OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Koncepcyjne Defendery

Koncepcyjne Land Rovery Defendery DC100

Land Rover Defender DC100 i DC100 Sport

 Podczas motoryzacyjnych targów we Frankfurcie w 2011 roku Land Rover zaprezentował dwa koncepcyjne modele Defendera. To tylko dwie z wielu kompletacji, które miały trafić do produkcji w 2015 roku i bazować na tej samej platformie. Powstać miały pojazdy dla wielu odbiorców – od komercyjnego klienta po wyspecjalizowane jednostki. Zagorzali fani starego Defendera patrzyli na nową wizję marki ze sceptycyzmem. LR podobnie jak inne koncerny, stara się nadążać i dostosować do wymogów zmieniającego się rynku motoryzacyjnego. Czy ta wizja się obroniła? 

Koncepcyjne Land Rovery Defendery DC100

Koncepcyjne Land Rovery Defendery DC100

 

Podstawowy model Defendera jest produkowany nieprzerwanie od 1948 r. i dla wielu jest symbolem doskonałego samochodu terenowego. Nie bez powodu znalazł się na wyposażeniu wielu armii na całym świecie w tym polskiej.

Land Rover Serii I i Defender DC100

Land Rover Serii I i Defender DC100

Do tej pory kojarzony z kanciastym obliczem, teraz za pośrednictwem dwóch koncepcyjnych modeli przypomina bardziej SUV-a niż mocne auto terenowe. LR zmuszony nadążać za dzisiejszym rynkiem motoryzacyjnym, postanowił trochę odmienić dotychczasowego Defendera. Jedną z pierwszych zmian będzie zastosowanie niezależnego zawieszenia zaczerpniętego od Discovery. Historia zatacza tu koło. Bowiem trzeba przypomnieć, że pierwsze produkowane Discovery, posiadało podwozie Defendera, a teraz nowy Defender ma posiadać podwozie Discovery. Obecny Defender, mimo że nie spełnia podstawowych zasad dotyczących bezpieczeństwa, w dalszym ciągu jest produkowany, ten stan jednak nie potrwa zbyt długo. Dlatego też pokazane koncepty w minimalnym stopniu mogą nam przybliżyć obraz modelu, jakiego powinniśmy się spodziewać już za kilka lat. Koneserzy marki, zapewne nie będą zadowoleni z tego obrotu spraw, jednak z przemijającym czasem trzeba się kiedyś pogodzić.

DC100

Koncepcyjny model DC100 ukazuje kierunek projektowania i rozwoju w jakim zmierza marka. Będzie więc mniej kantów, więcej technologii, choć mamy nadzieję, że nowy Defender zachowa choć trochę swoich pierwotnych cech. Swoją drogą tak wczesna prezentacja modeli na rok 2015 buła niezłym zabiegiem marketingowym. Przez ten czas może klientela zdąży się przyzwyczaić do nowego oblicza pojazdu, podobnie jak kiedyś było z Discovery I. A co nam oferuje marka w kwestii nowego Defendera? W kwestii praktycznej wprowadzona została pionowa przednia szyba, która ma zapewniać doskonałą widoczność na drodze oraz w terenie. Zaprojektowano też całkiem nowe nadwozie, którego konstrukcja stworzona z wymiennych elementów jest elastyczna  i umożliwia dostosowanie samochodu do bieżących potrzeb np. zwiększenie ładowności i przewiezienie dodatkowych pasażerów. Wiele w nim nowych technologii, dzięki którym samochód jest jeszcze bardziej wydajny. Na dachu zostały umieszczone panele słoneczne do zasilania systemów pokładowych, co przełoży się bezpośrednio na mniejsze zużycie paliwa i emisji CO2. Również kolor samochodu nie jest bez znaczenia. Nadwozie pojazdu zostało pokryte specjalną, srebrną powłoką, która odbija promienie słoneczne, dzięki temu w upalne dni w środku utrzymuje się komfortowa temperatura. LR stawia przede wszystkim na komfort pasażerów, dlatego też w nowym Defenderze zastosowano wygodne wyprofilowane siedzenia, a także wyposażono go w nowoczesną nawigację i system kamer. Coś co może przypaść do gustu pilotom, to specjalny sonar, który ocenia głębokość wody, dzięki czemu szybciej można podjąć decyzję o kontynuacji jazdy w podmokłym terenie. Komputer wykorzystuje czujniki zamontowane w zderzakach i lusterkach, a wszystkie dane wyświetlane są na centralnym ekranie dotykowym. Użyto także specjalnego systemu skanującego Terrain-i, który powiadomi kierowcę o zbliżających się przeszkodach terenowych. Ciekawym rozwiązaniem jest elektromechaniczny system zamontowany w bieżniku opon, który eliminuje konieczność posiadania dwóch zestawów opon lub łańcuchów. Gdy warunki na drodze są niesprzyjające, kolce wysuwają się i ułatwiają jazdę po ubitym śniegu lub lodzie. Ma pojawić się także rozwiązanie, które w przypadku przebicia opony, uszczelni miejsce, przez które ulatuje powietrze, a to wszystko za pośrednictwem jednego przycisku. Jak to będzie wszystko działać? Jeszcze nie wiadomo. Kolejny system, który jest już znany na rynku, to Start – Stop. Tylko czy podczas wklejki zamarzymy o tym, by zadziałał? Auto ma być wyposażone w ośmiobiegową automatyczną skrzynię, a napędzać go ma silnik diesel o pojemności 2,0 l wspierany hybrydowym napędem. Czy taki w ostateczności zostanie zastosowany? Można gdybać, ale downsizingowe tendencje na rynku mogą jeszcze wpłynąć na to, co się ostatecznie znajdzie pod maską nowej ery Defenderów.

Koncepcyjny Land Rover Defender DC100

Koncepcyjny Land Rover Defender DC100

DC100 Sport

Drugi koncepcyjny model, który ujrzał światło dzienne we Frankfurcie, to DC100 Sport. Jest to propozycja małego, sportowego samochodu terenowego z odkrywanym dachem. Nawiązując do poprzednich modeli, zastosowano tu znany już płócienny dach. Oprócz tego model posiada rozkładaną przednią szybę, która ma odzwierciedlać ducha przygody i eksploracji. W środku użyto najnowszej generacji materiałów, które są bardzo wytrzymałe i elastyczne. Tapicerka drzwi oraz foteli obszyta jest specjalistyczną tkaniną pokrytą siatką 3D. Nagłośnienie zostało zaprojektowane przez firmę Meridan. Głośniki są przenośne i bezprzewodowe, dzięki czemu możemy je wymontować i słuchać muzyki poza samochodem. Prezentowany model w kolorze bursztynowym to nawiązanie do żywych barw amerykańskiego krajobrazu. W koncepcyjnym DC100 Sport został także zamontowany system Start – Stop, który współpracuje z automatyczną ośmiobiegową skrzynią. Co się zaś tyczy silnika, jest to czterocylindrowa benzyna o pojemności 2,0 l wspierana hybrydowym napędem.

Koncepcyjny Land Rover Defender DC100 Sport

Koncepcyjny Land Rover Defender DC100 Sport

Land Rover DC 100 – dane techniczno-eksploatacyjne

Land Rover DC 100 Sport – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

SILNIK

2.0, cztery cylindry, diesel, napęd hybrydowy 2.0, cztery cylindry, benzynowy, napęd hybrydowy

SKRZYNIA BIEGÓW

8 stopniowa, automatyczna z systemem Start/Stop

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

stały napęd na cztery koła

KOŁA, OPONY

22 cale Max, 9.5J, opony: 285/45 R22

WYMIARY I OBJĘTOŚCI

WYMIARY I OBJĘTOŚCI

długość x szerokość x wysokość – 4 472 x 1 967 x 1 833 mm, rozstaw osi – 2 547 mm, kąt natarcia: 29,3 stopnie, kąt zejścia: 38 stopni długość x szerokość x wysokość – 4 135 x 1 967 x 1 560 mm, rozstaw osi – 2 547 mm, kąt natarcia: 29,3 stopnie, kąt zejścia: 38 stopni

 

Wnętrze DC100

Wnętrze DC100

Wnętrze DC100

Wnętrze DC100

Koncepcyjne Land Rovery Defendery DC100

Koncepcyjne Land Rovery Defendery DC100

Koncepcyjne Land Rovery Defendery DC100

Koncepcyjne Land Rovery Defendery DC100

...a może to też Cię zainteresuje:

AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY