Ford Bronco RANGER XLT
Ford Bronco pierwszej lub drugiej generacji to wdzięczna baza do modyfikacji i renowacji. Dla przyszłego właściciela to też późniejszy powód do dumy, bo odrestaurowane Bronco pokazuje kawałek pięknej historii motoryzacji.

Ford Bronco
Opisując Forda Bronco, warto przypomnieć kilka istotnych faktów. W 1977 roku zaprzestano produkcji i sprzedaży pierwszej generacji tego modelu, by w kolejnym roku wprowadzić nowy pojazd, oparty na podzespołach pickupa F-100. Bronco drugiej generacji – z uwagi na zwiększone wymiary w stosunku do poprzednika – mógł w pełni rywalizować Jeepem Wagoneerem, Chevroletem Blazerem oraz Dodge’m Ramchargerem, a także obecną już na rynku amerykańskim Toyotą Land Cruiser J55.
Nadwozie
Forda Bronco Ranger XLT cechowało bogate wyposażenie – najokazalsze spośród dostępnych wariantów – oraz kwadratowe reflektory. Egzemplarz, który trafił w ręce bohatera tej historii, był już mocno nadwyrężony. Na etapie prac blacharskich konieczna była naprawa poszycia blacharskiego. Po ściągnięciu listew zdobiących nadwozie, nadkole i tylną klapę okazało się, że i one wymagają świeżej warstwy chromu, podobnie jak atrapa grilla. Właściciel zdecydował się na pokrycie pojazdu lakierem w kolorze czarnym – w tamtych latach była to barwa często wybierana przez klientów, a i dzisiaj prezentuje się ona świetnie.

Obficie chromowany grill Bronco
Nadwozie Bronco to wdzięczna baza do łatwej i szybkiej modyfikacji pojazdu osobowego w pickupa – właściciel po ściągnięciu tylnej zabudowy może złożyć ławkę i przykryć tył oraz pionową ściankę za kierowcą materiałową opończą.

Bronco może występować zarówno jako pickup, jak i klasyczne kombi
Nowa tapicerka
Początkowo wydawało się, że uda się uratować pokrycie foteli, lecz niestety stopień ich zniszczenia na to nie pozwolił. Siedziska otrzymały nową tapicerkę wykonaną z materiałów z katalogu Forda. Podobny zabieg przeszły pozostałe elementy. Z uwagi na dużą popularność pickupów Forda i zbieżność części, a przy tym na bardzo rozwinięty rynek zamienników, wymiana zużytych i zniszczonych elementów tapicerki nie stanowiła problemu. We wnętrzu również dokonano renowacji elementów chromowanych. Zadbano przy tym o elektrykę – większość przełączników oraz wiązek elektrycznych została poddana przeglądowi i – w razie konieczności – wymianie na nowe. Na desce rozdzielczej znalazły się też nowe zegary.

Wnętrze równie stylowe jak nadwozie
Silniki
W Fordzie Bronco z tamtych lat stosowano dwa silniki benzynowe. Podstawową była jednostka Ford 351 o pojemności 5752 cm3. W opcji znajdował się silnik Ford 400 o pojemności 6555 cm3. Obie jednostki były widlaste i dysponowały ośmioma cylindrami. W modelu poddanemu renowacji – ku radości właściciela – znalazł się mocniejszy wariant, który również przeszedł stosowny remont (zastosowano nowe kolektory wydechowe, a silnik otrzymał chromowane dekle głowic).
Zawieszenie
Właściciel cieszy się, że udało mu się nabyć Bronco z 1979 roku, gdyż tylko w latach 1978-79 Ford stosował sztywne mosty na przedniej i tylnej osi, a rozstaw pojazdu wynosił 104 cale (2 642 mm) – dla porównania Jeep Wagoneer posiadał rozstaw wynoszący 110 cali. Na przedniej osi Bronco znalazł się sztywny most Dana 44 oraz wzdłużne wahacze, a całość była podparta na sprężynach. Z tyłu zamontowano sztywny most Ford-9, który był prowadzony resorami wzdłużnymi. Właściciel pojazdu chciał jednak zainstalować w swoim Bronco ponadwymiarowe opony, co – jak wiadomo – wymagało konwersji zawieszenia. Wybór padł na zestaw liftujący +4 cale Skyjacker, składający się z: nowych sprężyn na przedniej osi, dodatkowego pióra tylnego resoru oraz 4 amortyzatorów.

Nowe zawieszenie
Nowe życie
W Forda Bronco tchnięto nowe życie. Po fachowo przeprowadzonej renowacji właściciel może znów cieszyć się jazdą i wsłuchiwać w słynny, niski pomruk silnika Ford 400. Nie pozostaje nam nic innego jak pogratulować zapału i wytrwałości przy żmudnych pracach, jakie były konieczne, by pojazd odzyskał dawny blask, a może nawet stał się piękniejszy i dzielniejszy terenowo niż miało to miejsce, gdy opuszczał bramy fabryki.

W odrestaurowanie pojazdu włożono mnóstwo pracy i serca
Ford Bronco RANGER XLT rok produkcji 1979 -dane techniczno-eksploatacyjne
Silnik
Ford 400: benzynowy, układ i liczba cylindrów – V8, pojemność skokowa – 6 555 cm3
Skrzynia biegów
automatyczna, 4-biegowa
Skrzynia rozdzielcza
jednobiegowa, stały napęd na tylną oś, dołączany przód
Zawieszenie
przednie: zależne, sztywny most Dana 44, amortyzatory, sprężyny śrubowe tylne: zależne, sztywny most Ford-9, amortyzatory, resory piórowe
Układ hamulcowy
hydrauliczny, wspomagany,
Koła
felgi stalowe 7Jx15", o pony GoodYear MT/R Kevlar 35x12,5 R15
autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: Rhino Motors