Długo oczekiwana wersja napędu na cztery koła w Jaguarze XF oraz XJ ujrzała światło dzienne. System AWD (All-Wheel Drive) został zaprojektowany specjalnie dla tych dwóch modeli. Nowy napęd to elastyczność i spektakularne możliwości we wszystkich warunkach pogodowych. Teraz główne atrybuty marki, czyli szybkość i zwinność będą miały nowy wymiar również w warunkach ograniczonej przyczepności.
Nowy układ napędowy bazuje na znanym i cenionym systemie koncernu Jaguar Land Rover i napędzany jest przez silnik benzynowy 3.0 V6 Supercharged, który zgodnie ze specyfikacją roku modelowego 2013 połączony jest z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz inteligentnym systemem Start/Stop.
Innowacyjny silnik to idealny partner dla nowego napędu na dwie osie. Dzięki bardzo wysokiej mocy i potężnemu momentowi obrotowemu cała energia przekazywana jest na wszystkie koła niezależnie od warunków drogowych. Półtora roku testów w arktycznym klimacie – niskich temperaturach, śniegu i lodzie – pozwoliło inżynierom na bezkompromisowe zestrojenie układu napędowego oraz zawieszenia. Wzdłużna pozycja silnika umożliwia utrzymanie tylnej osi, jako głównego napędu, podczas gdy przednia oś dołączana jest w warunkach ograniczonej przyczepności.
„Jesteśmy dumni, że napęd AWD zachował wszystkie aspekty dynamiki tylnonapędowych wersji Jaguara. Zarówno w precyzji układu kierowniczego, jak i zdolności poruszania się w warunkach ograniczonej przyczepności. W zimowym trybie jazdy system Jaguar Drive Control pozostaje w gotowości od samego startu samochodu, dystrybuując moment obrotowy na obie osie” – mówi Ian Hoban, Jaguar’s Vehicle Line Director.
Symbioza napędu z systemem Jaguar Drive Control daje nowy wymiar bezpieczeństwa na drodze, gdyż układy DSC oraz ABS pozwalają na kontrolę każdego koła indywidualnie. Zaprojektowana od nowa belka poprzeczna, mocowanie silnika oraz układ wydechowy pozwoliły na umieszczenie przedniej części układu napędowego tak, aby środek ciężkości pojazdu pozostał jak najniżej.
Ponadto zawieszenie zostało znacznie przekonstruowane, otrzymując całkowicie nowe sprężyny, amortyzatory oraz stabilizatory przedniego zawieszenia. Model XJ dodatkowo wyposażony jest w stabilizator poprzeczny. Natomiast oba modele XF i XJ otrzymały oprogramowanie sterujące systemem zawieszenia – Adaptive Dynamics, które w modelu XJ AWD dostępne jest w standardzie, a w Jaguarze XF AWD jako opcja dodatkowa.
Modele XJ AWD oraz XF AWD stanowią kolejne rozszerzenie oferty Jaguara. To krok, którym marka otwiera drzwi dla wszystkich aktywnych wielbicieli motoryzacji. Zarówno tych, którzy dbają o codzienne bezpieczeństwo, jak i dla kierowców ceniących swobodne poruszanie się po ośnieżonych górskich drogach, nie rezygnując z indywidualnego charakteru samochodu.
Informacja/zdjęcia: JLR Polska