OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

W trójkę raźniej. Yamaha Viking 2014.

01

Najmłodsze dziecko z rodziny Yamahy w kabinie mieści trzy pełnowymiarowe fotele. To, m.in. w połączeniu z wydajnym systemem wentylacji, ma zapewnić relatywnie wysoki komfort jazdy. Do tego dochodzą niezłe walory użytkowe pojazdu. Jak widać, wiking poczynił sprawne przygotowania do wojny w segmencie niewielkich użytkowych czteronapędowców.

Japońscy wikingowie (jakkolwiek to brzmi) napędzani są za pomocą [tooltip title=”jednostki” content=”Do tej pory ten silnik był wykorzystywany w modelu Grizzly 700. Adaptując go do Vikinga, wprowadzono kilka drobnych zmian (np. zwiększono stopień sprężania).” type=”info” ]jednostki[/tooltip] o pojemności 686 cm3. W układzie napędowym znajdziemy jeden wałek rozrządu (SOHC). Jeśli chodzi o dynamikę Yamahy, mieści się ona w ogólnie przyjętych standardach – prędkość maksymalna to 80 km/h. Tak – Viking to może i nie ultraszybka maszyna z doładowanym silnikiem o pojemności 1 000 cm3. Może i nie znajdziemy tu spektakularnych felg z potężnymi oponami o skrajnie terenowym bieżniku. Elementy nadwozia niestety nie są wykonane z włókna węglowego. Mimo to, Yamaha wydaje się udaną próbą zaatakowania segmentu UTV. Viking jest adresowany do osób, dla których powyższe atrybuty są mniej ważne, a bardziej liczą się walory użytkowe.
Do silnika podpięto automatyczną skrzynię biegów – Yamaha Ultramatic – która jest niczym innym jak bezstopniową przekładnią CVT.

Off-road
Viking może pracować w trzech trybach pracy napędu. Pierwszy z nich to zwykły napęd jednoosiowy. Drugi wariant to stały przekaz momentu na cztery koła. Ostatnim wariantem jest dwuosiowy napęd z włączoną blokadą przedniego mechanizmu różnicowego. System wspomagania pracy układu kierowniczego Electronic Power Steering działa z różną siłą w zależności od trybu pracy napędu. Niestety EPS będzie dostępny tylko za dopłatą.
Konstrukcja zawieszenia to nic nowatorskiego. Viking bazuje na sprawdzonym niezależnym układzie. Prześwit poprzeczny wynoszący 300 mm pozwala przesadnie nie martwić się o przeszkody, które bierzemy między koła. Skok zawieszenia, z przodu i z tyłu, wynosi 205 mm, co rekordowo dużą wartością nie jest, ale może wystarczyć.

Użytkowość
Na tylną pakę Vikinga zapakujemy ładunek o masie maksymalnej 272 kg. Oprócz kilogramów ważny jest też wymiar. W tym przypadku jest nieźle – na tył bez problemu zmieści się europaleta. Wymiary przestrzeni ładunkowej wynoszą 1 380 x 925 x 315 mm. Do „bagażnika” dostaniemy się przez uchylaną klapę, która może służyć również jako niewielka ławka. Bezpieczne przewożenie ładunku ułatwiają znajdujące się w wyposażeniu standardowym cztery haki, do których można, a nierzadko wręcz należy podpiąć pasy. Konstrukcja pojazdu i moc silnika pozwalają na holowanie przyczepy o masie własnej nieprzekraczającej 680 kg.

Nadwozie
Wnętrze Vikinga było projektowane z myślą o jak najbardziej wydajnym wykorzystaniu podczas pracy. Trzy dorosłe osoby (o ile nie są postury Freda Flinstone’a) wygodnie tu zasiądą, a budowa siedzisk pozwoli im na bezproblemowy przejazd nawet na dłuższych dystansach. Fotel kierowcy oferuje możliwość regulacji swojego położenia. Yamaha została wyposażona w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Po prawej stronie kokpitu ulokowano długą „cykor-łapkę”. Tuż nad nią wytłoczono dwie wnęki na butelki z napojem. Obok lewarka skrzyni biegów znajduje się dźwignia hamulca ręcznego. Na skrajach dwóch zewnętrznych foteli zamontowano odchylane ścianki, które po zablokowaniu wpływają na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy.

Budżet
Viking będzie dostępny w czterech kolorach nadwozia. Cena wersji bazowej została ustalona na 11 499 dolarów. Droższe wersje w wyposażeniu mają już m.in. zadaszenie kabiny. Ich cena wynosi 11 699 dolarów. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego będzie występować jako opcja. Cena dodatku jest przewidziana na 1 000 dolarów. Jeszcze nie wiadomo, kiedy (i czy w ogóle) model będzie dostępny w Polsce.

Yamaha Viking 2014 – dane techniczno-eksploatacyjne
SILNIK
jednocylindrowy, rozrząd – SOHC, 4 zawory na cylinder, chłodzony cieczą, pojemność skokowa – 686 cm3, średnica cylindra x skok tłoka – 102 x 84 mm, stopień sprężania – 10:1

PRZEKŁADNIA
automatyczna (Yamaha Ultramatic), pasowa, bezstopniowa skrzynia biegów – CVT, przełożenia – 2WD/4WD, blokada mechanizmu różnicowego (przód)

RAMA
b.d.

ZAWIESZENIE
przednie – niezależne, podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny, amortyzatory teleskopowe, skok zawieszenia – 205 mm
tylne – niezależne, podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny, amortyzatory teleskopowe, skok zawieszenia – 205 mm

OPONY
opony w rozmiarze AT25x8-12NHS (przód) / AT25x10-12NHS (tył)

HAMULCE
hydrauliczny układ hamulcowy, tarcze (przód i tył)

MASY, WYMIARY, OBJĘTOŚCI
masa własna – 609 kg, maksymalna masa ciągniętej przyczepy – 680 kg, ładowność – 272 kg, długość x szerokość x wysokość – 3 100 x 1 570 x 1 925 mm, rozstaw osi – 2 135 mm, prześwit poprzeczny – 300 mm, pojemność zbiornika paliwa – 37 l

 

Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: Yamaha

...a może to też Cię zainteresuje:

Auta terenowe lat 80.

Lata 80 XX wieku to okres wielu ważnych, niekiedy dramatycznych zmian na całym świecie. Protesty robotnicze w Polsce spowodowały lawinę,

Czytaj dalej >>