OFF-ROAD PL MAGAZYN 4x4 | CHALLENGE&INDEPENDENCE
Search
Logo OFF-ROAD.PL magazyn 4x4

Opony Radar Renegade AT-5 125/122 S 285/65 R18.

Osoby poszukujące opon o uniwersalnym bieżniku terenowym najczęściej decydują się na produkty z segmentu AT. Niestety bardzo często w ofercie danego producenta brakuje poszczególnych rozmiarów, a cena zwala z nóg.

Utworzona w 2006 roku firma Omni, do której należy marka Radar, ma swoje korzenie w Singapurze. Szybki rozwój przedsiębiorstwa i duże zainteresowanie produktami sprawiły, że firma wybudowała swoje fabryki także w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Indiach, Indonezji oraz Tajlandii.

Duże klocki bieżnika zostały dodatkowo podzielone lamelkami

Opony Renegade

Testowane przez nas opony zostały wyprodukowane w Chinach. Jakość produktów azjatyckich znacząco poprawiła się już kilkanaście lat temu. Tamtejsze fabryki są w stanie wyprodukować wysokiej jakości produkty, których cena jest bardzo konkurencyjna. Tak jest w przypadku opon Radar Renegade AT-5, które odniosły duży sukces za oceanem, m.in. wśród zawodników startujących w rajdach terenowych. Opony te są również chwalone na poświęconych motoryzacji forach internetowych.

Biały napis znów jest w modzie

Rozmiary

Opony Radar Renegade AT-5 są obecnie oferowane w ponad 60 rozmiarach, w tym na felgi o średnicach osadzenia od 15 do 22 cali. Te mniejsze znajdą zastosowanie w małych pojazdach starszych generacji, np. Suzuki Samurai, te większe – w nowoczesnych dużych SUV-ach. Najwięcej rozmiarów znajdziemy w przedziale 30-35 cali, gdyż obecnie takie opony są najczęściej poszukiwane i kupowane. Największy z oferowanych rozmiarów to 37×12,5 R22. Polski dystrybutor zapewnia, że zapytania o takie rozmiary nie zdarzają się zbyt często, ale jednak się zdarzają, i stąd decyzja o wprowadzeniu ich do oferty. My zdecydowaliśmy się na wariant 285/65 R18. Nasz wybór był podyktowany rozmiarem seryjnej felgi oraz dwucalowym liftem zawieszenia umożliwiającym montaż ponadwymiarowych opon.

Większa liczba warstw struktury wewnętrznej zwiększa wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne

Znaczek śnieżynki wpisany w kontur góry świadczy o możliwościach użytkowania opon w zimie

Wysoka nośność opony pozwala na zastosowanie jej w pojazdach użytkowych

Renegade AT-5

Renegade AT-5 to klasyczna opona AT (all terrain), którą można użytkować o każdej porze roku zarówno na drogach utwardzonych, jak i nieutwardzonych. Na jej bieżnik składa się zwarta część czołowa, zbudowana z trzech rzędów zachodzących na siebie klocków, wyraźnie oddzielona szerokim rowkiem od rzędów zewnętrznych zachodzących na bok opony. Szeroki pas klocków jest dosyć zwarty, co zapewnia płynną jazdę na utwardzonych nawierzchniach – bez podbijania koła. Wyraźne rowki biegnące wzdłuż opony zostały zaprojektowane w celu odprowadzania wody, błota i mokrego śniegu. Ząbkowato ustawione klocki łatwo znajdują przyczepność na nieutwardzonej nawierzchni. Zachodzący na bok opony bieżnik chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi, a przy niższym ciśnieniu powietrza w kołach jest poszerzeniem właściwego bieżnika.

Zaokrąglone brzegowe bloczki bieżnika nie powinny zbyt mocno hałasować na utwardzonej drodze

Budowa wewnętrzna

Poszczególne opony – w zależności od rozmiaru – różnią się indeksami prędkości i nośności. Pobieżna analiza wskazuje na inną budowę karkasu. Testowane opony mają osnowę radialną, w której zastosowano 3 poliestrowe, 2 stalowe oraz 2 nylonowe warstwy. Boki ścianki wzmocniono 3 warstwami poliestrowymi. Solidna budowa wewnętrzna korzystnie wpływa na eksploatację opony, zapobiegając uszkodzeniom mechanicznym.

Indeksy

Wybierając oponę, musimy zwrócić uwagę nie tylko na jej rozmiar, ale też na indeks: nośności i prędkości. Producent oferuje bowiem gumy o różnej wytrzymałości. Indeks nośności testowanych opon został określony na 125/122, co oznacza, że opona może przenieść obciążenie wynoszące 1 650 kg lub 1 500 kg (zamontowana w parze). Indeks prędkości został oznaczony symbolem S, co oznacza, że pojazd może poruszać się z maksymalną prędkością wynoszącą 180 km/h. Jak na ten wzór bieżnika i typowo użytkowe przeznaczenie opony mają dosyć wysokie indeksy, co świadczy o ich dużej wytrzymałości.

Rysunki przedstawiające górzysty krajobraz i samochód terenowy zostały umieszczone po wewnętrznej stronie opony

Ładna

Producenci coraz częściej zwracają uwagę na stylistykę boku opony, gdyż sam wzór bieżnika nie pozostawia dużego pola do popisu. Opona ma być przede wszystkim skuteczna, ale ma też dobrze wyglądać. W przypadku modelu Radar Renegade AT-5 na uwagę zasługują boki, na których z jednej strony zamieszczono uproszczone rysunki górzystego krajobrazu, chmur i samochodu terenowego, a z drugiej biały napis Radar Renegade AT-5. Przyszły użytkownik może zatem zdecydować, co ma być widoczne: rysunki czy napisy.

Szeroki wzdłużny rowek powinien skutecznie odprowadzać wodę

Ceny

Dla potencjalnego nabywcy bardzo ważna jest cena – często będąca czynnikiem decydujący o zakupie danego produktu. W ofercie firmy Omni najtańsza jest opona w rozmiarze 205/70R15, za którą zgodnie z oficjalnym cennikiem należy zapłacić 293 zł. Najdroższa jest ta w rozmiarze 37×12.50 R22LT – jej cena to 1 072 zł. Jeden z najpopularniejszych rozmiarów (często stosowany w Jeepie Wranglerze) – 285/70R17 – wiąże się z wydatkiem 675 zł. Porównując te kwoty z cennikami konkurencji, można śmiało stwierdzić, że w tej dziedzinie opony Radar Renegade są najlepszą propozycją na rynku.

Podsumowanie

Duża dostępność rozmiarów oferowanych przez polskiego dystrybutora pozwala na bezproblemowe dobranie opon do danego pojazdu. Wydaje się wręcz, że gumy Radar Renegade AT-5 są złotym środkiem. Dzięki typowo uniwersalnemu charakterowi ogumienie sprawdzi się podczas codziennej jazdy po utwardzonych nawierzchniach – zarówno w lecie, jak i w zimie. Opony poradzą sobie również w terenie – na piasku lub szutrowej drodze. Nie są jednak najlepszym wyborem do trudnej jazdy terenowej, gdyż niezbyt agresywny wzór bieżnika może łatwo się zaklejać. Ξ

 

AUTOR: Grzegorz Surowiec, ZDJĘCIA: autor

...a może to też Cię zainteresuje: