To, że Amerykanie potrafią robić dobre samochody, nie jest żadną tajemnicą. I niekoniecznie są to samochody amerykańskie. Weźmy takiego Land Cruisera serii J4. Czy ten zaprojektowany w Ameryce, wytwarzany w amerykańskiej firmie z amerykańskich podzespołów i części nie jest przypadkiem lepszy od oryginału? Toyociarze, co wy na to?
Ten wstęp celowo zabrzmiał przewrotnie i prowokacyjnie, ale nie to miał na celu. W rzeczywistości Icon FJ stanowi kwintesencję podejścia do tematu klasyki motoryzacyjnej przez Jonathana Warda, założyciela i szefa Icon: nowoczesne osiągi połączone z klasyczną stylizacją. Ale Icon to efekt, nie przyczyna. Już bowiem w 1996 roku Jonathan uruchomił projekt TLC 4×4 – kompleksowej obsługi klasycznych Land Cruiserów. Serwis, restauracja, tuning, konwersje – Mr Ward robi z terenowymi Toyotami wszystko, do dziś. Robi też Icona FJ.
Zainteresowani wiedzą, że Land Cruisery serii J4 były oficjalnie sprzedawane na rynku amerykańskim i choć nie mogły zagrozić pozycji CJ5, zostały docenione i chętnie nabywane. Auta trafiające do USA wyposażane były w sześciocylindrowe benzynowe silniki serii F i 2F i stąd znane są w Stanach jako FJ. Dziś model ten jest w Ameryce kultowym i raczej rzadkim klasykiem. Niewątpliwie był inspiracją Icona FJ… Prototyp pierwszej generacji powstał w 2007 roku.
Prace ręczne
Icon FJ powstaje na podobnej zasadzie, co opisywany przez nas niedawno Icon Bronco. Podobieństwo dotyczy głównie strony mechanicznej, największe różnice mamy w technologiach nadwozia. O ile bowiem karoseria Bronco powstawała na bazie istniejących elementów i można nazwać ją odbudową, o tyle nadwozia FJ budowane są ręcznie od podstaw. Powstają z blach aluminiowych o grubości 5/32’’ (4,0 mm!) podłoga i tunel, oraz nadkola pokrywane są powłokami poliuretanowymi, dla izolacji dźwiękowej, cieplnej oraz odporności mechanicznej. Reszta karoserii malowana jest wysokiej jakości proszkowymi lakierami teflonowymi (dostępnych jest 9 kolorów nadwozia, w tym dwie flagowe szarości). Oryginalne są jedynie grille wlotu powietrza – elementy najbardziej wpływające na wizerunek zewnętrzny Iconów FJ.
Cała gama
W odróżnieniu od Bronco, Icon FJ budowany jest w całej palecie wersji nadwoziowych. Mamy więc podstawowe krótkie wersje FJ40, jak również dłuższe 43, 44 i 45. FJ40 i FJ43 posiadają klasyczne nadwozia dwudrzwiowe, FJ44 oferuje czworo drzwi z możliwością przewozu do 6 osób, FJ45 jest pickupem z odrębną skrzynią o długości 5 ½ stopy. Co ważne, wszystkie wersje mają miękkie demontowane dachy, z opcją również miękkich ramek bocznych drzwi. Można też zamówić oryginalny stalowy dach Toyoty. W opcji są także: diodowe światła dodatkowe, tylne ławki pasażerskie, komfortowe fotele sportowe przednie, nawigacja, zestaw audio, osłony przeciwsłoneczne, wyciągarka Warn 9.5si MOSFET. Wystrój zewnętrzny uzupełniają stalowe zderzaki – tylny z uchylnym ramieniem na koło zapasowe. W opcji jest zderzak przedni z grillem ARB.
Powyższa specyfikacja dotyczy użytkowej kompletacji FJ „New School”. Krótkie „czterdziestki” są też dostępne w kompletacji SCORE [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Baja 1000 Limited Edition powstała dla upamiętnienia pierwszego zwycięstwa Toyoty FJ40 w Baja 1000 w 1973 r.” class=”dymek”]Baja 1000 Limited Edition*[/su_tooltip]. Baja ma typowo sportowo-rekreacyjny charakter. Dotyczy to wyglądu zewnętrznego jak i wyposażenia oraz zestawienia układu napędowego.
Nośnie i podwoziowo
Ręcznie wykonywana jest rama nośna. Tradycyjnie dla pojazdów Icon, FJ powstaje na spawanej przez Art Morrison stalowej ramie o wymiarach profilu 2’’x4’’ i grubości 0,18’’. Zawias to również standard firmy: wahacze pchane i wleczone, drążek Panharda z przodu i skośne drążki górne tylnego mostu. Sprężyny Eibach i amory Fox Racing Emulsion zapewniają skok kół 12’’. W opcji są amortyzatory Nitrogen z dodatkowym zasobnikiem oleju, hydrauliczne odbojniki i pasowe ograniczniki skoku. Stosowane są również przeguby kulowe Johny Joints. Standardem są cztery wentylowane hamulce tarczowe, w opcji jest sportowy zestaw: zaciski Stop Tech z zaciskami sześciotłoczkowymi z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. Układ kierowniczy tworzy wspomagana przekładnia Tom Lee Stage 4 i szesnastocalowe koło kierownicy Hellcat. Pompa wspomagania, jak i serwo hamulców to elementy pochodzące ze stajni GM.
GM-owe fanty
Jeśli ktoś zastanawiał się nad napędem Icona FJ, brał zapewne pod uwagę sześciocylindrowe silniki Toyoty. Nic z tych rzeczy. Silniki i skrzynie biegów amerykańskiego Land Cruisera pochodzą z oferty General Motors. [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Napędową ciekawostką jest opcja silnika diesla. Icon wykorzystuje do tego czterocylindrowy TDI Volkswagena o pojemności 2,8 l. Turbodiesel kojarzony jest wyłącznie ze skrzynią AX-15.” class=”dymek”]Podstawowy silnik*[/su_tooltip] to ośmiocylindrowa benzynowa jednostka LM4 5,3 l, rozwijająca moc 350 KM (SAE). Poprzez 12-calowe sprzęgło współpracuje z pięciobiegową przekładnią ręczną AX-15 Aisin-Warner. W opcji jest większa i mocniejsza jednostka V8 5,7 l serii LS, o mocy 420 KM (SAE). Wzmocniona wersja LS6 o mocy 450 KM stosowana jest wyłącznie w wersji SCORE Baja 1000 Limited Editio. Z palety GM pochodzi tez chłodnica i wentylator. Układ wydechowy natomiast budowany jest w tej samej technologii co w innych pojazdach Icon – ze stali aluminiowanej i tłumikiem końcowym ze stali nierdzewnej (w opcji z pokryciem ceramicznym). Z tym silnikiem oraz opcjonalnie z mniejszym kojarzony jest czterobiegowy automat GM Hydra-Matic 4LE65.
Napędowe klocki
Podobnie jak w przypadku Bronco, w rozdziale napędu uczestniczy skrzynia Atlas II firmy Advance Adapters. Przypomnijmy, że to synchronizowana dwubiegowa skrzynia o przełożeniu drogowym bezpośrednim i zredukowanym 3,0 (opcjonalnie 5,0). Podobnie jak blok silnika i głowice, czy skrzynia ręczna, także i rozdzielcza posiada odlewany lekki korpus. Mosty to produkty Dynatrac serii Dana 60 i 44, przygotowane przez Advance Adapters. Standardem tylnego jest LSD (opcja to blokady ARB z przodu i z tyłu). W krótkich podwoziach FJ40, ze względu na duże kąty załamań wałów stosowane są na mostach przeguby równobieżne.
Ostatni temat napędowy to koła. Standardowe felgi to Black Rock Yuma 8×17’’ z ogumieniem 285/70 R17 BF Goodrich Mud Terrain albo All Terrain. Wersje Baja mogą korzystać ze sportowego większego ogumienia 35×12.50-17 BF Goodrich Baja; jest to opcja dla samochodów wyposażonych w sportowy wzmocniony układ hamulcowy.
Czy po tej krótkiej prezentacji można pokusić się na odpowiedź na tytułowe pytanie? Cóż, nie jestem Toyociarzem, ale gdyby Jonathan Ward zaproponował kiedyś Icona o wyglądzie Serii, w którym jedyną oryginalną częścią Land Rovera byłby grill, raczej nie miałbym problemu z odpowiedzią. Nawet, gdyby technicznie był idealny.