OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Nieśmiertelny. Toyota Land Cruiser J7

glowna

Land Cruiser 70 debiutował w pierwszej połowie lat 80. W obecnej erze tandety i „jednorazowych” produkcji samochodowych, wielu marzy o powrocie do korzeni starej dobrej motoryzacji. Klasyczne i niezawodne rozwiązania są w cenie i co najważniejsze wciąż są w ofercie. Szkoda, że w takiej ilości i tylko na wybranych rynkach.

Seria 70 po modyfikacji silnika V8 pragnie utrzymać lub jeszcze lepiej się sprzedawać, niż do tej pory.

Przez 30 lat pracując w kopalniach, przy szybach naftowych, w służbach geologicznych, na farmach, i wszędzie tam, gdzie trzeba było przewieźć ładunki lub ludzi w trudnych warunkach, samochody serii J2 i J4 zdobywały sobie miano niezawodnego, prostego w obsłudze i sprawnego pojazdu. Jednak na początku lat osiemdziesiątych  konkurenci Toyoty zrobili spory krok naprzód. Już z końcem lat 70. powstał nowoczesny i skuteczny model G Mercedesa.

Lata 80.
W 1980 roku Nissan wprowadził nowego Patrola. Nawet konserwatywny Land Rover zmodernizował „serię” na tyle, że 90/110 były w stanie rywalizować skutecznie w segmencie lekkich, uterenowionych aut użytkowych. Późna J4 Toyoty była pojazdem dopracowanym, ale przaśne nadwozie nie dostawało już do konkurencji.

Samochody rodziny J7 pojawiły się na rynku jesienią 1984 roku. „Siedemdziesiątka” miała całkowicie metalowe, zamknięte nadwozie, podczas gdy 73 – wprowadzona na rynek pod koniec 1985 roku – dysponowała plastikowym hardtopem. Powstawały też wersje otwarte z możliwością składania przedniej ramki okiennej. Na długie wersje nadwoziowe klienci musieli czekać do końca 1987 roku. W 1989 roku do „siódemek” zaproponowano nowe, pięciocylindrowe silniki diesla (1 PZ) oraz wolnossącą wersję jednostki sześciocylindrowej 4,2 l (1 HZ), a w 1992 roku benzynową 1 FZ-FE.

W związku z planami zaszczepienia w tym modelu silnika V8, poszerzono boczki komory silnikowej. Na zewnątrz poszły tym samym nadkola i całkowicie zmienił się pas przedni oraz zderzak (zintegrowane kierunkowskazy, prostokątne światła). Jednocześnie zastosowano przedni most o powiększonym rozstawie kół. Wnętrze pozostało praktycznie bez zmian.

Nowością był wspomniany silnik V8 (1 VD-FTV). Motor ten jest oferowany obecnie. W zeszłym roku przeszedł modernizację. 1 VD-FTV był to też pierwszy silnik ze sterowanym elektronicznie wtryskiem typu common rail oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownicy. Jego wprowadzenie było podyktowane nie tyle podniesieniem osiągów, co zaostrzonymi wymaganiami ekologicznymi, które pojawiły się nie tylko w Europie, ale i na tak ważnym dla Toyoty rynku, jak australijski*.

[nice_info] W Europie dystrybucją klasycznej „siódemki” zajmuje się Toyota Gibraltar Stockholdings LTD.[/nice_info]

obrazek_techniczny

Potencjał
Proste, kanciaste nadwozie, daje kierowcy doskonałe wyczucie gabarytów. Trwały, długowieczny diesel, wymaga zwykle tylko dbałości serwisowej. Zawieszenie oraz układ przeniesienia napędu – wszystko to jest trwałe, proste i niezawodne. Przygotowując jednak auto do konkretnych zadań, można a czasami trzeba pokusić się o modyfikacje. Blokady znanych producentów są ogólnodostępne i zdecydowanie poprawiają osiągi ciężkiego auta w terenie.

Amortyzatory i sprężyny umożliwiają żądane podniesienie zawiasu i dopasowanie jego sztywności do dodatkowego obciążenia. Nie ma najmniejszego problemu z dostępnością zderzaków i grilli, progów, czy dodatkowych zbiorników paliwa. Można nabyć nośniki kanistrów i kół zapasowych, bagażniki, snorkele i filtry, osłony podwozia. Bardziej ambitni mogą szukać kitów turbo do wolnossących diesli. Na forach poświęconych podróżom i off-roadowi, można dowiedzieć się, jak przygotować wnętrze i kokpit, by Land Cruiser mógł pełnić funkcję nie tylko pojazdu, ale i domu na kołach.

Charakterystyka
Toyota LC 70 to idealna baza wyprawówki. Samochód jest alternatywą Defendera czy Patrola. Nie można też zapomnieć o Mercedesie klasy G. LC 70 idealnie spełnia wymagania podróżników na całym świecie. Duży 180-litrowy zbiornik paliwa sprawia, że zasięg Toyoty wynosi 1 500 km. To ważny czynnik, szczególnie dlatego, że pod maską działa niemały silnik V8. Motor został skojarzony z 5-biegową skrzynią manualną. Wydaje się ona dobrym doborem do typowo użytkowego lub wyprawowego auta. Oczywiście Land Cruiser bazuje na dwustopniowej skrzyni rozdzielczej. Samochód – wbrew pozorom – całkiem dobrze sobie radzi w warunkach autostradowych.

[symple_tabgroup]
[symple_tab title=”Toyota Land Cruiser J7 – silnik*”]
1VD-FTV – z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – V8, turbodoładowany,  moc maksymalna – 205 KM (151 kW) przy 3 400 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 430 Nm przy 1 200 obr./min
*oferowany w serii 70 na rynku australijskim 
[/symple_tab]
[/symple_tabgroup]

[symple_tabgroup]
[symple_tab title=”Toyota Land Cruiser J7 – wersje nadwozia i orientacyjne ceny* poszczególnych wariantów„]
Workmate single cab: $58,790
GX single cab: $60,790
GXL single cab: $62,790
Workmate double cab: $63,990
GXL double cab: $67,990
Troop Carrier Workmate 5d wagon: $65,790
Troop Carrier GXL 5d wagon: $67,790
Workmate 5d wagon: $59,990
GXL 5d wagon: $64,290
*ceny podane są w dolarach australijskich (1 AUD=2,76 PLN, kurs z 10.01.2014)
[/symple_tab]
[/symple_tabgroup]

...a może to też Cię zainteresuje: