OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

John Deere Gator XUV 825i S4 2013 Najmocniejszy Gator

2i93zvs

Ostatnio zaprezentowana Honda Pioneer 700-4 zyskała nowego rywala. Do stawki dołączył 825i S4. Firma John Deere powstała w pierwszej połowie XIX wieku. Od tamtego czasu amerykański wytwórca maszyn użytkowych zdążył doskonale pojąć, jak skutecznie konkurować z najlepszymi.

Gator 825i to nie jest ciężarówka, nie jest to też pick-up. Ale mimo to, pojazd swoje możliwości przewozowe ma. Niewielki czterokołowiec przyjmie na „pokład” cztery dorosłe osoby. W przestrzeni ładunkowej można przewieźć maksymalnie 454 kg towaru. Bagażnik został wyłożony wytrzymałym i w miarę miękkim polimerowym materiałem. Dzięki temu Gator przewozi ładunek cicho, bez zbędnych hałasów. Duża ilość elementów z tworzywa sztucznego to także zabieg skierowany w celu zastąpienia podatnych na korozję metalowych elementów. Gator został przeznaczony do codziennego, czysto użytkowego wykorzystania. Tylną, ładunkową część nadwozia można odchylić i dostać się do kolejnego, ukrytego poniżej kuferka. Ta czynność jest prosta w wykonaniu, głównie dzięki obecności teleskopowego siłownika. Na tylnych kloszach lamp zamontowano metalowe, druciane osłony. Przy opracowywaniu pojazdu pomyślano o wielu – na pozór – zbędnych detalach. Jednak w praktyce tworzą one pożądaną wartość dodaną. Dolną część tylnych siedzisk można rozłożyć uzyskując płaską powierzchnię transportową. Ponadto, pod miękkim poziomym obiciem znajdziemy kolejny mini-bagażnik.

[tooltip title=”W drogę” content=” Pokonywanie przeszkód – oprócz silnika – jest wspomagane przez napęd działający zarówno w trybie 2WD, jak i ze stałym napędem obu osi. Kierowca ma do dyspozycji również blokady dyfrów oraz możliwość jazdy na przełożeniu zredukowanym (do prędkości 27 km/h)” type=”info” ]W drogę[/tooltip]
Do napędzania w pełni obciążonego Gatora 825i przewidziano mocną, 3-cylindrową jednostkę o mocy 50 KM. Wtrysk paliwa jest sterowany przez krzemową płytkę. Czteroosobowy Gator dostępny jest również z trzycylindrową jednostką wysokoprężną o mocy 23 KM (855D S4). Motor rozpędza pojazd maksymalnie do 71 km/h. Silnik pobiera paliwo z 26-litrowego zbiornika.

Jeśli chodzi o zawieszenie, producent postawił na klasyczne, w pełni sprawdzone rozwiązanie niezależne. Z przodu i z tyłu „zawias” wykorzystuje podwójne wahacze poprzeczne. O zachowanie prawidłowego toru jazdy dba umieszczony z tyłu – stabilizator. Skok zawieszenia wynosi dla przodu i tyłu odpowiednio 203 i 229 mm. Prześwit poprzeczny pojazdu to 279 mm, czyli mniej więcej tyle, ile przyjęło się w tej klasie pojazdów.

Zębatkowy układ kierowniczy współpracuje z elektrycznym mechanizmem wspomagania EPAS (Electric Power Assist Steering). Co ważne, system redukuje mocne odbicia kierownicy podczas ostrej jazdy w terenie. Układ wspomagania reguluje także siłę swojego działania w zależności od bieżącej prędkości pojazdu.

Obuwie
Deere Gator standardowo jest kompletowany z tajwańskimi oponami Ancla M-T Extreme Terrain (26×9-12 – przód, 26×11-12 – tył). Ten pakiet bazuje na stalowych felgach. Za dopłatą nabywca otrzyma obręcze ze stopów lekkich z ogumieniem Maxxis BigHorn 2.0 z agresywnym terenowym bieżnikiem. Drugi, droższy wariant dostępny jest z obręczami w trzech kolorach: żółtym, czarnym i srebrnym.

John Deere w Polsce
Najnowszych propozycji producenta nie trzeba ściągać z zagranicy na własną rękę. Polski dystrybutor istnieje, i oprócz maszyn rolniczych oferuje też pojazdy UTV. Do tej pory firmie John Deere, w Polsce nie udało się pobić rekordów popularności. A szkoda, bo to dopracowany produkt. Najmocniejszy z rodziny Gator – 825i S4 – to niewątpliwie kusząca propozycja.


John Deere Gator XUV 825i S4 2013 – dane techniczno-eksploatacyjne
SILNIK
z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – R3, 4-suwowy, chłodzony cieczą, rozrząd – DOHC, pojemność skokowa – 812 cm3, moc maksymalna – 50 KM (37 kW) przy 6 000 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 50 Nm przy 3 200 obr./min
PRZEKŁADNIA
automatyczna, bezstopniowa CVT, bieg wsteczny, napęd 2WD/4WD, blokada przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego, przełożenie przekładni drogowe/zredukowane
RAMA
b.d.
ZAWIESZENIE
niezależne, dwa wahacze poprzeczne, amortyzatory, sprężyny śrubowe, stabilizator (tył), skok zawieszenia (przód/tył) – 203/229 mm
OPONY
przód – 26×9-12 Ancla M-T (Extreme Terrain), tył – 26×11-12 Ancla M-T (Extreme Terrain)
HAMULCE
Tarczowe (przód i tył), układ hydrauliczny
MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
masa własna – 934 kg, ładowność – 635 kg, długość x szerokość x wysokość – 3 911 x 1 575 x 1 905 mm, rozstaw osi – 2 006 mm, pojemność zbiornika paliwa – 26 l

 

Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: John Deere

...a może to też Cię zainteresuje:

Pierwsza generacja Campagnoli wyraźnie przypominała Willysa. I dobrze - wygląd terenowy i miły dla oka
Kampania włoska

Fiat Campagnola (1951-1987)  Historia Campagnoli zaczęła się w 1951 r. Samochód wyglądem przypominał Willysa i – jak na tamte czasy

Czytaj dalej >>