OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Wyprawowy Hilux – Adventure Starts Here

Wyprawowy Hilux - OFF-ROAd PL magazyn 4x4

AUTOR: Jacek Iskra, ZDJĘCIA: Arkadiusz Jaskuła

Auto wyprawowe to nie tylko maszyna, ale i styl życia. Jeśli jesteś miłośnikiem podróży i przygód, to prawdopodobnie marzysz o samochodzie, który pozwoli na pokonanie wymagającego terenu i zapewni schronienie w każdych warunkach. Zbudowaliśmy samochód, który spełnia powyższe kryteria – auto przygotowane do dalekich i bliskich wypraw, z wyposażeniem oferującym niezależność i autonomię na kilka dni.

O samochodzie przeczytasz też w Magazynie OFF-ROAD PL nr 7-8 2023 (251)!

Gdy już zdecydujemy się na budowę własnej wyprawówki to pierwszym wyzwaniem, z którym musimy się zmierzyć jest wybór samochodu – bazy naszego projektu. Na rynku jest coraz mniej samochodów w wersji station wagon, które mogą być przystosowane do standardów auta wyprawowego. Większość nowych samochodów posiadających reduktor oraz napęd na cztery koła dostępnych w salonach, to auta z nadwoziem typu pickup. My wybraliśmy Toyotę Hilux. Dlaczego? O tym poniżej.

Wyprawowy Hilux

Toyota Hilux nowej generacji z 2021 roku to doskonała baza do zbudowania auta wyprawowego. Niezawodność tego modelu, znana jest od wielu lat. Liczymy, że w nowej wersji sprawdzi się jeszcze lepiej niż jej poprzednia generacja. Model ten jest eksploatowany nawet w najtrudniejszych warunkach. Do zalet których podróżnicy zignorować nie powinni należą: duża sieć serwisowa i dealerska, łatwy dostęp do części i bogata oferta akcesoriów tuningowych.

Planując budowę nowoczesnego samochodu wyprawowego przyjmujemy następujące kryteria, które taki samochód powinien bezwzględnie spełniać:
1. Komfort podróżowania na dużych odległościach: mocny silnik, dobra pozycja za kierownicą.
2. Dzielność terenowa: dobre zawieszenie, które pozwala nam szybko i bezpiecznie poruszać się na dojazdówkach, po szutrach i asfalcie.
3. Dobra trakcja w terenie.
4. Dobre warunki biwakowania: bardzo dobre warunki snu i funkcjonowania w ramach i wokół obozu, który wyznacza samochód. Niezależność energetyczna (system zarządzania energią oparty o panele słoneczne), własne źródło czystej wody (wbudowany zbiornik wody) oraz komfort cieplny zapewniany przez ogrzewanie postojowe

Zabezpieczenie

Przed rozpoczęciem prac podwozie samochodu zostało zabezpieczone antykorozyjne. Ponadto rama (także wewnątrz) i profile zamknięte zostały zabezpieczone woskami antykorozyjnymi. Zawieszenie to podstawa samochodu terenowego. Przed wyborem zawieszenia warto sprawdzić wszystkie jego parametry, ponieważ im dłużej samochód porusza się po nierównościach, tym mocniej amortyzatory się nagrzewają tracąc swoje optymalne właściwości tłumienia. Ważną cechą amortyzatora wpływającą na jego wytrzymałość jest średnica tłoka i ilość mieszanki olejowo-powietrznej. Najlepszym wyborem amortyzatorów są te, które posiadają dodatkowy zewnętrzny zbiornik. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że przy długiej jeździe amortyzator dłużej zachowuje swoje właściwości tłumiące. Jeśli jeszcze
dodatkowo posiada regulację siły odbicia i dobicia, to mamy niemalże rajdowy amortyzator, w aucie wyprawowym.

Wybrany „zawias”

Wybór padł na BP-51 od Old Man Emu. Jest to jeden z najlepszych amortyzatorów dostępnych na rynku, który łączy w sobie wydajność, trwałość oraz możliwość regulacji, dzięki której możemy dopasować ustawienia do różnych warunków terenowych lub aktualnego obciążenia pojazdu. Dzięki temu, auto zapewnia komfortową i bezpieczną jazdę w zasadzie w każdych warunkach.

Kolejnym ważnym komponentem samochodu wyprawowego są koła. Nie mam na myśli tutaj wyłącznie opon, ale, także felgi. Konsekwencją doposażenia samochodu jest zwiększenie jego masy. Jeśli dodamy do tego popularny lift, to mamy do czynienia z przeniesieniem środka ciężkości w górę. Sytuacja taka ma bezpośredni wpływ na pewność prowadzenia i sterowność auta co z kolei bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo podróżowania. Wymaga to środka zaradczego w postaci poszerzenia samochodu. Można to zrobić na dwa sposoby: zastosować felgę z odpowiednim ET lub dodać odpowiednio dobrany dystans koła.

Start do wielkiej przygody AKADEMIA 4×4 – zamów teraz!

Koła

W zbudowanym przez nas samochodzie, zastosowaliśmy opony o rozmiarze 33″, które założyliśmy na 17-calowe felgi EVO Corse . Zastosowanie mniejszego rozmiaru felgi pozwoliło na zastosowanie opony o w yższym profilu, co w praktyce przyczyniło się do lepszej trakcji i komfortu podczas jazdy w terenie. Wybrane felgi łączą w sobie estetykę z wytrzymałością sprawdzoną na rajdzie Dakar, co czyni je idealnym wyborem dla auta wyprawowego. Dodatkowo poprzez zastosowanie felgi z odpowiednim ET uzyskaliśmy zamierzony efekt rozstawu kół co bezpośrednio poprawia bezpieczeństwo oraz prowadzenie i sterowność auta. Miłym dla oka dodatkiem (będącym niejako gratisowym bonusem) jest uzyskanie bardzo atrakcyjnego wyglądu samochodu.

Osłony

Dobra ochrona podwozia to klucz do bezpiecznej jazdy w terenie. Aby zabezpieczyć podwozie Hiluxa, zastosowano aluminiowe osłony, które chronią chłodnicę, skrzynię biegów, reduktor oraz zbiornik AdBlue. Osłony posiadają odpowiednie wycięcia, które umożliwiają wentylację podwozia podczas jazdy. Dzięki osłonom jadąc po dużych kamieniach, głazach czy koleinach, nie musimy obawiać się uszkodzenia elementów wystających czy narażonych na otarcia i wgniecenia. Dodatkowo, zainstalowane progi boczne, pomagają podczas wsiadania i wysiadania, umożliwiają zastosowanie hi-lifta oraz zabezpieczają drzwi podczas ciasnych przejazdów przy drzewach i dużych głazach.

Zewnętrzny wlot powietrza do silnika (popularny Snorkel) to nie tylko przydatne rozwiązanie podczas jazdy przez głębsze przeszkody wodne, ale również ważny element ochrony silnika. Źródło zasysanego powietrza przez snorkel znajduje się najczęściej w najwyższym punkcie auta, a nie jak to ma miejsce w fabrycznym samochodzie w nadkolach, co przyczynia się do tego, że zasysane do silnika powietrze jest chłodniejsze i czystsze. Jest to szczególnie ważne w przypadku jazdy w warunkach znacznego zapylenia, które może przyczynić się do szybszego zużycia poszczególnych podzespołów silnika.

Winch

Jazda w terenie wiąże się z ryzykiem ugrzęźnięcia. Dlatego tak ważnym elementem wyposażenia auta wyprawowego jest wyciągarka, która da nam szansę na gładkie i bezproblemowe wyjście z opresji. W naszym przypadku wybraliśmy model Warn VR Evo 12 z liną syntetyczną. Dla zapewnienia optymalnych parametrów jej pracy specjalnie zaprojektowaliśmy płytę umożliwiającą umieszczenie jej w najwyższym punkcie oryginalnego zderzaka.

Tylny, stalowy zderzak otrzymał szeklę do wyciągania oraz belkę do haka holowniczego. Zderzak pozwoli nam na bezpieczne holowanie innych pojazdów w razie potrzeby, a także chroni tylną część samochodu podczas jazdy w trudnym terenie.

Światło i woda

Chcąc znacznie poprawić jakość oświetlenia i jego zasięg zdecydowaliśmy się na montaż dalekosiężnych lamp LAZER Triple R 750 z wykorzystaniem dedykowanego zestawu montażowego do atrapy
chłodnicy. Pozwoliło to na umieszczenie lamp w optymalnym dla ich pracy miejscu – poniżej linii maski samochodu.

W samochodzie zamontowaliśmy zbiornik wody użytkowej, który zapewnia jej zapas w sytuacji braku możliwości korzystania z niej w terenie. Pozwala to na uzyskanie swoistego bufora na pokonywanej trasie czy biwakowania w miejscach w których dostęp do wody jest utrudniony.

Zabudowa mieszkalna

Podczas wypraw korzystamy z auta jak z domu. Szczególnie w sezonie wiosenno-letnim, kiedy ładna pogoda zachęca do spędzania czasu na zewnątrz. Podczas wypraw w chłodniejsze klimaty, docenilibyśmy jednak możliwość skorzystania ze schronienia. Gotowym rozwiązaniem na powyższe potrzeby jest zabudowa typu Canopy Camper firmy Alu-Cab, która w zasadzie od ręki daje nam wiele korzyści. Po montażu otrzymujemy kompaktową przestrzeń wyposażoną w osobne miejsce do spania (dostępne bezpośrednio z wnętrza) i przestrzeń do dowolnego zagospodarowania np. na szafki, elementy wyposażenia kuchennego (zlew, kuchenka, lodówka) itp.

Zabudowa Alu-Cab została zaprojektowana w myśl praktycznych rozwiązań takich jak system szybkiego montażu akcesoriów, wytrzymałych drzwi umożliwiających montaż na nich koła zapasowego, dużych okien wyposażonych w moskitierę zapewniającą wentylację wnętrza oraz funkcjonalnego oświetlenia LED. Dostarczone w standardowym wyposażeniu zadaszenie 270° zapewnia ponad 10m² powierzchni chroniącej nas przed nadmiarem słońca lub deszczem Wykorzystanie aluminium jako materiału z którego zbudowano canopy zapewnia odpowiednią sztywność konstrukcji i najlepszy stosunek jej wytrzymałości do wagi. Główne profile aluminiowe posiadają szyny, które umożliwiają łatwe dokręcenie nowych akcesoriów. Zabudowa nie wystaje poza obrys samochodu na boki, a jej wysokość to jedynie suma wysokości hardtopu i namiotu. Dzięki temu samochód nie jest przesadnie podniesiony ani poszerzony, co nie przeszkadza w jeździe terenowej.

Wyprawowy Hilux – maksymalne wykorzystanie przestrzeni

Wspomniana wcześniej wewnętrzna przestrzeń została przez nas wykorzystana na zabudowę meblową. Naszym celem było stworzenie miejsca na przechowywanie wszystkich niezbędnych akcesoriów potrzebnych podczas wypraw oraz zapewnienie możliwości gotowania wewnątrz oraz korzystania ze zlewu z ciepłą i zimną wodą. Zabudowa została wykonana z lekkich i wytrzymałych sklejek wyciętych w technologii CNC, a jej wnętrze mieści także ogrzewanie postojowe powietrzne, które zapewni nam ciepło podczas chłodnych wieczorów i nocy. Dzięki systemowi zarządzania energią, składającego się z dwóch akumulatorów zasilanych panelami solarnymi na dachu, możemy bez przerwy korzystać z lodówki, która znalazła swoje miejsce w centralnej części zabudowy. Ogrzewanie czy ekspres do kawy może pracować nawet przez kilka dni, bez konieczności uruchamiania silnika. Specjalne przyłącze umożliwia podłączenie samochodu do zasilania 230 V, co daje pełną swobodę z korzystania ze wszystkich systemów samochodu zasilanych energią elektryczną, a także zapewnia pełne ładowanie wszystkich akumulatorów (rozruchowy i dodatkowy).

Dopełnieniem wyposażenia jest zamontowana na zewnątrz (na prawym boku pojazdu) akcesoryjna kabina prysznicowa Alu-Cab, która zapewnia komfort i prywatność podczas kąpieli. Dodatkowo w trakcie projektowania zabudowy, przewidzieliśmy miejsce na przenośną toaletę.

Czy wiesz, że jesteśmy też na Tik-Toku?

Odrobina nowoczesności

Wnętrze podświetlane jest łagodnym światłem o ciepłej barwie, natomiast na zewnętrznych ścianach zabudowy zamontowaliśmy funkcjonalne światła robocze oparte o soczewki rozpraszające światło. Sterowanie całością powierzyliśmy systemowi Linx opracowanemu przez australijskiego producenta ARB, który umożliwia podłączenie odbiorników do wspólnej centrali i sterowanie za pomocą technologii bluetooth. Dzięki temu możemy kontrolować oświetlenie, kompresor, wyciągarkę lub odczytywać dane z czujników będąc nawet poza samochodem. Nasza zabudowa to rozwiązanie dla każdego, kto ceni sobie wygodę i funkcjonalność w terenie.

Na koniec

Podsumowując, w trakcie projektowania i budowania auta wyprawowego, należy wziąć pod uwagę szereg czynników i zmiennych (m.in. takich jak docelowa waga, przeznaczenie pojazdu i ilość osób, które będą nim podróżować), które są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i wygody podczas każdej podróży. Odpowiednio dobrane koła, zawieszenie oraz osłony zapobiegające uszkodzeniom mechanicznym – to wszystko będzie decydować o tym czy będziemy zadowoleni z końcowego efektu i czy samochód sprawdzi się w trakcie pokonywania kilometrów na drogach i bezdrożach na całym świecie. Jeśli więc marzysz o długich i ciekawych wyprawach, podróżując w komfortowych i bezpiecznych warunkach, to samochód wyprawowy jest dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Jeśli do nas przyjedziesz, zadbamy o to aby, był to samochód wyposażony w najnowsze dostępne technologie, zapewniające komfort, bezpieczeństwo i swobodę przemieszczania się w każdym terenie. Daj się porwać przygodzie, zbuduj swój własny samochód wyprawowy i odkrywaj świat razem z nami!

...a może to też Cię zainteresuje:

STREAMLIGHT LITEBOX H.I.D.

Najpierw zainteresowała nas cena – przeszło 3 tysiące złotych za latarkę, a w zasadzie reflektor wyglądający na całkowicie normalny. Doszukiwaliśmy

Czytaj dalej >>
Mercedes Unimog

Siedemdziesiątka Unimoga Pierwsze jazdy testowe prototypu Unimoga odbyły się prawie 75 lat temu. Mimo że jeszcze nie był to Mercedes,

Czytaj dalej >>
AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY