OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

REO AM General M923A1

Big Foot

W motoryzacyjnej historii armii amerykańskiej znajduje się kilka mocnych ciężarówek przeznaczonych do ciężkiej pracy – tzw. wołów roboczych. Możemy do nich zaliczyć niezawodne GMC CCKW z okresu drugiej wojny światowej, które podczas walk w Wietnamie zostało zastąpione ciężarówkami typu REO M35.

Historia

REO M35 to pojazd z napędem 6×6 o ładowności 2,5 lub 5 t. Pierwsze modele otrzymywały moc z silników benzynowych, które później zastąpiono dieslami wyposażonymi w turbiny. REO M35 zapoczątkowało bardzo udaną serię samochodów ciężarowych występujących w różnych wersjach. Amerykańscy inżynierowie postanowili rozwinąć i ulepszyć tę konstrukcję, tym bardziej że standardy armii amerykańskiej zaczęły znacznie się zmieniać. W latach osiemdziesiątych wszystkie pojazdy musiały bowiem zostać wyposażone w silniki diesla oraz automatyczne skrzynie biegów. W tym okresie powstał więc nowy projekt samochodu ciężarowego o napędzie 6×6.

Nowy projekt

REO AM General M923 – bo o nim tu mowa – do produkcji seryjnej trafił na początku 1982 roku, powoli zastępując modele: M35 oraz M54, a chrzest bojowy przeszedł w latach dziewięćdziesiątych podczas wojny w Zatoce Perskiej. Postępowy model posiadał szereg nowych rozwiązań, które podniosły mobilność, komfort oraz bezpieczeństwo – zarówno podczas jazdy po drogach utwardzonych, jak i w terenie. Wersja M923A1 (na pojedynczych, balonowych kołach) zyskała nazwę Big Foot, czyli Wielka Stopa. Ciężarówka faktycznie wygląda monstrualnie, czego sam doświadczyłem, stając się szczęśliwym właścicielem Big Foota.

Ogromna kewlarowa maska kryje 14-litrowy, 6-cylindrowy, wysokoprężny silnik Cummins

Konstrukcja

M923A1 to pięciotonowa ciężarówka o bardzo dużych możliwościach terenowych. Konstrukcja pojazdu opiera się na solidnej ramie, do której przymocowano resory piórowe, amortyzujące trzy mosty napędowe zaopatrzone w sześć kół w rozmiarze 1 400×20. Na wspomnianej ramie opiera się zespół napędowy, w tym silnik – sześciocylindrowy Cummins NHC-250 o mocy 240 KM i pojemności 14 000 cm3. Jednostka współpracuje z automatyczną, pięciostopniową skrzynią biegów Allison oraz dwuprzekładniowym reduktorem.

Dźwignia sterowania automatyczną skrzynią biegów wygląda bardzo niepozornie

Nadwozie

Wykonana z kewlaru maska wraz z atrapą otwiera się w całości przy pomocy siłowników, a szoferka posiada trzy miejsca siedzące. Dostępne są też dwa warianty dachu: kewlarowa nadstawka oraz stelaż z plandeką. Z tyłu znajduje się duża skrzynia ładunkowa, na której ulokowano kotwy mocujące. Paka jest przykryta opończą z tworzywa. Przedstawiony na zdjęciach model jest zaopatrzony w wyciągarkę o napędzie hydraulicznym, obsługiwaną z wnętrza kabiny.
Należy też wspomnieć, że podwozie M923 służy pod zabudowę różnych modeli – montuje się na nim m.in. cysterny, wywrotki oraz zestawy ewakuacyjne typu Wrecker. Big Foot występuje również z zabudową w postaci ciągnika siodłowego. Takie zestawy pamiętamy z relacji opisujących przemarsz wojsk amerykańskich podczas wojny w Iraku. Ciągniki te na niskopodwoziówkach przewoziły transportery typu M113 oraz Bradley.
Do obejrzenia mojego egzemplarza zapraszam w sezonie letnim na wystawę pojazdów militarnych w Helu.

Big Foot podczas próby terenowej sprawiał wrażenie, że nic nie jest w stanie go zatrzymać – bardzo dobrze zestopniowane przełożenia biegów terenowych pozwalały na pokonanie zróżnicowanego terenu.

REO AM General M923A1

autor: Rafał Bier, zdjęcia: autor, Wojciech Dota

...a może to też Cię zainteresuje:

AKADEMIA 4x4 - SKLEP.OFF-ROAD.PL
MAGAZYN OFF-ROAD PL
PRZYGODY