Yamaha rozwija linię YXZ100R, do której na początku roku dołączył limitowany model Sport Shift– ubrany w nadwozie w kolorze czarnego matu z kontrastującymi niebieskimi elementami. Poza smaczkami wizualnymi konstruktorzy postawili też na lepszej jakości materiały i niestandardowe w tej klasie rozwiązania konstrukcyjne, m.in. zamiast przekładni CVT zastosowali skrzynię biegów.
Skrzynka
Zacznijmy od najważniejszego, czyli o jednostki napędowej. Pod maską Yamahy YXZ1000R SE SS pracuje 3-cylindrowy silnik o pojemności 999 cm3, który po raz pierwszy został użyty w 2016 roku w modelu YXZ1000R SS. Parametry jednostki są wystarczające, by zapewnić kierowcy odpowiednie wrażenia z jazdy. Sporą w tym zasługę ma również 5-biegowa, ręczna, sekwencyjna skrzynia biegów wyposażona w zaawansowane automatyczne sprzęgło oraz inspirowane sportem wyczynowym łopatki sterujące. W efekcie wyeliminowano potrzebę użycia pedału sprzęgła. Dodatkowo manualna przekładnia została pozbawiona paska, co znacznie zwiększa odporność na agresywną jazdę w ciężkich warunkach. Łopatki sterujące są zamontowane przy kolumnie kierownicy i za pomocą elektronicznego systemu YCC-S kierują pracą sprzęgła. Sterowanie zmianą biegów również odbywa się za pośrednictwem wspomnianej łopatki: by wrzucić wyższy bieg, należy pociągnąć prawą łopatkę; by zredukować – lewą. Sterowanie ma być intuicyjne i łatwe nawet dla kierowców nieobytych z ręczną zmianą biegów, a takich w Stanach Zjednoczonych, które są głównym rynkiem zbytu tego modelu, przecież nie brakuje.
Pod spodem
Gdy rzucimy okiem na podwozie YXZ100R SE SS, zauważymy masywne amortyzatory FOX 2.5 Podium X2, w których projektowaniu swój udział miała Yamaha i które zostały opracowane z myślą o tej serii pojazdów japońskiego producenta. Amortyzatory zapewniają wysoki komfort prowadzenia podczas wolnej jazdy bez strat na wydajności oraz osiągach podczas ekstremalnych i szybkich sytuacji w terenie. Producent zachwala również możliwość dostosowania nastawów amortyzatorów do potrzeb kierowcy, terenu, po którym aktualnie się porusza, oraz typu jazdy. Ten poziom komfortu oraz osiągów został osiągnięty dzięki niezależnemu sterowaniu szybkim i wolnym dobiciem oraz ustawieniu dobicia na rozległym skoku amortyzatora (16,2” z przodu i 17” z tyłu).
Design
Dopełnieniem tej konstrukcji jest ciekawy design, który ma podkreślać sportowe możliwości pojazdu. Czarne, matowe podwozie jest bazą, na której pierwsze skrzypce grają pomalowane na niebiesko elementy, w tym: obręcze kół, rama przestrzenna, amortyzatory oraz tunel centralny w kabinie. Pojazd obuto w 14-calowe felgi z beadlockami, a do jego konstrukcji użyto materiałów wyższej jakości. Natomiast przed uszkodzeniami podczas agresywnej jazdy w terenie newralgiczne elementy podwozia ma chronić wykonana z wytrzymałego polietylenu o wysokiej zawartości cząsteczkowej (UHMWPE) płyta.
Ceny limitowanego modelu Yamaha YXZ1000R SE SS zaczynają się od 22 699 $. Wszystkie pojazdy są wytwarzane w fabryce Yamaha w Newman (Georgia) w USA.