OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Dotrze WSZĘDZIE – Ambulans sanitarny Mercedes-Benz G 280 CDI

Pomysł adaptacji Mercedesa G do celów ambulatoryjnych był strzałem w dziesiątkę. Próba wykorzystania nowszych, bardziej zmiękczonych terenówek mogłaby się okazać mniej trafiona. Siermiężny Mercedes popularnie zwany Gelendą (od niem. Gelandewagen – samochód terenowy) w roli „szpitalnej” terenówki spisuje się doskonale. W naszym materiale przyjrzymy specjalnie przygotowanej do interwencji w ciężkim terenie – medycznej odmianie tego auta.
W terenie
Mercedes G w wersji medycznej to auto w pełni terenowe. Jeśli chodzi o konstrukcyjne rozwiązania dotyczące napędu, to praktycznie niczym się one nie różnią od innych,  standardowych kompletacji. Jazdę w ciężkim terenie ułatwia, a w zasadzie umożliwia sterowana elektrycznie 100-procentowa blokada trzech mechanizmów różnicowych (przedniego, tylnego i centralnego). Zawieszenie karetki zostało oparte na dwóch sztywnych mostach, wahaczach wzdłużnych i drążkach Panhard-a. Widzimy zatem, że nie ma tu mowy  o żadnym zmiękczeniu terenowego charakteru Mercedesa klasy G. Do sprawnego pokonywania kolejnych kilometrów zastosowano sprawdzoną 3-litrową, wysokoprężną jednostkę o mocy 184 KM, która bardzo dobrze „dogaduje się” z 5-stopniowym automatem. Parametry silnika oraz sposób jego zestrojenia pozawalają karetce na rozpędzenie się do 120 km/h. Według producenta, w warunkach terenowych, niemiecki „ratownik” jest w stanie rozwinąć 62 km/h. Zdolność brodzenia sięga 600 mm, co wystarcza na sprawne poruszanie się w podmokłym terenie. 

Medyczne uzbrojenie
Jeśli chodzi o wyposażenie medyczne, G-klasa z pewnością nie ma się czego wstydzić. Pod tym względem dorównuje każdej „cywilnej” karetce. Stwierdzenie mówiące, że każdy pacjent w tym Mercedesie czułby się doskonale byłoby oczywiście mocno przesadzone, ale poniekąd prawdziwe. Chory widząc możliwości jezdne auta oraz jego wyposażenie cudownie nie ozdrowieje, ale ma duże szanse poczuć się pewniej i odrobinę bardziej spokojnym.
Przedział medyczny został oddzielony od kabiny sztywną ścianką, której nie da się otworzyć czy też uchylić. Za prawidłowy kontakt głosowy i wizualny między kierowcą a osobami znajdującymi się w przedziale medycznym dba seryjnie zamontowana kamerka oraz zestaw głośników i mikrofonów. Ustawienie optymalnej temperatury oraz odpowiedniego oświetlenia umożliwia umieszczony na bocznej ścianie „pomieszczenia” przeznaczonego dla pacjentów – panel sterujący.
Wejście do kabiny medycznej ułatwia wysuwany stopień, który jest niezbędny podczas wsiadania rannej, nie do końca sprawnej osoby. W cięższych przypadkach pomocą służą nosze, które są w stanie wytrzymać obciążenie rzędu 230 kg. Kolejnym niezbędnym  dodatkiem jest niezależny od pracy silnika system ogrzewania przedziału medycznego (o mocy 3,5 kW). Za stałe dostarczanie świeżego powietrza jest odpowiedzialna mechaniczna dachowa wentylacja nawiewno-wywiewna.
Wchodząc do środka „paki” od razu zwraca uwagę meblowa zabudowa z dużą ilością szczelnie poodmykanych szafek, z których nawet podczas ostrej jazdy nie ma prawa nic wypaść. Powierzchnia sufitu także została zagospodarowana. Znajdziemy na niej m.in. uchwyt na trzy pojemniki z kroplówką. Ponadto samochód został wyposażony w centralną instalację próżniową, która bezdyskusyjnie musiała się znaleźć w takim pojeździe. Tego typu aparatura jest wykorzystana m.in. do ssącego drenażu opłucnej. Lista medycznego oprzyrządowania jest dosyć długa. Znajdziemy na niej jeszcze takie pozycje, jak: defibrylator, respirator, ssak elektryczny czy pompa infuzyjna. Ściany boczne przedziału medycznego zostały wzmocnione, dzięki czemu jest możliwy montaż dodatkowego sprzętu medycznego.

Mnogość wszelkiego rodzaju urządzeń skutkuje pokaźnym zapotrzebowaniem na prąd. Generacją energii zajmują się dwa akumulatory o łącznej pojemności 180 Ah. Wydajność alternatorów sięga 280 A. W razie konieczności skorzystania z urządzeń zewnętrznym istnieje możliwość „wpięcia” ich do umieszczonego na bocznej ścianie karetki – 230-woltowego gniazdka. Mechanizmem zapobiegającym roztargnieniu lub pośpiechowi człowieka jest zabezpieczenie uniemożliwiające rozruch silnika przy podłączonym zasilaniu zewnętrznym. Wewnątrz przedziału medycznego znajdziemy dwa takie wejścia. Dodatkowo, we wnętrzu kabiny sanitarnej, producent umieścił 4 sztuki standardowych gniazd 12 V. W razie awarii spowodowanej brakiem prądu, w kabinie kierowcy znajduje się przycisk aktywujący zasilanie awaryjne, którego zapas powinien wystarczyć na kilkukrotne odpalenie auta i możliwość dojazdu do najbliższego szpitala.

Sygnalizacja
Medyczny Mercedes – jak przystało na prawdziwy ambulans – został mocno dozbrojony w urządzenia świetlno-dźwiękowe. Na dachu kabiny kierowcy umieszczono niebieską belkę świetlną typu LED, zaś w komorze silnika swoje miejsce znalazł 100-watowy głośnik, który oprócz emisji modulowanego sygnału dźwiękowego umożliwia także podawanie komunikatów głosowych. Na boczne ściany pojazdu oraz na tył trafiły po dwie lampy typu LED (w sumie 6 szt.). W celu zapewnienia jak najlepszego doświetlenia miejsca akcji reflektory karetki zostały wysoko umieszczone – 100 mm od krawędzi dachu. Lampy można włączyć i wyłączyć zarówno z kabiny kierowcy jak i z przedziału medycznego.

Ambulans sanitarny Mercedes-Benz G 280 CDI  – dane techniczno-eksploatacyjne
SILNIK
OM642: wysokoprężny, układ i ilość cylindrów – V6, bezpośredni wtrysk – common rail, moc silnika – 184 KM (135 kW) przy 3800 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 400 Nm dostępne w zakresie 1600-2600 obr./min, pojemność skokowa – 2987 cm3
SKRZYNIA BIEGÓW
5-biegowa, automatyczna W5 A580
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
Mercedes-Benz, dwubiegowa, stały napęd obu osi przez międzyosiowy mechanizm różnicowy ze 100% blokadą, przełożenia
H-0,87, L-2,16
MOSTY NAPĘDOWE
przedni i tylny most napędowy ze sterowanymi elektrycznie
100% blokadami mechanizmów różnicowych (przód, środek i tył)
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
zależne, sztywny most, wahacze wzdłużne, drążek Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
ZAWIESZENIE TYLNE
zależne, sztywny most, wahacze wzdłużne, drążek Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
UKŁAD HAMULCOWY
hydrauliczny, dwuobwodowy, wspomagany podciśnieniowo,
tarcze hamulcowe z przodu, bębny z tyłu, ABS, EBD
UKŁAD KIEROWNICZY
przekładnia śruba-nakrętka Mercedes, wspomaganie hydraulicznie
KOŁA
opony BF Goodrich All-Terrain 265/75 R 16 na aluminiowych felgach 7,5Jx16 H2 ET63
WYMIARY I OBJĘTOŚCI
rozstaw osi – 2 850 mm, wymiary zewnętrzne pojazdu bez lusterek (długość x szerokość x wysokość) – 5600 x 1900 x 2600 mm, wymiary przedziału medycznego (długość x szerokość x wysokość) – 2650 x 1750 x 1600 mm, schowek boczny po lewej stronie o wymiarach (wysokość x szerokość x głębokość) – 1800 x 1000 x 300 mm, pojemność zbiornika paliwa – 96 litrów, zdolność brodzenia – 600 mm
MASY
b.d.
OSIĄGI
Prędkość maksymalna on-road / off-road – 120 / 62 km/h
INNE
Dwa alternatory o łącznej wydajności 280 A, dwa akumulatory o łącznej pojemności 180 Ah, klimatyzacja kabiny kierowcy i przedziału medycznego, korek do toru odpływu wody w podłodze pojazdu, ogrzewanie postojowe przedziału medycznego – moc grzewcza 2100 W, niezależny od pracy silnika system ogrzewania przedziału medycznego o mocy 3,5 kW, po bokach i z tyłu pojazdu po dwie lampy LED (w sumie 6 szt.), centralna instalacja próżniowa, kamera w przedziale medycznym z wyświetlaczem LCD zamontowanym w przedziale kierowcy, nosze główne FERNO EFX 1, transporter FERNO EFX

Autor: Aleksander Goliat

...a może to też Cię zainteresuje:

AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY