OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Tradycje off-roadowe

Dziedzictwo dzielności terenowej

Firmy motoryzacyjne lubią odwoływać się do swojego dziedzictwa, tym samym wzbudzając zaufanie klientów. Bazujący na tym przekaz sugeruje kierowcy, że kupuje nie tylko samochód będący efektem wielu lat doświadczeń producenta, ale i legendę. I rzeczywiście, są firmy, które próby z autami terenowymi prowadziły już od bardzo dawna. Ale są też producenci, którzy niekoniecznie chcą się chwalić swoją przeszłością – z różnych powodów. Sprawdźmy więc, od czego swą przygodę z off-roadem zaczynały poszczególne marki.

Porsche

1900 – Lohner Porsche

Lohner Porsche

Lohner Porsche

Dziś, kiedy SUV-y stanowią filar sprzedaży Porsche, warto przypomnieć, że Ferdynand Porsche – ojciec Ferry’ego, założyciela marki Porsche – już na przełomie XIX i XX wieku tworzył pojazdy hybrydowe Lohner-Porsche z napędem wszystkich kół. Bardziej off-roadowym pojazdem ze znaczkiem Porsche był typ 597, zaoferowany niemieckiej armii w 1953 roku.

Rolls-Royce

1914 – Armoured Car

Rolls Royce Armoured Car

Rolls Royce Armoured Car

Król może być tylko jeden i w świecie luksusowej motoryzacji jest nim Rolls Royce. Jednak w czasie I wojny światowej producent z pojazdem przerobionym na opancerzony zaczął służbę Marsowi. Mimo dodatkowego obciążenia pancerzem i uzbrojeniem RR wykazał się dzielnością bojową i terenową. Jeszcze bardziej off-roadowe były Rollsy z półgąsienicowym podwoziem systemu Kegresse.

Mitsubishi

1936 – PX33

Mitsubishi PX33

Mitsubishi PX33

Projekt Mitsubishi PX33 oparto na młodszym o rok prototypie PSF33. PX33 nie wszedł do produkcji, ale dzięki wszechstronnym badaniom dał firmie bezcenne doświadczenie w dziedzinie napędu 4×4. Pierwsze Pajero powstało w 1973 roku, a 10 lat później wzięło udział w rajdzie do Dakaru. W dowód uznania w 1989 roku replika PX33 zbudowana na podzespołach Pajero wzięła udział w rajdzie Dakar.

Jeep

1941 – Willys

Jeep Willys MA

Jeep Willys MA

Jeep zasłużenie stał się synonimem auta terenowego. Już od 1941 roku Willysy są wzorem konstrukcji dla niezliczonych naśladowców i mimo że Jeep próbował, i wciąż próbuje, swych sił w różnych segmentach rynku, to Wrangler wiernie kontynuuje tradycję prawdziwej terenówki. Można mieć nadzieję, że mimo coraz większych obostrzeń, model ten będzie jeszcze długo ją kontynuował.

Volkswagen

1942 – Typ 166

Volkswagen Typ 166

Volkswagen Typ 166

Volkswagen od 1940 roku zajmował się produkcją lekkich samochodów uterenowionych typ 82 Kübelwagen. Były one jednak niedostatecznie dzielne off-roadowo. Brak ten nadrabiał z nawiązką typ 166 z 1942 roku, który nie tylko miał napęd obu osi, ale także potrafił pływać. Wprawdzie amfibia ta ze względu na historię nie jest powodem do dumy, ale na pewno konstrukcyjnie wyprzedzała swoje czasy.

Land Rover

1948 – Land Rover SI

Land Rover SI

Land Rover SI

W tym numerze szczegółowo rozpisaliśmy bardzo bogatą i długą – już 70-letnią – historię Land Rovera i poszczególnych modeli. Warto podkreślić, że pierwsze serie powstały jako pojazdy użytkowe z przeznaczeniem do pracy na farmie. Z uwagi na powojenne uwarunkowania ich produkcja wcale nie była pewna i sprawiła, że cechą charakterystyczną Land Roverów stało się aluminiowe poszycie nadwozia.

Fiat

1951 – Campagnola

Fiat Campagnola

Fiat Campagnola

W ostatniej historii Fiata napęd obu osi i dzielność terenowa kojarzyły się głównie z Pandą 4×4. Tymczasem Fiat miał znacznie wcześniejszy model i to typowo off-roadowy. Produkcję Campagnoli zaczęto już w 1951 roku i choć pojazd przypominał Willysa, to miał niezależne zawieszenie przednie. Druga generacja z 1974 roku miała już w pełni niezależne zawieszenie i samonośne nadwozie.

Mini

1964 – Moke

Mini Moke

Moke

Dzisiejsze modele MINI, wbrew swej nazwie, wcale nie są już takie mini. Warto jednak pamiętać, że producent ma w swoim dorobku również miniterenówkę. Powstały w 1964 roku Moke nie miał wprawdzie napędu na obie osie, ale do rekreacyjnej jazdy terenowej nadawał się znakomicie. Przede wszystkim był bardzo lekki – dzięki ekstremalnie prostej budowie i minigabarytom. Niska cena także wpływała na sporą popularność.

Suzuki

1970 – LJ10 Jimny

Suzuki LJ10 Jimny

Suzuki LJ10 Jimny

Suzuki przyzwyczaiło klientów do tego, że charakterystyczną cechą ich terenówek są małe rozmiary i małolitrażowe silniki, co wbrew pozorom nie przeszkadzało uzyskiwać wysokiej dzielności off-roadowej. Trzeba jednak przyznać, że pierwsze modele Suzuki LJ10 z 1970 roku mogą dziś budzić ogromne zdziwienie swymi mikrogabarytami i mikrosilnikami.

Lamborghini

1977 – Cheetah

Lamborghini Cheetah i LM

Lamborghini Cheetah i LM

Lamborghini kojarzy się z supersamochodami, ale początki firmy wiążą się z produkcją traktorów. Ambicja założyciela marki sprawiła, że zainteresowano się szybszymi pojazdami. Chęć zdobycia zamówienia armii spowodowała, że od 1977 roku produkowano serię pojazdów zdolnych do jazdy w terenie. Mimo że LM002 było niesamowite, nie odniosło sukcesu i w 1993 roku zakończono jego produkcję. Nawiązujący do niego Urus ma znacznie lepsze widoki na przyszłość.

Autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: archiwum

...a może to też Cię zainteresuje:

2013 Ford F-150 Lariat
Ford F-150

Wypracowany sukces  Korzenie Forda F-150 sięgają drugiej połowy lat 40. ubiegłego wieku. Po wojnie, w 1948 roku przyszedł czas na

Czytaj dalej >>