Rozmiary
Jeepa Wranglera nie sposób pomylić z żadnym z aktualnie oferowanych pojazdów. Opisywany Wrangler ma jednak dodatkową cechę – jest duży, co wydaje się być kluczowe przy rozpatrywaniu zakupu tego auta .Mimo wydłużenia samochodu, w Rubiconie zachowano najważniejsze cechy stylizacji rodziny Wrangler. Mamy więc klasyczny „kwadratowy” wygląd, okrągłe światła przednie, charakterystyczny cofnięty grill, wystające na zewnątrz błotniki, pionową szybę i koło zapasowe na tylnej klapie. Problemem zewnętrznym są na pewno plastikowe zderzaki. Jeśli ktoś chociaż myśli o wyjeździe w teren – powinien czym prędzej je wymienić. Całe szczęście jest ARB, oferujący solidne stalowe zderzaki w rozsądnej cenie. A jak już zderzaki i jak już przygotowanie do terenu – nie można zapomnieć o wyciągarce. Tutaj wybór jest tylko jeden – Warn 9.5 ti. Jak zawsze w Jeepie – stawiamy na niezawodność.
Cechy użytkowe
Są rzeczy, które we Wranglerze nie zmieniają się niezależnie od wersji. Projektanci Jeepa wiedzą, z czego żyją, i nie zamierzają wyraźnie robić ludziom w głowach niepotrzebnych rewolucji. Nikt nie szuka więc w drewnianych wykończeń na panelach drzwi czy skórzanych pokryć tapicerki – bo wszyscy wiedzą, że niczego takiego nie znajdzie. Nie ma ekskluzywności – jest za to łatwość utrzymania czystości. No i kluczowa cecha opisywanej wersji – masa miejsca w środku i duży bagażnik. A co z możliwościami demontażu poszczególnych elementów auta? Wszystko zostało zachowane. Przednia część dachu jest rozkładana na dwa panele, które następnie szybko mogą wylądować w bagażniku. Można też oczywiście łatwo zdjąć drzwi (pozostały zewnętrzne zawiasy). Niezależnie od użytkowych walorów Wranglera postanowiono jednak pozostawić minimum komfortu – mamy więc elektrycznie otwierane szyby i przyzwoite audio. Trzeba czegoś więcej?
Wreszcie diesel
Okazuje się, że trzeba czegoś więcej. Przydałby się porządny silnik. Jeep wyszedł naprzeciw oczekiwaniom i po raz pierwszy umożliwił wybranie diesla we Wranglerze. Mamy więc 2,8-litrową jednostkę pracującą w układzie rzędowym. Przy cenach paliw szybujących z każdym dniem wyżej wydaje się to być całkiem rozsądną alternatywą. Jeśli chodzi jednak o dynamikę jazdy – szału nie ma. Wszak Wrangler swoje waży… I z tym można jednak coś zrobić. Nie z wagą jednak – z silnikiem. Przy pomocy O.CT możemy zmienić nastawy fabryczne elektroniki silnika i skrzyni biegów (w przypadku automatów).
Zawieszenie
Jedna z pierwszych myśli przy przygotowywaniu auta w teren dotyczy kół. We Wranglerze seryjnie otrzymujemy koła z oponami 255/75 R17. W opisywanym aucie postanowiono zmienić je na 35×12,5 R17 – a więc zamiana 32 na 35 cali. Nie trzeba być mechaniczno-matematycznym geniuszem, żeby dojść do wniosku, że zmiana kół niesie za sobą konieczność konwersji zawieszenia i podniesienia auta o 4 cale. Wybór padł na Skyjackera. Ten amerykański producent ma w swojej ofercie zawieszenia do wielu pojazdów, w tym do Jeepa JK. Zestaw obejmował dłuższe sprężyny, amortyzatory Skyjackej Nitro 8000, elementy obniżające mocowanie drążków Panharda oraz regulowane wahacze dolne – jest więc możliwość regulacji konta osi zwrotnicy.
Koła
W zestawie z Rubiconem przychodzą opony AT. Przy wyborze nowych opon wybór rodzaju był więc prosty – pozostajemy przy „atekach”. Trudniej było zdecydować się na właściwą markę – oferta w Polsce nie rzuca na kolana. W końcu padło na Pro compa ALL Terrain 35×12,5 R17. Nie trzeba było też długo myśleć,żeby dojść do wniosku, że aluminiowe felgi to nie są części w teren. Dużo właściwsze są stalowe – takie też zostały założone.
Napędy
Są rzeczy, w których nie należy „dłubać”. Tak właśnie jest z napędem Wranglera. Układ jest dobry i sprawdzony – silnik ustawiony wzdłużnie, skrzynia, reduktor. Skrzynia pięciobiegowa i, co wiadomo z doświadczenia, bezawaryjna. Skrzynia rozdzielcza ręczna, 2-biegowa o przełożeniach H-1,0, L-4,0, napęd przedni – dołączany. I wszystko to po prostu działa. A żeby dopełnić obrazu całości – fabryka daje szytwne mosty wyposażone w mechaniczne blokady dyferencjałów na osiach załączane z kabiny pojazdu. Na tylnej osi zaś – mechanizm LSD. Jedyne, co warto zrobić, to zabezpieczyć spód pojazdu przed uszkodzeniami mechanicznymi. Swoje miejsce odnalazły więc solidne stalowe płyty osłaniające miskę silnika, skrzynię, reduktor i częściowo układ wydechowy.
Użytkowanie
Wyprawy to pole działania nowego Wranglera Unlimited. We wnętrzu wygospodarowano wiele miejsca dla podróżnych. Mają do dyspozycji duży bagażnik, a po złożeniu tylnych siedzeń jego rozmiary znacznie się powiększają pozwalając na zapakowanie wielu bagaży, namiotu, śpiworów i sprzętu. Całkiem sporo mają miejsca obecnie pasażerowie drugiego rzędu siedzeń, można też łatwo go zdemontować, a nad całością wygospodarować spore miejsce do spania. Zamontowano też nad całym dachem sporych rozmiarów bagażnik, który pozwala na zabranie dodatkowego bagażu czy zamontowanie namiotu dachowego.
Podsumowanie
Czy można poprawić Jeepa Wrangler Unlimited Rubicon? Wydaje się, że nie. Zmiany w postaci stalowych zderzaków, wyposażenie w solidną wyciągarkę, lift zawieszenia i duże koła to aż tyle, a zarazem niewiele co musimy zmienić, aby otrzymać solidny pojazd wyprawowy. Resztę zrobiła za nas fabryka montując oszczędny silnik, mocny, wyposażony w blokady układ przeniesienia napędu oraz projektując dużą kabinę pasażerską, a w niej trwałą i łatwą w utrzymaniu tapicerkę.
Silnik: 2.8 DOHC I-4 Turbo CRD, pojemność: 2 777 cm3, moc: 177 KM przy 3 800 obr./min, moment obrotowy: 460 Nm przy 2 000 obr./min, common rail
Skrzynia biegów:
545RFE, 5-biegowa automatyczna z nadbiegiem
Skrzynia rozdzielcza:
NVG241OR ręczna 2-biegowa, o przełożeniach H-1,0, L-4,00, dołączany napęd przedni
Mosty:
przedni – pojedyncze przeguby na półosiach, przekładnia główna o przełożeniu 4,10, blokada mechaniczna Tru-Lok
tylny – przekładnia główna o przełożeniu 4,10, blokada mechaniczna Tru-Lok
Zawieszenie
przednie – sztywny most, cztery wzdłużne drążki i jeden poprzeczny drążek Panharda, amortyzatory teleskopowe, stabilizator rozłączany
tylne – sztywny most, cztery wzdłużne drążki i jeden poprzeczny drążek Panharda, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Układ hamulcowy:
przód – wentylowane hamulce tarczowe, tył – hamulce tarczowe, ABS z ESP, EVBP (Electronic Variable Brake Proportioning), BLD (Break Lock Differential), ERM przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu wykorzystujący układy ESP i BLD
Koła:
opony Pro compa ALL Terrain o rozmiarze 35×12,5 R17, na obręczach stalowych