OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Trail Blazer

Jeep po modyfikacjach wygląda imponująco – lakierowanie, oświetlenie oraz dodatki tworzą spójną całość

Jeep Grand Cherokee ZJ 5.9 LX

W poprzednim numerze „OFF-ROAD PL” prezentowaliśmy ten sam kultowy model Jeepa – tzw. „ninera”, czyli Jeepa Grand Cherokee ZJ z uroczo mruczącym silnikiem V8 o imponującej pojemności 5,9 l, ale w wydaniu klasycznym. Kompleksowa renowacja wykonana przez zespół MetalPasja.pl pozwoliła na przywrócenie pełnej świetności tego wspaniałego klasyka! Pora jednak na nieco bardziej terenową odsłonę słynnego modelu.

Tak wyglądał ZJ pana Macieja tuż po zakupie – bardzo zadbany egzemplarz

Tak wyglądał ZJ pana Macieja tuż po zakupie – bardzo zadbany egzemplarz

Wersja z silnikiem 5,9 l pochodzi z ostatniego roku produkcji pierwszej edycji Jeepa Grand Cherokee. Wyprodukowano jedynie ok. 15 tysięcy egzemplarzy tego pojazdu i dlatego dziś jest on poszukiwanym przez fanów motoryzacji białym krukiem. Od pozostałych wersji odróżniają go m.in. dodatki – grill, listwy progowe, kolorystyka nadwozia oraz spektakularne osiągi, które w tamtych czasach były wielkim sukcesem marki. Ten olbrzymi SUV do setki rozpędza się bowiem w zaledwie 7,3 sekundy.
Prezentowany projekt Trail Blazer, czyli kompleksowa modyfikacja kultowego „ninera”, to – z wielu względów – unikatowa realizacja. Z uwagi na niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy właściciele tej wersji modelu ZJ nieczęsto decydują się na modyfikacje, zachowując fabryczną konfigurację jako bazę do „youngtimera”. Jednakże znalazł się ktoś, kto postanowił zboczyć z utartego szlaku i wytyczyć własną ścieżkę. Pan Maciej, właściciel prezentowanego egzemplarza, postawił na „grube” modyfikacje, których celem było stworzenie terenówki gotowej na wszystko. Z uwagi na zakres i sposób modyfikacji projekt otrzymał nazwę Trail Blazer, co ma bezpośrednio odnosić się do osoby, która wytycza nowe szlaki w dzikim rejonie.

Tworzenie bazy

Zanim przystąpiliśmy do modyfikacji „ninera”, wykonaliśmy szereg prac renowacyjnych. Pojazd został pozbawiony całego wyposażenia oraz elementów podwozia. Przed rozpoczęciem lakierowania karoserii wykonana została kompleksowa, profesjonalna konserwacja podwozia. Czynności rozpoczęliśmy od umycia podwozia pod ciśnieniem wodą z dodatkiem środka myjącego, a następnie oczyszczenia go z rdzy (najpierw chemicznie, później mechanicznie). Po dokładnym odpyleniu nałożona została warstwa podkładowa, a po niej uretanowa powłoka ochronna. Profile zamknięte zostały zakonserwowane od środka preparatem APP. Dodatkiem do tego procesu było wykonanie nowego wygłuszenia podłogi pojazdu.
Kompleksowej renowacji została także poddana skórzana tapicerka Jeepa. Fotele oraz skórzane boki drzwi zostały zregenerowane, a lewarki skrzyni biegów, reduktora i hamulca ręcznego – obszyte na nowo skórą.
Ponadto wykonaliśmy szereg prac z zakresu mechaniki – Jeep otrzymał nowe, wentylowane tarcze i klocki hamulcowe, nowy układ wydechowy z tłumikiem MagnaFlow, nowy układ zapłonowy oraz szereg drobnych części, takich jak pióra wycieraczek, szkło lusterka, uszczelki, nakrętki itd.

Nowy image

Lakierowanie karoserii pojazdu było bardzo istotną i długo analizowaną przez właściciela Jeepa częścią projektu. Pan Maciej rozważał pomalowanie samochodu ochronnymi powłokami poliuretanowymi lub uretanowymi. Obydwie technologie dają podobny efekt wykończenia, tworząc chropowatą strukturę.
Powłoki poliuretanowe aplikuje się na gorąco przy pomocy specjalistycznego urządzenia. Produkt schnie 4 sekundy, a pełną twardość uzyskuje po 24 godzinach. Nakładana jest warstwa o grubości 2-3 mm, dzięki czemu zabezpieczony w ten sposób pojazd staje się niemal pancerny. Powłoki poliuretanowe są całkowicie odporne na typowe dla aut eksploatowanych w terenie uszkodzenia – głównie zarysowania i otarcia na skutek spotkania z krzakami lub gałęziami. Dodatkowo powłoki te są odporne na czynniki atmosferyczne oraz rozpuszczalniki i oleje.
Powłoki uretanowe natomiast schną ok. 2-3 godziny, a pełną twardość uzyskują po ok. 8-10 dniach. Nakładane są tradycyjnym pistoletem lakierniczym, a warstwa ma grubość kilkuset mikronów. Pomimo iż powłoka ochronna jest dużo cieńsza, dobrze znosi kontakt z krzakami, które są zmorą miłośników off-roadu. Powłoki uretanowe dostępne są we wszystkich kolorach z palety RAL, dzięki czemu oferują olbrzymie możliwości personalizacji pojazdu. Właścicielowi modyfikowanego Jeepa najbardziej przypadł do gustu odcień numer 7030 z palety RAL, co zdeterminowało wybór technologii. Z gamy naszych pakietów lakierowania pan Maciej wybrał pakiet multikolor.
Odcień o numerze RAL7030 (szary) miał stanowić bazę, dlatego pokryto nim górną część karoserii – od dachu do wysokości przetłoczeń na drzwiach. Dolne partie zostały polakierowane powłokami w kolorze czarnym. Wisienką na torcie są cienkie, czerwone paski na listwach drzwiowych. Czerwone akcenty pojawiają się także na innych elementach pojazdu, w tym: grillu, zderzaku przednim oraz częściach zregenerowanego układu hamulcowego.
Dopełnieniem są oryginalne poszerzenia nadkoli amerykańskiej marki Bushwacker, które umożliwiają montaż ponadwymiarowych kół. Nadkola te cechuje wyjątkowa elastyczność i trwałość odróżniająca je od tanich zamienników.

Czerwony akcent na grillu jest dopełnieniem całości

Czerwony akcent na grillu jest dopełnieniem całości

Czerwone paski na dolnej części nadwozia są częścią koncepcji stylistycznej projektu

Czerwone paski na dolnej części nadwozia są częścią koncepcji stylistycznej projektu

Uzbrojenie

W międzyczasie zaprojektowaliśmy pełny pakiet osprzętu off-roadowego – zderzak przedni i tylny oraz progi boczne i bagażnik dachowy. Wszystkie elementy zostały natryskowo polakierowane poliuretanem w kolorze czarnym.
Zderzak przedni, bazujący na modelu Mad Man, został nieco poszerzony, by pomieścił olbrzymią i niezawodną wyciągarkę WARN M12000 – to jedyny na rynku model z rekordową ilością liny (bęben wyciągarki mieści jej aż 38 m). Zamiast oferowanej przez producenta „stalówki” na wyciągarkę nawinęliśmy linę syntetyczną, która jest bezpieczna w użytkowaniu, a jej waga nie obciąża pojazdu zbędnymi kilogramami. Dodatkowo zderzak został wyposażony w nieodzowne w terenie uchwyty do szarpania, bull bar z roboczym panelem LED i dwa komplety wbudowanych lamp. Czerwona prowadnica liny harmonizuje z koncepcją kolorystyczną projektu.
Tylny zderzak posiada wbudowane lampy robocze utrzymane w technologii LED, które poprawiają widoczność podczas manewrów po zmroku. Z dostępnych opcji dodatkowych pan Maciej wybrał ponadto multifunkcyjne gniazdo haka amerykańskiego 2×2″, uchwyty do szarpania oraz ramię koła zapasowego.
Bagażnik oraz progi wyprodukowaliśmy przy pomocy wielopłaszczyznowej giętarki CNC, która umożliwia wyginanie rur w trójwymiarze.
Progi Trail Blazera (model o nazwie Classic) zostały przymocowane do karoserii oraz podłużnicy Jeepa, dzięki czemu umożliwiają asekurację pojazdu na trudnych odcinkach terenowych.
Na bagażnik dachowy powędrował komplet oświetlenia roboczego i dalekosiężnego, które umożliwia eksplorację terenu nawet po zmroku. Instalacja elektryczna nowego oświetlenia została poprowadzona do wnętrza pojazdu, pod tapicerką, i zakończona panelem włączników. Ponadto z bagażnika zostały poprowadzone tzw. odciągi, które „zgarniają” gałęzie z pola widzenia kierowcy.

Przedni zderzak mieści kultową wyciągarkę Warn M12000 i wbudowane oświetlenie LED-owe do jazdy dziennej i lampy robocze. Na bull barze został zamontowany panel roboczy w technologii LED

Przedni zderzak mieści kultową wyciągarkę Warn M12000 i wbudowane oświetlenie LED-owe do jazdy dziennej i lampy robocze. Na bull barze został zamontowany panel roboczy w technologii LED

Tylny zderzak został wyposażony w ramię koła zapasowego, multifunkcyjne gniazdo haka amerykańskiego 2x2”, wbudowane oświetlenie robocze LED oraz nieodzowne w terenie uchwyty do szarpania

Tylny zderzak został wyposażony w ramię koła zapasowego, multifunkcyjne gniazdo haka amerykańskiego 2×2”, wbudowane oświetlenie robocze LED oraz nieodzowne w terenie uchwyty do szarpania

Snorkel oraz nowy układ dolotowy z hermetycznym filtrem stożkowym, dedykowanym do mocy pojazdu, chroni silnik przed kurzem, pyłem i wodą

Snorkel oraz nowy układ dolotowy z hermetycznym filtrem stożkowym, dedykowanym do mocy pojazdu, chroni silnik przed kurzem, pyłem i wodą

Bagażnik dachowy wykonany przy pomocy giętarki CNC został wyposażony w komplet oświetlenia w technologii LED. Jest on również miejscem mocowania odciągów

Bagażnik dachowy wykonany przy pomocy giętarki CNC został wyposażony w komplet oświetlenia w technologii LED. Jest on również miejscem mocowania odciągów

Pora na zabawę

Aby Jeep zyskał dużą dzielność w terenie, potrzebne były kompleksowe modyfikacje zawieszenia, które zarazem umożliwiają montaż większych niż fabryczne opon. Po konsultacjach z naszym zespołem pan Maciej wybrał zestaw zawieszenia oparty na wahaczach typu long arm, które umożliwiają duże wykrzyże osi i niwelują przenoszenie na kabinę drgań powstałych podczas jazdy.
Sprężyny o podwyższonej twardości podniosły pojazd o blisko 5 cali. Do tej konfiguracji dopasowaliśmy amortyzatory marki FOX o odpowiednim skoku, z zewnętrznymi zasobnikami i możliwością regulacji ich twardości. Odpinane łączniki stabilizatora naszej konstrukcji pozwalają na pełne wykorzystanie możliwości nowego zawieszenia.
Fabryczny układ kierowniczy, który jest słabą stroną Jeepów, również został ulepszony – zamontowaliśmy pancerne drążki kierownicze, które posiadają inne niż seryjne końcówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyeliminowana została konieczność wymiany całego drążka, który jest kosztownym elementem układu.
Układ napędowy został w pełni zregenerowany – most przedni i tylny zostały poddane regeneracji od zewnątrz i od środka. Istotną kwestią było także zapewnienie dostatecznej wytrzymałości mostów na odkształcenia spowodowane dużo większymi w stosunku do fabrycznych możliwościami nowego zawieszenia. Podczas ich zewnętrznej renowacji zaprojektowaliśmy i zamontowaliśmy specjalne wzmocnienia, które chronią mosty przed deformacją na skutek dużych przeciążeń. Jeep otrzymał również wzmocnione wały napędowe. W przednim wale przegub został zastąpiony znacznie wytrzymalszym kardanem.

Mosty po kompleksowej regeneracji, uzbrojone w nowe części i poliuretanowe tuleje

Mosty po kompleksowej regeneracji, uzbrojone w nowe części i poliuretanowe tuleje

Najważniejsze jest niewidoczne

Często zdarza się, że w dobrze przygotowanej terenówce pewna część budżetu spożytkowana jest na elementy, których na pierwszy rzut oka nie można zauważyć, ale które zmieniają wiele… Tak też jest w przypadku opisywanego projektu.
Trail Blazer posiada pewne rozwiązania, których z pewnością każdy właściciel Jeepa, i nie tylko, życzyłby sobie w swoim 4×4. Na przedniej i tylnej osi zamontowaliśmy sprowadzone na zamówienie z USA, wzmacniane półosie Yukon. W porównaniu do rozwiązań fabrycznych są one do 40% bardziej wytrzymałe, dlatego doskonale sprawdzają się w pojazdach, które są wyposażone w opony większe od dedykowanych.

Wzmacniane półosie Yukon, na pierwszy rzut oka niewidoczne, są ważnym elementem składowym off-roadowych modyfikacji Jeepów

Wzmacniane półosie Yukon, na pierwszy rzut oka niewidoczne, są ważnym elementem składowym off-roadowych modyfikacji Jeepów

O drugiej niespodziance przypomina umieszczony w bagażniku pojazdu kompresor ARB. W blokadę mostu zostały wyposażone obydwa dyferencjały Jeepa.
Kiedy już wszystkie składowe projektu zostały zamontowane, pozostało przykręcenie zestawu nowych kół i wyjazd na testy. Jeep został wyposażony w stalowe felgi z ET-25 i nowe opony z bieżnikiem MT w rozmiarze 33 cali. Na fabryczny komplet felg powędrował zestaw zimowych opon w tym samym rozmiarze.

Nowy szlak wytyczony

Auto, mimo dodatkowego obciążenia, jakie stanowi osprzęt off-roadowy i ponadwymiarowe opony, nadal cieszy dobrym przyspieszeniem i wystarczającą dawką mocy przydającą się zarówno na asfalcie, jak i w terenie.
Podczas prób terenowych mieliśmy okazję zaobserwować piękną pracę zawieszenia, które doskonale wybiera nierówności, a duże wykrzyże obydwu osi zapewniają trakcję nawet na trudnych, technicznych odcinkach.
Jazda tak przygotowanym Jeepem to prawdziwa przyjemność, a dodatkowa świadomość, że jest to kultowy „niner”, sprawia, że nie chce się z niego wysiadać! Trail Blazer w wykonaniu zespołu MetalPasja.pl dostarcza wielu emocji!

Jeep po modyfikacjach wygląda imponująco – lakierowanie, oświetlenie oraz dodatki tworzą spójną całość

Jeep po modyfikacjach wygląda imponująco – lakierowanie, oświetlenie oraz dodatki tworzą spójną całość

„Niner” po kompleksowej modyfikacji i z nowym lakierem w pakiecie multikolor przyciąga spojrzenia

„Niner” po kompleksowej modyfikacji i z nowym lakierem w pakiecie multikolor przyciąga spojrzenia

„Niner” po kompleksowej modyfikacji i z nowym lakierem w pakiecie multikolor przyciąga spojrzenia

„Niner” po kompleksowej modyfikacji i z nowym lakierem w pakiecie multikolor przyciąga spojrzenia

Jeep po modyfikacjach wygląda imponująco – lakierowanie, oświetlenie oraz dodatki tworzą spójną całość

Jeep po modyfikacjach wygląda imponująco – lakierowanie, oświetlenie oraz dodatki tworzą spójną całość

Z tyłu Jeep prezentuje sie znakomicie, koło zapasowe na klapie dodaje terenowego charakteru

Z tyłu Jeep prezentuje sie znakomicie, koło zapasowe na klapie dodaje terenowego charakteru

Jeep Grand Cherokee ZJ 5.9 LX „Trail Blazer”- dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

Magnum 5.9, benzynowy, wolnossący, 
wielopunktowy wtrysk paliwa,
układ i liczba cylindrów – V8, 
pojemność skokowa – 5 896 cm³, 
moc maksymalna – 241KM przy 4 000 obr./min, 
maksymalny moment obrotowy – 468 Nm przy 3 200 obr./min

SKRZYNIA BIEGÓW

46RE, automatyczna, 4-stopniowa, 
przełożenia: I – 2,45; II – 1,45; III – 1,0; IV – 0,69; 
wsteczny – 2,21

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

NV249, stały napęd tylnej osi, 
przednia oś dołączana, 
przełożenie zredukowane – 2.72:1

ZAWIESZENIE

przednie: zależne, amortyzatory FOX z dodatkowymi zasobnikami, 
sprężyny śrubowe +5", wahacze long arm w układzie Y
tylne: zależne, amortyzatory FOX z dodatkowymi zasobnikami, 
sprężyny śrubowe +5", wahacze typu long arm

KOŁA

opony BFGoodrich Mud Terrain 33x11,5 R16x8, 
obręcze stalowe, ET 25

UKŁAD HAMULCOWY

przód – wentylowane tarcze hamulcowe, ABS, 
tył – tarczo-bęben

UKŁAD KIEROWNICZY

przekładnia zębatkowa, 
wspomaganie hydrauliczne, 
wzmocnione drążki kierownicze

WYMIARY, MASY, OSIĄGI

długość x szerokość x wysokość – 4 550 x 1 800 x 1 645 mm, 
rozstaw osi – 2 690 mm, 
masa (wg producenta) – 1 970kg, 
średnie zużycie paliwa: w mieście / poza miastem – 25/18 l/100km

autor: Ilona Jantarska (MetalPasja.pl), zdjęcia: Paweł Szczeciński www.vivesa.pl

...a może to też Cię zainteresuje: