Rosomak. Yamaha Wolverine R-Spec

Całkowicie nowe podwozie, przebudowane zawieszenie, czterosuwowy silnik o pojemności 708 cm3oraz napęd na obie osie – tak w telegraficznym skrócie można opisać Wolverine R-Spec, który poszerzy ofertę pojazdów side by side Yamahy.

1

Minęły niecałe dwa lata od premiery osławionego Vikinga, który z oferty Yamahy wyparł model Rhino. Tymczasem koncern poszedł o krok dalej i zdecydował się na wzbogacenie linii side by side o dwuosobowy pojazd o nazwie Wolverine, który w przeciwieństwie do wspomnianego Vikinga, przeznaczonego głównie do pracy, ma być quadem rekreacyjnym, zaprojektowanym zarówno do polowań, jak i do jazdy po kamienistych, off-roadowych szlakach.

Rosomak

Zacznijmy może od nazwy. Wolverine to… po prostu rosomak, czyli drapieżny ssak idealnie przystosowany do życia w trudnych, zimowych warunkach. Dobrze wspina się po drzewach, jest sprytny i agresywny – nie ustępuje nawet większym przeciwnikom. Nazwa raczej nie jest przypadkowa. W końcu w gamie modeli Yamahy znajduje się już Grizzly. Teraz przyszedł czas na Wolverine, którego sporo łączy z drapieżnym rosomakiem.
Jeżeli chodzi o design, trzeba przyznać, że Wolverine prezentuje się całkiem przyjemnie. Quad wygląda masywnie i solidnie. Zastrzeżenia budzą jednak osadzone zbyt blisko siebie przednie reflektory.

Konstrukcja

Rama Wolverine została wysoko osadzona, przez co znacząco zwiększył się kąt natarcia. Koła quada wydają się wystawać poza maskę nieco bardziej niż ma to miejsce w typowych pojazdach side by side. Przyczyną jest zapewne dążenie do zwiększenia dzielności terenowej. Yamaha chce, aby maszyna była tak zwrotna jak to tylko możliwe. Dodatkowo takie rozwiązanie ma zapewnić kierowcy dobrą widoczność podczas przemierzania stromych, wąskich szlaków. Pomagać w tym ma również duży skok zawieszenia oraz regulacja tłumienia amortyzatorów, dzięki czemu Wolverine może skakać ze sporych wysokości bez obawy, że zawieszenie zbyt szybko dobije. Zespół Yamahy za zaletę podaje również nowatorski kształt skrzyni ładunkowej, która zwęża się przy końcach. Jednak to chyba tylko puste obietnice, gdyż patrząc na zdjęcia, trudno to dostrzec.
A co napędza Wolverine R-Spec? Decydenci Yamahy stwierdzili, że nie ma potrzeby tworzenia czegoś nowego, skoro mają do dyspozycji już sprawdzone i solidne jednostki silnikowe. Wystarczyła mała modernizacja. Wybór padł na motor znany już z Vikinga. Otóż, pod maską znajduje się czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 708 cm3.

Kabina

Po zajrzeniu do kabiny, będziemy mile zaskoczeni. Wnętrze prezentuje się naprawdę dobrze. Wyprofilowane bliźniacze fotele z wysokim oparciem oraz wzmacnianymi bokami zapewniają komfort oraz stabilną pozycję podczas jazdy po nierównym wyboistym podłożu. Siedziska wyposażono w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Fotel kierowcy jest regulowany. Aby podróż Wolverine była jeszcze bezpieczniejsza, przed fotelem pasażera zainstalowano uchwyt, który swoje zastosowanie znajdzie z pewnością wtedy, gdy jazda stanie się bardziej agresywna.

Drążek zmiany biegów został umieszczony na środkowej konsoli – tak jak to ma miejsce w samochodach. Wolverine posiada uchwyt na napoje oraz spory schowek na podręczne drobiazgi. Do przewiezienia większego ładunku może posłużyć niewielka skrzynia ładunkowa.

Ważnym udogodnieniem jest również możliwość zamontowania dachu oraz przedniej i tylnej szyby.

Rynek, ceny

Sprzedaż Wolverine ruszy już w kwietniu tego roku. Klient do wyboru będzie miał trzy wersje kolorystyczne – niebieski, zielony oraz moro. Cenowo pojazd nie będzie odbiegał od chociażby Vikinga. Ceny zaczynają się od 12 999 $ i mogą wzrastać w zależności od wybranego wyposażenia.

[su_note note_color=”#258b88″ text_color=”#ffffff” radius=”8″]

Yamaha Wolverine R-Spec – DANE TECHNICZNO-EKSPLOATACYJNE

SILNIKI
dwucylindrowy, czterosuwowy, rozrząd – DOHC, pojemność skokowa – 708 cm3, chłodzony cieczą, stopień sprężania – 10:1, średnica cylindra x skok tłoka – 103 x 85 mm
PRZEKŁADNIA
automatyczna skrzynia biegów, pasowa – Yamaha V-belt, dwustopniowa skrzynia rozdzielcza, przełożenia Hi/Lo, R, P; blokada mechanizmu różnicowego
ZAWIESZENIE
przód – niezależne, podwójne wahacze, amortyzatory teleskopowe KYB, sprężyny śrubowe, skok zawieszenia przód – 246 mm tył – niezależne, podwójne wahacze, amortyzatory teleskopowe KYB, sprężyny śrubowe, skok zawieszenia tył – 269 mm, stabilizator
KOŁA
przód – Steel Wheels AT 26 x 8-12, tył –Steel Wheels AT 26 x 10-12
HAMULCE
układ hydrauliczny, hamulce tarczowe
MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
długość x szerokość x wysokość – 2 969 x 1 539 x 1 885 mm, rozstaw osi – 2 065 mm, prześwit – 290 mm, masa własna – 589 kg, ładowność skrzyni – 136 kg, maksymalna masa przyczepy – 680 kg, pojemność zbiornika paliwa – 36 l

[/su_note]

 

Autor: Karolina Dukla
Zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje: