OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Wszechstronny. Suzuki Jimny.

Wydaje się, że do pokonywania wąskich, leśnych duktów najlepszy będzie mały, sprawny quad. No ale ma on mało miejsca na dodatkowe akcesoria czy niewielki bagaż i niestety przed deszczem, śniegiem i wiatrem raczej nas nie ochroni. Na szczęście jest inne, niemalże idealne, rozwiązanie – Suzuki [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ title=”Do przebudowy został wybrany Jimny z 2015 roku, z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym.” content=”Budowa*” class=”dymek”]Jimny*.[/su_tooltip]

Nie da się ukryć, że parametry terenowe Jimniak ma bardzo dobre, a przy odpowiednim rozplanowaniu prac tuningowych znajdzie się w nim miejsce nie tylko dla kierowcy i pasażera, ale uda się wygospodarować całkiem zadowalającą przestrzeń bagażową.

Zawieszenie

Auto postanowiono obuć w opony Simex Jungle o średnicy 31 cali, co oczywiście łączyło się z wykonaniem liftu. Wybór padł na zestaw Ironmana +45 mm, w skład którego wchodzą amortyzatory i sprężyny. Dodatkowo zamontowany został amortyzator skrętu, którego nie ma w wersji bazowej. Wahacze i drążek Panharda zostały wykonane na zamówienie, a ich nowy, dłuższy wymiar wpłynął na lekkie przesunięcie do przodu przedniej osi.

Mocowania zawieszenia i układu napędowego na ramie pozostawiono bez zmian, konieczne za to było zwiększenie długości przedniego wału. Pomimo tych zabiegów 31-calowe koła nadal nie miały wystarczającego luzu i konieczne okazało się użycie dodatkowych podkładek dystansujących nadwozie od ramy o +50 mm. Wymagane było również zastosowanie dłuższych i wzmocnionych przewodów hamulcowych. Te wykonano na zamówienie.
Blokady

Zmiany wprowadzono także na mostach. Pojazd wyposażono w blokady marki ARB, ponadto zwiększone zostały przełożenia na dyfrach (do 1/5,25), a reduktor jest wolniejszy o 15 %. Wykonane zabiegi podniosły dynamikę auta i poprawiły możliwości pokonywania szybkich przeszkód terenowych.

Oryginalne, automatyczne sprzęgła przednich kół wymieniono na bardziej niezawodne, mechaniczne AVM.

[su_note note_color=”#494949″ text_color=”#ffffff” radius=”5″]Aby zachować oryginalny wygląd nadwozia i nie poddawać go rzucającym się w oczy modyfikacjom, a jednocześnie ochronić auto przed zarysowaniami, wzmocniono wytrzymałość plastikowych osłon, pokrywając je odporną powłoką poliuretanową Line-X.[/su_note]

Wyciągarki

Jimny został wyposażony w dwie wyciągarki. W celu zamontowania tylnej konieczne było wykonanie specjalnej płyty montażowej oraz ramki pomocniczej, której obecność wykorzystano również do przymocowania gniazda z elektryką do haka holowniczego. Oprócz tego boki owej ramki stanowią dodatkową ochronę plastikowych części oryginalnego zderzaka.

Przedni zderzak został zaprojektowany i wykonany przez firmę AnVir z Moskwy. Z racji tego, że frontowa część ramy Jimny’ego była zbyt słaba, a wyciągarka, którą postanowiono zamontować zbyt ciężka (Come Up 9,5), urządzenie przytwierdzono na oddzielnej płycie, a sam zderzak pełni rolę ochronną dla przedniej części samochodu. Jest on też stelażem dla grilla i miejscem montażu dodatkowego oświetlenia Hella oraz kierunkowskazów. W związku z tym, że auto ma dwie spore wyciągarki elektryczne w komorze silnika zamontowano dodatkowy akumulator.

Na dachu

Ponadstandardowe oświetlenie w postaci listwy LED-owej zamontowano w przedniej części bagażnika dachowego (nad przednią szybą), na którym wygospodarowano również miejsce na pełnowymiarowe koło zapasowe oraz skrzynię ładunkową (warto zaznaczyć, że bagażnik zajmuje powierzchnię całego dachu). W miejsce mocowania oryginalnego zapasu (tylne drzwi) pojawiły się trapy, które w razie konieczności można łatwo wyjąć i zawsze mieć pod ręką. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, koło zapasowe może z powrotem trafić na drzwi.

Aluminiowa skrzynia, umieszczona w tylnej części bagażnika dachowego, wyłożona jest miękkim materiałem, który sprawia, że podczas jazdy po nierównościach znajdujące się w niej sprzęty nie tłuką się o metalowe ścianki. Skrzynię można oczywiście zdemontować, przez co zyskamy dostęp do dużego szyberdachu.

Wnętrze

Duża przestrzeń bagażowa nie jest domeną Jimny’ego, ale gdy właściwie ją zorganizujemy to zmieszczą się w niej wszystkie niezbędne podczas terenowej wycieczki akcesoria. Aby dbanie o czystość wnętrza stało się banalnie łatwe, a także by ochronić blaszane elementy przed zarysowaniami, środek auta – podobnie jak i poszczególne elementy nadwozia – pokryto poliuretanową powłoką Line-X.

Poniżej przedniej konsoli, w której standardowo znajduje się radio i przyciski funkcyjne, umieszczone zostały dodatkowe guziki, służące do obsługi blokad ARB. Tuż za przednimi fotelami przewidziano miejsce na schowek, wykonany z wodoodpornej sklejki, który pomieści sporo różnych drobiazgów i pozwoli zachować porządek w tym małym wnętrzu. Schowek również jest pomalowany Line-X’em, co zdecydowanie podnosi jego odporność na zniszczenia oraz czyni go łatwym w umyciu.

Przedział pasażerski jest oddzielony od przestrzeni bagażowej metalową kratą, którą zamontowano na stałe. W tylnej części zrezygnowano z okien, a w „odzyskanej” powierzchni zamontowano specjalnie zaprojektowane, dodatkowe schowki. Z zewnątrz (w miejscu, w którym wcześniej były okna) zainstalowano płaskie pojemniki na płyny. Ze względu na swój charakterystyczny kształt, pojemniki te mogą służyć także jako trapy. Dostanie się do powstałych w miejscach okien zasobników możliwe jest zarówno z zewnątrz, jak i z wnętrza pojazdu.

W części bagażowej, w lewej, dolnej wnęce ukryto kompresor ARB, służący do obsługi blokad, przy czym nie zajmuje on całej przestrzeni schowka – zostaje w nim jeszcze całkiem sporo miejsca na rzeczy, które wymagają przewożenia w oddzielnym pojemniku. Z prawej strony bagażnika zamontowany jest większy kompresor, służący m.in. do pompowania opon.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o jedynym szczególe. Aby standardowemu, benzynowemu silnikowi o pojemności 1,3 l lepiej się „oddychało” w kurzu i podczas pokonywania brodów, zamontowano snorkel Safari. Ten dodatek z pewnością sprawdzi się w terenie.

Podsumowanie

W efekcie końcowym powstał mały, nadal dość lekki samochód, z automatyczną skrzynią biegów i klimatyzacją, czyli bardzo wygodna alternatywa dla quada. A co najważniejsze, pojazd jest bardzo wszechstronny i można nim jeździć do pracy, na zakupy oraz na terenowe wycieczki.

Suzuki Jimny – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK
1,3 l, benzyna, czterorzędowy, maksymalny moment obrotowy – 110 Nm (4100 obr./min)
SKRZYNIA BIEGÓW
4-stopniowa, automatyczna
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
Drive Action 4×4 z pneumatycznie uruchamianą blokadą piast przednich kół
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
blokada ARB, przełożenia na dyfrze do 1/5,25
ZAWIESZENIE TYLNE
blokada ARB, przełożenia na dyfrze do 1/5,25
UKŁAD HAMULCOWY
przód – hamulce tarczowe, tył – hamulce bębnowe; ABS wraz z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD oraz wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS
UKŁAD KIEROWNICZY
mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem hydraulicznym
KOŁA
opony Simex Jungle w rozmiarze 31 x 9,5 R15
WYMIARY
długość x szerokość x wysokość – 3795 x 1650 x  1805 mm, rozstaw osi – 2250 mm
autor: Dorota Sobolak, zdjęcia: prywatne archiwum

...a może to też Cię zainteresuje: