OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

To już 30 lat. Toyota 4Runner

Minęło już 30 lat od chwili, kiedy to po raz pierwszy w sprzedaży pojawił się nowy model Toyoty – 4Runner. Pierwsze generacje stanowiły tylko adaptację pikupa Hiluksa do celów pasażerskich, jednak kolejne to już oddzielne projekty. Obecny model to prawdziwy terenowy pojazd produkowany z założenia dla celów osobowych a nie transportowych.
Toyota 4Runner produkowana jest głównie z myślą o rynku amerykańskim, gdzie oferowana jest tylko Toyota Land Cruiser 200, natomiast nie jest oferowana Toyota Land Cruiser 150. Jej miejsce zajmują dwa inne modele: mniejszy opisywany 4Runner i nieco większa Sequoia. Zaznaczyć przy tym trzeba, że oferta crossoverów i SUV-ów Toyoty jest znacznie większa na tym rynku, nadal możemy nabyć model kultowego FJ Cruisera, Higlandera – często spotykanego jako taxi w Nowym Jorku- ponadto Venzę i małą jak na amerykańskie standardy RAV4.

Modele
Klienci w przypadku tego modelu cenią go za odpowiednio dobrane wymiary i kształty a także za zachowanie tradycyjnych proporcji, z których wynika poręczność i funkcjonalność pojazdu. Obecna opisywana generacja modelu debiutowała w roku 2010, dzisiaj oferowana jest jej wersja po liftingu. Stylistycznie Toyota 4Runner w modelowym 2014 roku otrzymała agresywne, ostre kształty głównie frontu pojazdu nawiązujące, jak określa producent do tradycji wojowników japońskich. Pojazd ten oferowany jest w trzech konfiguracjach SR5, Trail, Limited. Konfiguracja SR5 posiada typowo użytkowy charakter, Trail to model dla off-roadowca a Limited wyróżniający się zewnętrznie ilością chromów i dużymi 20 calowymi obręczami kół jest przeznaczony dla mieszczucha. Podobnie rzecz się ma we wnętrzu, tylko podstawowe wyposażenie zostało zaprojektowane dla modelu SR5 tutaj próżno szukać nawigacji czy drewnianych dodatków, za to decydując się na wersję Limited otrzymamy szeroki pakiet luksusowego wyposażenia.

Silnik
Jednostka benzynowa 4,0l pracująca w układzie V6 to jedna z najmocniejszych stron tego pojazdu. Silnik ten znany od połowy lat dziewięćdziesiątych przeszedł poważną modyfikację w roku 2010 i pojawił się wraz z nowym 4Runnerem w ofercie, został wyposażony w układ Dual VVT poprawiający jego parametry pracy. Obecnie Toyota dysponuje mocą 270 KM i dosyć wysokim momentem jak na silnik benzynowy przystało 377 Nm. Silnik ten ceniony jest przez użytkowników za dużą niezawodność i długowieczność dzięki zastosowaniu żeliwnych tulei cylindrycznych a także rozbudowanemu systemowi chłodzenia silnika.

Rozwiązania napędów
Przekazywanie napędu odbywa się poprzez pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów, stosowaną do wszystkich wersji, różnice pojawiają się dopiero przy rozdziale napędów. Toyota 4Runner SR5 jest dostępna w wersji dwu- lub czteronapędowej, przy czym w przypadku wersji dwunapędowej, moment przekazywany jest na tylną oś. W wersji czteronapędowej za rozdział napędu odpowiada skrzynia rozdzielczo-redukcyjna przenosząc stale napęd na tylną oś, a w razie konieczności istnieje możliwość dopięcia przedniego dyferencjału „na sztywno”. Modele Trail dodatkowo posiadają załączaną blokadę tylnego dyferencjału. Natomiast modele Limited posiadają centralny mechanizm różnicowy oparty na rozwiązaniu Torsena z możliwością jego blokowania.

Podwozie
Pod autem znajdujemy bardzo starannie zaprojektowane podwozie, gdzie poszczególne elementy układu zawieszenia, kierowniczego, przekazania napędu, zbiornik paliwa tworzą płaską równą powierzchnię, co jest bardzo ważne podczas jazdy w terenie. Na przedniej osi projektanci zdecydowali się zastosować niezależne zawieszenie oparte na wahaczach poprzecznych i sprężynach z tyłu natomiast sztywny most podparto na sprężynach i prowadzono wzdłużnymi wahaczami. Za zatrzymanie pojazdu odpowiadają wentylowane tarcze zastosowane na przedniej i tylnej osi, na koła projektanci zaproponowali dla wersji SR5 i Trail rozwiązanie z felgami o rozmiarze 17′ a dla Limited felgi 20′.

Off-road
W roku 2015 pojawią się na rynku amerykańskim trzy modele w wersji off-road, dwa pikupy Tundra i Tacoma oraz opisywany model 4Runner. Będą one sygnowane oznaczeniem TRD Pro. Dodatkowe dedykowane wyposażenie dla nich mają stanowić nowe wzmocnione rozwiązania zawieszenia od Bilsteina, solidne aluminiowe płyty osłonowe a ponadto czarne felgi i oryginalne, zarezerwowane dla tych modeli pomarańczowe malowanie. We wnętrzu pojawią się sportowe kubełkowe fotele. Szkoda, że Toyota 4Runner nie jest oferowana w Europie, jej optymalne rozmiary, znakomity benzynowy, mocny silnik, bezkompromisowy układ napędowy sprawiają, że ze za oceanem często wybierana jest przez pasjonatów off-roadu. W ofercie nie tylko producenta ale także firm tuningowych możemy znaleźć gotowe konwersje zawieszeń, wzmocnione podzespoły napędowe, stalowe zderzaki, płyty i progi ochronne, bagażniki dachowe i wiele innych. Może kiedyś, producent wprowadzi ten model do oferty.

 

[su_box title=”Toyota 4Runner dane techniczno-eksploatacyjne” box_color=”#C4302B”]

Konstrukcja

Pojazd typu kombi posadowiony na ramie

Silnik

1 GR-FE benzynowy 4,0l V6 pojemność 3956 cm3 moc 199/ 270 kW/KM przy 5600 obr/min moment 377 Nm przy 4400 obr/min

Skrzynia biegów

automatyczna ECT 5 biegowa 1-3,52; 2-2,04; 3-1,40 ; 4-1,0 ; 5-0,72 R-3,22

Skrzynia rozdzielcza

dwustopniowa 1,0; 2,57 przekładnia główna 3,73

Zawieszenie przednie

niezależne zawieszenie, wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, drążek stabilizacyjny

Zawieszenie tylne

sztywny most, wahacze, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe, drążek stabilizacyjny

Układ hamulcowy

cztery tarcze wentylowane przód/tył 338/312 mm ABS+EBD, BA+VSC

Układ kierowniczy

przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne

Koła

felgi aluminiowe, rozmiar opon 265/70R17, 245/60R20

Wymiary, masy

długość/szerokość/wysokość wartości dla modelu Limited– 4860/1925/1803 mm rozstaw osi 2789 mm rozstaw kół przód 1605mm, tył 1605mm. Masa własna (wersja 4×4) 2120 kg

prześwit 24,4 cm kąt natarcia 33 st rampowy bd zejścia 24

[/su_box]

77

[su_note]Historia Toyota 4Runner

W tym roku mija 30 lat od wprowadzenia Toyoty 4Runner do sprzedaży, jednak tak naprawdę wszystko się zaczęło, kiedy to w 1981 roku świat ujrzała Toyota Trekker. Bazowała ona na pikupie jednak otrzymywała dodatkową tylną plastikową zabudowę z rozkładanymi fotelami wewnątrz, była oddzielnie klasyfikowana, otrzymała odmienne numerowanie VIN.

I generacja N60 (1984-1989) w całości bazowała na modelu Hiluksa, posiadała tylko dwoje przednich drzwi i do pierwszego słupka była taka sama jak pikup. W dalszej części pojazd otrzymał plastikową nadbudowę, zewnętrznie zaprojektowaną z dodatkowymi oknami, przestrzeń stanowiła całość. Z założenia Toyota miała konkurować z Fordem Bronco lub Chevroletem Blazerem jednak w ofercie brakowało mocnego silnika, dopiero w 1989 pojawił się mocny benzynowy 3,0 V6.

II generacja N120, N130 (1989-95) również bazowała na modelu pikup, jednak dla tego modelu została zaprojektowana nowa stalowa, stanowiąca całość nadbudowa. Z Hiluksem łączyła go tylko taka sama część przednia pojazdu. Klienci częściej decydowali się na wersję czterodrzwiową, dlatego model dwudrzwiowy wycofano z oferty już w roku 1992/93. Za oceanem najczęściej dostępne były tylko silniki benzynowe. Najpopularniejsza była jednostka 3,0 V6, na inne rynki w tym japoński były oferowne diesle.

III generacja N180 (1996-2002) to całkowicie nowy pojazd nie mający nic wspólnego z pikupem Toyoty. Nowy 4Runner jak podkreślał producent bazował na modelu Land Cruiser, był znacznie większy od poprzednika, posiadał zwiększony rozstaw osi, znacznie więcej miejsca zaoferowano podróżnym, powiększono przestrzeń bagażową, zamontowano też nowe, mocniejsze silniki między innymi benzynowy 3,4 V6. W 2001 roku pojazd przeszedł poważną modernizację obejmującą wnętrze i część nadwozia. Zmiany zauważalne były przede wszystkim na froncie gdzie pojawiły się nowe zderzaki i światła.

IV generacja N210 (2002-09) podobnie jak poprzednik bazowała na modelu Land Cruiser w tym przypadku 120. Wraz z nowym modelem pojawiły się nowe mocne silniki benzynowe 4,0 V6 i 4,7 V8, ponadto model ten otrzymał zmodernizowane zawieszenie oraz poprawiony układ napędowy. Ceniony był też za solidne bezkompromisowe właściwości terenowe oparte na mechanicznych rozwiązaniach. To właśnie ten model klienci dopiero poważnie docenili, wzrosła sprzedaż, jest on obecnie bardzo poszukiwany. [/su_note]

Autor: Grzegorz Surowiec Zdjęcia: Producent

 

...a może to też Cię zainteresuje:

Ford Transit AWD
Dostawczaki w teren

TOP 6 – furgony 4×4 Czy, oprócz pickupów, są jeszcze auta zdolne do użytecznej pracy w lekkim terenie? Porównujemy furgony

Czytaj dalej >>