OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Koreańskie klony

KIA może mieć także charakterystyczne ścięcie tylnej części nadwozia

Kia Military Vehicle

 Koreański przemysł motoryzacyjny z oczywistych względów znamy z oferty cywilnej. Tymczasem Korea Południowa dysponuje całkiem rozwiniętą produkcją na potrzeby armii – nie tylko własnej, ale i na eksport. Mowa tu o Kia Military Vehicles.

KIA może mieć także charakterystyczne ścięcie tylnej części nadwozia

KIA może mieć także charakterystyczne ścięcie tylnej części nadwozia

Interesującym przykładem koreańskiej myśli technicznej w dziedzinie pojazdów wojskowych jest lekki pojazd taktyczny KLTV*. Oczywiście już na pierwszy rzut oka widać, że jest on klonem koncepcji, według której stworzono amerykańskiego Humvee. Nie jest to jednak jednostkowy przypadek – koncepcja ta okazała się na tyle udana, że skonstruowane według niej pojazdy produkowane są w Chinach, Rosji, Francji i weWłoszech. Koreański klon przedstawiony został dopiero w 2013 roku, ale za to przygotowano wiele różnych wersji, uwzględniających nie tylko potrzeby koreańskich wojskowych. KLTV był planowany także na eksport, ale rosnące wymagania współczesnego pola walki nieco ostudziły zapał producenta.

Cięższa wersja opancerzona z wieżyczką i wyrzutniami granatów

Cięższa wersja opancerzona z wieżyczką i wyrzutniami granatów

Wersja transportowa z otwartą skrzynią

Wersja transportowa z otwartą skrzynią

KLTV oznacza Kia Light Tactical Vehicle.

Konstrukcja

Projektanci KLTV nie wyważali otwartych drzwi i przejęli schemat konstrukcji wprost z HMMWV. Jako bazę wykorzystali wąską podłużnicową ramę, która może występować w różnych wariantach długości i rozstawu osi. Ułatwia to dostosowanie do potrzeb zabudowy. Zawieszenie obu osi jest niezależne i opiera się na układzie podwójnych wahaczy poprzecznych. 41-centymetrowy prześwit uzyskano tak jak w Humvee, czyli zwolnicami. Nie dziwią także hamulce tarczowe przy przekładniach głównych. Kia, klonując układ podwozia i nisko na nim osadzonego nadwozia, nie rozwiązała jednak problemu ogromnego tunelu centralnego ciągnącego się przez całe wnętrze.

Hamulce tarczowe umieszczone są obok przekładni głównych

Hamulce tarczowe umieszczone są obok przekładni głównych

Z przodu i z tyłu niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach oraz zwolnice walcowe

Z przodu i z tyłu niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach oraz zwolnice walcowe

W takim układzie nadwozia względem ramy obecność wielkiego tunelu centralnego jest nieunikniona

W takim układzie nadwozia względem ramy obecność wielkiego tunelu centralnego jest nieunikniona

Warianty

Ramowe podwozie z różnymi długościami rozstawu osi daje swobodę przygotowania wielu wariantów nadwozia i jego wyposażenia. W zależności od wersji, KLTV ma długość od 4,9 do 6,05 m, wysokość – od 1,98 m do aż 2,75 m, a szerokość – 2,2 m.  Kia oferuje KLTV jako pojazd dowodzenia, transportowy, rozpoznawczy, wielozadaniowy, warsztatowy, do specjalnych zastosowań i do zabudowy. Pozwala to na przygotowanie dalszych wariantów w zależności od potrzeb i możliwości. Opancerzenie obejmuje kuloodporne szyby i newralgiczne elementy kabiny oraz opony run-flat. W skład wyposażenie może wchodzić system ABS, klimatyzacja, elektryczne szyby, kamera cofania, wyciągarka, wieżyczka, wyrzutnie granatów dymnych oraz hybrydowy generator prądu o mocy 10 kW.

Na wyposażeniu może znaleźć sięsolidna wyciągarka ze stalową liną

Na wyposażeniu może znaleźć sięsolidna wyciągarka ze stalową liną

Poziom wyposażenia jest zależny od wersji, ale można nawet mieć klimatyzację

Poziom wyposażenia jest zależny od wersji, ale można nawet mieć klimatyzację

Siła napędowa pochodzi z silnika Diesla V6 o mocy 225 KM, co ma umożliwiać osiągnięcie prędkości maksymalnej nawet 130 km/h. Silnik współpracuje z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów, z której napęd przekazywany jest na wszystkie koła.

Silnik Diesla o mocy 225 KM może zmagać się z masą dochodzącą nawet do 7 ton

Silnik Diesla o mocy 225 KM może zmagać się z masą dochodzącą nawet do 7 ton

Możliwości napędu i podwozia pozwalają pokonywać 60-procentowe pochyłości i brody głębokości 76 cm. Inną niezbyt imponującą wielkością jest średnica zawracania, która w zależności od rozstawu osi waha się od 15,6 m do 18,4 m. W terenie nie pomoże również duża masa, którą określono na 5,7 lub nawet 7 ton.

autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje:

Borneo

W poszukiwaniu Camel Trophy  Borneo to niezwykła wyspa, na której 80-tki pełnią rolę ambulansów medycznych, a odrestaurowane 40-tki dostają drugie

Czytaj dalej >>
GM Surus
GM Surus

Transport autonomiczny Systemy autonomiczne nie są domeną jedynie aut osobowych. Mocno rozwijają się bowiem badania dotyczące pojazdów ciężarowych – te

Czytaj dalej >>