OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Nissan Patrol 3.0 DiT – monsterek

Wawrzyniec jeździł wieloma samochodami. Którymś z kolei był Freelander 2, który może nie był zbyt terenowy, ale za to często się psuł. Od czegóż jednak są koledzy… Radzili: „Wawrzek, znajdź sobie porządną wyprawową furę. Samochód, którym będziesz mógł zwiedzić świat”.

Jeśli klasyczna wyprawowa terenówka, to oczywiście Land Cruiser. Ale nie 150, 120 czy nawet „dziewięćdziesiątka”, ale „siódemka”, najlepiej długa i w wersji Heavy Duty. W tej materii problemów nie ma: w Europie można wciąż nabyć nowe użytkowe Land Cruisery. Rynek oferuje wszystko jeśli chodzi o terenowe i wyprawowe akcesoria. Można też kupić używane, ale w pełni przygotowane auto. Żadnych problemów? Nie, jest jeden – kasa. Terenowy klasyk Toyoty kosztuje krocie, a drugie tyle trzeba wydać na jego dozbrojenie, tuning i niezbędne gadżety. Wawrzek był przygotowany na wydatki, ale zakup pojazdu w cenie domu jednorodzinnego nieco kłócił się z Jego poczuciem ekonomii. Dlatego, kiedy dostał cynk, że w Warszawie u Kylona „stoi zrobiony Patrol do wzięcia po pieniądzach”, nie zastanawiał się długo. Tym bardziej, że okazało się, iż terminy „zrobiony” i „po pieniądzach” nie okazały się użyte na wyrost.

Podstawa

„Monsterek”, bo taką pieszczotliwą nazwę otrzymał zrazu nabyty Patrol, był kilkulatkiem z niewielkim przebiegiem, o krótkim trzydrzwiowym nadwoziu. Auto wyjechało z fabryki wyposażone w trzylitrowy turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim. Za młodu samochód został ściągnięty z Niemiec i starannie przygotowany do terenu i wypraw. Niestety, jak to czasami w życiu bywa, właściciel zmuszony został pozbyć się auta, a beneficjentem tej decyzji stał się Wawrzyniec. Pojęcie „starannie przygotowany” w przypadku tego Patrola nie jest żadnym nadużyciem. Zastosowano części i osprzęt z górnej półki, a wszystkie niemal prace zostały wykonane w warsztacie Wyprawa 4×4.

Podwozie

W standardowym zawieszeniu sztywnych mostów Patrola, wszystkie elementy metalowo-gumowe zostały wymienione na metalowo-poliuretanowe, czyli „polibusze”. Zastosowano sprawdzone i trwałe elementy firmy Old Man Emu. OME trafiło też w miejsce standardowych sprężyn i amortyzatorów (Nitrocharger – włącznie z tłumikiem układu kierowniczego). Przy okazji uzyskano dwucalowy lift i możliwość zwiększenia stałego obciążenia o200 kgz przodu i aż400 kgz tyłu. Jednocześnie dla zmniejszenia niekorzystnego wpływu liftu na pracę wałów napędowych, skrzynia biegów została obniżona. Obniżono też mocowania stabilizatora.

Do tak skomponowanego zawieszenia dopasowano dwa komplety kół o rozmiarze 32×11.50. Do terenu służą BF Goodrich Mud Terrain KM2, do codziennej jazdy i wypraw – Yokohama Geolandar AT.

Modyfikacje układu hamulcowego dotyczyły tylko tarcz i klocków zmienionych na elementy australijskiej firmy DBA (tarcze serii 4×4 Survival).

Napęd

Solidny układ przeniesienia napędu to jeden z atutów Patrola. Samochód w standardzie posiadał blokadę tylnego mostu. Została ona uzupełniona o blokowany dyfer przedni ARB z kompresorem tej samej firmy. Kompresor otrzymał też manometr i przewód do pompowania kół.

Sam silnik Patrola został delikatnie „podkręcony”. Nie ingerowano jednak w elektronikę sterującą, ale zoptymalizowano mechanikę pracy podnosząc ciśnienie doładowania i wprowadzając układ wylotowy ze stali nierdzewnej o niższych oporach przepływu, specjalizującej się w wydechach samochodów 4WD firmy Tecinox. Dla bezpieczeństwa silnika do kabiny wprowadzony został barometr ciśnienia sprężania.

Zabezpieczenie dolotu silnika przez wodą i zanieczyszczeniami powierzono klasycznemu snorkelowi firmy Safari Snorkel. Zdublowano także filtr paliwa.

Dla zapewnienia możliwie wysokiej autonomii paliwowej, Patrol otrzymał zbiornik paliwa o objętości150 lfirmy Long Ranger.

Dozbrojenie

Jak przystało na samochód mający pracować w zróżnicowanych warunkach ruchu i w terenie, potrzebne było dozbrojenie podwozia i dolnych elementów karoserii. W podwoziu zastosowano komplet lekkich i mocnych osłon firmy ASFIR, a solidne progi boczne (przystosowane do współpracy z hiliftem) wykonał warsztat Kylona. Obydwa zderzaki to oryginalne produkty firmy ARB. Przedni, to standardowy model Commercial, tylny został uzupełniony o uchylny stelaż mocowania koła zapasowego i zintegrowany z demontowanym hakiem holowniczym. W obydwu zderzakach znalazły się zaczepy szekli oraz miejsca pod adaptery współpracujące z podnośnikiem.

W przednim zderzaku została zainstalowana wyciągarka elektryczna Warn XD9000 z syntetyczną liną i kluzą firmy Viking. Dla ułatwienia obsługi, sterowanie wyciągarki wprowadzono do kabiny na tablicę rozdzielczą.

Porządek i wygoda

Ze względu na wielkość nadwozia i wyprawowe przeznaczenie pojazdu, Patrol realnie został samochodem dwuosobowym. Dla poprawy komfortu jazdy i trzymania bocznego, standardowe fotele zostały zastąpione wyrobami firmy Car Design ze skórzaną tapicerką i ogrzewaniem elektrycznym. Dodatkowo, fotel kierowcy został podniesiony o5 cmdla zapewnienia lepszej widoczności i wyczucia pojazdu w terenie.

Z funkcjonalnych dodatków kokpitu warto wymienić konsolę podsufitową African Outback czy uchwyt na kubki, kamerę i GPS firmy RAM Mount.

Podłoga bagażnika została podniesiona przez zabudowę zestawu szuflad Black Widow (także z dostępem od góry). Zainstalowano też przydatną na płaskie przedmioty półkę podsufitową.

Do przewozu dodatkowego bagażu przeznaczony został bagażnik dachowy firmy UP. Otrzymał dodatkowe uchwyty oświetleniowe, uchwyty na łopatę i hi-lifta. Instalację zasilającą umieszczono wewnątrz konstrukcji. Bagażnik wyposażono w płaską podłogę umożliwiającą rozbicie namiotu Quechua.

Elektryka

Instalacja elektryczna samochodu została rozbudowana i zmodyfikowana dla zapewnienia obsługi dodatkowych odbiorników elektrycznych i zmaksymalizowania wygody użytkowania. Do seryjnego głównego akumulatora rozruchowego dołożony został drugi połączony separatorem i przeznaczony przede wszystkim do obsługi dodatkowych urządzeń elektrycznych na postoju. We wnętrzu umieszczono dodatkowych pięć gniazd zasilających 12 V (w sumie jest ich teraz siedem) do zasilania urządzeń przenośnych. W kabinie przybyło również zabudowanych odbiorników energii elektrycznej. W konsoli dachowej zmieściło się m.in. radio CB President Johnson II, na desce rozdzielczej radioodtwarzacz CD firmy Alpinie (plus zestaw głośnikowy). Zastosowano też składaną elektrycznie antenę radia.

Zewnętrzne odbiorniki energii to dodatkowe światła halogenowe Hella Luminator Metal Compact (na zderzaku), płaskie Hella FF75 (na dachu) oraz trzystronne dachowe oświetlenie robocze.

Do zasilania urządzeń elektrycznych o napięciu sieciowym (220-230 V) przeznaczona została przetwornica napięcia o mocy 1 000 W.

W planach…

Można by pomyśleć, że tak wypieszczone auto może zadowolić każdego użytkownika. Wawrzyniec ma jednak w planach kilka modyfikacji, które pozwolą poprawić ergonomię i komfort użytkowania Patrola. Drugie, lewe ramię uchylne zainstalowane na tylnym zderzaku, ma zostać wykorzystane do montażu skrzynek przeznaczonych do brudnego sprzętu „self-recovery” (taśmy zblocze, szekle, liny). W tylnej części zostanie też zamocowany hi-lift. Poszukiwane są też możliwości wygodnego i szybkiego montażu trapów na bagażniku dachowym oraz bocznej markizy. Poza tym drobne modyfikacje wnętrza (szczególnie zabudowa urządzeń nawigacyjnych), dalsze dopasowanie elektryki, oświetlenia.

W lipcu Wawrzyniec i Jego Patrol wraz z dwoma innymi załogami rusza na liczącą ok.15 000 kmwyprawę do Kazachstanu i Kirgistanu. To będzie solidny sprawdzian samochodu i osprzętu.

...a może to też Cię zainteresuje:

Konwersja układów hamulcowych może zawierać wzmocnioną pompę hamulca, tarcze i zaciski
Zatrzymanie w terenie

Hamulce cz. 2  W poprzednim wpisie opisywaliśmy zasadę działania i budowę układów hamulcowych stosowanych współcześnie. Warto pamiętać, że w samochodach

Czytaj dalej >>