OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Bez zadyszki. Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 Outdoor

Od ostatniego face-liftingu Škody Yeti minęło już trochę czasu. Czeszka stała się bardziej aktualna, choć producent musi mieć świadomość, że lada chwila należy zaprezentować kolejną generację. W końcu to już sześć lat na rynku.

 

 

To zwykła Škoda. Pod maską znajduje się zwykły motor 2.0 TDI. Wygląd? Bezpretensjonalny, typowy dla marki. Wiem, że tak mało ujmująca konstatacja już na początku artykułu nie jest wskazana, ale doczytajcie do końca.

Nadwozie

Škoda po liftingu (sprzed ponad roku) wygląda sporo lepiej. Yeti nabrało trochę charakteru, ale w porównaniu do konkurencji wciąż jest to jedno z najmniej spektakularnych aut, co może być też zaletą – przecież nie każdy chce za wszelką cenę wyróżniać się z tłumu. Nadwozie jest schludne i wciąż aktualne. Ciekawostką (i wadą zarazem) są tylne szyby, które po maksymalnym otwarciu nie chowają się w pełni w drzwiach. Podobna sytuacja miała miejsce w legendarnej Multipli.

Sprzęgło, jedynka, …

Wrażenie sztampy schodzi na drugi plan, gdy wsiadamy za kółko. Wciskamy pedał gazu i ruszamy. Yeti potrzebuje jedynie 8,4 s do „setki”. Samochód jest bardzo żwawy. Prędkość maksymalna wynosi [su_tooltip style=”youtube” position=”north” size=”1″ content=”Jazdę testową wykonywaliśmy w Polsce, dlatego trudno było sprawdzić, czy Škoda osiąga podaną przez producenta prędkość maksymalną (201 km/h). Ale mogę założyć się, że tak i to po krótkim czasie.” class=”dymek”]201 km/h*[/su_tooltip]. Osiągi samochodu pozwalają nawet na konkurowanie z przedstawicielami handlowymi, którzy często korzystają z usług czeskiego producenta.

Sportowe zapędy Yeti nie są okupione strasznym zużyciem paliwa. Olej napędowy ubywa ze zbiornika w tempie około 7 l/100 km. Taką wartość można w pełni zaakceptować.
Dystrybucja napędu przebiega za pośrednictwem sześciobiegowej, ręcznej skrzyni biegów, znanej z innych modeli koncernu. Nic dziwnego – przekładnia pracuje znakomicie. Skok drążka jest krótki, co znacznie ułatwia jazdę. Nie ma potrzeby stosowania tu żadnego tzw. „short shiftera”. Silnik oraz osiągi są najmocniejszą stroną tego pojazdu. Nie zapominajmy jednak o innych plusach.

Kabina

Przednie fotele może i są trochę za krótkie, ale i tak wygoda jazdy stoi na wysokim poziomie. Samochód bardzo dobrze sprawdza się na długich trasach. Wysokie osoby nie będą narzekać na brak przestrzeni nad głową – zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Jakość użytych materiałów należy ocenić dobrze. Pokrycie drzwi jest twarde i wykonane z plastiku, ale reszta w znakomitej większości jest dość miękka i w miarę przyjemna w dotyku. Z tyłu sporo miejsca zabiera niemały, środkowy tunel. Co ważne, istnieje możliwość przesunięcia tylnej kanapy w kierunkach przód-tył.

Yeti jest pozycjonowane przez dział marketingowy Škody jako auto miejsko-turystyczne. W samochodzie znajdziemy szereg rozwiązań, które skutecznie znajdują zastosowanie podczas wakacyjnych wypadów. Tylne fotele VarioFlex mogą być łatwo złożone oraz szybko zdemontowane. Warto zastanowić się nad wyborem wersji niewyposażonej w koło zapasowe. Dzięki temu złożenie tylnych foteli zaowocuje uzyskaniem płaskiej powierzchni bagażowej. W takiej kompletacji zamiast „zapasu” otrzymamy zestaw naprawczy. Oparcie środkowego siedziska można wykorzystać jako stolik. Z przodu jest równie dobrze. Miejsca dla kierowcy i pasażera nie brakuje. Mnogość schowków (w tym chłodzone), kieszeni, wieszaków w pełni zadowala. Nie sposób nie docenić wysokiej jakości wykończenia.

[su_note note_color=”#4fa491″ text_color=”#ffffff” radius=”8″]W Yeti widoczność do tyłu jest bardzo dobra. Z przodu jest już nieco gorzej. Słupki A są grube, do tego dochodzą trójkątne, plastikowe zabudowy w ich dolnych częściach. Zatem należy uważać, szczególnie na skrzyżowaniach, bo z widoku łatwo może umknąć pieszy czy rowerzysta.[/su_note]

Przestronny jest również bagażnik. Jego objętość wynosi 405 l (lub 510 l po przesunięciu tylnej kanapy). Przedział bagażowy jest foremny i ma pomocne dodatki, takie jak siatki grodzące, gniazdo zasilające czy liczne haczyki (pomagają w przewozie reklamówek z zakupami). Praktyczna jest również płyta podłogowa. Z jednej strony ma gładką polimerową powierzchnię, z drugiej zaś mamy do dyspozycji miękką, wyłożoną wykładziną. W zależności od rodzaju przewożonego ładunku, znajdziemy coś dla siebie.

Ogólnie rzecz biorąc wnętrze jest utrzymane w szarej, smutnej kolorystyce. Osoby, które poszukują jakichś ciekawszych rozwiązań znajdą je. W wyposażeniu dodatkowym Škoda oferuje w miarę szeroką paletę aranżacji wnętrza.

Właściwości jezdne

Yeti doskonale prowadzi się na asfalcie. Trudno się do czegoś przyczepić. Na szutrach też jest nieźle. Najbardziej zwraca uwagę wyciszenie kabiny. Nawet przy szybkim pokonywaniu nierówności w środku jest cicho. Pod maską Škoda kryje TDI, czyli jednostkę nienależącą do najcichszych. Jednak tłumienie akustyczne nie pozwala przedrzeć się zbyt wielu dźwiękom generowanym przez niemieckiego „klekota”. Przy pokonywaniu poważniejszego terenu należy uważać na niewielki wykrzyż i mały prześwit. To zawieszenie jest przykładem udanego kompromisu pomiędzy wygodą a stabilnością jazdy.

Yeti zostało doposażone w układ wspomagania ruszania pod górę. Zasada działania systemu jest prosta – stojąc na wzniesieniu w momencie zwolnienia pedału hamulca auto jeszcze przez chwilę jest hamowane, dzięki czemu kierowca jest w stanie „na spokojnie” wrzucić bieg i zwolnić sprzęgło, a następnie ruszyć.

W układzie przeniesienia napędu wykorzystano znane z innych modeli koncernu sprzęgło Haldex, które na bieżąco współpracuje z systemem ESP. Przy normalnej jeździe prawie cały moment obrotowy jest przekazywany na przednią oś. Jedynie w sytuacjach awaryjnych (znacząca utrata przyczepności) na tylną oś wędruje znacząca część momentu. Jest to piąta generacja Haldeksa. Za tą konstrukcję odpowiedzialna jest firma BorgWarner.

Podsumowanie

Najtańszy wariant Yeti 4×2 1.2 TSI (105 KM) wiąże się z płatnością 68 000 zł. Ta cena nie należy do atrakcyjnych. Dla porównania Dacia Duster z benzynowym silnikiem o tej samej mocy kosztuje niecałe 40 000 zł. Oczywiście Skoda oferuje trochę więcej niż Dacia, ale różnica w cenie jest znacząca.

Yeti Outdoor ze 170-konnym dieslem i napędem 4×4 kosztuje już 113 550 zł (Elegance). To sporo. Jeśli dobierzemy jeszcze kilka dodatków (na przykład automatyczną skrzynię biegów DSG) to cena wzrośnie o kilkanaście tysięcy.

Mimo takiej polityki cenowej polecam ten samochód. Jest to pewniak, który cieszy się bardzo dobrą oceną wśród właścicieli. Praktyczne nadwozie, napęd 4×4, dynamika oraz właściwości jezdne sprawiają, że – mimo sędziwego wieku – Yeti całkiem przyzwoicie wypada na tle współczesnej konkurencji.

Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK
2.0 TDI: z zapłonem samoczynnym, układ i liczba cylindrów – R4, pojemność skokowa – 1 968 cm3, wtrysk bezpośredni – common rail, moc maksymalna – 125 kW (170 KM) przy 4 200 obr./min, maksymalny moment obrotowy – 350 Nm przy 1 750 – 2 500 obr./min, turbosprężarka, intercooler
SKRZYNIA BIEGÓW
6-biegowa, ręczna, o przełożeniach: I – 3,46; II – 2,05; III – 1,30; IV – 0,90; V – 0,91; VI – 0,76; R – 3,99
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
stały napęd przedniej osi, tylna oś „dopędzana” za pośrednictwem elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego Haldex
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
niezależne, kolumny MacPhersona, stabilizator, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe
ZAWIESZENIE TYLNE
niezależne, wielołącznikowe, stabilizator, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe
UKŁAD HAMULCOWY
hydrauliczny, przód – tarcze hamulcowe wentylowane z jednotłoczkowymi zaciskami, tył – tarcze hamulcowe
UKŁAD KIEROWNICZY
zębatkowy, wspomaganie elektromechaniczne
KOŁA
opony Uniroyal 225/50 R17, obręcze ze stopu metali lekkich
WYMIARY
długość x szerokość x wysokość – 4 222 x 1 793 x 1 691 mm, rozstaw osi – 2 578 mm, rozstaw kół przód/tył – 1 541 / 1 537 mm
MASY, OBJĘTOŚCI
masa własna – 1 540 kg, ładowność – 645 kg, dopuszczalna masa całkowita – 2 110 kg, pojemność zbiornika paliwa – 60 l, pojemność bagażnika – 405 – 1 760 l
OSIĄGI
prędkość maksymalna – 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 8,4 s; średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim/pozamiejskim/mieszanym – 7,1 / 4,9 / 5,7 l/100 km (wg Skoda), spalanie podczas testu – 8,5 / 6,5 / 7 l/100 km

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 – parametry terenowe
Kąt natarcia – 19
Kąt zejścia – 32
Kąt rampowy – 20
Prześwit – 180 mm
Głębokość brodzenia – b.d.
Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 – zalety i wady
+ funkcjonalne nadwozie
+ dobra pozycja za kierownicą
+ widoczność na zewnątrz (tył)
+ elastyczny motor TDI
+ dobra jakość wykonania
+ komfort jazdy
– wysoka cena zakupu

 

Autor: Aleksander Goliat Zdjęcia: Grzegorz Surowiec

...a może to też Cię zainteresuje: