OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Podsumowanie pierwszego tygodnia zmagań Martina Kaczmarskiego

Po sześciu dniach walki na karkołomnych argentyńskich odcinkach specjalnych, w ekstremalnych warunkach, rekordowych upałach i na kilkutysięcznych wysokościach, w grze pozostało mniej uczestników niż ukończyło Dakar w roku ubiegłym. W czwartek jeden z motocyklistów zmarł na trasie jednego z odcinków. To wszystko świadczy wyłącznie o tym, przed jak trudną edycją Dakaru zawodnicy stanęli w tym roku! Tym bardziej cieszy fakt, że debiutujący Martin Kaczmarski radzi sobie wręcz imponująco i ma szansę na tytuł najlepszego debiutanta rajdu!
Martin Kaczmarski, uczestnik programu „Mistrz i Uczeń LOTTO Team” pod czujnym okiem Krzysztofa Hołowczyca przygotowywał się do tej rywalizacji od przeszło roku. Już w ubiegłorocznym Dakarze brał udział jako obserwator, przyglądał się z bliska, jak wyglądają zmagania zawodników w najsłynniejszym i najtrudniejszym wyzwaniu motor sportu. Następnie cały sezon podporządkował przygotowaniom, wystartował we wszystkich rajdach Pucharu Świata FIA Cross Country. Początkowo Toyotą Hilux, a następnie Mini All4 Racing, prawdopodobnie najlepszą terenówką świata z niemieckiej stajni X-RAID. Zaproszenie do najlepszego teamu na świecie było możliwe wyłącznie dzięki sukcesom, które 23-letni Martin zaczął osiągać w tak młodym wieku.

– Dwa tygodnie w samochodzie to piekło, słynne piekło Dakaru – mówił Martin przed wylotem do Ameryki Południowej. – Wiem, że jestem dobrze przygotowany. Dużo pracy włożyłem w przygotowanie fizyczne i psychiczne. Bo Dakar to nie tylko walka z samochodem, to jest walka także z samym sobą. Starzy Dakarowi wyjadacze twierdzą, że docierając na metę tego rajdu jest się innym człowiekiem. I bardzo jestem ciekawy, kim będzie ten facet, którym będę po powrocie – zastanawiał się kierowca.

Do tej pory Martin radzi sobie świetnie. Mimo, że czwartego dnia narzekał na spadek formy, pokonał dwa najtrudniejsze odcinki tegorocznego rajdu, a szóstego dnia pojechał rewelacyjnie i zakończył odcinek na 11 pozycji. Z uznaniem patrzą na Martina zawodnicy światowej czołówki, a wśród nich także Krzysztof Holowczyc, który zna przecież możliwości Martina najlepiej ze wszystkich.
– Jestem dumny z mojego ucznia Martina, który jedzie bardzo rozsądnie, szybko i pewnie. Jego dzisiejszy wynik nawet mnie wprawił w osłupienie. 12. miejsce w takiej stawce to nieprawdopodobny wynik jak na debiutującego w Dakarze 23 –latka! – pisał na swoim Facebooku popularny Hołek po trzecim etapie Dakaru.
Za młodym kierowcą już niemal 30 godzin morderczej jazdy podczas odcinków specjalnych Dakaru. Martin Kaczmarski regularnie dociera na metę w pierwszej dwudziestce. Rozpoczął dobrze, pierwszego dnia zajął 22 miejsce, na 151 startujących samochodów. Kolejny dzień, uchodzący za najszybszy w tegorocznym Dakarze, to 18. pozycja. Tego dnia Martin miał szansę pokazać swoje zachowanie fair play, 40 km przed metą wyciągał z opresji zakopanego w piachu Adama Małysza. Trzeci dzień należał do zawodników Lotto Team. Martin Kaczmarski był 12! Kolejny dzień przyniósł kryzys i niezasłużoną karę, która okazała się błędem systemu. 657 km ostrej jazdy Martin pokonał z 21. czasem. Piątego dnia Uczeń Lotto Team był już 15., ale w związku z trudnością w odnalezieniu jednego z waypoinów (wokół którego krążyło wielu, nawet bardziej doświadczonych zawodników, ze względu na złe oznaczenie trasy), stracił wiele czasu i dostał godzinną karę, kończąc odcinek na 24 pozycji. Szósty dzień to doskonała 11. pozycja i strata jedynie 14 minut do lidera odcinka.

– Moim celem w rajdzie jest meta. Po tygodniu zmagań najbardziej cieszę się z tego, że udaje mi się w pełni realizować mój dakarowy plan. – mówił Martin na półmetku w argentyńskiej Salcie. – Udaje mi się utrzymać moje tempo, cały czas kontroluję sytuację. Nie podpalam się. Jadę swoje. Na żadnym z tych sześciu etapów nie miałem niebezpiecznej sytuacji, która zagrażałaby konstrukcji samochodu, nie mówiąc już o moim zdrowiu. Obok mnie siedzi facet, który jest już siódmy raz na Dakarze, doświadczenie mojego pilota daje mi spokój i pozwala skupić się na prowadzeniu auta. Pamiętajmy jednak, że to dopiero połowa, tu może wydarzyć się jeszcze dosłownie wszystko! – dodaje kierowca Lotto Team.

Mimo braku ciśnienia i presji na wysoki wynik, debiut „Ucznia” Lotto Teamu jest niezwykle udany. W połowie rajdu w klasyfikacji generalnej jest na wysokiej 16. pozycji. Wielokrotnie powtarzał, że swoje osiągnięcia zawdzięcza radom Krzysztofa Hołowczyca, niezawodnemu MINI All4 Racing i swojemu doświadczonemu pilotowi, Philipe Palmeiro.
Przed nim jeszcze wiele kilometrów. Miejmy nadzieję, że przyjęta taktyka pozwoli mu osiągnąć wymarzoną metę w Valparaiso.

...a może to też Cię zainteresuje:

AKU Bellamont Air

AKU to włoska firma z przeszło 30-letnim do- świadczeniem w produkcji obuwia turystycznego w myśl dewizy lekko, wygodnie i solidnie.

Czytaj dalej >>
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser

Historia jednego modelu Historia Toyoty FJ Cruiser to opis jednego modelu powstałego z myślą o rynku amerykańskim. Terenówka jako uzupełnienie

Czytaj dalej >>
Ford Transit AWD
Dostawczaki w teren

TOP 6 – furgony 4×4 Czy, oprócz pickupów, są jeszcze auta zdolne do użytecznej pracy w lekkim terenie? Porównujemy furgony

Czytaj dalej >>