OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Volvo XC

Volvo V70 XC

SUV według Volvo

Historia linii XC nie jest zbyt długa, gdyż obejmuje modele stworzone po 1998 roku. W tak krótkim czasie powstało jednak kilka modeli, obok których nie sposób przejść obojętnie. Każdy z nich okazał się strzałem w dziesiątkę i wyznaczył nowy kierunek rozwoju marki.

Wydaje się, że Volvo przespało moment, w którym inne marki zaczęły rozwijać konstrukcje pojazdów terenowych. Tak przynajmniej było do końca ubiegłego wieku. Oczywiście szwedzki producent oferował w przeszłości kilka użytkowych modeli, jednak powstawały one z myślą o kliencie instytucjonalnym.
Koniec lat dziewięćdziesiątych nie był dobrym momentem dla Volvo. Ogromne sukcesy z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych poszły już w zapomnienie. Co prawda firma nadal produkowała solidne i odporne na trudne warunki atmosferyczne pojazdy, ale ich cena skutecznie odstraszała klientów. W tym samym czasie europejski rynek pojazdów Sport Utility zaczynał się dynamicznie rozwijać, mimo iż SUV-y nadal stanowiły jedynie niewielki procent sprzedawanych pojazdów. W 2001 roku było to ok. 100 tys. egzemplarzy, czyli o 20% więcej niż w roku 2000. Volvo było bardzo spóźnione, bowiem na rynku figurowało już BMW X5 a Range Rover zapowiadał trzecią generację. W roku 1999 część firmy zajmującą się produkcją samochodów osobowych przejął Ford – od tej pory logo Volvo miało być współdzielone.

Początek XC70 (1998-2006)

Volvo V70 XC

Volvo V70 XC

Dwa lata po premierze modelu V70 Volvo zdecydowało się wprowadzić na rynek uterenowione kombi. Podobnie postąpiło Audi z modelem A6 Allroad oraz Subaru z Legacy Outbackiem. Pojazd szwedzkiego producenta debiutował jesienią 1997 roku na targach we Frankfurcie. Czteronapędowe V70 Cross Country było oferowane tylko z doładowanym, pięciocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2,4 l (2 435cm3) i mocy 190 KM. Napęd był stale przenoszony na przednią oś, a za dołączanie tyłu odpowiadało proste sprzęgło wiskotyczne.
W 2000 roku – już za czasów Forda – do sprzedaży została wprowadzona druga generacja modelu V70, bazująca na płycie podłogowej P2 (wspólnej dla kilku modeli Forda). Wraz z nią pojawił się czteronapędowy model V70 XC. Pojazd, tak jak i jego poprzednik, wyróżniał się większym prześwitem, brakiem malowanych zderzaków oraz poszerzonymi nadkolami. Pod maską pracował zmodernizowany silnik benzynowy (znany z poprzedniej generacji) o pojemności 2,4 l i mocy 200 KM oraz momencie 285 Nm. Drugą opcją był turbodoładowany diesel o pojemności 2,4 l (2 400cm3), występujący w dwóch wersjach: o mocy 126 KM i 163 KM. Do 2002 roku włącznie za przekazanie napędu odpowiedzialne było sprzęgło lepkościowe.
W 2003 roku zadebiutował model XC90, a wraz z nim nazwa XC70. W ten sposób wyodrębniono nową linię pojazdów. Sporą zmianą było również zastosowanie sprzęgła lepkościowego Haldex 2. generacji wraz z nową koncepcją pracy rozdzielającą moment obrotowy w proporcjach 70/30 (przód/tył). W tym czasie modernizację przeszedł również silnik benzynowy. Jego moc zwiększyła się do 210 KM, a moment obrotowy – do 320 Nm. Rok później XC70 zaserwowano kolejne zmiany – na warsztat wzięto bowiem silnik diesla, którego moc urosła do 185 KM, a moment do 400 Nm.
XC70 okazało się ogromnym sukcesem, tym samym przyczyniając się do wdrożenia do produkcji większego modelu XC90.

XC90 (2002-2014)

Volvo XC90

Volvo XC90

Już w 1997 roku zaprezentowano koncept Volvo ACC (Adventure Concept Car*), który niewiele różnił się od wprowadzonego później do sprzedaży modelu produkcyjnego. Oficjalna premiera pojazdu odbyła się na początku 2002 roku. Model od razu przypadł do gustu nie tylko klientom europejskim, ale też tym zza Oceanu. W ofercie znajdowały się głównie silniki benzynowe: 2,5-litrowe R5, 2,9- i 3,2-litrowe R6 a od 2004 roku także sławne 4,4-litrowe V8 konstrukcji Yamahy (szczególnie popularne w USA). Mniejszym zainteresowaniem cieszyły się wersje z jednostkami diesla o pojemności 2,4 l.
W roku 2004, a później w 2006, pojazd przeszedł drobny lifting. Kolejne zmiany pojawiły się w roku 2009 – przeprojektowano wtedy logo (litery na tylnej klapie zostały bardziej rozstrzelone). W dziesiątym roku produkcji, tj. 2012, pojazd znowu został poddany zmianom. Modyfikacje objęły głównie nadwozie, w tym: zderzaki, światła, nadkola, progi i felgi.
W Szwecji produkcja pierwszej generacji została zakończona w 2014 roku, a linię produkcyjną przeniesiono do Chin, do nowej fabryki Volvo w Daqing w prowincji Heilongjiang. Tam ponownie uruchomiono produkcję XC90 Classic dla potrzeb tamtejszego rynku.
Volvo XC90 znakomicie się sprzedawało. Przez 12 lat do klientów trafiło łącznie 636 143 egzemplarzy. Kolejny model – wielokrotnie zapowiadany – do pierwszych klientów trafił w 2015 roku.

Pojazd obecnie znajduje się w muzeum Volvo w Goteborgu.

XC70 (2007-2016)

Volvo XC70

Volvo XC70

Premiera trzeciej generacji XC70* miała miejsce na początku 2007 roku. Rok później pojazd trafił do sprzedaży. Konstrukcja modelu bazowała na tej samej płycie podłogowej (P3) co Ford Mondeo i Volvo S80 drugiej generacji. Wspólne były też elementy wyposażenia. XC70 od wariantu V70 różniło się przede wszystkim nielakierowanymi poszerzeniami nadkoli i zderzakami oraz zwiększonym prześwitem. Pojazd zadebiutował z nowym silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,2 l i mocy 238 KM, a także wysokim momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm. Rok później do oferty dołączyła sześciocylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 3 l. W 2010 roku oba motory zostały zmodernizowane, zyskując na osiągach. Do wyboru klientów pozostawał też wysokoprężny silnik o pojemności 2,4 l. Występował on w kilku konfiguracjach i również został zmodernizowany pod koniec 2009 roku. W tym czasie we wnętrzu XC70 zaszły kosmetyczne zmiany, co wiązało się z wprowadzeniem między innymi nowej nawigacji.
Pod koniec 2013 roku Volvo zaproponowało kolejne modyfikacje. Objęły one głównie front pojazdu, a dokładniej zderzak, atrapę chłodnicy oraz światła. W roku 2016 zakończono produkcję, a miejsce XC70 zajęło V90 z odmianą Cross Country.

XC70 przez cały czas produkowane było w zakładach Volvo Cars w Torslanda na Hisingen w Göteborgu.

Kryzys po 2008 roku

Duże spadki sprzedaży po wybuchu kryzysu w 2008 roku niestety nie ominęły Forda, który zmuszony był przyjąć ofertę chińskiej firmy Zhejiang Geely Holding Group Limited. 29 marca 2010 roku podpisano kontrakt na kwotę 1,8 mld dolarów. I choć mogło się wydawać, że szwedzka marka w chińskich rękach nie będzie oznaczała niczego dobrego, to czas pokazał, że to tylko mit, a Volvo znów odnosi sukcesy.
XC60 (2008-…)
Koncept XC60* po raz pierwszy zaprezentowano w 2007 roku w Detroit. Stylistyka pojazdu była bardzo zbliżona do designu XC90, co sugerowało, że po 6 latach nastał czas na wprowadzenie kolejnej generacji tego modelu. Stało się jednak inaczej. Volvo przedstawiło zupełnie nowy pojazd, który w kolejnych latach zdominował większego brata.
XC60 bazowało na nowej platformie podłogowej P3, natomiast układ przeniesienia napędu został zapożyczony z Land Rovera Freelandera (w tym czasie zarówno Volvo, jak i Land Rover należały do Forda). Produkcja pojazdu odbywała się w zakładach Volvo Car Gent w Belgii. Dyrektorem odpowiedzialnym za projekt był Lars Blenwall. W 2009 roku XC60 było najlepiej sprzedającym się modelem producenta, tym samym konieczne było uruchomienie zakładu w Goeteborgu, a później także w Malezji (od 210 roku) i Chinach (od 2014 roku).
Pojazd wpisywał się w oczekiwania klientów poszukujących kompaktowych SUV-ów. W 2012 roku w ofercie pojawiła się wersja hybrydowa plug-in. Rok później pojazd przeszedł lifting nadwozia: przeprojektowano front, zmieniono zderzaki, atrapę chłodnicy i lusterka boczne, zrezygnowano też z czarnych progów, zamieniając je na lakierowane w kolorze nadwozia.

Wspomniany pojazd koncepcyjny znajduje się w Muzeum Volvo w Goteborgu i zajmuje miejsce tuż za prototypem XC90.

XC90 (2015-…)

Druga generacja XC90 była zapowiadana już 2012 roku. Producent obiecywał wtedy, że ukaże się ona pod koniec 2014 roku. Tak też się stało. Nowy model został zaprezentowany w sierpniu podczas specjalnej konferencji prasowej odbywającej się w Sztokholmie. Szersza publiczność mogła się z nim zaznajomić dopiero w październiku w Paryżu. Projekt nowego nadwozia nawiązywał do poprzednika – był jednak nieznacznie dłuższy i szerszy, ale też niższy. To, co podkreśla producent, to zaawansowanie technologiczne i mnogość układów bezpieczeństwa czynnego i biernego. Nowy pojazd występuje tylko z dwulitrowymi jednostkami o pojemności 1 969 cm3. Są to dwie konstrukcje diesla oraz dwa silniki benzynowe z pojedynczym lub z podwójnym doładowaniem. Dodatkowo istnieje możliwość zakupu konfiguracji benzyna/silnik elektryczny.

XC60 (2017-…)

Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano drugą generację modelu XC60. Ponadto w najbliższych miesiącach czeka nas premiera mniejszego modelu, prawdopodobnie będzie to XC40. Mocne dokapitalizowanie marki pozwoliło wyjść Volvo na prostą.

Nazewnictwo

Obecnie w ofercie modelowej dokonano usystematyzowania nazewnictwa i jasnego wyodrębnienia modeli. Liczby 40, 60 i 90 oznaczają kolejne (coraz większe) pojazdy. Literę S znajdziemy w nazwach sedanów, V – kombi a XC – pojazdów typu SUV. Jednocześnie niektóre modele osobowe z oznaczeniem S lub V zostały uterenowione i otrzymały dopisek Cross Country.

Kalendarium XC70

2000 – model P2 V70 XC
2003 – zmiana nazwy na XC70
2004 – lifting nadwozia
2005 – modernizacja silników
2007 – nowy model: P24 XC70
2013 – lifting nadwozia
2016 – koniec produkcji

Kalendarium XC90

1997 – koncepcja Volvo ACC (Adventure Concept Car)
2001 – pojazd koncepcyjny Volvo ACC (Detroit)
2004 – lifting frontu
2005 – wprowadzenie silnika V8 o pojemności 4,4 l
2006 – zmiany w obrębie nadwozia
2007 – lifting nadwozia
2011 – lifting pojazdu
2014 – prezentacja prototypu XC Coupe (Detroit)
2014 – prezentacja II generacji (Sztokholm)
2014 – zakończenie produkcji I generacji i przeniesienie linii produkcyjnej do Chin

Kalendarium XC60

2007 – premiera pojazdu koncepcyjnego (Detroit)
2008 – premiera modelu (Genewa)
2013 – lifting nadwozia
2017 – premiera II generacji (Genewa)

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum

...a może to też Cię zainteresuje:

Superwinch X9 powraca

Na polski rynek wraca znana wielu osobom wyciągarka Superwinch X9. Model ten produkowany jest już dobre kilkanaście lat. Jego sprawdzona

Czytaj dalej >>
Zło konieczne? Orurowanie

Na ulicach spotykamy wiele rozwiązań osłon wykonanych z elementów rurowych. Przy nowych samochodach rekreacyjnych, crossoverach, występują najczęściej chromowane orurowania o

Czytaj dalej >>