OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Yeti z Czech

Skoda Yeti po liftingu

Skoda Yeti (2009-2017)

Na tle dzisiejszych nudnych crossoverów Skoda Yeti wydaje się bardzo odważna, mimo że od jej premiery minęło prawie 10 lat. Co ważniejsze, nietuzinkowy projekt nadwozia tego kompaktu wcale nie przeszkodził w uzyskaniu stosunkowo pojemnego i bardzo funkcjonalnego wnętrza.

Nadwozie

Nietuzinkowa sylwetka Yeti współgra z bardzo kompaktowymi rozmiarami

Nietuzinkowa sylwetka Yeti współgra z bardzo kompaktowymi rozmiarami

Rozmiary Yeti wybiegają poza wzorzec typowego crossovera – pojazd jest krótszy i wyższy, przez co przypomina mikrovana*. Ma to swoje konsekwencje wewnątrz. Nie można wprawdzie powiedzieć, że Yeti jest ciasne, lecz nazwanie go autem rodzinnym będzie małą przesadą. Mniejszą powierzchnię, zajmowaną przez karoserię, rekompensuje wysokość oraz funkcjonalne wykorzystanie przestrzeni. Wśród pomysłowych rozwiązań, zwanych przez Skodę Simply Clever, znaleźć można przeróżne organizery przestrzeni ładunkowej, haczyki i zaczepy czy dwupoziomową podłogę bagażnika (jego pojemność przekracza 400 dm³ i da się ją zwiększyć przez złożenie tylnych siedzeń). W systemie VarioFlex każdy z foteli jest indywidualnie składany i demontowany. Co więcej, środkowe miejsce można usunąć, a dwa boczne zsunąć do siebie, polepszając warunki podróży. Po całkowitym usunięciu tylnych siedzeń Yeti przekształca się w małą bagażówkę z ładownią o objętości prawie 1,8 m³.

Bagażnik nie jest za duży, ale za to bardzo funkcjonalny

Bagażnik nie jest za duży, ale za to bardzo funkcjonalny

Bagażnik nie jest za duży, ale za to bardzo funkcjonalny

Bagażnik nie jest za duży, ale za to bardzo funkcjonalny

Na warunki podróżowania z przodu na pewno nie można narzekać: fotele są wysoko usytuowane, duże i wygodne, a obsługa – jak przystało na produkt VAG – łatwa i intuicyjna. Z drugiej strony przyczepić można się do niezbyt ciekawego projektu wnętrza, ale w przypadku Skody nie jest to niespodzianka.

Przed premierą Yeti Skoda przedstawiła swojego vana – Roomstera o jeszcze bardziej oryginalnej stylistyce.

Projekt wnętrza trudno uznać za wesoły, ale na pewno jest ergonomiczny

Projekt wnętrza trudno uznać za wesoły, ale na pewno jest ergonomiczny

Napęd

Wydawać by się mogło, że wybór silników do Yeti jest całkiem bogaty. Jednak to tylko pozory, bo z napędem na obie osie parowane są tylko dwie jednostki: benzyniak i diesel. Na dodatek, wbrew doświadczeniu, lepszym wyborem okazuje się turbodiesel. Wynika to z przyjęcia do napędu wyłącznie silników turbodoładowanych i z bezpośrednim wtryskiem paliwa – niezależnie od jego rodzaju. Proponowane przez VAG motory pochodzą z okresu intensywnego downsizingu i wykorzystują zaawansowane technologie wpływające na wysilenie i redukcję szkodliwych składników spalin*.

Wśród małolitrażowych silników Yeti zabrakło, na szczęście, niesławnego 1.4 TSI TwinCharchera z turbo i kompresorem.

Do napędu Yeti trudno polecać silniki benzynowe

Do napędu Yeti trudno polecać silniki benzynowe

Benzyniak 1.8 TSI może napędzać obie osie, ale obarczony jest poważną wadą konstrukcyjną. W wyniku zastosowania zbyt cienkich pierścieni zgarniających dochodzi do nadmiernego zużycia oleju. Niestety, jest to wada, której nie da się tanio usunąć. W tej sytuacji wybór Yeti 4×4 musi ograniczyć się do dwulitrowego turbodiesla TDI. Nie jest to jednak wcześniejsza dwulitrówka z pompowtryskiwaczami, lecz zasilana wtryskiem common rail. Optymalna wersja dysponuje mocą 140 KM, która bardzo sprawnie napędza Yeti, a przy tym jest oszczędna. Słabsza ma 110 KM, co może nie wystarczać, zaś imponująca osiągami, 170-konna zaskakuje stosunkowo niskim zużyciem paliwa. Co istotne, możliwościom napędu dorównuje podwozie.

W przednionapędowych Yeti można znaleźć benzynowe silniki 1.2 TSI o mocy 105 KM oraz 1.4 TSI o mocy 122 KM. Lepszy jest ten mocniejszy, a jego problematyczny do 2011 roku rozrząd nie jest już takim wyzwaniem dla budżetu jak wcześniej. Diesel 1.6 TDI ma 105 KM, co nie zawsze będzie wystarczające, ale przynajmniej mało pali. Dla miłośników oszczędności były specjalne wersje Greenline legitymujące się zużyciem paliwa 4,6 l/100 km.

 

W Yeti – oprócz technologii silnikowej – nowoczesna jest także reszta układu napędowego. Na pewno można do niej zaliczyć automatyczne, dwusprzęgłowe skrzynie biegów DSG, które zachwycały sprawnością działania, ale egzemplarze mające za sobą wiele licznikowych przebiegów mogą przysporzyć kosztownych problemów. Lepiej jest więc skupić się na skrzyniach manualnych.

Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów

Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów

Yeti 4×4 wyposażono w napęd tylnej osi system Haldex piątej generacji. Działa on bardzo sprawnie, ale nie można zapomnieć, że wymaga serwisowania w postaci regularnych wymian oleju.

Napęd tylnej osi przez system Haldex

Napęd tylnej osi przez system Haldex

Off-road

Możliwości terenowe Skody Yeti są różne w zależności od wersji. Oczywiście przednionapędówki będą typowymi crossoverami, ale są też wersje uterenowione. Posiadają one napęd obu osi z możliwością pracy w trybie off-road, podwyższony do 18 cm prześwit i kilka osłon – nie ma więc co liczyć na ambitniejsze wyposażenie. W stanie fabrycznym Yeti 4×4 może spokojnie pokonać gorsze drogi, lecz lepiej je oszczędzić przed bezdrożami.

Potencjał terenowy jest, ale praktyka radzi unikać sprawdzania go

Potencjał terenowy jest, ale praktyka radzi unikać sprawdzania go

Potencjał terenowy jest, ale praktyka radzi unikać sprawdzania go

Potencjał terenowy jest, ale praktyka radzi unikać sprawdzania go

Potencjał terenowy jest, ale praktyka radzi unikać sprawdzania go

Potencjał terenowy jest, ale praktyka radzi unikać sprawdzania go

Skoda Yeti - przycisk Off Road

Skoda Yeti – przycisk Off Road

Eksploatacja

Kompaktowe rozmiary i oszczędne silniki sprzyjają ograniczeniu zużycia paliwa. Jednak na koszt eksploatacji używanych Yeti będą składać się nieuniknione koszty serwisowania nowoczesnego układu napędowego*. Na szczęście, dzięki popularności użytych podzespołów, można liczyć na spadające ceny i rosnącą dostępność zamienników, co jednak nie dotyczy feralnego silnika 1.8 TSI.

Aby uniknąć kumulacji standardowych dla turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem napraw turbosprężarki, EGR, rozrządu, wtryskiwaczy, osprzętu, filtrów DPF czy dwumasowych kół zamachowych, wymagane jest bardzo dokładne sprawdzenie konkretnego egzemplarza i jego historii serwisowej.

Poszukujący prostych, sprawdzonych konstrukcji są zmuszeni do rezygnacji z SUV-ów Skody.

Polecane

Polecamy poszukiwać Yeti z polskich salonów. Jest ich całkiem dużo na rynku. Skoda przygotowała ogromną ilość różnych wersji, poczynając od typowo miejskich aż po uterenowione – można więc szukać takiej, która spełni indywidualne potrzeby. Mało atrakcyjny wygląd standardowego, czarnego, plastikowego wnętrza można nieco ubarwić, wybierając wersję z jaśniejszymi elementami. Jeszcze lepszym okazem jest wersja po liftingu, która kusi bogatszym wyposażeniem. Na jego liście znajdują się bardzo ciekawe i praktyczne gadżety oraz sensowne systemy wspomagające kierowcę, których obecność w swoim czasie nie była oczywista w pojeździe tego segmentu.

Yeti może dysponować bardzo bogatym wyposażeniem

Yeti może dysponować bardzo bogatym wyposażeniem

Reasumując – jeśli Skoda Yeti nie zniechęci do siebie swą wielkością i ograniczonym wyborem silników, to przekona mnóstwem zalet. Niestety, rozbudzone oczekiwania mogą sprawić, że będzie też wymagana wytrwałość podczas poszukiwań tego „jedynego” egzemplarza.

Silniki

1.2 TSI           benzynowy, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 197 cm³, moc maksymalna – 105 KM, maksymalny moment obrotowy – 175 Nm

1.2 TSI           benzynowy, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 197 cm³, moc maksymalna – 110 KM, maksymalny moment obrotowy – 175 Nm

1.4 TSI           benzynowy, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 395 cm³, moc maksymalna – 122 KM, maksymalny moment obrotowy – 200 Nm

1.8 TSI           benzynowy, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 798 cm³, moc maksymalna – 152 KM, maksymalny moment obrotowy – 250 Nm

1.8 TSI           benzynowy, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 798 cm³, moc maksymalna – 160 KM, maksymalny moment obrotowy – 250 Nm

1.6 TDI           wysokoprężny, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 598 cm³, moc maksymalna – 105 KM, maksymalny moment obrotowy – 250 Nm

2.0 TDI           wysokoprężny, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 968 cm³, moc maksymalna – 110 KM, maksymalny moment obrotowy – 280 Nm

2.0 TDI           wysokoprężny, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 968 cm³, moc maksymalna – 110 KM, maksymalny moment obrotowy – 250 Nm

2.0 TDI           wysokoprężny, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 968 cm³, moc maksymalna – 140 KM, maksymalny moment obrotowy – 320 Nm

2.0 TDI           wysokoprężny, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 968 cm³, moc maksymalna – 150 KM, maksymalny moment obrotowy – 340 Nm

2.0 TDI           wysokoprężny, doładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 968 cm³, moc maksymalna – 170 KM, maksymalny moment obrotowy – 350 Nm

Skoda Yeti – zalety i wady

Zalety

  • udany silnik 2.0 TDI
  • uniwersalne i funkcjonalne wnętrze
  • stosunkowo duży wybór polskich egzemplarzy
  • dobre prowadzenie
  • stosunkowo wysoka dzielność terenowa
  • możliwy wysoki poziom wyposażenia

Wady

  • ograniczony wybór silników wersji 4×4
  • nadmierne zużycie oleju w silnikach 1.8 TSI
  • problematyczna skrzynia DSG

autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: archiwum

...a może to też Cię zainteresuje:

Powłoka ochronna Raptor

Tuning terenówki nie musi ograniczać się do modyfikacji czysto mechanicznych. Możliwe jest także połączenie walorów estetycznych ze zwiększeniem odporności mechanicznej

Czytaj dalej >>
Łaskawiec trzeci

Jadący Yamahą Raptor 700 Łukasz Łaskawiec popisał się trzecim czasem podczas poniedziałkowego etapu Rajdu Dakar. Zostawił w tyle konkurencję ustępując

Czytaj dalej >>