OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Setką w świat Toyota Land Cruiser HDJ100

Nie bez powodu w najbardziej wymagających rejonach naszego globu jeżdżą Toyoty 4×4. Już dawno udowodniono, że są niemal niezniszczalne, a do tego dostępność części zamiennych jest ogromna, co daje dużą swobodę podróżowania bez obaw o ewentualne naprawy. Dlatego właśnie w tym przypadku wybór padł na Land Cruisera.

 

 

Model Land Cruiser 100, którego światową premierę datuje się na jesień [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Prezentowany Land Cruiser 100 pochodzi z 1998 r. Właściciel pojazdu, mając na uwadze wyprawowy charakter samochodu, wybrał model z tradycyjnym zawieszeniem na sprężynach oraz z silnikiem diesla 4.2 TD serii 1HD z pompą wtryskową. Jednostka napędowa jest odporna na duże przebiegi oraz słabej jakości paliwo.” class=”dymek”]1997 r.*[/su_tooltip], stanowił kolejny krok Toyoty w kierunku produkcji coraz bardziej komfortowych i obszernych pojazdów, jednak bez uszczerbku na możliwościach terenowych samochodu. W europejskich salonach sprzedaży model pojawił się wiosną 1998 r. Pojazd wabił klientów nowinkami technicznymi w postaci regulowanego zawieszenia hydropneumatycznego, pozwalającego podnieść auto o 5 cm; amortyzatorów o zmiennej sztywności; solidnych przednich, czetrotłoczkowych hamulców, wspomaganych systemami ABS i EBD; systemu kontroli trakcji (TRC), stabilizacji toru jazdy (VSC), ale przede wszystkim Toyota kusiła większym i bardziej komfortowym wnętrzem.

Rewolucyjną zmianą było zastosowanie przedniego, niezależnego zawieszenia, które znacznie poprawiało komfort prowadzenia pojazdu na drodze. Czy taki luksus na kołach sprawdzi się w wyprawówce narażonej na bardzo długie przebiegi, często po kiepskich drogach lub poza nimi? Przykład Michała Reja z Adventure Team (znanego z podróży w odległe i trudno dostępne miejsca) świadczy o tym, że jak najbardziej tak.

Do dzieła

Prace, przystosowujące auto do różnorodnych wypraw, rozpoczęły się od wymiany zawieszania na sprężyny i drążki skrętne firmy Iron Man z liftem 2″ oraz amortyzatory Koni Raid. Poza tym dodano stalowe zderzaki – z tyłu znalazł się wyposażony w ramię do koła zapasowego produkt firmy Hydro-Instal, z przodu natomiast zainstalowano wzmocniony chiński zamiennik (jednak ze względu na słabą jakość element będzie w przyszłości wymieniony na inny). Firma Hydro-Instal dostarczyła również wykonane z 6-milimetrowego aluminium osłony silnika i skrzyni biegów oraz progi ze stali kwasoodpornej wykorzystywane jako zbiorniki sprężonego powietrza. Zdolność do pokonywania trudnego terenu poprawiają 33-calowe emteki BFGoodrich, snorkel oraz wyciągarka Warn 12.o XE Endurance z powietrznym chłodzeniem silnika.

Sypialnia

Prezentowana Toyota jest nie tylko sprawnym środkiem transportu, ale i mobilnym hotelem. Zbudowanie łóżka nie było trudnym zadaniem, głównie ze względu na spore rozmiary pojazdu. Konstrukcja została wykonana w najprostszy sposób poprzez dodanie przykrytego 8-milimetrową sklejką stalowego stelaża w bagażniku. Pod tą konstrukcją uzyskano miejsce na cztery wojskowe skrzynki transportowe marki Zargas. Na postojach tylna kanapa jest składana, a stelaż z materacem rozkładany, co pozwala na uzyskanie bardzo wygodnego i przestronnego łóżka o długości prawie 2 m.

Wyposażenie

O komfortową temperaturę dba ogrzewanie postojowe Webasto Air Top. Wyposażenie wnętrza wzbogacono również o przetwornicę Waeco MSP 1512 1500 W i kompresorową lodówkę z funkcją mrożenia (pojemność – 50 l). Tysiące kilometrów w trasie to spore wyzwanie dla kierowcy. Właściciel auta, aby poprawić wygodę podróżowania, wymienił standardowe siedziska Land Cruisera na fotele marki Recaro. Dzięki przedniemu panelowi, składającemu się 26 diod (10 W), i zamiennikom ksenonowym żarówek w lampach mijania i drogowych, uzyskano bardzo dobrą widoczność na drodze i w terenie. Na postojach przydają się dodatkowe lampy tylne i boczne.

Otrzęsiny

Auto swój chrzest bojowy miało podczas podróży do Islandii. Wówczas zapadła decyzja o montażu dodatkowego zbiornika paliwa, gdyż zasięg pojazdu zmuszał do zmiany trasy celem uzupełnienia zapasów. W kraju zadanie to wykonała firma Hydro-Instal, budując zbiornik ze stali kwasoodpornej (1,5 mm). Pojemnik był tankowany poprzez trójnik we wlewie z dystrybucją paliwa na oryginalnych zaworach modelu Land Cruiser 105. Właściwie prostszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie dodatkowych kanistrów na bagażniku dachowym, jednak ten wykorzystywany jest wyłącznie do transportu lekkich materiałów – np. odzieży – aby nie podwyższać środka ciężkości auta.

Wyprawówka

Po pięciu latach podróżowania właściciel pojazdu, Michał Rej, śmiało stwierdza, że tak przygotowany Land Cruiser to idealny samochód na długie wyprawy. Zaletą Toyoty jest komfort podróżowania, dzielność terenowa, ale też pojemna kabina mieszcząca zaopatrzenie na wielotygodniowy wyjazd oraz łóżko do spania. Wnętrze jest dobrze wyciszone, dzięki czemu w trasie nie doskwiera nadmierny hałas (w aucie można rozmawiać przy każdej prędkości), nawet podczas poruszania się na oponach MT. Na drodze, jeśli to możliwe, samochód przemieszcza się z prędkością wynoszącą około 120 km/h (maksymalnie 160 km/h), dając komfort i bezpieczeństwo wyprzedzania. Ważnym aspektem użytkowania pojazdu z dala od cywilizacji jest jego trwałość. Tutaj Land Cruiser 100 sprawdził się znakomicie, odnotowując jedynie drobne awarie wynikające ze zużycia elementów (krzyżaki, końcówki drążków kierowniczych, wahacze górne, łożysko). Wspomniana trwałość i zaufanie do pojazdu były też głównym argumentem skłaniającym do jego zakupu. Teraz można śmiało stwierdzić, że auto doskonale spełniło powierzone mu zadanie.

[su_note note_color=”#e8e3a3″ text_color=”#000000″ radius=”8″]Wbrew pozorom niezależne zawieszenie w połączeniu z osłoną podwozia pozwala Land Cruiserowi na pokonywanie naprawdę trudnego terenu, czego dowodem może być chociażby odbyta w 2012 r. podróż, kiedy to Michał Rej i Marek Zarod, w pojedynkę, bez żadnego wsparcia, objechali Jezioro Bajkał.[/su_note]

Auto oczywiście ma też wady. Pojazd, zaopatrzony we wszystkie elementy ochronne i z pełnym wyposażeniem, jest bardzo ciężki, co wpływa na spalanie paliwa rzędu 15-17 l/100 km. Jego gabaryty i kąty zmuszają też do przemyślanego wyboru trasy po zjechaniu z asfaltu.

Toyota Land Cruiser HDJ100 – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK
6-cylindrowy, rzędowy, turbodiesel z elektronicznym, bezpośrednim wtryskiem paliwa, pojemność skokowa – 4164 cm3, moc maksymalna – 204 KM (150 kw) przy 3400 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 430 Nm przy 1400 obr./min
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
HF2A, stały napęd na 4 koła, przełożenie drogowe i zredukowane
KRZYNIA BIEGÓW
A343F, 4-stopniowa, automatyczna, z możliwością wyboru trybu pracy
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
niezależne, drążki skrętne, wahacze poprzeczne
ZAWIESZENIE TYLNE
sztywna oś, sprężyny śrubowe
UKŁAD HAMULCOWY
czterotłoczkowe zaciski na przedniej osi, wentylowane tarcze przy wszystkich kołach, ABS, EBD
KOŁA
BF Goodrich T/A 305/70r16
NADWOZIE
5-drzwiowe nadwozie zamknięte, oparte na ramie
WYMIARY
długość x szerokość x wysokość – 4890 x 1941 x 1849 mm, rozstaw osi – 2850 mm, rozstaw kół przód/tył – 1620/1615 mm, średnica zawracania – 11,8 m
MASY/OBIĘTOŚCI
Masa własna 2370kg, Pojemność bagażnika: 830-1370 l
OSIAGI
prędkość maksymalna – 170 km/h, średnie zużycie paliwa w trybie miejskim / pozamiejskim / mieszanym – 14,1/9,3/11,1 l/100 km

 

autor: Ireneusz Rek, zdjęcia: autor

...a może to też Cię zainteresuje: