- „Jeep Experience Days” inspirowane słynnym, amerykańskim „Easter Jeep Safari”.
- 2-dniowe wydarzenie dla 33 Jeepów, które zmierzyły się z błotem, skałami, wodą i asfaltem.
- Do zobaczenia były wersje specjalne, tzw. show cars, oraz egzemplarze „ekstremalne”, przygotowane przez firmę Mopar i Jeep.
- Po raz pierwszy zaprezentowano limitowaną serię Night Eagle modeli Renegade i Cherokee.
„You Don’t Drive it. You Live it!”: na Sycylii odbyła się impreza pod nazwą „Jeep Experience Days”, inspirowana legendarnym, amerykańskim „Easter Jeep Safari”, w czasie której była można było poznać szeroką gamę możliwości Jeepów, testowanych w błocie, na skałach, w wodzie i również na asfalcie sycylijskich autostrad. Oprócz słynnego potencjału off-roadowego modeli Jeep, będących od zawsze wzorcem na światowej arenie samochodów z napędem 4×4, goście mogli podziwiać doskonałość marki pod względem technologii, komfortu i bezpieczeństwa.
Emocjonująca „dwudniówka” zapewniła prawdziwe Jeep Experience, w poszukiwaniu wartości takich jak: wolność, przygoda, autentyczność i pasja. Ponieważ Jeepa się nie tylko prowadzi, nim się żyje! Kolumna składała się z 33 samochodów reprezentujących całą gamę: Grand Cherokee najbardziej utytułowany SUV w historii; Wrangler ikona marki Jeep; Cherokee model łączący tradycję z nowoczesnym designem i Renegade kompaktowy SUV z najlepszymi właściwościami terenowymi w swoim segmencie.
Pierwszego dnia samochody Jeepa wyruszyły z Katanii, aby dotrzeć najpierw pod zbocza Etny, największego, aktywnego wulkanu w Europie i drugiego wśród najaktywniejszych wulkanów na świecie, a następnie wspiąć się wysokość 1900 metrów. Składająca się aktualnie z 300 kraterów Etna ma swój najwyższy krater na wysokości około 3340 metrów, natomiast na jej zboczach, dzięki wyjątkowej żyzności gleby i lokalnego mikroklimatu, uprawia się między innymi winorośl, oliwki, drzewa owocowe, orzechy laskowe i pistacjowe.
Na tym pierwszym odcinku, w większości prowadzącym krętymi drogami, goście mogli podziwiać piękno Parku Krajobrazowego Etny, który rozciąga się na obszarze 59.000 hektarów i można z niego korzystać o każdej porze roku: na wiosnę i na jesień to idealne miejsce do uprawiania wysokogórskiego trekkingu i podziwiania Zatoki Katanii, Taorminy oraz wybrzeża Kalabrii; w zimie natomiast, kiedy Etna pokryta jest śniegiem od wysokości 1000 metrów w górę, można korzystać ze stacji narciarskich.
Trasa w kierunku wulkanu pozwoliła gościom docenić umiejętności dynamiczne oraz komfort jazdy samochodów Jeep, pokazując, że samochody z napędem 4×4, doskonałe w terenie, nie muszą być kompromisem pod względem spalania i komfortu. Najnowsza generacja SUV-ów Jeepa wyposażona jest, w zależności od modeli, w automatyczne skrzynie biegów (8-biegowe, 9-biegowe i dwusprzęgłowe DDCT); wielokrotnie nagradzany system infotainment UConnect (z ekranem dotykowym 5″ i 8,4″, usługami Live i systemem nawigacji TomTom); gamę nowoczesnych urządzeń bezpieczeństwa (takich jak: „Forward Collision Warning” z Crash Mitigation,”Lane Departure Warning” i „Blind Spot Monitoring”); oraz systemy nagłośnienia Premium firmy Harman Kardon, Alpine czy Beats. Poza tym, oszczędność spalania zapewniona jest przez nowe silniki diesel (o pojemności 2,0, 2,2 lub 3,0 litra) i, w ostatnich wersjach Renegade i Cherokee, również funkcją odłączania napędu osi tylnej.
Pierwszy dzień zakończył się zmierzeniem się z „lekką” trasą off-roadową, idealną dla „miłośników wolności”, którzy reprezentują zdecydowaną większość Klientów Jeepa. Są to osoby, które prowadzą aktywny tryb życia, z pewnością nie są to „ekstremalni rajdowcy”, ale wiedzą, że w razie potrzeby mogą liczyć na prawdziwego SUV-a, wyposażonego w legendarne system 4×4 Jeep, łatwe w obsłudze w każdej sytuacji, również w przypadku nieoczekiwanej śnieżycy czy nagłej burzy.
Wieczorem goście dojechali do bazy zlokalizowanej w okolicach Castello di Donnafugata, rezydencji sycylijskiej szlachty z XVII wieku i ostatnio miejsca nagrywania serialu telewizyjnego pod tytułem Komisarz Montalbano oraz filmu Lampart, nagrodzonego Złotą Palmą na 16. Festiwalu w Cannes. W resorcie o tej samej nazwie, otoczonym drzewami chleba świętojańskiego i oliwnymi, uczestnicy mogli podziwiać „zMOPARyzowane” samochody, to znaczy auta powstałe we współpracy pomiędzy Moparem a Jeepem, zapoczątkowanej w 1987 roku, które łączą wyróżniający się wygląd z legendarnymi możliwościami amerykańskiej marki. Można było zobaczyć trzy pojazdy koncepcyjne zbudowane na bazie Wranglera, nazwane Rubicon Sunriser, Rubicon Stealth i Sahara Black Revenge i wyposażone w akcesoria Mopar nadające się do najbardziej ekstremalnej jazdy terenowej oraz cztery samochody – modele Cherokee, Renegade Trailhawk i Wrangler Rubicon – również wyposażone w części Mopar, przeznaczone do spędzania wolnego czasu i aktywności na świeżym powietrzu.
Następnego dnia karawana Jeepa skierowała się w stronę rezerwatu naturalnego w dolinie rzeki Irminio, gdzie została poddana różnym próbom, przemierzając ekstremalną, malowniczą trasę off-roadową pośród błotnych i skalistych terenów, poprzecinanych strumykami i rzekami. Jest to od zawsze naturalne otoczenie Jeepa, który nadal pozostaje wzorcem dla „miłośników przygody”, tych, którzy zapuszczają się w najbardziej niedostępne miejsca, obdarzając zaufaniem markę, która stworzyła kategorię samochodów terenowych i stała się prekursorem prawie wszystkich aktualnie istniejących segmentów SUV. Zresztą, wszystkie modele Jeepa mogą pochwalić się doskonałą sztywnością skrętną, która przekłada się na perfekcyjne trzymanie się drogi podczas jazdy off-roadowej. Poza tym, dzięki zastosowaniu ultra lekkich materiałów, całkowita masa pojazdu jest niska, co sprzyja wysokim osiągom i niskiemu spalaniu.
Na uwagę zasługują również systemy napędu 4×4 Jeep gotowe na każde terenowe wyzwanie i każde warunki drogowe. W zależności od modeli dostępne są „Jeep Active Drive”, „Jeep Active Drive Low „, „Jeep Active Drive I 4×4″ z układem odłączenia napędu tylnej osi, „Jeep Active Drive II 4×4” z dwubiegową skrzynią rozdzielczą, „JEEP Active Drive Lock 4×4″ z mechaniczną blokadą tylnej osi. I dodatkowo: systemy „Rock-Trac® 4×4″, „Command-Trac® 4×4″, Quadra Drive® II 4×4 z tylnym mechanizmem różnicowym o elektronicznie ograniczanym poślizgu wewnętrznym, „Quadra-Trac II® 4×4″ i „Quadra-Trac® SRT® full-time 4×4″ wyłącznie dla Grand Cherokee SRT.
Dodatkowo w samochodach Jeep wyróżnia się „Selec-Terrain®”, system zarządzania trakcją, który umożliwia dobór pięciu różnych programów jazdy dla wszystkich warunków klimatycznych: Auto, Snow (śnieg), Sand (piach), Mud (błoto) i Rock (skały) (w niektórych modelach dostępnych jest także wariant „Sport”). Świetna pomoc dla kierowców, która była szeroko wykorzystana w Valle dell’Irminio, na wyjątkowo trudnych odcinkach.
Jedynie pojazdy wyróżniające się najlepszymi osiągami uzyskują klasyfikację możliwości terenowych „Trail Rated®”, która oznacza, że można przemierzać swobodnie każdy szlak oraz robić to, na co mamy ochotę. Aby zdobyć pożądany znaczek „Trail Rated®” samochód Jeep musi spełnić pięć bardzo „wyśrubowanych” parametrów, klasyfikowanych w pięciu kategoriach, najważniejszych dla nabywcy: trakcja, prześwit, zwrotność, artykulacja zawieszenia i głębokość brodzenia.
Po pokonaniu trasy w Valle dell’Irminio, karawana Jeepów skierowała się w kierunku Eremo della Giubiliana, na południu Ragusy wśród wapiennego płaskowyżu Monti Iblei i plantacji ceratonii znanej pod nazwą chleba świętojańskiego, gdzie impreza Jeep „You Don’t Drive it. You Live it!” zakończyła się niesamowitym pokazem mocy i prędkości. Bohaterem był Grand Cherokee SRT – wyposażony w silnik HEMI V8 o pojemności 6,4 litra i mocy 468 KM z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów – prowadzony przez zawodowego kierowcę na pasie do lądowania dla samolotów prywatnych, osiągając prędkość 250 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km w zaledwie 5 sekund: był to najlepszy dowód tego, jak SUV Jeep może być wykorzystany wszędzie, także na pasie do lądowania.
W Eremo della Giubiliana, oprócz osiągów Grand Cherokee SRT, goście mogli poznać z bliska kilka fascynujących samochodów pokazowych Jeepa: Renegade „Montreaux Jazz Festival”, przygotowany wspólnie z Garage Italia Custom z okazji słynnego festiwalu muzycznego oraz Renegade „Harley Rat Rod” wraz, z którym marka Jeep, drugi raz z rzędu, sponsoruje najważniejsze imprezy Harley Davidson w regionie EMEA. I wreszcie element łączący samochody pokazowe i samochody z bieżącej produkcji, Cherokee „Night Eagle” zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie, jako samochód pokazowy, zmieniony w serię specjalną o ograniczonej liczbie egzemplarzy na rynek europejski. I po raz pierwszy modelowi Cherokee „Night Eagle” towarzyszyła seria specjalna Renegade „Night Eagle”, wyprodukowana również, jako edycja limitowana.
Jest to zatem najczęściej nagradzana gama SUV w historii oferowana przez jedynego na świecie producenta SUV, który zapewnia pełną ofertę produktów. Nie wspominając już, że popularność marki Jeep ciągle rośnie (w ostatnich 6 latach sprzedaż wzrosła trzykrotnie), a w przyszłym roku marka będzie świętowała swoje 75 urodziny. Nie jest to cel, ale punkt wyjścia dla marki, która wymyśliła ideę off-road, a następnie rozwinęła ją w bogatej gamie SUV, zapewniając ciągłą innowację, bezpieczeństwo i komfort. W 2014 roku, dzięki wprowadzeniu na rynek nowego Cherokee i Renegade, marka Jeep przekroczyła próg 1 miliona samochodów sprzedanych na świecie. Tylko w regionie EMEA, listopad był dwudziestym piątym miesiącem z rzędu ciągłego wzrostu sprzedaży dla marki Jeep. A przewidywania na 2015 rok wskazują, że będzie to najlepszy rok w historii sprzedaży Jeep w tym regionie. Również w Polsce rok 2015 będzie rekordowym w historii marki Jeep ze sprzedażą ponad 2,5 tysiąca pojazdów i największym wzrostem sprzedaży pośród wszystkich marek.
Należy również przypomnieć, że źródłem inspiracji dla tej imprezy było z pewnością wielkanocne Easter JEEP Safari, największa impreza plenerowa i zlot entuzjastów off-roadu, która co roku odbywa się w Moab (Utah). Jeep Safari rozpoczęto w roku 1967. Wówczas była to jednodniowy zlot, która z czasem rozrósł się do dziewięciodniowego wydarzenia na najtrudniejszych trasach, z kulminacją w sobotę Wielkanocną „Big Saturday”. W roku 1967 przewidziana była tylko jedna trasa, „Behind the Rocks Trail”, dzisiaj jest ich ponad 40 o różnym stopniu trudności, od 2 do 9, wszystkie z doświadczonymi przewodnikami. Od 1982 roku Easter JEEP Safari jest organizowane przez Red Rock 4-Wheelers, lokalny klubu off-road z Moab, który to po dziś dzień stara się by uczestnicy Jeep Safari byli usatysfakcjonowani i chcieli powracać na kolejne edycje. Ta sama pasja, która ożywia JOG, Jeep Owners Group, oficjalny klub poświęcony marce w krajach regionu EMEA. JOG to „miejsce” spotkań marki z „Jeepersami”- posiadaczami i miłośnikami marki, do którego w ciągu zaledwie 18 miesięcy zapisało się już ponad 51.000 członków.
[dg ids=”23091″]