowszym Skyfall) może wydawać się jakąś pomyłką, o tyle Land Rovery w filmie

Czytaj dalej >>