OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Power Premium

Wyciągarka w komplecie

Powerwinch Panther 9,5

 Spod dłuta POWERWINCH wyszła pierwsza wyciągarka klasy premium. 18 lat doświadczeń w branży, kilkadziesiąt tysięcy sprzedanych wyciągarek i współpraca z światowymi producentami oraz pełną gamą użytkowników pozwoliła na zawarcie najlepszych rozwiązań w tym doskonałym w swej prostocie produkcie – tak optymistycznie o wyciągarce Panther 9,5 pisze producent. Sprawdziliśmy, czy jego obietnice mają pokrycie w rzeczywistości.  Efekty testu poniżej.   

Wyciągarka w komplecie

Wyciągarka w komplecie

 Montaż

W kwestii wykonania wyciągarka Powerwinch Panther nie odbiega od innych urządzeń tego typu. Obudowa została ukształtowana ze stopu z aluminium i stali nierdzewnej, a następnie pokryta wysokiej jakości lakierem. Rozstaw bębna jest typowy a rozstaw znajdujących się na stopach wyciągarki otworów montażowych to 10”, przez co do zamocowania urządzenia można użyć każdej uniwersalnej płyty montażowej. Nasz wybór padł na sprawdzony produkt amerykańskiej firmy Smittybilt specjalizującej się w wytwarzaniu akcesoriów off-roadowych. Wyciągarka została zamontowana na zderzaku Jeepa Wranglera. Uznaliśmy, że ten rodzaj płyty i to miejsce montażowe zapewnią łatwy dostęp do wyciągarki podczas jej użytkowania. Prowadząc zasilanie elektryczne, użyliśmy dodatkowego włącznika akumulatora („hebla”), by zabezpieczyć urządzenie. 

Wyciągarka powstała z dużą dbałością o szczegóły

Wyciągarka powstała z dużą dbałością o szczegóły

Elektryka wyciągarki

Ogromny wpływ na sprawne działanie urządzenia ma jakość i odpowiedni dobór materiałów elementów elektrycznych. Bowiem to od nich w sposób bezpośredni lub pośredni zależy końcowa wydajność urządzenia. Kable o lepszych parametrach przewodzenia to więcej prądu i większa szybkość zwijania. Po rozebraniu urządzenia zobaczyliśmy kilka ważnych cech. W kwestii silnika były to: łożyskowanie obustronne, grube uzwojenie, solidnie wykonany szczotkotrzymacz i szczotki o dużej powierzchni styku z komutatorem. Większą żywotność silnika zapewnia też znajdujący się u dołu obudowy otwór spustowy odprowadzający wodę, która może dostać się do środka. W naszym przypadku przekaźniki znalazły się w osobnej, uszczelnionej puszcze, dzięki czemu mogliśmy zamontować je w dowolnym miejscu. Zwróciliśmy też uwagę na grubsze niż w większości wyciągarek przewody zasilające.

Powerwinch Panther 9,5 jest sterowana przewodowo pilotem w gumowej oprawie i z diodami określającymi kierunek zwijania liny. Przewód pilota jest dosyć elastyczny, a jego długość to 4,5 m. Plusem jest również łatwe do wpięcia w każdej temperaturze, sztywne gniazdo z grubymi i dobrze zabezpieczonymi pinami.

Przekaźniki wyciągarki w zewnętrznej skrzynce

Przekaźniki wyciągarki w zewnętrznej skrzynce

Poszczególne elementy silnika zostały starannie zaprojektowane i solidnie wykonane

Poszczególne elementy silnika zostały starannie zaprojektowane i solidnie wykonane

Poszczególne elementy silnika zostały starannie zaprojektowane i solidnie wykonane

Poszczególne elementy silnika zostały starannie zaprojektowane i solidnie wykonane

Poszczególne elementy silnika zostały starannie zaprojektowane i solidnie wykonane

Poszczególne elementy silnika zostały starannie zaprojektowane i solidnie wykonane

Mechanika

Obudowa wyciągarki został wykonana ze stopu aluminium i jest dobrze uszczelniona. Zastosowano m.in. wodoszczelne łożyska, a stalowy bęben został wzmocniony, aby móc wytrzymać duże naprężenia powodowane przez prowadzone centralnie liny syntetyczne. Zaglądając do wnętrza, przyjrzeliśmy się solidnej przekładni planetarnej, wykonanej dosyć precyzyjnie i z zachowaniem odpowiednich luzów niezbędnych do poprawnego działania. Co ciekawe, w zależności od sposobu montażu obudowy przekładni można zmienić położenie dźwigni sprzęgła. Zastosowane sprzęgło działa na zasadzie blokowanego pierścienia bieżni przekładni planetarnej. Gdy wyciągarka jest zamontowana pod zderzakiem, podwoziem lub za kabiną, istnieje możliwość zastosowania rozwiązania z pneumatycznym sterowaniem sprzęgła.

Zespół przekładni

Zespół przekładni

Kolejnym ważnym elementem jest hamulec wyciągarki, który został zamontowany poza bębnem. Jest to mechanizm dwustożkowy, łożyskowany, pozwalający na niską temperaturę bębna i umożliwiający współpracę wyciągarki z każdą liną syntetyczną. Warto też wspomnieć, że hamulec o dużej powierzchni ciernej działa już od niewielkiego obciążenia.

Dźwignia sterowania sprzęgłem

Dźwignia sterowania sprzęgłem

Dostępność

Wyciągarka Powerwinch Panther 9,5, pomimo zastosowania wysokiej jakości materiałów i rozwiązań technicznych, nadal jest przystępna cenowo. Poszczególne podzespoły, w tym: hamulce, sprzęgło czy elementy elektryki, są dobrze znane, ale po raz pierwszy zastosowane w jednym urządzeniu. Porównując parametry Powerwinch Panther 9,5 z innymi dostępnymi na rynku wyciągarkami, możemy śmiało stwierdzić, że to jeden z lepszych produktów.

Powerwinch Panther 9,5 – dane techniczne

uciąg – 4 309 kg

prędkość zwijania liny -17/2,3 m/min

pobór prądu –  60-338 A

moc silnika – 5 KM

przełożenie przekładni – 173:1

masa bez liny – 33,5 kg

masa z liną stalową/bez – 44,5 kg

wymiary – 612 x 165 x 191 mm

cena z liną stalową/ syntetyczną – 2 600/3 190 zł

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: autor, archiwum

...a może to też Cię zainteresuje:

Aplikacja Bosch. myDriveAssist

Aplikacja myDriveAssist została stworzona przez inżynierów marki Bosch. Jej głównym zadaniem jest rozpoznawanie znaków drogowych oraz rejestrowanie ważnych, z punktu

Czytaj dalej >>