Przed Wami niecodzienna modyfikacja Toyoty Tundry. Kto jest potencjalnym odbiorcą auta z piekła rodem? Trudno powiedzieć. Pewnym jest, że będą to nieliczni. Devolro rocznie chce sprzedawać 20 egzemplarzy modelu Diablo
Z pewnością Diablo został w dużym stopniu „wycelowany” w rynek rosyjski. Dowodem na to jest choćby oficjalna strona firmy. Informacje dotyczące tej nietuzinkowej maszyny są przekazywane w dwóch językach: angielskim i rosyjskim. Devolro to działająca od 10 lat amerykańska firma tuningowa, której siedziba mieści się w Miami. Oddziały przedsiębiorstwa znajdują się również w Rosji, tj. w Moskwie i Petersburgu.
[nice_info] Jeśli chodzi o linie modelową, póki co Devolro oferuje jedynie Diablo. Można się spodziewać, że niebawem w ofercie handlowej znajdą się kolejne trzy spektakularne pozycje, których nazwy już są znane (Warrior, Challenger, Expedition – premiera jeszcze w tym roku).[/nice_info]
Projekt – wypas
W porównaniu do seryjnej Tundry, Diablo jest zauważalnie wyższe. Zawieszenie zostało podniesione o 178 mm. Lift w połączeniu z potężnymi oponami (Toyo Open Country 35×12.5×20) dał wyraźnie ponadstandardowy prześwit poprzeczny równy 508 mm. Fabryczne zderzaki zostały doposażone w ciężkie „orurowania” wraz z wyciągarką Warn 9500TI oraz oświetleniem (Hella). Diodowe światła są produkcją firmy Rigid.
Źródło napędu
Pod maską Diablo-Tundry kryje się 5,7-litrowy motor sygnowany nazwą i-Force. Benzynowy silnik V8 generuje 381 KM (przy 5 600 obr./min). Robi wrażenie? Biorąc pod uwagę masę auta (3 447 kg), na wyjątkowo wysoką dynamikę nie ma co liczyć. Owszem – jest to auto terenowe, ale rosyjscy oligarchowie zapewne częściej będą pokonywać nim wielkomiejskie odcinki asfaltowe. Dla ich potrzeb przewidziano opcjonalną wersję czarnego monstrum. Jest nią kompletacja z podkręconym silnikiem 5.7L o wyższej mocy 505 KM. Średnie spalanie słabszej jednostki kształtuje się na poziomie 16 l/100 km (cykl mieszany). Ponad pięćsetkonna wersja zapewne potrzebuje trochę więcej paliwa.
Technika
Nadwozie diabelskiej Tundry zostało oparte na ramie. Samochód wykorzystuje stały napęd na obie osie. Motor współpracuje z 6-biegowym automatem, który zapewnia możliwość ręcznej selekcji przełożeń. Skrzynka biegów jest sparowana z układami wspomagania zjazdu ze wzniesienia oraz wjazdu pod górę. Do dyspozycji kierowcy znajduje się również tryb holowania. Devolro do wyposażenia napędu skorzystało z podzespołów firmy ARB. Mowa tutaj o blokadach przedniego i tylnego dyferencjału. W konstrukcji zawieszenia – w zależności od wersji – wykorzystano podzespoły firmy Fabtech oraz ICON. Z kolei nad szybkim wyhamowaniem czarnego wehikułu dbają elementy układu hamulcowego firmy Brembo.
Na wakacje
Co ciekawe, Devolro wychodzi również naprzeciw miłośnikom kempingu. W ofercie firmy znajduje się wersja z zabudową zawierającą łóżka (od 2 do 6 szt.), kuchnię, lodówkę, kuchenkę, zlew, mikrofalówkę, toaletę z prysznicem (z ciepłą wodą), klimatyzacją, rozbudowanym zestawem audio i… tak można by było długo wymieniać. Cena opisywanej wersji nie jest znana, ustalana jest indywidualnie.
Amerykanie mogą również tak zaaranżować nadwozie, aby umożliwić łatwy transport motocykli, pojazdów typu ATV czy skuterów śnieżnych.
Podsumowanie
Najtańsze wersje Devolro Diablo zostały wycenione na 140 000 dolarów. Tyle należy uiścić za fantazyjny i prestiżowy pojazd, który – sądząc po samym wyglądzie – został przygotowany na trzecią wojnę światową. Ceny wyższych wersji wyposażeniowych zapewne są jeszcze większe. Czy Diablo ma szansę powalczyć na rynku towarów luksusowych? Niewielka liczba planowanych egzemplarzy sprawia, że plan 100-procentowej sprzedaży jest jak najbardziej możliwy.
DEVOLRO DIABLO – DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE
SILNIKI
5.7L i-Force VVT-i: z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – V8, rozrząd – DOHC, 32-zaworowy, moc maksymalna – 381 KM przy 5 600 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 544 Nm przy 3 600 obr./min; opcja – silnik o mocy 505 KM
SKRZYNIA BIEGÓW
automatyczna, 6-biegowa z sekwencyjnym trybem zmiany przełożeń
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
stały napęd czterech kół, blokada przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego (ARB)
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
b.d.
ZAWIESZENIE TYLNE
b.d.
UKŁAD HAMULCOWY
hydrauliczny, 6-tłoczkowe zaciski Brembo
UKŁAD KIEROWNICZY
b.d.
KOŁA
opony Toyo Open Country 35×12.5×20, obręcze ze stopów lekkich
WYMIARY
rozstaw osi – 3 700 mm, długość x szerokość x wysokość – 6 063 x 2 029 x 2 174 mm, prześwit poprzeczny – 508 mm
MASY, OBJĘTOŚCI
masa własna – 3 447 kg, ładowność – 1 361 l, objętość zbiornika paliwa – 187 l
OSIĄGI
średnie zużycie paliwa w mieście/poza miastem – 18/13 l/100 km
Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: Devolro