Bokser, symetria i 4WD – rozwój konstrukcji klasycznych Subaru

W tym roku mija 40 lat od wprowadzenia przez Subaru napędu 4WD. Ale pierwsze zastosowanie napędu czterech kół w masowo produkowanym samochodzie osobowym to nie jedyne moto-zasługi firmy spod znaku Plejad. Przyjrzyjmy się rozwojowi rozwiązań, które ukształtowały wizerunek i konstrukcję klasycznych modeli japońskiego producenta.

Początki marki Subaru sięgają 1917 roku. Aż do końca II Wojny Światowej, założona przez Chikuhei Nakajime firma słynęła z produkcji lotniczej. Zdemilitaryzowana po wojnie i podzielona na tuzin niezależnych bytów marka, w latach pięćdziesiątych (1953-1955) połączyła się na nowo z czterech podmiotów odpowiedzialnych za skutery, silniki, nadwozia i sprzedaż, tworząc Fuji Heavy Industries. Inicjator zjednoczenia i CEO powstałej firmy, Kenji Kita, postawił na produkcję motoryzacyjną. Jest też uważany za twórcę nazwy marki: Subaru, co oznacza konstelację Plejad. Symbol Plejad stał się też logo Subaru. Rozpoczął się samochodowy rozdział Fuji Heavy Industries Ltd.

Zdobywanie doświadczeń

Pierwszy samochód Subaru powstał niemal natychmiast. Prototyp o oznaczeniu P1 był protoplastą produkcyjnego modelu 1500, który jednak nie zrobił kariery – wyprodukowano go w liczbie zaledwie kilkudziesięciu egzemplarzy. W następnych latach firma postawiła na pragmatyzm. Zaczęły powstawać autobusy oraz małe samochody Subaru 360 i bazujący na nim mikrofurgon Sambar, które miały rację bytu w niezbyt zamożnym powojennym społeczeństwie japońskim.

Ku symetrii

Małe autka Subaru przyczyniły się do zmotoryzowania kraju, dały firmie doświadczenia technologiczne i umożliwiły rozwój. Celem było wprowadzenie na rynek większego, czteroosobowego samochodu, który mógłby konkurować z Sunnym Nissana czy Corollą Toyoty. Samochód miał posiadać przedni napęd – tym samym: niższą masę, więcej miejsca w kabinie i bagażniku, wyższy komfort akustyczny. Odrzucono jednak poprzeczny zespół napędowy na rzecz symetrycznego, wzdłużnego wzorca lotniczego. Nad konstrukcją tego auta pracowano od początku lat sześćdziesiątych. Pierwszą przymiarką był prototyp A-5 z półtoralitrowym, chłodzonym powietrzem bokserem. Trzy lata później rozpoczął się projekt A-4 wykorzystujący mniejszy silnik0,9 lchłodzony cieczą. Dopracowany, przyjął oznaczenie A-63, dając początek modelowi Subaru 1000.

Model 1000 z silnikiem EA52 (977 cm

...a może to też Cię zainteresuje: