Kia Military Vehicle
Koreański przemysł motoryzacyjny z oczywistych względów znamy z oferty cywilnej. Tymczasem Korea Południowa dysponuje całkiem rozwiniętą produkcją na potrzeby armii – nie tylko własnej, ale i na eksport. Mowa tu o Kia Military Vehicles.
Interesującym przykładem koreańskiej myśli technicznej w dziedzinie pojazdów wojskowych jest lekki pojazd taktyczny KLTV*. Oczywiście już na pierwszy rzut oka widać, że jest on klonem koncepcji, według której stworzono amerykańskiego Humvee. Nie jest to jednak jednostkowy przypadek – koncepcja ta okazała się na tyle udana, że skonstruowane według niej pojazdy produkowane są w Chinach, Rosji, Francji i weWłoszech. Koreański klon przedstawiony został dopiero w 2013 roku, ale za to przygotowano wiele różnych wersji, uwzględniających nie tylko potrzeby koreańskich wojskowych. KLTV był planowany także na eksport, ale rosnące wymagania współczesnego pola walki nieco ostudziły zapał producenta.
KLTV oznacza Kia Light Tactical Vehicle.
Konstrukcja
Projektanci KLTV nie wyważali otwartych drzwi i przejęli schemat konstrukcji wprost z HMMWV. Jako bazę wykorzystali wąską podłużnicową ramę, która może występować w różnych wariantach długości i rozstawu osi. Ułatwia to dostosowanie do potrzeb zabudowy. Zawieszenie obu osi jest niezależne i opiera się na układzie podwójnych wahaczy poprzecznych. 41-centymetrowy prześwit uzyskano tak jak w Humvee, czyli zwolnicami. Nie dziwią także hamulce tarczowe przy przekładniach głównych. Kia, klonując układ podwozia i nisko na nim osadzonego nadwozia, nie rozwiązała jednak problemu ogromnego tunelu centralnego ciągnącego się przez całe wnętrze.
Warianty
Ramowe podwozie z różnymi długościami rozstawu osi daje swobodę przygotowania wielu wariantów nadwozia i jego wyposażenia. W zależności od wersji, KLTV ma długość od 4,9 do 6,05 m, wysokość – od 1,98 m do aż 2,75 m, a szerokość – 2,2 m. Kia oferuje KLTV jako pojazd dowodzenia, transportowy, rozpoznawczy, wielozadaniowy, warsztatowy, do specjalnych zastosowań i do zabudowy. Pozwala to na przygotowanie dalszych wariantów w zależności od potrzeb i możliwości. Opancerzenie obejmuje kuloodporne szyby i newralgiczne elementy kabiny oraz opony run-flat. W skład wyposażenie może wchodzić system ABS, klimatyzacja, elektryczne szyby, kamera cofania, wyciągarka, wieżyczka, wyrzutnie granatów dymnych oraz hybrydowy generator prądu o mocy 10 kW.
Siła napędowa pochodzi z silnika Diesla V6 o mocy 225 KM, co ma umożliwiać osiągnięcie prędkości maksymalnej nawet 130 km/h. Silnik współpracuje z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów, z której napęd przekazywany jest na wszystkie koła.
Możliwości napędu i podwozia pozwalają pokonywać 60-procentowe pochyłości i brody głębokości 76 cm. Inną niezbyt imponującą wielkością jest średnica zawracania, która w zależności od rozstawu osi waha się od 15,6 m do 18,4 m. W terenie nie pomoże również duża masa, którą określono na 5,7 lub nawet 7 ton.
autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producent