OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Mercedes-Benz G 300 CDI Professional. Profesjonalny wyprawowiec.

Mercedes G Professional to nie tylko klasa G, ale i klasa sama w sobie, przynajmniej jeśli chodzi o pojazdy użytkowe. Jeśli więc ma być ona bazą do stworzenia wyprawówki, to jest to znak, że będziemy mieli do czynienia z ambitnym projektem.

Seria Professional Mercedesów G z linii W461, w odróżnieniu do popadających w ciężki luksus wariantów W463, została stworzona specjalnie do wymagającej pracy i powinno się jej używać także w terenie. Mając takie przeznaczenie, G Professional 300 CDI wydaje się być idealną, aczkolwiek kosztowną, bazą do zastosowań wyprawowych. Wbrew pozorom lista zmian, jakie należało wprowadzić, była całkiem długa.

Szybki i uporządkowany dostęp poprzez boczne okna

Podwozie

Nawet fabryczne zawieszenie legendy charakteryzuje się świetną dzielnością terenową, ale zawsze można ją poprawić. W przypadku opisywanego projektu najistotniejszą zmianą była instalacja nowego zawieszenia, które dało 50 mm liftu. Przy okazji tej modyfikacji aluminiowe felgi obuto w większe, „emtekowe” opony LT 285/75R16 Cooper Discoverer STT Pro o słusznej średnicy 33 cali. Po przeprowadzeniu kompleksowej konserwacji podwozia, zabezpieczeniu go ochronnymi powłokami i instalacji plastikowych nadkoli wewnętrznych założono komplet metalowych osłon. Ochraniają one drążki kierownicze, silnik, skrzynię biegów i reduktor, a także zbiornik wody i zbiornik paliwa – warto w tym momencie wspomnieć o tym, że paliwo może być również pobierane z dodatkowego zbiornika o pojemności 51 l.

Dwuskrzydłowe drzwi otwierają dostęp do bagażnika zagospodarowanego szufladami i skrzyniami

Nadwozie

Nadwozie opisywanej gelendy m i a ł o być bez wyjątku Na czarno pomalowano więc felgi i wszelkie znaczki – nie oszczędzono nawet gwiazdy Mercedesa. Na tak poważnym tle prawie niewidoczny stał się całkiem pokaźny pakiet wyposażenia dodatkowego, który zainstalowano na karoserii. Na dachu zamontowano bagażnik Slim Line II firmy Front Runner. Z tego samego źródła pochodzi umieszczony z boku uchwyt na hi-lift. Na bagażnik prowadzi drabinka ulokowana z lewej strony dwuskrzydłowych drzwi tylnych. Dojście do bagażnika możliwe jest także z lewej i prawej strony przez uchylne okna Gullwing Front Runner, które po obu stronach wykorzystują zabudowę. Na kole zapasowym, umieszczonym na uchylanym w prawo zawiesu, znajduje się podręczny schowek. Z kolei instalacja szerokich gum wymusiła założenie poszerzeń błotników. Na kierunkowskazach, umieszczonych wysoko na błotnikach oraz z przodu na okrągłych reflektorach, zainstalowano druciane osłony.

Oświetlenie

Oświetlenie główne wspomagają lampy przeciwmgielne ulokowane w zderzaku oraz wysoko zamontowane na bagażniku listwy RCX LED Bar. Z boku i z tyłu bagażnika otoczenie mogą oświetlać lampy LED RCX, z tyłu na pewno pomogą kamerce cofania RCX. Tylne, przepisowe oświetlenie zostało zdublowane tym zainstalowanym w zderzaku.

Off-road

Seryjne, blaszane zderzaki zastąpiono solidnymi, wykonanymi ze stali konstrukcjami skrzynkowymi. Ze względu na przeznaczenie pojazdu nie są one zbyt rozbudowane – jedyną ekstrawagancją wydaje się być ulokowany z przodu kangur i czerwone zaczepy do wyciągania z takimiż szeklami. Mimo dyskretnej formy przedni zderzak dysponuje przestrzenią wystarczającą do pomieszczenia wyciągarki elektrycznej. Tył również nastawiony jest na funkcjonalność i – jak już wspomniałem – mieści okrągłe światła. Możliwość zmiany ciśnienia w oponach daje zestaw ARB do pompowania kół z manometrem, zasilany sprężonym powietrzem z kompresora o wysokiej wydajności (ARB CKMA12).

Wnętrze

Prostopadłościenny kształt nadwozia gelendy jest zupełnie niewspółczesny, ale ma swoje niezaprzeczalne zalety. Mimo stosunkowo małej szerokości zapewnia całkiem sporą objętość wnętrza. Aby ją najlepiej wykorzystać, bagażnik zabudowano systemem szuflad Front Runner i skrzyniami. Skoro Mercedes G ma być wykorzystywany do celów turystycznych, nie mogło zabraknąć w nim stolika przymocowanego na tylnych drzwiach. Sam stolik to jednak za mało, więc na wyposażeniu legendy znalazły się także akcesoria turystyczne: zestaw sztućców Front Runner, kubki, naczynia, czajnik, pojemniki na przyprawy etc. Zapasy mogą być dłużej świeże dzięki lodówce ENGEL 35 FS o pojemności 32 l. Do biwakowania niezbędna jest oczywiście woda – zapewnia ją pokładowe źródełko, które ma też system podgrzewania oraz funkcję prysznica, a także wskaźnik poziomu. Na wyposażeniu pojazdu znalazła się również siekiera, szekle, zblocze, taśmy oraz liny – bardzo przydatne w terenie akcesoria. W przedniej części kabiny oddzielonej od tylnej metalową kratką nie dokonano aż tylu widocznych modyfikacji. W oczy rzucają się jednak obszyte skórą podłokietniki ze schowkami (Cubby Box) oraz konsola główna z gniazdami USB, a także dodatkowe uchwyty na kubki, konsola dachowa z przełącznikami typu ARB, CB Radio oraz zestaw audio (radio Kenwood 2din z nawigacją).

Elektryka

Wyliczone wyposażenie elektryczne to nie jedyne odbiorniki prądu. Mogą być one rozbudowane dzięki dodatkowym gniazdom zapalniczkowym (12V) oraz gniazdkom (230V) zasilanym z przetwornicy 3000W/1500 SINU. Zapewnienie stabilnego i wydajnego źródła zasilania instalacji powierzono zestawowi dwóch akumulatorów National Luna, które zabezpiecza jeszcze dodatkowy trzeci akumulator.

Efekt

W efekcie modyfikacji szacownej gelendy uzyskano dyskretnie prezentujący się pojazd, który z pewnością będzie efektywnie wykonywał powierzone mu zadania. Mimo że przeróbki są bardzo kompleksowe, to nie przeszkadzają w codziennym używaniu auta. Ξ

autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: Rayo

...a może to też Cię zainteresuje:

Powłoka ochronna Raptor

Tuning terenówki nie musi ograniczać się do modyfikacji czysto mechanicznych. Możliwe jest także połączenie walorów estetycznych ze zwiększeniem odporności mechanicznej

Czytaj dalej >>