Kociak Gordona
Wildcat XX powstał we współpracy z Robbym Gordonem – słynnym kierowcą rajdowym, obecnie startującym w wyścigach NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing)*. Bogate doświadczenie zawodnika, szczególnie to zdobyte podczas rajdów pustynnych, miało ogromny wpływ na końcowy kształt nowej maszyny ze stajni Textron Off-road.
Robby Gordon ma na swoim koncie również siedem startów w Rajdzie Dakar – w 2009 roku za sterami Hummera H3 zajął 3. miejsce w klasyfikacji końcowej.
Zawieszenie
Podczas konstruowania modelu Wildcat XX inżynierowie skupili się przede wszystkim na zawieszeniu – jego niezawodności, sprawności i możliwości radzenia sobie z wymagającym terenem. Zdaniem producenta system zawieszenia bazujący na podwójnych wahaczach z przodu i wahaczach wleczonych z tyłu znacznie lepiej niż konkurencja zmniejsza zmiany rozstawu kół w szerokim zakresie pracy. Redukcja ma sięgać 40% dla przedniej osi i aż 80% dla tylnej. Geometria zawieszenia, przynajmniej w teorii, ma przyczynić się do polepszenia panowania nad pojazdem i jego stabilnością. Wykorzystując amortyzatory FOX Podium QS3, Textron zdejmuje z potencjalnych klientów/nabywców trud doboru i instalacji odpowiedniego zestawu. Trzy pozycje nastawów amorów (miękki, średni i twardy) są dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy oczekują prostej i łatwej obsługi bez poświęcania osiągów. Testy wykazały, że najlepsze rezultaty daje pozycja 2. z przodu i 3. z tyłu.
Układ kierowniczy
Wildcat XX został wyposażony w system wspomagania (EPS), co nie jest żadnym zaskoczeniem. Ważny jest jednak fakt, że geometria układu kierowniczego została nieco zmodyfikowana. Przekładnia i drążki kierownicze zostały ulokowane poza przednią przekładnią główną. Dodatkowo drążki przymocowano do kutych zwrotnic wykonanych z aluminium, a przeguby zyskały ponadwymiarowe łożyska, co zapewnia dłuższą żywotność podzespołu. Taki zabieg miał na celu zapewnienie kierowcy maksymalnej kontroli nad pojazdem.
Silnik
3-cylindrowy silnik o pojemności 998 cm3 generuje moc 125 KM. Jednostka ta jest produkowana przez Firmę Yamaha i pracuje m.in. pod maską modelu YXZ1000R. W quadzie Yamahy współpracuje jednak ze skrzynią biegów opartą o koła zębate, a w modelu Wildcat XX moc przekazywana jest za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT wykorzystującej koła stożkowe i pasy. Ważne jest również, że jednostka napędowa została zamontowana nieco wyżej, co ma zapewnić dodatkową ochronę tego podzespołu przed wystającymi przeszkodami terenowymi. Taki zabieg znacznie ułatwia też serwisowanie, gdyż sprawia, że dostęp do silnika i skrzyni biegów jest znacznie szybszy i mniej skomplikowany, zwłaszcza że zastosowano pokrywy, których demontaż nie wymaga narzędzi.
Textron Wildcat XX jest już dostępny w punktach sprzedaży w USA. Jego podstawowa wersja to koszt 20 499 $.
W wyścigu o tytuł najszybszego i najsprawniejszego quada na rynku Wildcat XX będzie konkurował m.in. z Polarisem RXR oraz Cam-Amem Maverick.
Textron Wildcat XX – dane techniczno- eksploatacyjne
SILNIK
4-suwowy, 3-cylindrowy, podwójny górny wałek rozrządu, chłodzony cieczą, pojemność skokowa – 998 cm3, moc – 125 KM, elektroniczny wtrysk paliwa
PRZEKŁADNIA
CVT, tryby pracy: H, L, N, R, P
NAPĘD
2WD, 4 WD, 4 WD z blokadą dyferencjału
ZAWIESZENIE
przód: podwójne wahacze poprzeczne, skok zawieszenia – 457 mm, amortyzatory FOX 2.5 PODIUM QS3
tył: wahacz wleczony, skok zawieszenia – 457 mm, amortyzatory FOX 2.5 PODIUM QS3
HAMULCE
przód – dwutłoczkowe zaciski, tył – jednotłoczkowe zaciski
KOŁA
przód, tył – 30x10x15 CST Behemoth Tires, aluminiowe felgi
MASY, WYMIARY, OSIĄGI
długość x szerokość x wysokość – 3 454 x 1 626 x 1 715/1 727 mm, masa – 824 kg, rozstaw osi – 2 413 mm, pojemność zbiornika paliwa – 38 l, prześwit – 356 mm, wymiary skrzyni ładunkowej (długość x szerokość x wysokość – 864 x 813 x 229 mm
autor: Karolina Dukla, zdjęcia: Textron Off-road