OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Auta terenowe lat 80.

Lata 80 XX wieku to okres wielu ważnych, niekiedy dramatycznych zmian na całym świecie. Protesty robotnicze w Polsce spowodowały lawinę, dzięki której upadł komunizm w Europie Środkowej i Wschodniej. Światem wstrząsały liczne wojny (w Afganistanie, w Libanie, Iracko- Irańska, o Falklandy-Malwiny, inwazja Grenady), rozwijał się też terroryzm. Jednak dzięki rozpadowi Związku Radzieckiego i upadkowi muru berlińskiego świat zakończył Zimną Wojnę. W technice też dużo się działo: zaczęły latać w kosmos wahadłowce, powstały pierwsze komputery osobiste, a walkman i boombox stały się sprzętami codziennego użytku.

W motoryzacji też następowały daleko idące zmiany. W Ameryce ze względu na zbyt wysokie koszty produkcji i niską jakość Chrysler i AMC stanęły na skraju bankructwa, niewiele lepiej powodziło się Fordowi i tylko GM jakoś się trzymał. Triumfowali za to Japończycy i ich produkty, do tego stopnia, ze produkcję wielu modeli w celu uniknięcia cła przeniesiono do USA. Okres ten to również moment pojawienia się na rynku amerykańskim i europejskim nowej wschodzącej potęgi motoryzacyjnej – Korei. Wraz z rozwojem dekady pojazdy stawały się coraz mniejsze i bardziej aerodynamiczne, amerykanie pozbyli się Big-Blocków i zaczęto szeroko stosować wtrysk paliwa w miejsce gaźnika. Zmiany te miały na celu zarówno zmniejszenie zużycia paliwa, które stało się coraz istotniejsze wraz ze wzrostem cen ropy naftowej na światowych rynkach jak również zmniejszenie emisji szkodliwych składników spalin. W czasach tych powstało wiele konstrukcji samochodów terenowych, które są znane i wysoko oceniane do dziś.

W Ameryce, kolebce terenówek, jej czołowy producent przechodził nie tylko poważne zmiany modelowe, ale dosłownie przechodził z rąk do rąk. AMC – właściciel marki próbował ją unowocześniać i ratować związując się z francuskim Renaultem, lecz nie przyniosło to spodziewanych rezultatów i ostatecznie marka wylądowała w ramionach Chryslera, który zaczął odrabiać straty z początku dekady. Za czasów AMC i Renault doszło w Jeepie do dwóch ważnych zdarzeń: w 1984 został wprowadzony na rynek model zastępujący Wagoneera SJ. Był to opracowany wspólnie z inżynierami z Renault model XJ Cherokee. Pojazd ten zrewolucjonizował rynek samochodów terenowych gdyż posiadał samonośne nadwozie połączone w jedną całość ze szczątkowymi ramami i charakteryzował się bardziej europejskimi niż amerykańskimi wymiarami. Dzięki swej konstrukcji nadwozie było lekkie lecz jednocześnie bardzo wytrzymałe, co w znaczący sposób wpływało zarówno na koszty wytwarzania jak też osiągi nowego modelu. Do jego napędu zastosowano trzy silniki: Chyslerowskie 4-cylindrowy2,5 li 6- cylindrowy rzędowy4,2 l- benzynowe i pochodzący od Renault diesel2,1 l. Pojazd miał sztywne mosty zawieszone na sprężynach z przodu i na resorach piórowych z tyłu. Podbił on rynki światowe i stał się jednym z najbardziej rozpoznawanych Jeepów w Europie.

Drugą ważną zmianą było wprowadzenie na rynek w 1987 (tuż przed końcem niezależności) następcy produkowanych do II Wojny Światowej CJ-tów, modelu YJ, nazwanego Wranglerem. W stosunku do poprzednika najbardziej rzucającą się w oczy zmianą były prostokątne reflektory, jednak zmian było więcej: samochód był szerszy, większy i miał miększe zawieszenie. Do napędu stosowano tylko 2 silniki: 4-cylindrowy2,5 li 6- cylindrowy rzędowy4,2 l, połączone z 5-biegowymi manualnymi i 3-biegowymi automatycznymi skrzyniami biegów. Model ten mimo początkowej krytyki przez fanatyków Jeepa (prostokątne reflektory) cieszył się do tego stopnia dużym powodzeniem, że produkowany był także w Chinach i Iranie.

Oprócz tych dwóch modeli w 1981 wprowadzono na rynek pickupy CJ-8 Scrambler i CJ-10, lecz pojazdy te były produkowane tylko przez kilka lat.

Na początku dekady Ford wprowadził na rynek trzecią generację swojego dużego, bazującego na pickupach serii F modelu Bronco. Podstawowym silnikiem stała się rzędowa szóstka o pojemności4,9 l, podczas gdy opcjonalnym był V85,75 lo mocy210 KM. Dostępny był także diesel V8 o pojemności6,9 l. Poza kosmetyką nadwozia podstawową zmianą było wprowadzenie niezależnego przedniego zawieszenia. Pod koniec dekady model ten został zastąpiony bardziej opływową, kolejną czwartą generacją.

Nowością wprowadzoną przez Forda było Bronco II. Młodszy i mniejszy brat modelu full-size. Produkcję rozpoczęto w 1984 w oparciu o podzespoły pickupa Ranger. Samochód miał nie tylko bardziej europejskie wymiary, lecz był napędzany silnikiem produkowanym w Europie. Był to dobrze znany miłośnikom Granad i Capri silnik 2,8 V6 Cologne produkowany w Niemczech. Nieco później został on zastąpiony wersją2,9 l. Próbowano też napędzać Bronco silnikiem diesla od Mitsubishi (2,3 l), ale pojazd ten ze względu na słabe osiągi nie zyskał uznania w Stanach i wersję szybko zarzucono. Auto miało zgrabne 3-drzwiowe nadwozie, było stosunkowo lekkie i zwinne co zyskało mu wielu zwolenników nie tylko w USA.

W General Motors trwała nieprzerwana produkcja ósmej generacji Suburbana i analogicznej drugiej generacji Blazera/GMC Jimmy. Oba te modele oparte na podzespołach pickupów serii C/K z biegiem lat poddawane były niewielkim „up-grade”-om , lecz ich podstawowe podzespoły i wygląd nie ulegał większym zmianom. Wzorem Forda, korzystając z podzespołów małego pickupa skonstruowało model S-10 Blazer, GMC S-15 Jimmy – zmniejszoną wersję dużego pojazdu. Ten mały 2-drzwiowy samochód napędzany mógł być całą gamą silników od maleńkiego 4- cylindrowego1,9 lzapożyczonego od Isuzu i stosowanego w Kalifornii, poprzez większe 2 i2,5 lczwórki aż po V6 o pojemnościach 2,8 i4,3 l. Krótko stosowany był też dieselek Isuzu o pojemności2,2 lśmiesznej jak na Amerykę mocy58 KM. Pojazd stanowił ciekawą ofertę dla tych wszystkich którzy nie chcieli jeździć ogromnymi „Full-sizami” i potrzebowali dobrego pojazdu do wycieczek w teren. Do końca dekady pojazd był stopniowo unowocześniany uzyskując drugą parę drzwi na jej powitanie.

Chrysler po wykupieniu AMC stał się posiadaczem marki Jeep i rozpoczął silną współpracę z Mitsubishi, co zaowocowało między innymi pojawieniem się na rynku amerykańskim samochodu Dodge Raider, będącego niczym innym jak pierwszą generacją Pajero. Natomiast produkcja Ramchargera (full-size) trwała nadal w najlepsze ulegając w międzyczasie tylko drobnym modyfikacjom idącym z duchem czasu.

Firma International z początkiem lat 80 zaprzestała produkcji Scouta II i skupiła się na dużych ciężarówkach.

Na wyspach brytyjskich panował niepodzielnie Land Rover, a lata 80- spowodowały tylko umocnienie tej pozycji. Po trzech seriach klasycznego Land Rovera przyszła pora na zmiany nie tylko w konstrukcji. W 1983 pojawiły się Land Rover 90 (Ninety) i Land Rover 110 (One Ten), które to pojazdy zapoczątkowały nową erę w historii LR-a. Anglicy bazując na sprawdzonych rozwiązaniach i elementach poprzednich serii skonstruowali nowocześniejszy model mogący nadążyć za konkurencją. Jakkolwiek rama i nadwozie pozostały poddane tylko minimalnym zmianom, to zastosowano nowe, oparte na sprężynach spiralnych zawieszenie, układ napędowy full-time z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego przejęty z modelu Range Rover, zmodernizowano wnętrze, wprowadzono pojedynczą, większą szybę czołową, oraz zastosowano zmodernizowaną gamę silników obejmującą silnik diesla o pojemności2,5 li mocy68 KM, odprężony benzynowy V83,5 lmocy113 KMi powiększony do2,5 lstary silnik benzynowy. Zapotrzebowanie na większe pojazdy zaowocowało stworzeniem trzeciego rozstawu osi -127 cali. Pojazd ten budowany był głównie jako 4 drzwiowy pickup, lecz często służył też jako podstawa do budowy różnych wersji specjalnych. W międzyczasie Range Rover poddawany był modyfikacjom z których najważniejszą było wprowadzenie w 1981 roku wersji 5-drzwiowej, a także silnika diesla firmy VM o pojemności2,4 lpotem zwiększonej do2,5 l. Z biegiem lat zmieniało się też wnętrze i wyposażenie pojazdu, z początkowo dość spartańskiego do pełnego luksusu. Lata 80 Land Rover zakończył jeszcze jedną premierą.

<p style="te

...a może to też Cię zainteresuje: