OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Continental Crosscontact LX 255/60R18 112V

Kilka miesięcy temu podróżując Nissanem Pathfinderem mogliśmy sprawdzić, jak sprawują się opony Continental Crosscontact LX w rozmiarze 255/60R18. Mieliśmy okazję przejechać kilkaset kilometrów bacznie przyglądając się zachowaniu opon na drodze.

Zbliża się okres zimowy i często zastanawiamy się nad zakupem opon odpowiednich na tę porę roku. Należałoby więc spodziewać się testu ogumienia przeznaczonego do użytkowania w zimie. Jednak tym razem na przykładzie Continental Crosscontact LX zastanowimy się nad zakupem opon wielosezonowych. Te bardzo często są z góry odrzucane, zgodnie z zasadą, że jak coś jest do wszystkiego to jest do… A może jednak nie?

Dlaczego wielosezonowa ?

Powodów jest kilka. Pierwszy i najważniejszy z nich to finanse. Naszego Continentala w rozmiarze 255/60 R18 możemy nabyć już za 650 zł. W przypadku mniejszych opon cena jest zdecydowanie niższa. Jako produkt wielosezonowy cenowo nie odbiega on od opon typowo letnich czy zimowych. Jednak dodatkowe fundusze możemy zaoszczędzić na zmianie ogumienia – opony sezonowe musimy zmieniać dwa razy do roku, przy wielosezonowych takiego problemu nie mamy, a zaoszczędzoną gotówkę możemy przeznaczyć na inny cel. Ponadto, gdy w ciągu roku pokonujemy niewielkie dystanse, nie jesteśmy w stanie wykorzystać produktu. Gdy mieszkamy w większej aglomeracji to sporadycznie zdarzają się sytuacje, w których służby drogowe nie nadążają z odśnieżaniem dróg. Oprócz tego przy ograniczeniu do 50km/h nie jesteśmy w stanie wykorzystać potencjału zimówek. Stosując całoroczne uniwersalne ogumienie nie zostaniemy zaskoczeni przez zmienne warunki atmosferyczne.

Rozmiary i oznaczenia

Na naszym samochodzie znalazła się opona Crosscontact LX 255/60 R18. Jest to model, który – właśnie ze względu na swoje wielosezonowe przeznaczenie – jest chętnie wybierany przez producentów samochodów na pierwsze wyposażenie pojazdu. Taka decyzja pozwala uniknąć sytuacji, w której na południe Europy trafiają pojazdy z zimowym ogumieniem. W ofercie możemy znaleźć opony właściwie do wszystkich pojazdów SUV i crossover. Oferowane są opony na felgi 15′,16′,17′ i 18′ w rozmiarach od 205/70 R15 po 255/60 R18 (takie znalazły się na naszym pojeździe). Nie znajdziemy największych rozmiarów na felgi 20′ i większe, ale to zapewne świadoma decyzja wynikająca z małego zapotrzebowania na takie modele w tej części Europy.
Na pochwałę zasługuje fakt,że montaż tak dużej opony na feldze nie stanowi problemu. Ogumienie łatwo się poddaje – do wyważenia koła nie potrzeba wiele odważników. Przy wyborze ważna jest też dostępność produktu. W przypadku Continentala nie będzie z tym najmniejszego problemu.

Bieżnik i mieszanka

Wzór bieżnika w przypadku Crosscontact LX pozwala na bezbłędne określenie zastosowania opony. Układ pięciorzędowy, niesymetryczny kształt ustawiony pod różnymi kątami oraz liczne, niezbyt gęste lamele świadczą o uniwersalnym zastosowaniu. Kształt bieżnika opony to układ pięciorzędowy o nieregularnych kształtach klocków z szerokimi rowkami znajdującymi się pomiędzy nimi. Pozwala to na łatwe odprowadzenie wody i pośniegowej brei. Skośne klocki i otwarte przestrzenie pomiędzy nimi umożliwiają usunięcie błota. Mieszanka opony o składzie – jak to niestety bywa – utrzymywanym w tajemnicy przez producenta wydaje się być dobrze dobrana pod względem twardości, co przekłada się na zużycie podczas eksploatacji na szosie. Poza drogami utwardzonymi, a w szczególności na drodze kamienistej niestety nie jest ona wystarczająco trwała. Kamienie tną klocki bieżnika, co skutkuje skróceniem żywotności ogumienia. Na pochwałę zasługuje fakt, że Continental Crosscontact LX posiada rant ochronny, dodatkowe gumowe zgrubienie chroniące ściankę boczną opony przed uszkodzeniem, a także samą felgę.

Eksploatacja

Od opony tego typu oczekujemy uniwersalnego zachowania na różnych drogach. W przypadku ogumienia dedykowanego pojazdom SUV dodatkowo liczymy na przyzwoite zachowanie się na drogach nieutwardzonych. Tak skrajne oczekiwania klienta wymagają od projektantów wiele wysiłku. W tym przypadku udało się to tylko częściowo. Opona znakomicie radzi sobie podczas jazdy na utwardzonej asfaltowej nawierzchni. Jest przy tym dosyć cicha, nawet przy wyższych prędkościach. Całkiem dobrze sprawuje się również na mokrej jezdni, sprawnie tnąc i odprowadzając wodę – zapewne dzięki szerokim centralnym rowkom. Samochód prowadzi się pewnie w zakrętach. Nawet podczas dużych prędkości nie dochodzi do niekontrolowanej zmiany toru. Po zjechaniu z asfaltu, gdy droga jest sucha, jest całkiem przyzwoicie. Trakcja zdecydowanie pogarsza się, gdy wjedziemy w mikst czy na drogę gruntową. Opona prawie natychmiast zalepia się się błotem tracąc przyczepność. Sytuacja wygląda nieco lepiej na podłożu piaskowym – rzędowy bieżnik odprowadza piasek jak wodę z mokrej nawierzchni ułatwiając tym samym jazdę.

Podsumowanie

Continental Crosscontact LX to dobra wielosezonowa oferta dla tych, którzy nie wykorzystują swoich pojazdów w typowo terenowych warunkach drogowych. To opona dla osób, które nie pokonują autostrad w lecie ani nieodśnieżonych dróg zimą, a swój samochód użytkują w przeciętnych warunkach drogowych i pogodowych. Jest to więc optymalny wybór dla większości kierowców. To niezła propozycja, aby pozbyć się kłopotu ze zmianą ogumienia co sezon. Obecnie w ofercie pojawiła się też inna opona wielosezonowa – Continental Crosscontact LX2, jednak w tym przypadku producent proponuje uboższą gamę rozmiarów.

[su_box title=”Continental Crosscontact LX 255/60R18 112V
– dane techniczno-eksploatacyjne” box_color=”#0c439f” title_color=”#ffffff”]Przeznaczenie

Uniwersalna opona o zastosowaniu całorocznym, drogi gruntowe i złej jakości, zimowa, bezproblemowa jazda na nawierzchniach twardych asfaltowych

Zastosowanie

samochody klasy średniej i wyższej (standardowa i ponadwymiarowa) osobowe i użytkowe

Konstrukcja

Rodzaj bezdętkowa
Konstrukcja osnowy radialna
Osnowa dwie warstwy nylonowe
Opasanie dwie warstwy poliestrowe, dwie warstwy stalowe, dwie warstwy nylonowe

Rodzaj bieżnika niesymetryczny, pięciorzędowy, lamele
Wymiary

Szerokość 255 mm
Szerokość bieżnika ok. 220 mm
Średnica zewnętrzna w stanie wolnym 738 mm
Promień statyczny bd mm
Obwód toczny bd
Zalecane felgi 8′, 8”1/2’’

Nośność, prędkość maksymalna, ciśnienia
Indeks nośności 112 1120 kg
Indeks prędkości V ( 240km/h)
Nośność na koło [kg] 1120 dla 3,5[bar]
Ciśnienie (standard) [bar] 3,5
Cena [PLN] (z VAT) 650-800 zł [/su_box]

Autor: Grzegorz Surowiec
zdjęcia: autor

...a może to też Cię zainteresuje: