Wypad na narty, przewóz ciężkiego sprzętu, montaż przyczepy – takim wyzwaniom mają sprostać współczesne SUV-y. Pickupy – jak sama nazwa wskazuje – też w kwestii parametrów przewozowych muszą czuć się pewnie. Poniżej ranking prezentujący potencjał przewozowy wybranych modeli.
Sport Utility Vehicle – nazwa zobowiązuje. Oprócz osiągów, współczesny SUV musi być użyteczny. W zestawieniu braliśmy pod uwagę cztery czynniki: ładowność bagażnika, objętość kufra (w przypadku pickupów – powierzchnię ładunkową), maksymalną dopuszczalną masę przyczepy (hamowanej/bez hamulca), odległość od progu bagażnika do oparć foteli drugiego rzędu oraz pierwszego rzędu. Te podstawowe parametry przewozowe pozwolą na obiektywną ocenę potencjału dotyczącego możliwości przewozowych poszczególnych modeli. Mocny silnik oraz nadwozie o dużym gabarycie są przepustką do osiągnięcia wysokich not w tego typu porównaniach.
Mniejsze auta gabaryt nadwozia mogą nadrabiać przyczepą. Przy realizacji planu dopięcia przyczepy warto zwrócić uwagę na przepisy drogowe. Mowa tu oczywiście o ViaTOLL-u
(w Polsce od 2011 r. funkcjonuje elektroniczny system poboru opłat za przejazd drogami krajowymi – viaTOLL). W zależności od tego, jaką przyczepą dysponujemy, należy zerknąć też na przepisy prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z nimi, osoby posiadające prawo jazdy kategorii B mogą prowadzić pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3 500 kg (z wyjątkiem autobusu i motocykla), z przyczepą lekką (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg).
15. Audi Q5
pojemność bagażnika 460 l – 0,5 pkt
długość bagażnika 900-1 750 mm – 0,8 pkt
ładowność 505 kg – 0,6 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) 2 400-750 kg – 0,7 pkt
SUMA 2,6 pkt
Objętość bagażnika, którą oferuje Q5 jest typowa dla tego segmentu. 460 litrów pozwala na zapakowanie podstawowego urlopowego bagażu. Ładowność wynosząca 505 kg również nie pozwala poszaleć. W takiej sytuacji można ratować się przyczepą. Audi Q5 zapewnia bardzo przyzwoity uciąg wynoszący maksymalnie prawie 2,5 tony.
14. Volvo XC60
pojemność bagażnika – 526 l – 0,6 pkt
długość bagażnika – 976-1895 mm – 1,3 pkt
ładowność – 460 kg – 0,5 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 2 250-750 kg – 0,6 pkt
SUMA 3 pkt
Szwedzkie kombi punktuje pojemnością bagażnika. XC60 bazuje na kompaktowym nadwoziu. Mimo to, udało się uzyskać tak dobry wynik. Karoseria typu kombi ułatwia przewóz wysokich rzeczy oraz ułatwia załadunek. Długość przestrzeni bagażowej pozwala na bezproblemowy przewóz nart i innych długich przedmiotów.
13. Range Rover Evoque
pojemność bagażnika – 550 l – 0,7 pkt
długość bagażnika – 805-1 630 mm – 0,7 pkt
ładowność – 680 kg – 1,2 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 1 800-750 kg – 0,5 pkt
SUMA 3,1 pkt
Kompaktowy Evoque okazuje się całkiem pojemnym pojazdem. Wysoka ładowność w połączeniu z dużą objętością kufra pozwalają na przewóz sporego ładunku. Natomiast z przyczepą nie poszalejemy. Warto wybrać przyczepkę, ponieważ uciąg nie należy do największych. W kwestii przewozowej lepiej sprawdza się oczywiście wersja pięciodrzwiowa.
12. Volkswagen Touareg
pojemność bagażnika – 580 l – 0,8 pkt
długość bagażnika – 975-1 780 mm – 1,0 pkt
ładowność – 762 kg – 1,3 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 4,2 pkt
VW Touareg to mocny „zawodnik”. Konstrukcja zawieszenia pozwala na obsługę dużych obciążeń. Ładowność sięgająca 762 kg robi wrażenie. Nie gorzej jest w przypadku długości bagażnika oraz maksymalnej masy przyczepy. Model ustępuje swoim większym konkurentom, jednak w swojej klasie wypada bardzo dobrze.
11. Cadillac Escalade
pojemność bagażnika – 696 l – 1,4 pkt
długość bagażnika – 1 190-1 680 mm – 1,2 pkt
ładowność – 643 kg – 0,7 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 4,4 pkt
Tony Soprano wiedział jakie auto wybrać. Ktoś tak słusznych rozmiarów jak najbardziej znany serialowy mafioso, po prostu musi mieć obszerne auto. Spora ładowność oraz objętość kufra pozwolą na przewóz ciał mafijnych konkurentów. Choć Escalade na tle niemieckiej, japońskiej i brytyjskiej konkurencji wypada nieco gorzej.
10. BMW X5
pojemność bagażnika – 620 l – 1,0 pkt
długość bagażnika – 1 010-1 870 mm – 1,4 pkt
ładowność – 680 kg – 1,1 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 4,6 pkt
Bawarczycy wzorowo zaprojektowali bagażnik. Jest prawidłowo uformowany i – co najważniejsze – jest pojemny, umożliwia przewóz długich przedmiotów. Mocne silniki pozwalają na uciąg ciężkiej przyczepy. Niemieckie auto uplasowało się tuż obok sporego Escalade’a. Ładowność wynosząca niemal 700 kg w pełni zadowala.
9. Land Rover Defender 110
pojemność bagażnika – 590 l – 0,9 pkt
długość bagażnika – 1 230-1 500 mm – 0,9 pkt
ładowność – 1030 kg – 1,8 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 4,7 pkt
Prymitywne i mocne zawieszenie Defendera udźwignie dużo, nawet bardzo dużo. Ładowność „obrońcy” przekracza tonę (maksymalna ładowność wynosi aż 1030 kg), co jest absolutnym rekordem w tym porównaniu. Do tego dochodzą wysokie zdolności holownicze. Defender po raz kolejny udowadnia, że jest autem typowo użytkowym.
8. Mitsubishi L200
pojemność bagażnika – 990 l – 1,7 pkt
długość bagażnika – 1 505 mm – 0,5 pkt
ładowność – 990 kg – 1,7 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 2 700-750 kg – 0,9 pkt
SUMA 4,8 pkt
Pickupy z dużą przestrzenią ładunkową oraz użytkowym zawieszeniem, w kategoriach transportowych czują się pewnie. Zaskakują jedynie relatywnie niewielkie możliwości holownicze. Konkurencja swobodnie uciągnie przyczepy o masie 3 500 kg. Tutaj mamy tylko 2 700 kg. Poza tym trudno się do czegoś przyczepić.
7. Mitsubishi Pajero Sport
pojemność bagażnika – 714 l – 1,5 pkt
długość bagażnika – 1 200-1 710 mm – 1,5 pkt
ładowność – 665 kg – 1,0 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 2 500-750 kg – 0,8 pkt
SUMA 4,8 pkt
Mimo, że Pajero Sport i L200 to bliźniacze konstrukcje, można zaobserwować kilka różnic. Pajero uciągnie nieco mniej. Gorzej jest również z ładownością. Sport jest zdecydowanie mniej nastawiony do użytkowych celów. Pickup za to więcej zmieści. Różnice są subtelne, ale dla niektórych z pewnością mogą mieć znaczenie.
6. Toyota Land Cruiser V8
pojemność bagażnika – 668 l – 1,2 pkt
długość bagażnika – 1 100-1 700 mm – 1,1 pkt
ładowność – 840 kg – 1,5 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 4,9 pkt
Największy Land Cruiser charakteryzuje się podobnymi parametrami przewozowymi, co jego mniejszy brat – LC 150. Atutem dwusetki jest duża ładowność (840 kg). Oprócz tego bez obaw można podpiąć przyczepę o masie 3 500 kg (z hamulcem). Warto zaznaczyć, że walory użytkowe uzupełnia luksus jaki niewątpliwie oferuje seria V8.
5. Audi Q7
pojemność bagażnika – 775 l – 1,6 pkt
długość bagażnika – 1 201-2 026 mm – 1,8 pkt
ładowność – 650 kg – 0,8 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 5,3 pkt
Q7 to bezpośredni konkurent takich aut, jak Porsche Cayenne, BMW X5 czy Mercedes M. Q7 odznacza się dużymi wymiarami nadwozia. To bezpośrednio przekłada się na przestronność wnętrza. Pojemność bagażnika wynosi bagatela 775 l. Długość przestrzeni bagażowej po złożeniu siedzisk to ponad 2 metry. Czego chcieć więcej…
4. Toyota Land Cruiser 150
pojemność bagażnika – 621 l – 1,1 pkt
długość bagażnika – 1 000-1 910 mm – 1,6 pkt
ładowność – 910 kg – 1,6 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 000-750 kg – 1,0 pkt
SUMA 5,3 pkt
LC 150 już od dobrych kilku lat jest obecny na światowym na rynku. I jakoś nikomu specjalnie nie zależy na tym, aby zobaczyć jego następcę. Powód jest prosty – 150 to cholernie udana seria. Zalet ma mnóstwo, w tym parametry przewozowe. Ładowność wynosi prawie tonę! Seria 150 mogłaby jedynie zapewniać większy uciąg przyczepy.
3. Land Rover Discovery 4
pojemność bagażnika – 1 192 l – 1,8 pkt
długość bagażnika – 1 120-1 920 mm – 1,7 pkt
ładowność – 657 kg – 0,9 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 kg
SUMA 5,5 pkt
Discovery, jak przystało na prawdziwy holownik, waży 2 583 kg (wersja wysokoprężna). Potężna masa LR została połączona z wysokimi parametrami silnika. Podczas holowania większą wagę należy przywiązywać do wysokości momentu obrotowego, niż do samej mocy silnika. W przypadku diesla wysokiego momentu nie brakuje. Na komfort holowania znacznie wpływa świetna praca 8-biegowej skrzyni biegów. Anglik został wyposażony w trzeci rząd siedzeń, który wyraźnie ogranicza gabaryt „kufra”. Po wstawieniu dodatkowych siedzisk objętość przestrzeni bagażowej maleje do 280 l.
Nie jest dziwnym, że Disco wylądował w pierwszej trójce naszego zestawienia. Pojemność bagażnika wynosi… 1 192 l. Ładowność przekracza 800 kg. Discovery to jedno z najbardziej uniwersalnych aut na rynku.
2. Ford Ranger
pojemność bagażnika – 1 287 l – 1,9 pkt
długość bagażnika – 1 615 mm – 0,6 pkt
ładowność – 1 095 kg – 1,9 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 5,5 pkt
Ford Ranger uciągnie tyle, co jego najlepsi konkurenci. Maksymalna masa przyczepy hamowanej wynosi 3 500 kg. Ładowność pick-upa przekracza 1 000 kg. W porównaniu do poprzedniego Rangera widać postęp. Podniesienie burt odbiło się zwiększeniem objętości skrzyń ładunkowych.
Ford z niezaładowaną „paką” jest trochę niepewny w zakrętach, ale z obciążeniem jego właściwości jezdne należy podsumować oceną bardzo dobrą. Trailer Sway Control (uwzględniająca wpływ przyczepy na stabilność jazdy), Adaptive Load Control (wpływ rozkładu mas na koła), Emergency Brake Assist (wspomaganie awaryjnego hamowania) czy Roll-Over Mitigation (wykrywanie niebezpieczeństwa przewrócenia pojazdu) wchodzą w skład rozbudowanego systemu ESP. System posiada tryb terenowy oraz możliwość dezaktywacji wpływu na silnik.
1. Mercedes GL
pojemność bagażnika – 680 l – 1,3 pkt
długość bagażnika – 1 330-2 011 mm – 1,9 pkt
ładowność – 805 kg – 1,4 pkt
maksymalna masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) – 3 500-750 kg – 1,1 pkt
SUMA 5,7 pkt
W modelu GL zgromadzono wszystkie udogodnienia, systemy i układy. W teranie, dzięki rozbudowanemu napędowi i automatyce systemów wspomagających, jest lepiej niż można przypuszczać. Ale GL-owi daleko do Klasy G.
GL nie jest przesadnie popularny. Ten barczysty SUV swoje kosztuje, a przy tym jest, być może, mniej prestiżowy, niż limuzyna klasy S. Za to bardziej praktyczny. W GL zmieści się wszystko. Nieważne ile waży „wszystko”, bo maksymalna ładowność bez problemu obsłuży taki ładunek. Jeśli „wszystko” mierzy ponad dwa metry – GL również da sobie radę. Przewóz nart czy innego sprzętu sportowego nie jest kłopotliwy. Mercedes GL idealnie łączy walory auta użytkowego i typowo biznesowego. Jeśli ktoś potrzebuje ładowni furgonu oraz prestiżowego i „wypasionego” wehikułu – tu trafia w dziesiątkę.