OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Land Rover Discovery 3 2.7 TDV67 HSE

Land Rover Discovery 3 2.7 TDV67 HSE

Globtroter

 Plan był prosty – odkryć Europę na nowo. Ukraiński podróżnik – Ruslan Ogorodnik – wzorowo go wykonał. Do przemierzania nieznanych mu terenów potrzebował jednak narzędzia. Było nim, nomen omen, Discovery (trzeciej generacji). Samochód wyposażono w niezbędne wyprawowe dodatki, dzięki czemu Land Rover zostawił tysiące kilometrów drogi za sobą.

Land Rover Discovery już w wersji seryjnej zapewnia bardzo duży potencjał do jazdy w terenie. Samochód idealnie sprawdza się w roli wyprawówki. Jakość wykonania, układ napędowy oraz niezawodność sprawiają, że długodystansowe wypady nie wiążą się ze stresem.

Land Rover Discovery 3 2.7 TDV67 HSE

Land Rover Discovery 3 2.7 TDV67 HSE

Technologia

Technicznie „dyskoteka” wykorzystuje ramę nośną. Konstrukcyjnie jest ona dość skomplikowana – wykonano ją bowiem tak, aby zapewnić bardzo wysokie parametry dotyczące stref zgniotu. Ponadto jest to samochód terenowy, stąd obecność ramy cieszy.
Sam układ zawieszenia jest już mniej terenowy. Z przodu producent postawił na niezależne rozwiązanie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. Podobne rozwiązanie znajdziemy z tyłu. Do tego dołożono powietrzne miechy. Kierowca ma do dyspozycji skutecznie działający układ optymalizujący dystrybucję napędu – Terrain Response. TR steruje wysokością i siłą tłumienia zawieszenia, a także czułością pracy pedału gazu, charakterystyką zmiany przełożeń, blokadami dyferencjału, układem kontroli stabilności na zjazdach oraz kontrolą trakcji.

Czytelne zegary, między nimi parametry komputera pokładowego

Czytelne zegary, między nimi parametry komputera pokładowego

Jak widać, technologicznie disco jest dość zaawansowane. Początkowo może to budzić pewne obawy przed wyjazdem w dłuższą trasę, ale Brytyjczyk okazał się solidnym typem. Niekiedy zawieszenie sprawia problemy – dość szybko pojawiają się luzy. Prawidłowa konserwacja sprawi jednak, że kompresor powietrznej instalacji zawieszenia będzie dzielnie służył użytkownikowi.

Niezależne zawieszenie, w miarę wytrzymałe

Niezależne zawieszenie, w miarę wytrzymałe

Trasa

Ruslan Ogorodnik wsiadł w Land Rovera w 2006 roku i… ruszył w niesamowitą podróż. Jechał spory kawałek – trasa zaczęła się w Sztokholmie i wiodła m.in. przez Danię, Niemcy, Szwajcarię, Czechy, Dalmację, Turcję, Bułgarię, Rumunię, Ukrainę, Białoruś, Estonię. To tylko część szlaku, który pokonał Ruslan. Od 2006 samochód zwiedził również pozostałą część Europy – w tym odległą Portugalię, Teneryfę i północną Norwegię.

Dodatki

Samochód nie może pochwalić się milionem przeróbek. Ruslan zrobił tylko to, co potrzeba i nic więcej. Można mówić o bardzo racjonalnym podejściu do wakacyjnych wypraw.
Na dach trafił czteroosobowy namiot Autohome Overland* – największa wersja modelu, który osadzono na bagażniku Front Runner o długości 2,2 metra.
LINK Złożony namiot nie zajmuje dużo miejsca (180 x 110 x 30 cm). Po rozłożeniu wymiary wynoszą 180 x 220 x 125 cm. Jego masa to 65 kg. Do namiotu można dostać się dzięki lekkiej metalowej drabince.
Przed wyjazdem w długą trasę warto zastanowić się nad przyzwoitym systemem audio – muzyka skutecznie uprzyjemnia podróż. Na pokładzie znajdziemy pakiet z firmy Harman Kardon. Zawiera on 16 niezłych głośników oraz subwoofer. Czego chcieć więcej…
Podróżujący mogą korzystać również z bardzo dobrej, wydajnej dwustrefowej klimatyzacji.
Jeśli Ruslan zaplanuje atak na wschodnie kresy – na przykład Syberię – może liczyć na system ogrzewania zbiornika paliwa. W tamtych rejonach z jakością paliwa może być różnie. Do tego dochodzą skrajnie niskie temperatury. Czasami jedynym wyjściem, aby odpalić auto jest najechanie na niewielkie, tlące się ognisko i dogrzanie zbiornika lub skorzystanie z fabrycznych rozwiązań, a takie posiada Discovery.

Wygoda

Nawet podstawowe wersje Discovery są dobrze wyposażone. Prezentowany wariant HSE zapewnia 7 ogrzewanych foteli, 8 poduszek powietrznych, łącze Bluetooth, wielofunkcyjną kierownicę, panoramiczny szyberdach, sterowany elektromechanicznie hamulec ręczny, światła ksenonowe (HID), kamery parkowania, czujnik deszczu, układ Terrain Response… Lista jest długa. Tak naszpikowane elektroniką auto trudno byłoby zaadaptować na „twardy” pojazd przeprawowy. Ale na wyprawówkę jak najbardziej. Przy pokonywaniu takiej liczby kilometrów liczy się komfort, i to bardzo.
Chcąc zjechać z asfaltu – oprócz dostępnego systemu Terrain Response i stałego napędu 4×4 – pomocą służą opony General Grabber AT 255/55 R19. Samochód nadaje się zarówno do jazdy po afrykańskich stepach, jak i niemieckich autostradach.

Wysoki poziom wyposażenia

Wysoki poziom wyposażenia

Silnik

Jednostka napędowa 2.7 TDV6 to optymalny wybór do tego typu auta. Zapas mocy jest wystarczający – nawet przy pełnym obciążeniu (komplet pasażerów i bagaż). Oczywiście przed wyprzedzaniem należy mieć na względzie, że nie jedziemy wyścigówką. Jeśli kierowca docenia ponadprzeciętne osiągi, może zdecydować się na modyfikację oprogramowania, co pozwala na łatwe uzyskanie mocy 220-240 KM oraz 550 Nm.

Silnik został zaprojektowany na potrzeby Forda (Jaguara) i PSA – motor ten nosi symbol AJ-V6D. Mimo że pod maską kryje się diesel (i to niemały), to w środku jest zaskakująco cicho. Nawet żwawa jazda po autostradzie nie wiąże się z podniesioną, drażniącą akustyką. Silnik jest w miarę oszczędny, ale kierowca z ciężką nogą jest w stanie łatwo dojść do wyniku spalania równego 15 l/100 km. ]

Standardowy seryjny turbodiesel od Land Rovera - dynamika nie powala na kolana, ale jest wystarczająca. Poziom spalania i kultura pracy bez zarzutu

Standardowy seryjny turbodiesel od Land Rovera – dynamika nie powala na kolana, ale jest wystarczająca. Poziom spalania i kultura pracy bez zarzutu

Terrain Response

Elektroniczny układ TR to warte uwagi rozwiązanie od Land Rovera. Nie zastąpi ono zdrowego rozsądku, ale jest na tyle skuteczne, że nawet off-roadowi wyjadacze lubią po niego sięgać.
TR sprzęga prawie wszystkie układy samochodu. Kierowca może wybierać spośród pięciu programów jazdy. Pierwszy z nich jest przeznaczony do jazdy drogowej lub terenowej, ale w lekkim wydaniu.
Drugi z nich służy do jazdy po piasku, błocie i koleinach, a także w terenie skalistym. Elektronika Terrain Response steruje wysokością i tłumieniem zawieszenia. Poza tym ma wpływ na czułość działania pedału gazu oraz charakterystykę przełączania biegów. Ale to nie wszystko. Układ ingeruje także w prace mechanizmów różnicowych (blokady) oraz na bieżąco współpracuje z funkcją kontroli stabilności na zjazdach oraz z systemem kontroli trakcji. Takie rozwiązanie dobrze sprawdza się zarówno podczas obsługi przez laika, jak i przez profesjonalistę. Co ważne, skrzynia rozdzielcza została wyposażona w reduktor.

6-biegowy "automat" dzielnie radzi sobie i w trasie, i w terenie

6-biegowy „automat” dzielnie radzi sobie i w trasie, i w terenie

W terenie Discovery można uznać za chyba najlepszy seryjny SUV. Wszechobecna elektronika w przypadku Disco 3 sprawdza się znakomicie. Konieczność użycia tylnej blokady zachodzi bardzo rzadko. Zawieszenie ma wyjątkowo duży skok. Zderzaki są ukształtowane w sposób przemyślany. Aby je urwać, trzeba się bardzo postarać. Podczas europejskich wojaży można trafić na prawie każdy rodzaj terenu, w tym przeszkody wodne. I również w takich sytuacjach Disco radzi sobie wyśmienicie – głębokość brodzenia wynosi 700 mm.
Mankamentem pojazdu jest jego masa własna. Samochód waży ponad dwie tony, co nie ułatwia manewrów na mało zwięzłym podłożu.

Trasy wypraw

Trasy wypraw

Podsumowanie

Land Rover Discovery 3 – nawet na rynku wtórnym – jest drogi w zakupie. Jego obsługa też nie należy do tanich. Ale po kupnie „trójki” dostajemy niemal pełnowartościowe auto wyprawowe. Wystarczy je doposażyć w bagażnik dachowy, namiot i osłony podwozia. Tyle na dobrą sprawę wystarczy. Ruslan Ogorodnik nie odczuwa potrzeby dodatkowych inwestycji w swoje auto. I ma rację.

Land Rover Discovery 3 2.7 TDV67 HSE

Land Rover Discovery 3 2.7 TDV67 HSE

Land Rover Discovery 3 2.7 TDV6 HSE – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

2.7 TDV67: z zapłonem samoczynnym, turbodoładowany, wtrysk bezpośredni – common rail, układ i liczba cylindrów – V6, intercooler, rozrząd – DOHC, pojemność skokowa – 2 720 cm3, moc maksymalna – 190 KM (140 kW) przy 4 000 obr/min, 440 Nm przy 1 900 obr/min

SKRZYNIA BIEGÓW

ZF 6HP26: automatyczna, 6-stopniowa

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

stały napęd na cztery koła, elektronicznie sterowany centralny mechanizm różnicowy Magna Steyr, blokada tylnego mechanizmu różnicowego, przełożenie przekładni głównej – 2,93

ZAWIESZENIE PRZEDNIE

niezależne, podwójne dolne i górne wahacze poprzeczne, miechy powietrzne i amortyzatory teleskopowe, stabilizator

ZAWIESZENIE TYLNE

niezależne, podwójne dolne i górne wahacze poprzeczne, miechy powietrzne i amortyzatory teleskopowe, stabilizator

UKŁAD HAMULCOWY

dwutłoczkowe zaciski i wentylowane tarcze hamulcowe z przodu, jednotłoczkowe zaciski i wentylowane tarcze hamulcowe z tyłu, wspomaganie podciśnieniowe

UKŁAD KIEROWNICZY

wspomagany, przekładnia zębatkowa o zmiennym przełożeniu

KOŁA

opony General Grabber AT 255/55 R19, obręcze ze stopów metali lekkich

NADWOZIE

osadzone na ramie, pięciodrzwiowe

WYPOSAŻENIE

system audio – Harman Kardon Logic 7 Premium, zmieniarka na 6 płyt, 16 głośników i głośnik niskich tonów; 7 foteli z układ ogrzewania, ogrzewanie zbiornika paliwa, bagażnik dachowy – Front Runner 2.2 m, czteroosobowy namiot dachowy Autohome Overland Large

WYMIARY I MASY

rozstaw osi – 2 550 mm, długość x szerokość x wysokość – 4 710 x 1 915 x 1 770 mm (bez zewnętrznego dodatkowego wyposażenia, masa własna – 2 082 kg, dopuszczalna masa całkowita – 2 724 kg, maksymalna masa przyczepy hamowanej – 3 498 kg, pojemność zbiornika paliwa – 82 l

OSIĄGI

prędkość maksymalna – 180 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 12,8 s, średnie zużycie paliwa – 10 l/100 km

Autor: Aleksander Goliat, zdjęcia: Ruslan Ogorodnik

...a może to też Cię zainteresuje:

AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY