OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Powrót Willysa. ICON Jeep CJ3B

Pracownicy firmy ICON mają proste założenie – wziąć klasyka na warsztat i go wskrzesić. Do tej pory zainteresowanie poszło w stronę Toyoty Land Cruiser FJ oraz Forda Bronco. Wśród motoryzacyjnych legend nie mogło zabraknąć Jeepa Willysa CJ3B.

CJ_Front_3-4_Dirt_Road_Sierras (Kopiowanie)

Jak już zdążyliśmy wspomnieć w poprzednich artykułach – sprawcą inicjatywy zwanej ICON jest Jonathan Ward. To właśnie on od 1996 roku jest mocno związany siecią dystrybucji i serwisu, konwersji pojazdów marki Toyota. Był również oficjalnym konsultantem japońskiego koncernu.
Takie były podwaliny ICON-a. Przedsiębiorstwo to jest raczej kameralne w swojej działalności, ale warte uwagi. W końcu tam legendy otrzymują drugie życie.

Technologia

CJ_Rear_3-4_Low (Kopiowanie)

Zaglądając pod maskę trudno mieć nadzieję, że znajdziemy oryginalny silnik od Willysa – Hurricane. Zamiast niego mamy, pochodzący ze stajni General Motors, nowoczesny [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Ten sam silnik bez modyfikacji jest znany z takich samochodów, jak Chevrolet Equinox czy GMC Terrain.” class=”dymek”]silnik*[/su_tooltip] o mocy 260 KM i pojemności 2,4 l. Blok i głowica jednostki zostały wykonane z aluminium. Korbowody i wał są kute. Ponadto w specyfikacji widnieje także zmodyfikowany kompozytowy kolektor dolotowy. Odpowiednie chłodzenie silnika zapewnia chłodnica z dwoma elektrycznie zasilanymi, wodoodpornymi wentylatorami.

CJ_Front_Articulated_Wide (Kopiowanie)

 

ICON wykonał również ukłon ku Europie. Ci którzy nie do końca przepadają za amerykańskimi silnikami, opcjonalnie mogą sięgnąć po silnik Volkswagena – 1.9 TDI. Silnik został sparowany z ręczną, 5-stopniową skrzynką biegów Aisin-Warner AX15. Do tego dołączono hydrauliczne sprzęgło od General Motors.

Mosty napędowe zostały zapożyczone od sprawdzonego Jeepa Wranglera Rubicona. Blokady mechanizmów różnicowych są sterowane elektromechanicznie.

Moc silnika jest przekazywana z pomocą pięciostopniowej skrzyni automatycznej Aisin-Warner AX15 oraz skrzyni rozdzielczej NP231. Mosty napędowe pochodzą od Jeepa Rubicona. To samo tyczy się blokad mechanizmu różnicowego. Za kontakt z nawierzchnią dbają duże 31-calowe koła (opcjonalnie 33-calowe). Opony są osadzone na solidnych stalowych obręczach Pro Comp.

ICON_CJ_Chassis_Side_Profile (Kopiowanie)

Rama i nadwozie

Prawdziwa klasyczna terenówka kojarzy się m.in. z tym, że opiera się na ramowej konstrukcji nadwozia. W tym przypadku nie jest inaczej. Budowa ramy to połączenie ręcznej roboty z laserową obróbką niektórych elementów. Szyny ramy zostały manualnie wykonane ze stali o wymiarach 51 x 102 x 4 mm.

W środku Jeepa zainstalowano cztery pełnowymiarowe siedziska. Każe z nich ma trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Proste fotele (o burtach zapewniających trzymanie w zakrętach możemy zapomnieć) zostały obite tworzywem sztucznym (poliuretan). To jedno z lepszych rozwiązań dla tego rodzaju pojazdu. Materiał trudno pobrudzić i w razie potrzeby – łatwo oczyścić. Jeśli zachodzi konieczność – tylne siedziska można szybko zdemontować. To samo tyczy się zadaszenia.

CJ_OS_Blk_Industrial_1 (Kopiowanie)

Dobry zestaw audio pozwala na odtwarzanie plików Mp3 oraz podpięcie iPhone’a lub iPod’a.
Zderzaki (wykonane ze stali) zostały proszkowo pomalowane. W przednim została przewidziana „przelotka” na linę wyciągarki. Jest nią Warn 9.0 Rc 9000lb z liną syntetyczną. Można również wybrać prostszą wyciągarkę Warn M6000 ze stalową liną. Z tyłu zainstalowano uchwyt Smittybilt na koło zapasowe.

Na tablicy rozdzielczej znajdziemy podstawowe wskaźniki, takie jak: prędkościomierz, obrotomierz, ciśnienie oleju, poziom paliwa czy temperatura cieczy chłodzącej).
CJ3B otrzymał także wodoszczelne, diodowe (LED) oświetlenie zewnętrze. Do takiego klasyka bardziej pasowałby chyba klasyczne oświetlenie, choć z drugiej strony przecież z założenia jest to współczesna interpretacja legendy.

CJ_LA_Dam (Kopiowanie)

Old school / New school

ICON Jeep dostępny jest w dwóch kompletach: New School i Old School. Ta pierwsza bazuje na podwyższonym zawieszeniu z większym skokiem, większe czarne matowe felgi i dach z możliwością zabudowy. Klasyczny wariant ma bardziej „przyziemne” zawieszenie, nadwozie typu cabrio (bez możliwości zabudowy) oraz felgi o mniejszym wymiarze (15”) w militarnym kolorze zielonym. Ta druga wersja z pewnością bardziej przemówi konserwatywnych miłośników marki.

ICON_CJ_Gauges (Kopiowanie)

Pod spodem

Zawieszenie to tradycyjne dla pojazdów ICON rozwiązanie – wahacze pchane i wleczone, drążek Panharda z przodu i skośne drążki górne tylnego mostu. Do tego dochodzą sprężyny śrubowe Eibach oraz amortyzatory Fox Racing 2” Nitrogen. Zastosowano także przeguby kulowe Johny Joints. W wyposażeniu standardowym przewidziano cztery wentylowane hamulce tarczowe. Serwo pochodzi z zakładów General Motors. W opcji są sportowe hamulce (Stop Brake Package) z wielotłoczkowymi zaciskami – sześcioma z przodu i czterema z tyłu.

ICON_CJ_Reverse_LED (Kopiowanie)

Rachunek proszę

Ceny Jeepa ICON zaczynają się od około 50 000 dolarów. Ta wartość oczywiście może bardzo łatwo wzrosnąć (w zależności od pakietu wyposażenia). Szczegóły handlowe są „dogadywane” indywidualnie. ICON ma w planach również budowę CJ3B ze 100-procentowym napędem elektrycznym.

ICON_CJ3B_Seating_Detail (Kopiowanie)

ICON Jeep CJ3B – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik
GM ECOTEC: z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 2 401 cm3, moc maksymalna – 260 KM, maksymalny moment obrotowy – 326 Nm, stopień sprężania 10:1, średnica cylindra x skok tłoka – 86 x 96 mm, sekwencyjny wtrysk paliwa, maksymalna prędkość obrotowa – 6 000 obr./min, aluminiowy blok silnika i głowica
Skrzynia biegów
Aisin-Warner AX15, manualna, 5-stopniowa, synchronizowana, przełożenia: I – 3,83; II – 2,33; III – 1,44; IV – 1,00; V – 0,79; R – 5,04
Skrzynia rozdzielcza
dwustopniowa, New Process NP231, o przełożeniach: H – 1,00, L – 2,72; napęd kół tylnych, sztywny napęd wszystkich kół
Zawieszenie przednie
zależne, wahacze, drążek poprzeczny Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe Fox Racing 2”, stabilizator
Zawieszenie tylne
zależne, wielodrążkowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy
dwuobwodowy, tarcze wentylowane z przodu i z tyłu; wspomaganie podciśnieniowe
Układ kierowniczy
wspomagany hydraulicznie, przekładnia śruba-nakrętka
Koła
opony BF Goodrich A/T lub M/T 285/70/R17, obręcze stalowe ProComp
Wymiary
rozstaw osi – 2 134 mm, rozstaw kół – 1 623 mm, długość x szerokość x wysokość – 3 630 x 1 621 x 1 974 mm, pojemność bagażnika – b.d., pojemność zbiornika paliwa – 40 l (10,6 gal)
Masy:
b.d.
Osiągi:
b.d.

Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje: