TOP 6 – furgony 4×4
Czy, oprócz pickupów, są jeszcze auta zdolne do użytecznej pracy w lekkim terenie? Porównujemy furgony z napędem obu osi, poniżej 3,5 t DMC. Ich zastosowanie nie ogranicza się tylko do przewozu ładunków, mogą też być bazą np. dla mobilnych warsztatów. Sprawdzamy, jakie możliwości mają dostawczaki 4×4.
Połączenie auta użytkowego z zamkniętym nadwoziem, jakim jest van lub furgon, z napędem obu osi nie jest niestety zbyt częste. Udaje się to producentom, który mają wystarczająco dużą skalę produkcji i zdobyli zaufanie klientów zmuszonych poruszać się w trudnych warunkach. Znajdują się oni w terenach górzystych i w Skandynawii. A ponieważ klienci muszą wydać całkiem spore dopłaty za dodatkowe mechanizmy układu 4×4, trzymają się sprawdzonych modeli. I koło się zamyka – nie ma nowych propozycji. Dlatego z żalem odnotować trzeba brak czteronapędowego następcy Toyoty Hiace. Specyfika tego rynku powoduje, że przetrwali na nim jedynie doświadczeni gracze, większość z nich zaczynała przygodę z napędem obu osi w pojazdach użytkowych wiele lat temu. Co ciekawe nawet najwięksi korzystają z usług firm zewnętrznych, które zajmują się wyłącznie napędami 4×4. Na przykład bliźniacze konstrukcje – Sprinter i Crafter – używają układu napędowego firmy Achleitner, a niewymieniony w porównaniu Fiat Ducato jest przerabiany na 4×4 przez firmę Dangel, która ma w ofercie przeróbki mniejszych modeli Fiata, Citroena i Peugeota. Nie ma więc jednego słusznego schematu konstrukcyjnego. Auta bazujące na osobówkach mają stały przedni napęd z dołączaniem tyłu. Cięższe mogą mieć stały napęd tyłu lub stały napęd obu osi, zaś w pojazdach zbliżających się do DMC 3,5 t nie brakuje reduktora i blokad.
Wybór wersji i kompletowanie wyposażenia to fascynujące zajęcie, gdyż każdy wytwórca ma ambicje, by zaspokoić każde życzenie klienta – niektóre są bardzo ciekawe. Są więc różnego rodzaju podłogi i jej wykładziny, osłony ścian ładowni, ścianki działowe, zaczepy i szyny mocujące, schowki, organizery i przygotowanie pod zabudowy (np. warsztatowe), zgodność z wymaganiami HACCP, zabezpieczenia przed włamaniem, systemy oświetlenia miejsca pracy i ostrzegawcze, systemy wentylacji, wytrzymała tapicerka, dodatkowe akumulatory, wydajne systemy filtracji oraz dodatkowe ogrzewanie wodne albo powietrzne lub dogrzewanie elektryczne. Tuning fabryczny może obejmować dobór zestawów przełożeń, wzmocnienie zawieszenia, haka holowniczego, alternatora oraz przygotowanie pod instalację dodatkowych agregatów napędzanych od silnika itd.
Wszystko to ma oczywiście swoją cenę, ale pozwala na dostosowanie wybranego furgonu do swoich potrzeb, niekoniecznie technicznych – można np. obniżyć DMC.
Legenda
Moce maksymalne [KM] Objętość ładowni [m3] Długość ładowni [mm] Wysokości dachu Rozstawy osi [mm] System napędu
Mercedes Sprinter 4MATIC / Volkswagen Crafter 4MOTION
28 pkt.
Moce maksymalne 129-190 KM 4 pkt. System napędu stały na obie osie, z reduktorem i blokadami 5 pkt. Objętość ładowni 7,5 – 11,5 m3 4 pkt. Długość ładowni 2 700, 3 365, 4 400 mm 5 pkt. Wysokości dachu 3 5 pkt. Rozstawy osi 3 250, 3 665, 4 325 mm 5 pkt.
Mercedes Sprinter pod różnymi markami i w różnych odmianach jest oferowany na całym świecie. W Polsce bliźniakiem Sprintera jest Volkswagen Crafter. Oba pojazdy mogą być wyposażone w technikę 4×4 pochodzącą z firmy Achleitner. To prawdziwie terenowy napęd – stały, z reduktorem oraz trzema mechanicznymi blokadami. Trzy silniki Sprintera 4MATIC pochodzą od Mercedesa, a dwulitrowe TDI Craftera 4MOTION jest produktem Volkswagena. Zawieszenie jest podniesione i wzmocnione, a przód nie korzysta ze standardowego, poprzecznego, plastikowego resoru piórowego, tylko sprężyn śrubowych. Użytkowo nie różnią się – dla krótszego rozstawu osi dostępne są trzy wysokości dachu, a dla dłuższego dwie wyższe. Obydwaj producenci kuszą klientów bardzo szeroką paletą opcji i wyposażenia dodatkowego, a także gotowymi kompletacjami dla specjalnych użytkowników.
Ford Transit AWD
25 pkt.
Moce maksymalne 125 – 155 KM 4 pkt. System napędu napęd tyłu, przód dołączany 3 pkt. Objętość ładowni 9,5 – 15,1 m3 5 pkt. Długość ładowni 3 083, 3 533, 4 256 mm 5 pkt. Wysokości dachu 2 4 pkt. Rozstawy osi 3 300, 3 750 mm 4 pkt.
Największy z obecnej rodziny Transitów – po prostu Ford Transit – oprócz przedniego lub tylnego napędu oferuje dla serii 350 napęd obu osi. Jest on nietypowo rozwiązany, gdyż stale napędzany jest tył, a napęd przodu może zostać dołączony poprzez dwa sprzęgła – dla każdego przedniego koła osobno – bez użycia mechanizmu różnicowego. Dzięki temu poprzez odpowiednie sterowanie sprzęgłami możliwe jest w razie potrzeby wektorowanie siły napędowej lub zblokowanie przedniej osi. Są dostępne dwa rozstawy osi oraz trzy długości i dwie wysokości nadwozia. Podobnie jak w pozostałych dostawczych Transitach źródłem siły napędowej są wysokoprężne silniki 2.2 TDCI o mocach 125 lub 155 KM, połączone z 6-biegową skrzynią manualną. Producent chwali się automatycznym systemem bezpieczeństwa SYNC, ale nie zaniedbał rozwiązań przydających się przy codziennej jeździe i pracy.
Volkswagen Transporter 4MOTION
25 pkt.
Moce maksymalne 140 – 204 KM 5 pkt. System napędu przód, dołączany tył, opcj. blokada m. różn. 4 pkt. Długość ładowni 2 572, 2 975 mm 3 pkt. Objętość ładowni 5,8 -9,3 m3 4 pkt. Wysokości dachu 3 5 pkt. Rozstawy osi 3 000, 3 400 mm 4 pkt.
Dostawcze Transportery z napędem obu osi mają długą tradycję, poczynając od tylnosilnikowego modelu T3. Aktualnie produkowany Transporter, oznaczony jako T6, ma system 4Motion wykorzystujący najnowszą generację sprzęgła Haldex. Paleta silników obejmuje dwulitrowe jednostki wysokoprężne TDI lub benzynowe TSI. Producent chwali się, że T6 jako jedyny w klasie wraz z napędem 4×4 może łączyć skrzynię DSG. Oprócz uterenowionego pakietu Alltrack można zamówić prawdziwą mechaniczną blokadę tylnego dyfra. Standardem jest elektroniczna ELD, a także pakiet Protection składający się z solidnych metalowych osłon podwozia. Dostępne są dwa rozstawy osi oraz trzy wysokości dachu. Stosownie do potrzeb można zamawiać odsuwane drzwi boczne oraz tylne otwierane na różne sposoby. Bardzo bogata oferta wyposażenia pozwala na konfigurację wnętrza do praktycznie każdego zastosowania.
Mercedes Vito 4MATIC
21 pkt.
Moce maksymalne 136 – 190 KM 5 pkt. System napędu stały na obie osie 4 pkt. Objętość ładowni 5,5 – 6,6 m3 3 pkt. Długość ładowni 2 586, 2 831, 3 061 mm 4 pkt. Wysokości dachu 1 2 pkt. Rozstawy osi 3 200, 3 430 mm 3 pkt.
Nadwozie Vito występuje w trzech długościach: kompakt, długi i ekstra długi, ale są tylko dwa różne rozstawy osi. Nie ma też odmiany z podwyższanym dachem. Masa własna waha się od 2,8 do 3,2 tony. Do wyboru są trzy turbodiesle o pojemności 2 143 cm3, różniące się mocami: 136, 163 i 190 KM. Napęd obu osi jest stały, a podział siły napędowej pomiędzy przód i tył jest w stosunku 45:55. Opcją jest 7-stopniowy automat. Zdobywaniu przyczepności przez przyhamowywanie kół w poślizgu służy system kontroli trakcji 4ETS. Nie brakuje systemów wspomagających prowadzenie i podwyższających poziom bezpieczeństwa. Oprócz bogactwa dodatkowego wyposażenia Mercedes oferuje też indywidualne konfiguracje dla poszczególnych branż. Po zamówieniu wzmocnionego haka Vito może ciągnąć 2,5 t przyczepy. Poza wersją 4×4 można skusić się na napęd przedniej albo tylnej osi.
Volkswagen Caddy 4MOTION
16 pkt.
Moce maksymalne 110 -140 KM 3 pkt. System napędu przód, dołączany tył 3 pkt. Objętość ładowni 3,2, 4,2 m3 2 pkt. Długość ładowni 1 779, 2 249 mm 3 pkt. Wysokość dachu 1 2 pkt. Rozstawy osi 2 681, 3 006 mm 3 pkt.
Volkswagen Caddy z napędem obu osi to jedyna propozycja dla poszukujących kompaktowego furgona – Panda jest mniejsza a reszta dostawczaków większa. Caddy jest oferowany z dwoma rozstawami osi (2682 i 3006 mm), tylnymi drzwiami podnoszonymi albo rozwieranymi, a bocznymi odsuwanymi. W środku można wybrać różne podłogi i ścianki działowe, a z pakietem Flex Plus furgon Maxi może przewieźć nawet 3-metrowe ładunki. Na system napędu 4MOTION składa się elektronicznie sterowanie sprzęgło Haldex. Do napędu przewidziano turbodiesle 2.0TDI o trzech mocach. Najmocniejszy zamiast klasycznej skrzyni biegów jest połączony z dwusprzęgłowym automatem DSG. Jazdę i pracę ułatwiać i umilać może bardzo bogata lista wyposażenia dodatkowego. Dla Caddy’ego są też gotowe kompletacje dostosowane do specyficznych wymagań określonych użytkowników np. ruchomych warsztatów czy służb drogowych.
Fiat Panda 4×4 Van
10 pkt
Moce maksymalne 75 - 85 KM 2 pkt. System napędu przedni, dołączany tył 3 pkt. Objętość ładowni 1 m3 2 pkt. Długości ładowni 1 165 mm 1 pkt. Wysokości dachu 1 1 pkt. Rozstaw osi 2 300 mm 1 pkt.
Najmniejsza i najtańsza w porównaniu Panda 4×4 Van nie ma konkurencji w tym segmencie. Ponieważ powstała na bazie auta miejskiego najlepiej będzie spisywać się na krótkich dystansach, za to dzięki sprawnemu napędowi 4×4 nie straszne jej najgorsze warunki drogowe a nawet lekki teren. Napęd wykorzystuje elektronicznie sterowane sprzęgło dopędzające tylną oś i system ELD będący elektroniczną protezą blokady dyfra. Do wyboru są dwa silniki, niedostępne dla przednionapędowych Vanów: znany i oszczędny, ale o skromnej mocy, turbodiesel 1.3 Multijet oraz mocniejszy, również turbodoładowany, ale benzynowy dwucylindrowiec Twinair o pojemności jedynie 875 cm3. Pojemność ładunkowa to równy kubik, trzeba jednak pochwalić powierzchnię ładunkową – płaską i bez progu. Pod jej podłogą może kryć się koło zapasowe lub zestaw wielu schowków, które pomagają zorganizować wyposażenie czy narzędzia.
Na koniec
Wybór zwycięzcy porównania jest wyjątkowo trudny i subiektywny, gdyż ocenie podlegają pojazdy z różnych segmentów. Ocenić możemy więc wszechstronność oferty w obrębie modelu i klasę napędu. Poza tym trwa zaciekła konkurencja w pozostałych kryteriach takich jak obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin, podwyższenie bezpieczeństwa i wzbogacanie w systemy ułatwiające jazdę, pracę, komunikację, a nawet rozrywkę.
autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producenci