OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

RAV4 po raz piąty. Toyota RAV4

Toyota RAV4 doczeka się już piątej generacji. Pierwsza zadebiutowała w 1994 roku. Od tego czasu wiele się zmieniło, ale konstrukcja pojazdu nadal jest zgodna nazwą Recreational Activity Vehicle: 4-wheel drive, czyli pojazd z napędem 4 kół do rekreacyjnej aktywności.

Wprawdzie napęd obu osi nie jest obecny w najtańszych wersjach, ale wbrew trendom rynkowym nie zdecydowano się na całkowitą rezygnację z niego. Niestety RAV4 AWD nie będzie dysponować tradycyjnym systemem rozdziału siły napędowej, ale o tym dalej.

Model hybrydowy ma stanowić większość sprzedaży nowego RAV4

Nadwozie

Stylistyka nadwozia nowego RAV4 nie była zaskoczeniem dla osób śledzących trendy widoczne w pojazdach koncepcyjnych Toyoty. Już od dłuższego czasu producent prezentował koncepty oswajające klientów z nowym designem, opartym na ostrych kątach i kantach licznych przetłoczeń. Nadwozie RAV4 ma też nieco inne gabaryty w porównaniu do poprzednika. Jest minimalnie, bo tylko o pół centymetra, krótsze, szersze i niższe o centymetr, jednak za sprawą większego o 3 cm rozstawu osi oraz większego o 1,5 cm prześwitu, wraz z nową stylistyką, RAV4 nabrało zupełnie innych proporcji.

W parze z tymi zmianami idzie „powiększenie” i „przemeblowanie” wnętrza. Kierowca siedzi niżej, ale ma większy o 50% zakres regulacji kierownicy, z tyłu zwiększyła się dostępna szerokość i ilość miejsca na nogi. Inną korzystną zmianą jest powiększenie bagażnika – do 580 dm³, głównie za sprawą większej o 6 cm długości. Wartość tę można jeszcze znacznie powiększyć, składając na płasko dzieloną tylną kanapę. Plusem jest również bardzo niski próg załadunku. Toyota zachwala, że RAV4 jest zdolne do pomieszczenia roweru górskiego o 29-calowych kołach – bez konieczności ich demontażu. Troska o dobry dostęp jest widoczna także w szerzej otwierających się drzwiach bocznych.

Nowe RAV4 – za sprawą mniejszej wysokości i dłuższego rozstawu osi – ma bardziej dynamiczne proporcje

TNGA

Technologicznie karoseria bazuje na nowej platformie TNGA . Pozwoliła ona nie tylko wygospodarować więcej użytecznego miejsca, ale także poprawić właściwości jezdne – dzięki większej o 57% sztywności skrętnej i niższemu położeniu środka ciężkości. Osiągnięto to nie tylko odpowiednio niskim rozmieszczeniem podzespołów, ale także ich odchudzeniem. Do optymalnego rozkładu mas pomiędzy osiami wykorzystano np. zbiornik paliwa, który został umieszczony wzdłużnie i bliżej osi symetrii. W efekcie tych działań nie tylko uzyskano rozkład mas przód/ tył bliski ideałowi, bo 51/49, ale także jak najbardziej symetryczny.

Całe nadwozie wyznaczają ostre krawędzie wyraźnie narysowanych wielokątów i linii

Wyposażenie

Wnętrze RAV4 także nie jest niespodzianką. Można się w nim dopatrzeć rozwiązań użytych już w Corolli, a także zajawionych w koncepcie FT-AC. Toyota chwali się użyciem wysokiej jakości, przyjemnych w dotyku materiałów. Także wzorki, tekstury, dobór kolorów czy ambientowe oświetlenie mają tworzyć odpowiedni klimat.

Wygodniejsze fotele są umieszczone niżej, ale mają większy zakres regulacji

 

Rekreacyjne auto musi być też funkcjonalne, co oznacza duży i foremny bagażnik

 

Wbrew obecnym tendencjom nie zdecydowano się jednak na zastąpienie wszystkiego ekranami. Obsługa najczęściej używanych funkcji jest wciąż realizowana za pomocą pokręteł i przycisków. Wysoko umieszczony centralny ekran dotykowy pozwala na zarządzanie pokładowym systemem.

Wnętrze ma przekonywać do siebie dopracowaniem szczegółów i jakością materiałów
oraz montażu

Ciekawym i sensownym rozwiązaniem jest połączenie lusterka i ekranu pokazującego obraz z szerokokątnej kamery. Lepszej widoczności będą na pewno sprzyjać węższe słupki A oraz niższa linia okien. W RAV4 debiutują dodatkowe możliwości systemu Toyota Safety Sense, które oprócz zapobiegania wypadkom mają zapewnić pewien poziom autonomicznej jazdy.

Technologia LED jest szeroko wykorzystywana w nowym RAV4

 

Napęd

Topowe RAV4 ma być napędzane hybrydowo. Użyto w nim dużego, jak na dzisiejsze standardy, silnika benzynowego o niezbyt korzystnej akcyzowo pojemności 2,5 l. Czterocylindrowa jednostka jest zasilana podwójnym systemem wtrysku pośredniego i bezpośredniego. Łączna moc w odmianie czteronapędowej sięga 222 KM, zaś w przednionapędowej – 218 KM.

Jednostka spalinowa współpracuje z silnikiem elektrycznym poprzez przekładnię CVT. Ta technika napędowa została sprawdzona już w Toyocie Camry, zaś wersja AWD wzbogacona została o drugi silnik napędzający tylną oś. Dysponując momentem obrotowym 1300 Nm, może on dawać 80% siły napędowej. Nie ma więc mechanicznego połączenia pomiędzy przednim zespołem hybrydowym a tylnym elektrycznym. Nie przeszkadza to sprawnie wykorzystywać przyczepność i na drodze przyspieszać od 0 do setki w czasie 8,1 sekundy.

[su_box title=”RAV4 – sprzedaż ” box_color=”#99c400″ title_color=”#ffffff” radius=”0″]Toyota modelem RAV4 stworzyła segment nowoczesnych SUV- -ów, które nie miały nic wspólnego z tradycyjnymi terenówkami. Nie przeszkodziło to jednak odnieść sukcesu handlowego. Dziś, wraz z rosnącym popytem, tego typu pojazdy są głównym źródłem przychodów nie tylko dla Toyoty. Globalna sprzedaż RAV4 od 1994 roku przekroczyła poziom 8,4 milionów sztuk, a w samym 2017 roku RAV4 czwartej generacji sprzedało się w ilości 810 953 sztuk, stając się czwartym bestsellerem Toyoty. W Europie ten trend także jest zauważalny, z roczną sprzedażą SUV-ów segmentu D na poziomie 1,5 miliona sztuk.[/su_box]

W mniej sprzyjających warunkach na drogach o gorszej przyczepności czy podczas utraty kontaktu koła z podłożem kierowca może wspomóc się trybem Trail, który przekieruje siłę napędową do kół dysponujących przyczepnością. Odbywa się to oczywiście przy pomocy hamulców przyhamowujących koło w poślizgu,więc nie można traktować tego jako pełnoprawnego ekwiwalentu mechanicznej blokady. Tylny silnik wspomaga także przedni podczas rekuperacji energii, co według producenta ma zapewnić najlepszą w klasie ekonomię z zużyciem paliwa wg cyklu NEDC 4,5 l /100 km i najniższy poziom emisji spalin.

Dużą zasługę ma w tym także nowy system zarządzania energią oraz nowa kompaktowa bateria ogniw niklowo- -metalowo-wodorkowych. Toyota będzie oferować także RAV4 z mniejszym 2-litrowym silnikiem, ale według prognoz producenta będzie to jedynie margines sprzedaży, na poziomie 10% w Europie Zachodniej. Tak napędzana RAV4, również z przekładnią CVT, może być jednak interesująca z mechanicznym systemem napędu obu osi, dysponującym na dodatek wektorowaniem siły napędowej, poprzez sprzęgła przy przekładni głównej, pomiędzy kołami tylnej osi.

Wyjazdu w teren lepiej dokonać razem z mechanicznym napędem obu osi

Podwozie

Podwoziową nowością RAV4 jest układ kierowniczy, w którym elektryczny napęd wspomagania znalazł się nisko – przy przekładni. Dało to bardziej liniową charakterystykę polepszającą „czucie kierownicy” i mniejsze obciążenie jej kolumny. W tylnym zawieszeniu pojawiły się podwójne wahacze poprzeczne. Ma to zapewnić lepsze prowadzenie – bez potrzeby stosowania sztywnych nastawów sprężyn i amortyzatorów. Nowe zawieszenie pozwoliło też zapewnić optymalną geometrię punktów mocowania amortyzatorów i wahaczy.

 

Projektanci przewidzieli też możliwość stosowania większych kół, poczynając od 17-calowej średnicy felg. W wersji AWD kierowca może zmieniać tryby pracy napędu, układu kierowniczego i hamulców. Do dyspozycji są trzy tryby: Normal, Eco i Sport. Wpływają one na czułość wspomagania kierownicy i hamulców, schemat zmian przełożeń i rozdział siły napędowej. Ξ

 

autor: Michał Pierewicz, zdjęcia: producent

...a może to też Cię zainteresuje: