Przepisy prawne dotyczące dopuszczenia do sprzedaży opon MT przeznaczonych do pojazdów terenowych wpłynęły na mocne zubożenie oferty tego typu ogumienia. Obecnie wraz ze wzrostem sprzedaży pojazdów terenowych sytuacja zaczyna się poprawiać. Jedną z ciekawszych propozycji jest Achilles Desert Hawk XMT.
Marka Achilles powstała prawie 30 lat temu w Indonezji i obecnie należy do firmy Multistrada Arah Saranaz, która swoją siedzibę ma w Dżakarcie. Początkowo firma specjalizowała się w produkcji opon do rowerów i skuterów, jednak późniejsza współpraca z markami Pirelli i Continental spowodowała rozszerzenie oferty o ogumienie do samochodów osobowych i ciężarowych.
Zastosowanie
Kierowcy praktykujący rekreacyjną jazdę w terenie muszą zmierzyć się z problemem doboru ogumienia. O agresywności opon MT decyduje wielkość i przestrzeń pomiędzy klockami bieżnika. Wraz ze wzrostem wielkości klocków i przestrzeni pomiędzy nimi poprawiają się parametry pracy opony w błotnistym terenie. Jednocześnie taki układ bieżnika niekorzystnie wpływa na komfort jazdy po utwardzonej nawierzchni (duży hałas i przenoszenie drgań na nadwozie). Opony Achilles Desert Hawk XMT stanowią pewnego rodzaju kompromis – przy stosunkowo zwartej budowie bieżnika pozwalają na komfortową jazdę.
Rozmiary
Dostępna rozmiarówka jest szczególnie ważna w przypadku opon terenowych, gdyż kierowcy modyfikując zawieszenia swoich pojazdów, często decydują się na montaż ponadwymiarowego ogumienia. Obecnie na polskiej stronie Achillesa figuruje 9 rozmiarów, na amerykańskiej znajdziemy ich zdecydowanie więcej. W rzeczywistości w ofercie jest ponad 30 rozmiarów na obręcze 15-20” o profilach 60-75. Ja zdecydowałem się na wariant 265/265/65 R17, gdyż opony w tym rozmiarze można zamontować w Jeepie Wranglerze bez ingerencji w zawieszenie. Indeks nośności wynosi 120/117 1 400 kg lub 2×1 285 kg (w przypadku montażu w pojeździe z ogumieniem bliźniaczym). Indeks prędkości Q oznacza nieznaczne spowolnienie pojazdu do teoretycznej prędkości 160 km/h. Tajemnicze oznaczenie 10PR odnosi się natomiast do możliwości zastosowania wysokiego ciśnienia – nawet 80 psi (550 kPa), czyli około 5 atmosfer. Przekłada się to na przeniesienie ciężkości i wytrzymałość opony.
Wzór bieżnika
Wzór bieżnika opony Achilles jest typowy dla ogumienia MT – symetryczny z dużymi klockami ułożonymi w cztery rzędy. Opona nie jest kierunkowa. Czoło to układ prostopadle i ukośnie ustawionych do siebie klocków. Dwa centralne rzędy zachodzą na siebie, skrajne – na bok opony, chroniąc jej ścianki. Geometria ułożonych klocków jest podobna z obu stron, jednak po jednej klocki są wyraźnie niższe. Dobrym rozwiązaniem wydaje się też „zeschodkowanie” kloców przy zewnętrznych rzędach bieżnika, co usprawnia odprowadzanie wody oraz ułatwia oczyszczanie bieżnika podczas poruszania się po błocie.
Bieżnik opony został starannie zaprojektowany. Opona sprawdza się zarówno na kamienistym podłożu, jak i na utwardzonej nawierzchni
Osłona boków i konstrukcja
Achilles Desert Hawk X-MT jest wyposażony w technologię X-Design Sidewall Protection, czyli wzmocnienie ścianek bocznych zwiększające wytrzymałość. Opona ma również wzmocnioną konstrukcję wewnętrzną, którą stanowią trzy warstwy poliestrowe, dwie warstwy stalowe i dwie warstwy nylonowe. Przeciętnie w oponach mamy dwie warstwy poliestrowe i jedną nylonową. Wzmocnienie konstrukcji wewnętrznej ma istotny wpływ na żywotność ogumienia. W terenie, gdzie opona jest poddawana ciągłym ugięciom miejscowym, niezbędna jest zwiększona stabilizacja.
Jazda
O stereotypie, że tylko Amerykanie potrafią zrobić dobrą oponę terenową, należy już zapomnieć. Potwierdzeniem tej tezy jest opisywany Achilles (oferowany również na rynku amerykańskim). Podczas testów pierwsze kilkaset kilometrów pokonałem po asfaltowej nawierzchni i wsłuchiwałem się w odgłosy, które zawsze powstają przy tym typie bieżnika. Hałas był na umiarkowanym, w pełni akceptowalnym poziomie. Po osiągnięciu wyższych prędkości (powyżej 60 km/h) odgłos stawał się monotonny. Nie pojawiały się też dodatkowe wibracje. Po wjechaniu na szutrową drogę również nie było zaskoczenia. Opona prawidłowo utrzymywała kierunek jazdy i dobrze trzymała się drogi na zakrętach. Obawiałem się ruszania na piasku, gdyż najczęściej opony typu MT zagłębiają się w nim. Achilles poradził sobie jednak całkiem nieźle. Podczas powolnej jazdy po błotnistej drodze przysypanej liśćmi opony miały tendencję do zaklejania się.
Po powrocie do domu i umyciu ogumienia, pojawiły się na nim drobne nacięcia spowodowane ostrymi kamieniami, co jednak nie było niczym zaskakującym. Nie miałem okazji, by przetestować opony w warunkach zimowych. Teoretycznie Achilles posiada oznaczenie M+S, jednak wydaje mi się, że nie sprawdzi się on na ośnieżonej nawierzchni. Opony z dużymi bloczkami bieżnika są wykonane z twardszej mieszanki odpornej na uszkodzenia i nie poddają się łatwo śliskiej nawierzchni, gdyż nie mają licznych lamelek charakterystycznych dla opon zimowych.
Podsumowanie
Achilles Desert Hawk X-MT to bardzo dobry wybór dla entuzjastów rekreacyjnej jazdy w terenie. Opony znakomicie sprawdzą się przede wszystkim w błotnistym terenie górzystym, na kamienistych szlakach oraz na szutrowej nawierzchni. Wzmocniona konstrukcja (zarówno boków, jak i wewnętrzna) pozwala na bardziej dynamiczną i twardszą jazdę w terenie bez obawy o uszkodzenia. Za Achillesem przemawia również relatywnie niska cena – w porównaniu do marek premium różnica może wynieść nawet 50%. Ξ