OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Szybka zmiana Yamaha YXZ1000R SE SS

 Yamaha rozwija linię YXZ100R, do której na początku roku dołączył limitowany model Sport Shift– ubrany w nadwozie w kolorze czarnego matu z kontrastującymi niebieskimi elementami. Poza smaczkami wizualnymi konstruktorzy postawili też na lepszej jakości materiały i niestandardowe w tej klasie rozwiązania konstrukcyjne, m.in. zamiast przekładni CVT zastosowali skrzynię biegów.

Skrzynka

Zacznijmy od najważniejszego, czyli o jednostki napędowej. Pod maską Yamahy YXZ1000R SE SS pracuje 3-cylindrowy silnik o pojemności 999 cm3, który po raz pierwszy został użyty w 2016 roku w modelu YXZ1000R SS. Parametry jednostki są wystarczające, by zapewnić kierowcy odpowiednie wrażenia z jazdy. Sporą w tym zasługę ma również 5-biegowa, ręczna, sekwencyjna skrzynia biegów wyposażona w zaawansowane automatyczne sprzęgło oraz inspirowane sportem wyczynowym łopatki sterujące. W efekcie wyeliminowano potrzebę użycia pedału sprzęgła. Dodatkowo manualna przekładnia została pozbawiona paska, co znacznie zwiększa odporność na agresywną jazdę w ciężkich warunkach. Łopatki sterujące są zamontowane przy kolumnie kierownicy i za pomocą elektronicznego systemu YCC-S kierują pracą sprzęgła. Sterowanie zmianą biegów również odbywa się za pośrednictwem wspomnianej łopatki: by wrzucić wyższy bieg, należy pociągnąć prawą łopatkę; by zredukować – lewą. Sterowanie ma być intuicyjne i łatwe nawet dla kierowców nieobytych z ręczną zmianą biegów, a takich w Stanach Zjednoczonych, które są głównym rynkiem zbytu tego modelu, przecież nie brakuje.

Pod spodem

Gdy rzucimy okiem na podwozie YXZ100R SE SS, zauważymy masywne amortyzatory FOX 2.5 Podium X2, w których projektowaniu swój udział miała Yamaha i które zostały opracowane z myślą o tej serii pojazdów japońskiego producenta. Amortyzatory zapewniają wysoki komfort prowadzenia podczas wolnej jazdy bez strat na wydajności oraz osiągach podczas ekstremalnych i szybkich sytuacji w terenie. Producent zachwala również możliwość dostosowania nastawów amortyzatorów do potrzeb kierowcy, terenu, po którym aktualnie się porusza, oraz typu jazdy. Ten poziom komfortu oraz osiągów został osiągnięty dzięki niezależnemu sterowaniu szybkim i wolnym dobiciem oraz ustawieniu dobicia na rozległym skoku amortyzatora (16,2” z przodu i 17” z tyłu).

Design

Dopełnieniem tej konstrukcji jest ciekawy design, który ma podkreślać sportowe możliwości pojazdu. Czarne, matowe podwozie jest bazą, na której pierwsze skrzypce grają pomalowane na niebiesko elementy, w tym: obręcze kół, rama przestrzenna, amortyzatory oraz tunel centralny w kabinie. Pojazd obuto w 14-calowe felgi z beadlockami, a do jego konstrukcji użyto materiałów wyższej jakości. Natomiast przed uszkodzeniami podczas agresywnej jazdy w terenie newralgiczne elementy podwozia ma chronić wykonana z wytrzymałego polietylenu o wysokiej zawartości cząsteczkowej (UHMWPE) płyta.

Ceny limitowanego modelu Yamaha YXZ1000R SE SS zaczynają się od 22 699 $. Wszystkie pojazdy są wytwarzane w fabryce Yamaha w Newman (Georgia) w USA.

Yamaha YXZ1000R SE SS – dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK
benzynowy, wolnossący, układ i liczba cylindrów – R3, pojemność skokowa – 998 cm3, chłodzony cieczą, rozrząd – DOHC, 4 zawory na cylinder, średnica cylindra x skok tłoka – 80 x 66,2 mm, stopień sprężania – 11.3:1, zasilanie wtryskowe (pośredni wtrysk paliwa), średnica gardzieli – 41 mm, elektryczny rozrusznik, sucha miska olejowa
PRZEKŁADNIA
manualna, 5-biegowa plus bieg wsteczny, sterowanie manetkami, automatyczne sprzęgło
NAPĘD
napęd tylnej osi, napęd obu osi z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu i blokadą mechaniczną, przekazanie napędu na koła wałami
ZAWIESZENIE
przód – podwójne wahacze poprzeczne, stabilizator przechyłów, amortyzatory FOX 2.5 Podium X2, skok koła – 410 mm
tył – podwójne wahacze poprzeczne, stabilizator przechyłów, amortyzatory FOX 2.5 Podium X2, skok koła – 432 mm
HAMULCE
przód/tył – tarczowe, średnica – 245 mm, zaciski dwutłoczkowe
OPONY
przód – opony Maxxis w rozmiarze 27 x 9-14, aluminiowe felgi, beadlocki
tył – opony Maxxis w rozmiarze 27 x 11-14, aluminiowe felgi, beadlocki
MASY, WYMIARY
długość x szerokość x wysokość – 3 121 x 1 626 x 1 834 mm, rozstaw osi – 2 300 mm, promień skrętu – 6 m, prześwit – 330 mm, rozstaw kół przód/tył – 1 397/1 346 mm, pojemność zbiornika paliwa – 34 l, masa własna – 705 kg, ładowność skrzynki – 136 kg
autor: Karolina Dukla, zdjęcia: Yamaha

...a może to też Cię zainteresuje:

Jaki olej do silnika?

Kluczowa rzecz Rozwój motoryzacji, a w szczególności jednostek napędowych, wymusza stosowanie coraz nowocześniejszych receptur olejów silnikowych. Już na etapie konstruowania

Czytaj dalej >>
Prawie jak reklama

Brzmi to prawie jak reklama, ale mimo marketingowego posmaczku nie można nie wspomnieć o sukcesie Kii Sportage. W testach magazynu

Czytaj dalej >>