OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Jeep KJ – wszystko o Cherokee/Liberty

Jeep KJ Liberty Cherokee - OFF-ROAD PL

Jeep KJ Cherokee nie wszystkim od razu przypadł do gustu. Pojazd znacząco różnił się od poprzednika i wielu wydawał się zbyt nowoczesny, plastikowy i nieprzystający do utylitarnego charakteru Jeepa. Z czasem jednak ten osobliwy model przekonał do siebie sporą grupę kierowców.

1

Historia

Za każdym razem, gdy opisujemy pojazd mocno zakorzeniony w historii marki, musimy do niej powrócić, ponieważ ma ona niebagatelny wpływ na postrzeganie danego modelu. Początków Jeepa Cherokee upatrywać możemy już we wczesnych latach sześćdziesiątych, kiedy pojawili się protoplaści przyszłych modeli Cherokee – Wagoneery. Nazwa Cherokee pojawiła się w 1974 roku, gdy wprowadzono model SJ, bazujący na większym modelu Wagoneer. Jednak to kompaktowy Cherokee XJ z 1984 roku z nowoczesnymi – jak na swoje czasy – rozwiązaniami umocnił tę linię Jeepa. Samochód był produkowany w kilku zakładach na świecie przez kolejne ćwierć wieku. Pojazd odniósł ogromny sukces, dlatego też wejście nowego modelu budziło duże emocje.

Cherokee KJ debiutował podczas targów w Detroit na początku 2001 roku pod zmienioną nazwą Liberty (na pozostałych rynkach pozostano przy nazwie Cherokee). W Polsce, jak i w większości krajów Europy, sprzedaż rozpoczęła się w roku 2002. Pojazdy przeznaczone na rynek amerykański produkowano w fabryce North Plant w Ohio, gdzie montowano wyłącznie silniki benzynowe. Do Europy trafiały przede wszystkim diesle włoskiej firmy VM.

6

Nowa twarz

Jeep Cherokee KJ stanowił absolutnie nowy projekt. Samochód posiadał samonośną konstrukcję, czterodrzwiowe nadwozie typu kombi i kompaktowe rozmiary. Na tym jednak kończą się podobieństwa do wcześniejszego modelu. Proporcje pojazdu zostały całkowicie zmienione. Znacząco zwiększyła się wysokość (do 1,9 m) przy nieznacznym zwiększeniu długości (do 4,5 m) i szerokości (do 1,82 m). Pojazd stał się zauważalnie wyższy, znacząco zwiększyła się też jego waga (do ponad dwóch ton). Nowe, okrągłe kształty sprawiały, że Jeep przypomniał… zabawkę. Nastąpiło całkowite odejście od kwadratowej stylizacji, co dla purystów marki było trudne do przyjęcia. Wszystko zostało wyoblone. Pojawiły się okrągłe kształty nadwozia, tłoczenia maski, drzwi, pochylone reflektory przednie oraz masywne, można powiedzieć bojowe, zderzaki. Na tylnych drzwiach wylądowało koło zapasowe.

9

Na początku produkcji Jeep KJ oferowano w kompletacjach Sport/Pioneer i Limited. Wersja Sport była prosta i dedykowana instytucjom. Limited natomiast celowała w potrzeby bardziej wybrednego klienta. Ten wariant charakteryzował się lakierowanymi listwami bocznymi, zderzakami i nadkolami. W roku 2004/2005 zaproponowano lifting nadwozia, który objął głównie front pojazdu – atrapę, zderzak oraz kierunkowskazy. W tym samym czasie pojawiła się też wersja Renegade z całkowicie nowym frontem, atrapą chłodnicy i zauważalnie płaską maską silnika. Oprócz tego swoje miejsce znalazły poszerzone nadkola z zewnętrznymi śrubami, relingi dachowe imitujące duży, wyprawowy bagażnik oraz – szczegół najbardziej charakterystyczny – halogeny dachowe, ładnie wkomponowane w listwę nad przednią szybą.

17

[su_note note_color=”#3c3c3c” text_color=”#ffffff” radius=”5″]Pod koniec produkcji Jeepa Cherokee KJ klientom zaproponowano wersje specjalne. Były to Sporty z elementami nadwoziowymi Renegada. Ponadto w ostatnich latach produkcji z Renegade usunięto światła dachowe, co było związane z przepisami homologacyjnymi. Z tego powodu obecnie trudno rozróżnić poszczególne modele.[/su_note]

Wnętrze

Wprowadzając nowy pojazd, Jeep w zauważalny sposób zwiększył przestrzeń dla pasażerów przednich i tylnych foteli. Zwiększył się też przedział bagażowy – stał się przede wszystkim wyższy. Zaglądając do środka mamy mieszane uczucia. Z jednej strony widzimy ponadczasowy projekt, z drugiej zaś razi nas prostota i podporządkowanie funkcjonalności, szczególnie w najtańszych wersjach.

12

Na rynku najczęściej możemy spotykać wersje z białymi zegarami. Główne kolory tapicerki to: szary, oliwkowy i czarny ze srebrnymi dodatkami (przy wyższych wersjach wyposażenia). Pokrycia siedzeń dla wersji Sport to materiał tkaninowy, wersje Limited i Renegade wyposażone były w skórzane obicia. Wybierając model Sport nie należy spodziewać się ekstrasów, w wyższych specyfikacjach modelowych można już oczekiwać elektrycznych szyberdachów, sterowania szybami i fotelami oraz centralnego zamka i klimatyzacji. W egzemplarzach z końcowych lat produkcji można spotkać wysokiej jakości systemem audio współpracujący z komputerem pokładowym, informującym nas o przejechanych kilometrach, kierunku jazdy czy średnim spalaniu.” class=”dymek”]fotele*.[/su_tooltip]

7

Śledź nas na Facebook’u!

Silniki w Jeep KJ Cherokee

Cherokee KJ był specyfikowany z kilkoma silnikami, przy czym – jak nie trudno się domyślić – jednostki benzynowe były oferowane głównie na rynku amerykańskim, a diesle w Europie. Pierwsze modele Cherokee były wyposażane w debiutujący w tym modelu silnik benzynowy nowej generacji, pracujący w układzie V6 o pojemności 3,7 l, rozwijający moc 210 KM przy 5200 obr./min i 305 Nm przy 4 000 obr./min. Jego podstawę stanowił blok żeliwny i aluminiowe głowice z wałkami rozrządu – po jednym w każdej głowicy, napędzanymi łańcuchem. Dodatkowo zastosowano wałek wyrównoważający, ograniczający drgania silnika. Jego wadą, szczególnie ze współczesnego punktu widzenia, było duże zapotrzebowanie na paliwo. Silnik ten znajdywał się w ofercie do końca produkcji.

Kolejną jednostką benzynowy, jaką można spotkać w Jeepie Cherokee, jest rzędowa czwórka o pojemności 2,4 l i mocy prawie 150 KM. Za Oceanem silnik znajdował się w ofercie w latach 2001-2006, w Europie – 2005-2006. Motor nie był zbyt chętnie wybierany, gdyż nie grzeszył oszczędnością, a przy tym był za słaby dla prawie dwutonowego KJ-ta.
Na rynku europejskim obecne były też nowe konstrukcje Motori VM z żeliwnym blokiem, jednoczęściową aluminiową głowicą, dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Początkowo pojazd napędzał motor 2,5 l (143 KM oraz 343 Nm). W 2004 roku został on jednak zastąpiony przez mocniejszą jednostkę – 2,8 l, 150 KM, z momentem wynoszącym 360 Nm. Obecnie Cherokee właśnie z tym silnikiem jest najbardziej poszukiwany.

15

Przeniesienie napędu

W kwestii rozwiązań napędowych Jeep postawił na klasykę, proponując wzdłużny układ przeniesienia napędu. Silnik zamontowany jest wzdłużnie, dalej mamy skrzynię biegów oraz reduktor z dołączanym napędem przedniej osi. Klienci mieli do wyboru dwie skrzynie biegów: automatyczne i manualne. Każda z nich była przeznaczona do poszczególnych jednostek silnikowych. Przy jednostkach benzynowych najczęściej znajdziemy sześciostopniową przekładnię manualną (NSG370), dodatkowo przy silniku 3,7 l możemy spotkać automatyczne skrzynie czterostopniowe (42RLE). Występują one zarówno w modelach napędzanych na wszystkie koła (4WD), jak i w modelach, w których napęd przekazywany jest tylko na tylną oś (2WD).

14
Silnikowi dieslowskiemu 2,8 l dedykowany był pięciobiegowy automat (545RFE), natomiast we wcześniejszych modelach z jednostką diesla 2,5 l pojawiała się skrzynka ręczna. Ponadto znajdziemy też dwa rodzaje rozwiązań skrzyń redukcyjnych – NV241 lub NV231 Command-trac o przełożeniu zredukowanym 2,72 oraz NV242 Selec-trac z możliwością wyboru napędu stałego bez sztywnego połączenia osi o tym samym przełożeniu.

W przypadku pojazdów 2WD napęd wyprowadzony był bezpośrednio ze skrzyni biegów. Od silnika i skrzyni biegów uzależniony był dobór przełożenia przekładni głównej. W niektórych modelach na tylnej osi możemy znaleźć mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu Trac-Lok.

Zawieszenie KaJota

Wraz z modelem Cherokee KJ, bodaj pierwszy raz w historii Jeepa, pojawił się niezależny układ zawieszenia na przedniej osi, co bez wątpienia poprawiło komfort jazdy miejskiej, choć początkowo wydawało się, że przy intensywnej jeździe w terenie może skutkować wieloma awariami. Z przodu umieszczono poprzeczne wahacze (dolny odlewany, górny kuty), a do tego sprężyny śrubowe o charakterystyce progresywnej. Na tylnej osi klasycznie – sztywny most, prowadzony wahaczami wzdłużnymi i A-ramą, całość, podobnie jak z przodu, oparto na sprężynach śrubowych. Warto w tym miejscu wspomnieć również o nowym rozwiązaniu układu kierowniczego (niestosowanym do tej pory w Jeepach), jakim jest przekładnia listwowa, zapewniająca większą precyzję przy prowadzeniu samochodu.

16

W Cherokee zastosowano dwuobwodowe rozwiązanie hydrauliczne ze wspomaganiem podciśnieniowym. Na przedniej osi znajdziemy tarcze hamulcowe wentylowane. Z tyłu również najczęściej stosowano tarcze hamulcowe, przy czym w początkowych rocznikach montowano też hamulce bębnowe.

Na kołach po raz pierwszy pojawiły się 16-calowe felgi. Zrezygnowano również z unifikacji wewnątrz marki, wprowadzając zmieniony rozstaw śrub.

Jeep KJ – Awaryjność i opinie

Cherokee Jeep KJ funkcjonuje jako jeden z najmniej awaryjnych modeli w historii Jeepa. Jednak przed zakupem pojazdu na rynku wtórnym powinniśmy poddać kontroli zawieszenie auta. Zużyciu ulegają bowiem sworznie dolne zwrotnicy przy przednich kołach oraz centralny sworzeń przy A-ramie, podobnie jak i metalowo-gumowe połączenia zawieszenia. Sporadycznie dochodzi do krzywienia się tylnych mostów. W opinii użytkowników jednostki napędowe uchodzą za mało awaryjne. Jedynie w przypadku silnika 3,7 l przy dużych przebiegach mogą pojawić się wycieki w uszczelnieniach tyłu jednostki. Poważnie należy zastanowić się nad zakup modelu z silnikiem benzynowym 2,4 l – jednostka jest zdecydowanie za słaba, zaś 3,7 l mało oszczędna.

Na pochwałę zasługują natomiast diesle, a w szczególności model 2,8 l, który jest oszczędny i mało usterkowy. W Polsce ten wariant nie był zbyt chętnie kupowany, na drogach możemy spotkać przede wszystkim pojazdy z importu, głównie zza Oceanu. Przy decyzji o zakupie pojazdu z rynku amerykańskiego należy zwrócić uwagę na odmienność reflektorów, niedopuszczone do ruchu w Europie opony (brak oznaczenia E) oraz bardziej miękkie nastawy zawieszenia. Rozsądnym wyborem są pojazdy z Europy kontynentalnej. O imporcie aut z Wysp Brytyjskich i problemach z ich dostosowaniem pisaliśmy już wielokrotnie. Na koniec wspomnę jeszcze tylko, że przy zakupie powinniśmy też zwrócić uwagę na typ napędu.

8a

Podsumowując

Jeep Cherokee KJ, choć początkowo chłodno przyjęty, dzisiaj znajduje wielu zwolenników i jest ceniony za kompaktowe rozmiary, łatwość prowadzenia oraz małą awaryjność. Ceny modeli uzależnione są głównie od wersji silnikowych, stanu technicznego i przebiegu. Niestety dla tych, którzy poszukują tego modelu, mam złą wiadomość – ceny od kilku lat utrzymują się na podobnym poziomie. Wynika to zapewne ze zmniejszającej się podaży na pojazdy z reduktorem oraz z klasycznie rozwiązanym układem przeniesienia napędu.

Jeep KJ Cherokee/Liberty – silniki

2,4 l
rzędowy, DOHC, 4-cylindrowy, 16-zaworów, pojemność 2 429 cm³, moc silnika 112 kW (150 KM) przy prędkości obrotowej 5 600 obr./min, maksymalny moment obrotowy 224 Nm przy 4 000 obr./min, konstrukcja: blok żeliwny, głowica aluminiowa
3,7 l
widlasty, SOHC, 6-cylindrowy kąt rozwarcia 90º, pojemność 3 701 cm³, moc silnika 157 kW (210 KM) przy prędkości obrotowej 5 200 obr./min, maksymalny moment obrotowy 319 Nm przy 4 000 obr./min, konstrukcja: blok żeliwny, dwie głowice aluminiowe
2,5 l
rzędowy, DOHC, 4-cylindrowy, pojemność 2 499 cm³, moc silnika 105 kW (143 KM), maksymalny moment obrotowy 343 Nm, wtrysk bezpośredni – common rail, konstrukcja: blok żeliwny, głowica aluminiowa
2,8 l
rzędowy, DOHC, 4-cylindrowy, 16-zaworów, turbodiesel z systemem common-rail, pojemność 2 776 cm³, moc silnika 120 kW (163 KM) przy prędkości obrotowej 3 800 obr./min, maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1 800 obr./min, konstrukcja: blok żeliwny, głowica aluminiowa

Chronologia zmian modelu

2001 – Premiera na targach w Detroit
2002 – Pierwsze egzemplarze w Polsce
2004 – Lifting nadwozia, model Renegade
2004 – Nowa jednostka – diesel VM 2,8; koniec VM 2,5
2006 – Wycofanie z oferty silnika benzynowego 2,4 l
2008 – Zakończenie produkcji
Autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: archiwum

...a może to też Cię zainteresuje: