OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Icon FJ. Toyociarze, co wy na to?

To, że Amerykanie potrafią robić dobre samochody, nie jest żadną tajemnicą. I niekoniecznie są to samochody amerykańskie. Weźmy takiego Land Cruisera serii J4. Czy ten zaprojektowany w Ameryce, wytwarzany w amerykańskiej firmie z amerykańskich podzespołów i części nie jest przypadkiem lepszy od oryginału? Toyociarze, co wy na to?

01

Ten wstęp celowo zabrzmiał przewrotnie i prowokacyjnie, ale nie to miał na celu. W rzeczywistości Icon FJ stanowi kwintesencję podejścia do tematu klasyki motoryzacyjnej przez Jonathana Warda, założyciela i szefa Icon: nowoczesne osiągi połączone z klasyczną stylizacją. Ale Icon to efekt, nie przyczyna. Już bowiem w 1996 roku Jonathan uruchomił projekt TLC 4×4 – kompleksowej obsługi klasycznych Land Cruiserów. Serwis, restauracja, tuning, konwersje – Mr Ward robi z terenowymi Toyotami wszystko, do dziś. Robi też Icona FJ.

02

Podwozie FJ to standard Icona: sztywne mosty prowadzone są zestawem drążków i wahaczy. Do tego sprężyny Eibacha, amortyzatory Foksa i 12” skoku

Zainteresowani wiedzą, że Land Cruisery serii J4 były oficjalnie sprzedawane na rynku amerykańskim i choć nie mogły zagrozić pozycji CJ5, zostały docenione i chętnie nabywane. Auta trafiające do USA wyposażane były w sześciocylindrowe benzynowe silniki serii F i 2F i stąd znane są w Stanach jako FJ. Dziś model ten jest w Ameryce kultowym i raczej rzadkim klasykiem. Niewątpliwie był inspiracją Icona FJ… Prototyp pierwszej generacji powstał w 2007 roku.

09 FJ40

Koła mają rozmiar 285/70 R17. Do wyboru są „emteki” albo „ateki” BF Goodrich

Prace ręczne

Icon FJ powstaje na podobnej zasadzie, co opisywany przez nas niedawno Icon Bronco. Podobieństwo dotyczy głównie strony mechanicznej, największe różnice mamy w technologiach nadwozia. O ile bowiem karoseria Bronco powstawała na bazie istniejących elementów i można nazwać ją odbudową, o tyle nadwozia FJ budowane są ręcznie od podstaw. Powstają z blach aluminiowych o grubości 5/32’’ (4,0 mm!) podłoga i tunel, oraz nadkola pokrywane są powłokami poliuretanowymi, dla izolacji dźwiękowej, cieplnej oraz odporności mechanicznej. Reszta karoserii malowana jest wysokiej jakości proszkowymi lakierami teflonowymi (dostępnych jest 9 kolorów nadwozia, w tym dwie flagowe szarości). Oryginalne są jedynie grille wlotu powietrza – elementy najbardziej wpływające na wizerunek zewnętrzny Iconów FJ.

03 BAJA

Cała gama

W odróżnieniu od Bronco, Icon FJ budowany jest w całej palecie wersji nadwoziowych. Mamy więc podstawowe krótkie wersje FJ40, jak również dłuższe 43, 44 i 45. FJ40 i FJ43 posiadają klasyczne nadwozia dwudrzwiowe, FJ44 oferuje czworo drzwi z możliwością przewozu do 6 osób, FJ45 jest pickupem z odrębną skrzynią o długości 5 ½ stopy. Co ważne, wszystkie wersje mają miękkie demontowane dachy, z opcją również miękkich ramek bocznych drzwi. Można też zamówić oryginalny stalowy dach Toyoty. W opcji są także: diodowe światła dodatkowe, tylne ławki pasażerskie, komfortowe fotele sportowe przednie, nawigacja, zestaw audio, osłony przeciwsłoneczne, wyciągarka Warn 9.5si MOSFET. Wystrój zewnętrzny uzupełniają stalowe zderzaki – tylny z uchylnym ramieniem na koło zapasowe. W opcji jest zderzak przedni z grillem ARB.

04 BAJA

Baja to kompletacja sportowo-rekreacyjna. W opcji jest wzmocniony 450-konny V8

Powyższa specyfikacja dotyczy użytkowej kompletacji FJ „New School”. Krótkie „czterdziestki” są też dostępne w kompletacji SCORE [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Baja 1000 Limited Edition powstała dla upamiętnienia pierwszego zwycięstwa Toyoty FJ40 w Baja 1000 w 1973 r.” class=”dymek”]Baja 1000 Limited Edition*[/su_tooltip]. Baja ma typowo sportowo-rekreacyjny charakter. Dotyczy to wyglądu zewnętrznego jak i wyposażenia oraz zestawienia układu napędowego.

Nośnie i podwoziowo

Standardowy Icon FJ ma bardzo użytkowy charakter. Na specjalne życzenie może być wyposażony w 2,8-litrowy turbodiesel Volkswagena

Standardowy Icon FJ ma bardzo użytkowy charakter. Na specjalne życzenie może być wyposażony w 2,8-litrowy turbodiesel Volkswagena

Ręcznie wykonywana jest rama nośna. Tradycyjnie dla pojazdów Icon, FJ powstaje na spawanej przez Art Morrison stalowej ramie o wymiarach profilu 2’’x4’’ i grubości 0,18’’. Zawias to również standard firmy: wahacze pchane i wleczone, drążek Panharda z przodu i skośne drążki górne tylnego mostu. Sprężyny Eibach i amory Fox Racing Emulsion zapewniają skok kół 12’’. W opcji są amortyzatory Nitrogen z dodatkowym zasobnikiem oleju, hydrauliczne odbojniki i pasowe ograniczniki skoku. Stosowane są również przeguby kulowe Johny Joints. Standardem są cztery wentylowane hamulce tarczowe, w opcji jest sportowy zestaw: zaciski Stop Tech z zaciskami sześciotłoczkowymi z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. Układ kierowniczy tworzy wspomagana przekładnia Tom Lee Stage 4 i szesnastocalowe koło kierownicy Hellcat. Pompa wspomagania, jak i serwo hamulców to elementy pochodzące ze stajni GM.

35-calowe BF Goodrich T/A Baja to sportowa opcja powiązana z wydajniejszymi hamulcami

35-calowe BF Goodrich T/A Baja to sportowa opcja powiązana z wydajniejszymi hamulcami

GM-owe fanty

Mr Ward proponuje FJ w krótkiej wersji podwoziowej (FJ40) oraz trzech przedłużonych (FJ43, FJ44 i FJ45). Na ilustracji wersja FJ43

Mr Ward proponuje FJ w krótkiej wersji podwoziowej (FJ40) oraz trzech przedłużonych (FJ43, FJ44 i FJ45). Na ilustracji wersja FJ43

Jeśli ktoś zastanawiał się nad napędem Icona FJ, brał zapewne pod uwagę sześciocylindrowe silniki Toyoty. Nic z tych rzeczy. Silniki i skrzynie biegów amerykańskiego Land Cruisera pochodzą z oferty General Motors. [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Napędową ciekawostką jest opcja silnika diesla. Icon wykorzystuje do tego czterocylindrowy TDI Volkswagena o pojemności 2,8 l. Turbodiesel kojarzony jest wyłącznie ze skrzynią AX-15.” class=”dymek”]Podstawowy silnik*[/su_tooltip] to ośmiocylindrowa benzynowa jednostka LM4 5,3 l, rozwijająca moc 350 KM (SAE). Poprzez 12-calowe sprzęgło współpracuje z pięciobiegową przekładnią ręczną AX-15 Aisin-Warner. W opcji jest większa i mocniejsza jednostka V8 5,7 l serii LS, o mocy 420 KM (SAE). Wzmocniona wersja LS6 o mocy 450 KM stosowana jest wyłącznie w wersji SCORE Baja 1000 Limited Editio. Z palety GM pochodzi tez chłodnica i wentylator. Układ wydechowy natomiast budowany jest w tej samej technologii co w innych pojazdach Icon – ze stali aluminiowanej i tłumikiem końcowym ze stali nierdzewnej (w opcji z pokryciem ceramicznym). Z tym silnikiem oraz opcjonalnie z mniejszym kojarzony jest czterobiegowy automat GM Hydra-Matic 4LE65.

Napędowe klocki

Skrzynia rozdzielcza Atlas posiada sybnchronizowane przełożenia: drogowe 1,0 i terenowe 3,0 (w opcji 5,0)

Skrzynia rozdzielcza Atlas posiada sybnchronizowane przełożenia: drogowe 1,0
i terenowe 3,0 (w opcji 5,0)

Podobnie jak w przypadku Bronco, w rozdziale napędu uczestniczy skrzynia Atlas II firmy Advance Adapters. Przypomnijmy, że to synchronizowana dwubiegowa skrzynia o przełożeniu drogowym bezpośrednim i zredukowanym 3,0 (opcjonalnie 5,0). Podobnie jak blok silnika i głowice, czy skrzynia ręczna, także i rozdzielcza posiada odlewany lekki korpus. Mosty to produkty Dynatrac serii Dana 60 i 44, przygotowane przez Advance Adapters. Standardem tylnego jest LSD (opcja to blokady ARB z przodu i z tyłu). W krótkich podwoziach FJ40, ze względu na duże kąty załamań wałów stosowane są na mostach przeguby równobieżne.

Tylne fotele, nawigacja, dodatkowe oświetlenie, audio, wyciagarka - to wartości dodane Icona FJ

Tylne fotele, nawigacja, dodatkowe oświetlenie, audio, wyciagarka – to wartości
dodane Icona FJ

Ostatni temat napędowy to koła. Standardowe felgi to Black Rock Yuma 8×17’’ z ogumieniem 285/70 R17 BF Goodrich Mud Terrain albo All Terrain. Wersje Baja mogą korzystać ze sportowego większego ogumienia 35×12.50-17 BF Goodrich Baja; jest to opcja dla samochodów wyposażonych w sportowy wzmocniony układ hamulcowy.

Wyposażenie i wykończenie wnętrze jest skromne. Zamiast mat izolacyjnych stosowane są powłoki poliuretanowe

Wyposażenie i wykończenie wnętrze jest skromne. Zamiast mat izolacyjnych
stosowane są powłoki poliuretanowe

Czy po tej krótkiej prezentacji można pokusić się na odpowiedź na tytułowe pytanie? Cóż, nie jestem Toyociarzem, ale gdyby Jonathan Ward zaproponował kiedyś Icona o wyglądzie Serii, w którym jedyną oryginalną częścią Land Rovera byłby grill, raczej nie miałbym problemu z odpowiedzią. Nawet, gdyby technicznie był idealny.

Cztero- i sześciotłoczkowe zaciski to opcja sportowych hamulców

Cztero- i sześciotłoczkowe zaciski to opcja sportowych hamulców

Icon FJ – dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik:
GM LM4 – ośmiocylindrowy, V, z zapłonem iskrowym, wtryskiem wielopunktowym, wolnossący, o pojemności 5328 cm3, mocy 257 kW (350 KM) przy 5300 obr/min, maksymalnym momencie obrotowym 465 Nm przy 4200 obr/min
GM LS – ośmiocylindrowy, V, z zapłonem iskrowym, wtryskiem wielopunktowym, wolnossący, o pojemności 5665 cm3, mocy 309 kW (420 KM) przy 5500 obr/min, maksymalnym momencie obrotowym 605 Nm przy 4500 obr/min
Skrzynia biegów:
Aisin-Warner AX15 – manualna, pięciobiegowa o przełożeniach: 1 – 3,83, 2 – 2,33, 3 – 1,44, 4 – 1,00, 5 – 0,79, R – 5,04
GM 4L65E – automatyczna czterobiegowa o przełożeniach: 1 – 3,06, 2 – 1,62, 3 – 1,00, 4 – 0,70, R – 2,29
Skrzynia rozdzielcza:
Atlas II – dwubiegowa synchronizowana o przełożeniach: H – 1,00, L – 3,00 (5,00), napęd kół tylnych, sztywny napęd wszystkich kół
Zawieszenie przednie:
Zależne, wahacze wzdłużne, drążek poprzeczny Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Zawieszenie tylne:
Zależne, dolne drążki wzdłużne, górne drążki skośne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy:
Dwuobwodowy, tarcze wentylowane z przodu i z tyłu; wspomaganie podciśnieniowe; hamulec pomocniczy na dodatkowe bębny kół tylnych
Układ kierowniczy:
wspomagany hydraulicznie, przekładnia śruba-nakrętka
Koła:
Obręcze ze stopów lekkich, 8×17’’ z ogumieniem 285/70 R17 BF Goodrich A/T albo M/T (opcjonalnie 35×12.50-17 BF Goodrich Baja)
Wymiary:
Rozstaw osi – 2360 mm (FJ40), 2920 mm (FJ43), 2895 mm (FJ44), 2970 mm (FJ45), rozstaw kół przód/tył – 1430 mm, długośćxszerokośćxwysokość – 4015x1650x1980 mm (FJ40), 4485x1650x1980 mm (FJ43), 5205x1650x1980 mm (FJ44), 5030x1650x1980 mm (FJ45), pojemność zbiornika paliwa – 75 l (19,6 gal)
Masy:
bd
Osiągi:
bd
Nadwozia Iconów FJ są ręcznie „klepane” z blachy aluminiowej o grubości aż 4 mm. Również ręcznie spawana jest stalowa rama

Nadwozia Iconów FJ są ręcznie „klepane” z blachy aluminiowej o grubości aż 4 mm. Również ręcznie spawana jest stalowa rama

...a może to też Cię zainteresuje:

Porsche Cayenne S

Eska Połączenie wyścigowych możliwości z nadwoziem typu kombi nie jest łatwym zadaniem i wiąże się z wieloma kompromisami i ustępstwami,

Czytaj dalej >>