Yeti nie jest samochodem firmowym, w porównaniu do innych modeli marki nie sprzedaje się tak dobrze jak Octavia czy Fabia. Klienci decydując się na zakup tego pojazdu kierują się innymi preferencjami i oczekiwaniami. Obecnie po zmianach liftingowych, głównie zewnętrznych, trafia do polskich salonów nowy model.
Choć zdajemy sobie sprawę, że Skoda Yeti jest wybierana najczęściej z napędem na przednią oś a nie czteronapędowa, to zważywszy na charakter naszych zainteresowań postanowiliśmy przyjrzeć się modelowi z silnikiem diesla 2,0 l TDI 4×4 jako rozwiązaniu najbardziej optymalnemu.
Dwie wersje nadwoziowe
Skoda, jako model dedykowany do miasta, obecnie debiutuje w dwóch wersjach nadwoziowych: Skoda Yeti oraz jako model o zacięciu terenowym Skoda Yeti Outdoor*. Zasadnicze różnice jakie możemy zaobserwować pomiędzy nimi to kanciaste kształty zderzaków, listwy boczne i progowe wykonane w czarnym kolorze, tworzywa sztucznego oraz seryjnie srebrne lusterka zewnętrzne. Prócz wymienionych zmian obydwa modele otrzymały zmieniony kształt świateł i maski silnika. Zniknęły okrągłe reflektory, a pojawiły się wieloboczne kształty, które stają się spójne z pozostałymi rozwiązaniami wewnątrz marki Skoda. Po raz pierwszy dostępne są biksenonowe rozwiązania ze zintegrowanymi światłami dziennymi LED, reflektory przeciwmgłowe znalazły miejsce w nakładce zderzaka i są teraz bardziej prostokątne. Modyfikacje pojawiły się też z tyłu pojazdu. Zmianie uległa klapa tylna, otrzymując wyraźny podział z dwoma, kubistycznymi trójkątnymi elementami zgodnie z nową optyką Skody. Pojawiły się też nowe duże zespolone lampy w kształcie litery „C” (wspólne dla marki).
[nice_info]Dla Outdoora zaprojektowano też dodatkowe płyty ochraniające podwozie pojazdu.[/nice_info]
Fotele
Dzięki kwadratowym kształtom zewnętrznym, zaprojektowano dosyć obszerne wnętrze pojazdu. W środku znajdziemy zdecydowanie mniej zmian w porównaniu do kształtów nadwozia. Do najwyraźniejszej i od razu zauważalnej należy nowe koło kierownicy, wizualnie znacznie lżejsze od poprzedniego. Ale nie za to należy chwalić Yeti. Należy chwalić za mądre i przemyślane rozwiązanie systemu ustawiania i konfiguracji foteli VarioFlex z trzema oddzielnymi fotelami w drugim rzędzie. Wszystkie trzy fotele można dodatkowo złożyć, podobnie jak i przedni pasażera konfigurując w zależności od potrzeb wnętrze.
Bogactwo silników
W doborze silników producenci Skody dali nam możliwość wyboru pośród czterech silników wysokoprężnych, o pojemności 1,6 l TDI dysponujący mocą 77kW oraz 2,0 l TDI skonfigurowanych w trzech wariantach mocy silnika: 81 kW, 103 kW, 125kW oraz trzy silniki benzynowe turbodoładowane 1,2 TSI, 1,4TSI i 1,8 TSI. Z napędem 4×4 konfigurowane są tylko silniki benzynowy 1,8 TSI oraz 2,0 TDI diesel. Zaznaczyć przy tym trzeba, że znaczna część nabywców decyduje się na wersje przednionapędowe, co trochę dziwi, gdyż pojazd o posturze Yeti powinien być czteronapędowy! Ale dane z sprzedaży temu przeczą. Wracając natomiast do napędu 4×4 to już piąta generacja Haldexa, elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego. Sprzęgło w normalnych warunkach drogowych przekazuje napęd na przednią oś, a w razie potrzeby dołączana jest tylna oś.
Jazda
Mieliśmy okazję sprawdzić Yeti na krótkim kilku kilometrowym odcinku leśnym, tam Yeti pokazało nam swoje możliwości. Silnik diesla dysponujący wysokim momentem pozwalał na jazdę z rozsądną prędkością, a wspomniany wysoki moment był dostępny przy niskich obrotach. Oczywiście wybrana trasa została stosownie zabezpieczona zbyt głębokie koleiny odpowiednio zniwelowane, przeszkoda wodna nie była zbyt głęboka itd. Jednak do zalet Haldexa przekonała nas próba przejazdu po głębokich poprzecznych nierównościach, gdy jedno ze skrajnych kół odrywało się od podłoża, a wtedy napęd był przekazywany na pozostałe, oczywiście znów możemy insynuować o suchym podłożu i dobrej przyczepności. Mimo to z naszego doświadczenia możemy stwierdzić – na tyle, na ile będzie go wykorzystywał przeciętny kierowca, to absolutnie wystarczy.
Nowe
W trakcie kilku pierwszych przejechanych kilometrów mogliśmy się przekonać, że Yeti to bardzo rozsądny pojazd. Skoda Yeti po zmianach stylizacyjnych upodobniła się do pozostałych modeli koncernu, odświeżony design może się podobać. Duża paleta silników pozostawiona do wyboru klientów to dodatkowy atut tego pojazdu. Szkoda, że wielu kupujących nie wybiera wersji 4×4…
Skoda Yeti 4×4 2014
SILNIK
2.0 TDI – czterocylindrowy, wysokoprężny, turbodoładowany, pojemność skokowa – 1 968 cm3, moc 103 kW (140 KM) przy 4200 obr./min, maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1 750-2 500 obr./min
SKRZYNIA BIEGÓW
sześciobiegowa, automatyczna o przełożeniach I-3.46, II-2.05, III-1.30, IV-0.90, V-0.91, VI-0.76, R-3.99
SKRZYNIA ROZDZIELCZA
napęd na cztery koła z automatycznym rozdziałem momentu napędowego, sprzęgło Haldex, przełożenie przekładni głównej – 4.118/3.043
ZAWIESZENIE PRZEDNIE
niezależne, kolumny MacPhersona, stabilizator
ZAWIESZENIE TYLNE
niezależne wielowahaczowe, jeden wahacz wzdłużny i trzy poprzeczne, stabilizator
UKŁAD HAMULCOWY
hydrauliczny, dwuobwodowy, z podziałem diagonalnym, podciśnieniowe urządzenie wspomagające Dual Rate
UKŁAD KIEROWNICZY
przekładnia zębatkowa wspomagana elektromechanicznie
KOŁA
215/60 R16 7J × 16″
WYMIARY
rozstaw osi – 2578 mm, rozstaw kół – przód 1 541 mm, tył – 1 538 mm, długość x szerokość x wysokość – 4 222 x 1 793 x 1 691 mm, pojemność bagażnika – 405-510 l, prześwit poprzeczny – 180 mm, pojemność zbiornika paliwa – 60,
MASY, OBJĘTOŚCI
masa własna 1 490 kg, ładowność 645 kg,
OSIĄGI
prędkość maksymalna – 187km/h, 0-100 km – 10,2s, średnie zużycie paliwa – 6,3 l/100 km
WADY I ZALETY
+ duża paleta silników do wyboru
+ bardzo dobra praca Haldexa
+ dobrze działający napęd w terenie
+ mały apetyt na paliwo
– wysoka cena zakupu
– nietrafiony wygląd (przypomina auto dostawcze)
Autor: Grzegorz Surowiec, Zdjęcia: autor, Skoda